کد خبر: ۶۳۲۳۱
تعداد نظرات: ۴ نظر
مورد عجیب مشابه دامپزشکان و داروسازان:
عضو هیات مدیره انجمن داروسازان ایران گفت: مکلف ساختن داروخانه‌ها به دریافت مجوز از صنف خرازی جهت عرضه اقلام بهداشتی واقعاً تأسف‌بار است ...
 

حکیم مهر: چندی پیش الزام کلینیک‌های دامپزشکی مشهد برای اخذ مجوز از اتحادیه صنف گلفروشان برای بخش پت‌شاپ خود خبرساز شده بود.

به گزارش حکیم مهر، حالا گویا این مشکل گریبان داروخانههای انسانی را نیز گرفته است و داروخانه‌های انسانی جهت عرضه اقلام بهداشتی ملزم به دریافت مجوز از صنف خرازی شده‌اند!

عضو هیات مدیره انجمن داروسازان ایران، نسبت به تصمیم‌گیری برای دریافت مجوز داروخانه از صنف خرازی واکنش نشان داد.

 «دکتر حمید خیری» در گفتگو با  خبرنگار مهر، اظهار داشت: اخیراً بحثی مطرح شده پیرامون مکلف ساختن داروخانه‌ها به دریافت مجوز از صنف خرازی جهت عرضه اقلام بهداشتی که واقعاً  تأسف‌بار  است.

وی ادامه داد: من  با تمام  وجود بابت طرح این موضوع، احساس شرمندگی و سرشکستگی برای کل  نظام  بهداشت و درمان کشور دارم.

به گفته خیری، اصل و ماهیت فکر کردن  راجع به  این موضوع توهین به  نظام  آموزش عالی کشور و بی‌اعتنایی به سال‌ها تحصیلات رسمی و دانشگاهی جوانان این کشور است.

وی با اشاره به نقش و جایگاه داروساز مقیم در داروخانه ادامه داد: معنای اینکه یک داروخانه تحت نظر مسئول فنی داروساز فعالیت می‌کند، آن است که این فرد پاسخگوی مسئولیت‌های مترتب بر تصمیم گیری  های  موجود در داروخانه است.

به گفته خیری، این پاسخگویی نسبت به دو رکن تخصصی یعنی وزارت بهداشت و سازمان  نظام  پزشکی است، حال چه معنایی دارد که این فرد برای فعالیت موظف باشد که از یک صنف دیگر مجوز دریافت کند.

وی اضافه کرد: ما برای صنف خرازی احترام قائل هستیم ولی به  هیچ وجه  منطقی به نظر نمی‌رسد که یک جوان تحصیل‌کرده دانشکده داروسازی که سال‌های ارزشمند از عمرش را صرف آموختن داروسازی کرده را وادار کنید که از یک صنف که فعالیتش  مبتنی بر  الزامات آکادمیک سلامت نیست، مجوز دریافت کند.

خیری ادامه داد بر اساس  قانون، عرضه اقلام بهداشتی در داروخانه‌ها مجاز شمرده شده و این بحث‌ها، فقط مباحث انحرافی و اقتصادی است و هیچ گونه پشتوانه علمی ندارد.

به گفته وی، هرگونه تصمیم‌گیری مغایر با قانون، موجبات تشویش در جامعه و بی انضباطی در مقررات را ایجاد می‌کند که به صلاح هیچیک از  ذی  نفعان نیست.

رئیس روابط عمومی انجمن داروسازان ایران تاکید کرد: اگر قرار است کسی پروانه از دیگری دریافت کند، این صنف خرازی است که باید نزد دانش آموختگان حوزه سلامت، آموزش دیده و مجوز دریافت کنند.

وی افزود: هرگونه بحث و تصمیم سازی در این رابطه بی معنا است، خصوصاً اینکه در شورا و کمیسیون‌هایی صورت گیرد که بدون حضور نمایندگان جامعه داروسازی تشکیل شده باشد.

