کد خبر: ۶۳۳۱۴
تعداد نظرات: ۲ نظر
 

کشوری که می‌تواند ۸۰۰ هزار تا یک میلیون تن مرغ صادر کند، منطقی نیست که در آخر سال، واردات ۵۰ هزار تن مرغ برنامه ریزی شود. مرغ وارداتی که اواخر فروردین به بازار کشور خواهد رسید و مشخص نیست که در آن مقطع شرایط کشور در بازار مرغ چگونه باشد .

به گزارش حکیم مهر به نقل از تابناک اقتصادی، اوضاع بازار مرغ اصلا مساعد نیست و در حالی که قیمت مرغ مصوب 20 هزار و 400 تومان اعلام شده است اما در بازار آزاد حداقل بیش از 30 هزار تومان می باشد.

اوایل سال جاری بود که شاهد زنده به گور کردن جوجه های یک روزه بودیم و مرغداران در همان ایام با ضررها و زیان های هنگفتی رو به رو بودند و هیچکس فکر چاره ای نمی کرد.

با گذشت زمان عوامل گوناگونی موجب شد تا قیمت مرغ روند صعودی به خود بگیرد که از آن جمله می توان به کاهش تولید به خاطر ضرر و زیان و نبود نهاده های دامی و افزایش تقاضا بخاطر گران شدن گوشت قرمز اشاره کرد.

هر چند که مسولین بارها وعده ارزان شدن قیمت مرغ را دادند اما روز به روز به صف خرید مرغ به قیمت مصوب در شهرها اضافه شد و در این ایام کرونایی در برخی شهرها صف های خرید مرغ غلغله است!

حالا در آخرین روزهای سال جهش تولید برای تنظیم بازار مرغ یک راهکار پیشنهاد شده است؛ واردات! در 25 اسفندماه سال جاری علیرضا رزم حسینی وزیر صمت که در جلسه کمیسیون تلفیق مجلس با موضوع بررسی توزیع و تامین کالاهای اساسی برگزار شده بود، گفت: وزارت جهاد کشاورزی باید مرغ را در اختیار ما بگذارد تا توزیع کنیم، ولی متاسفانه بخشی از مرغ خارج از شبکه توزیع به بازار می‌آید و قیمت مصوب در آن رعایت نمی‌شود.

وی گفت: از امروز مقرر شد مرغ در کشتارگاه قیمت‌گذاری شود و مسیر آن تا رسیدن به میادین فروش به طور دقیق مورد رصد قرار گیرد. رزم حسینی افزود: همچنین مقرر گشته برای رفع نیاز بازار مرغ   ۵۰  هزار تن  از این محصول  به کشور وارد شود  و در اختیار مردم قرار گیرد.

حالا پرسش این است که آیا میزان تولید مرغ در کشور کاهش یافته است که وزارت صمت به فکر واردات افتاده است؟ و اینکه این تصمیم چه تاثیری می تواند بر تولیدکنندگان داخلی داشته باشد؟

 «حبیب اسدالله نژاد» نایب رئیس کانون سراسری مرغداران گوشتی طی مصاحبه ای با  خبرنگار تابناک اقتصادی  در پاسخ به این پرسش ها اظهار داشت: حدود هشت ماه پیش ما این هشدارها را داده بودیم که متاسفانه واردات مرغ در حال مهندسی شدن می باشد و شرایط را به گونه ای پیش می برند که القا کنند که کشور نیازمند واردات مرغ می باشند.

وی ادامه داد: این در حالی است که ما پتانسیل و زیرساخت های لازم برای صادرات یک میلیون تن مرغ در سال را داریم.