خیری ادامه داد: انجمن داروسازان ایران به همه کسانی که دستی در این توطئه علیه  نظام  بهداشت کشور دارند، هشدار می‌دهد که کاری نکنید که جامعه دانشجویی کشور نسبت به این موضوع حساسیت پیدا کند.

خبر تکمیلی:

رئیس انجمن داروسازان ایران، از ارسال نامه ای به رئیس جمهور برای درخواست کمک به داروخانه ها خبر داد.

 «دکتر محمدباقر ضیا» در گفتگو با  خبرنگار مهر، اظهار داشت: تحت فشار قرار دادن داروخانه‌ها و داروسازی کشور، هر روز با یک برنامه و بهانه جدید نظیر تغییر آئین نامه تأسیس داروخانه، عرضه دارو در فروشگاه‌های آنلاین، اخذ مجوز از صنف خرازی و…، قطعاً بدون دلیل نیست.

وی ادامه داد: به نظر می‌رسد سرمایه سالاران آزمند، سخت دنبال سوداگری در حیطه سلامت هستند و می‌خواهند به هر طریق که ممکن است حوزه دارو، مکمل‌های دارویی و لوازم بهداشتی و آرایشی که با سلامت مردم ارتباط تنگاتنگی دارد را به سیطره خود در آورده و از آن خوشه چینی کنند.

ضیا اضافه کرد: واقعیت این است که بی بند و باری در تهیه و توزیع این اقلام، مترادف با عرضه کنترل نشده آنها خواهد بود و همه می‌دانیم که ایجاد رقابت غیرسالم در این حوزه، آسیب‌های جبران ناپذیری بر نظام بهداشت و درمان کشور و همچنین سلامت مصرف کننده وارد خواهد آورد.

وی تصریح کرد: هر چند مکمل‌های غذایی و دارویی، به اندازه دارو حائز حساسیت نیستند ولی نیاز به کنترل در عرصه تولید، توزیع و مصرف دارند و شکی وجود ندارد که عرضه آنها خارج از داروخانه و یا در فضاهای دور از نظارت سازمان‌های نظارتی، زیانبار خواهد بود.

به گفته ضیا، این موضوع حتی به نفع تولید کنندگان داخلی مکمل‌های غذایی و دارویی نیز نخواهد بود.

وی ادامه داد: ماجرای خواندنی و البته بسیار دردناک اخذ مجوز داروخانه‌ها که محل اصلی، قانونی و عرفی توزیع لوازم بهداشتی در تمام دنیا هستند از صنف خرازی، موجب  وهن  نظام سلامت است.

ضیا تاکید کرد: انجمن داروسازان ایران، این موضوع را به اطلاع رئیس جمهور، سازمان بازرسی و تمامی نهادهای  ذی  ربط به صورت مکتوب رسانده و تصریح کرده است که مجموعه‌ها و هیأت‌های رسیدگی و بررسی کننده این در خواست‌ها، برابر قانون باید از نمایندگان انجمن داروسازان ایران و سازمان نظام پزشکی دعوت کنند تا در جلسات آنها شرکت و از حقوق قانونی مصرف کنندگان و داروخانه‌ها دفاع کنند.

 
 
انتشار یافته: ۴
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
United States of America
|
۰۷:۳۳ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۴
0
3
خوبه!!!!
مستقیم هم‌نامه به رییس جمهور می زنند
دامپزشک دولتی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۴۱ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۴
0
5
واقعا" لذت بردم از این واکنش حالا مقایسه کنید با واکنش چندوقت پیش مسئولان دامپزشکی
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۰۴ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۴
0
5
چرا داروسازیارو ریختید تو خرازیا
زهرا نوابی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۱۹ - ۱۴۰۰/۰۱/۰۳
0
0
هر وقت خراز های محترم توانستند کرم مرطوب کننده ضدآفتاب وسایر اقلام بهداشتی را بسازند داروسازان پایشان را از کفش خرازها بیرون می آورند.واقعا شرم آوراست محصولی که داروساز میسازد برای فروش باید از فرد کم سوادی که فقط فروشنده است مجوز بگیرد
نظر شما
ادامه