اسدالله نژاد با اشاره به وضع موجود در بازار مرغ گفت: اینها همه ناشی از تصمیمات اشتباهی است که بخش دولتی آن ها را اتخاذ کرده است. از جمله این تصمیمات اشتباه این است که اطلاعات سامانه بازارگاه بیانگر آن است که در دی ماه 123 میلیون قطعه و در بهمن ماه 130 میلیون قطعه جوجه ریزی صورت گرفته است. با این میزان جوجه ریزی ما هم اکنون باید 7300 تا 7500 تن مرغ در کشور داشته باشیم. این میزان مرغ نه تنها نیاز داخلی را تامین می کند بلکه بین 800 تا هزار تن هم مازاد تولید داریم. با این وضعیت آیا باید دنبال واردات مرغ باشیم؟

نایب رئیس کانون سراسری مرغداران گوشتی اظهار داشت: تصور من این است که اگر از تولید حمایت شود دیگر نیازی نیست که ما حتی فکر واردات را در سر خود داشته باشیم. ضمن اینکه اگر هم قصد واردات 50 هزار تن مرغ را داشته باشند باید بگویم که این میزان ظرف 10 تا 15 روز آینده به کشور نخواهد رسید. تا پروسه این واردات طی شود، در خوشبینانه ترین حالت اواخر فروردین ماه و 1400 این محموله وارداتی به بازار کشور خواهد رسید. وی ادامه داد: اواخر فروردین ماه هم ما همیشه به صورت سنتی با کاهش شدید قیمت مرغ و افزایش عرضه مواجه هستیم.

اسدالله نژاد ادامه داد: به نظر من کشوری که می تواند 800 هزار تا یک میلیون تن مرغ صادر کند، منطقی نیست که در آخر سال واردات 50 هزار تن مرغ برنامه ریزی شود. مرغ وارداتی که اواخر فروردین به بازار کشور خواهد رسید و مشخص نیست که در آن مقطع شرایط کشور در بازار مرغ چگونه باشد.

این فعال صنعت مرغ با تاکید دوباره بر اینکه واردات مرغ مهندسی شده است، افزود: یک مجموعه از عوامل به دنبال جا انداختن این موضوع بودند که ما نیازمند واردات مرغ هستیم و متاسفانه به آن خواسته خود هم تا اینجا رسیده اند. من در جریان نیستم که این واردات با چه ارزی انجام خواهد شد اما این را می دانم که این واردات به تولید آسیب جدی خواهد رساند و در مقطعی به دست مصرف کننده می رسد که التهاب بازار خوابیده است. دو ماه تا سه ماه طول می کشد تا مرغ باکیفیت از کشور مبدا به مقصد ایران صادر شود. البته ممکن است که برای خواباندن التهاب بازار برخی مرغ هایی که به تاریخ انقضای خود نزدیک شده اند را از کشورهایی مانند ترکیه زودتر وارد کنند.

اسدالله نژاد در پاسخ به این پرسش که در حال حاضر قیمت تمام شده مرغ چقدر است؟، گفت: با توجه به افزایش قیمت مولفه های تولید، قیمت تمام شده هر کیلو مرغ زنده مبلغی در حدود 16500 تا 17000 تومان می باشد. همچنین قیمت تمام شده هر کیلو مرغ گرم نیز حدود 23 هزار تومان می باشد که با قیمت مصوب 20 هزار و 400 تومانی زیاد تفاوتی ندارد.

وی در مورد میزان تولید هم گفت: آمارها نشان می دهد که میزان تولید ما خوب است ولی اینکه چرا در بازار مرغ کم است باید گفت که یا بعد از کشتار انحراف شدید داریم و یا احتمالا میزان جوجه ریزی نیاز به راستی آزمایی دارد.

 

انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
دامپزشک
|
Netherlands (Kingdom of the)
|
۲۳:۵۴ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۸
0
0
سامانه بازارگاه مبتنی بر تعداد و تخلیه عدد قرنطینه است
اگر همان تعداد مرغی که در سامانه قرنطینه در کشتارگاه تایید تخلیه زده میشد حرف شما درسته
در سامانه جوجه ریزی برای پایان دوره عدد قرنطینه درج شده در قرنطینه تا حالا ثبت شده و ملاک تیک پایان دوره مرغداری به سماسط گزارش شده و این اشتباهه فکر میکنید تولید زیاده
کمی دقیق نگا کنید متوجه می شید جریان چیه.‌‌‌‌..‌
ناشناس
|
United States of America
|
۲۲:۰۶ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۹
0
0
نه پس بزارن شما با تمام قوا کمر ملت رو زیر گرونی خورد کنید
نظر شما
ادامه