کد خبر: ۶۲۹۳۳
تعداد نظرات: ۸ نظر
طی مراسمی در دانشکده دامپزشکی دانشگاه تهران:
مراسم تکریم و معارفه رئیس دانشکده دامپزشکی دانشگاه تهران روز یکشنبه هفته گذشته (سوم اسفند) با حضور معاون پژوهشی دانشگاه تهران در دانشکده دامپزشکی این دانشگاه برگزار شد ...
 

حکیم مهر: مراسم تکریم و معارفه رئیس دانشکده دامپزشکی دانشگاه تهران روز یکشنبه هفته گذشته (سوم اسفند) با حضور معاون پژوهشی دانشگاه تهران در دانشکده دامپزشکی این دانشگاه برگزار شد .

به گزارش حکیم مهر به نقل از روابط عمومی دانشگاه تهران، در این مراسم که با حضور اعضای هیأت رئیسه دانشگاه، رئیس سازمان نظام دامپزشکی، مدیران، اعضای هیأت علمی و کارکنان دانشکده برگزار شد،   «دکتر سید مهدی قمصری» به‌عنوان رئیس  دانشکده دامپزشکی معارفه و از زحمات «دکتر مهدی وجگانی» در زمان تصدی این سمت تقدیر به‌عمل آمد .

 

«دکتر محمد رحیمیان» معاون پژوهشی دانشگاه تهران در این مراسم گفت: «در ابتدا از زحمات دکتر وجگانی برای تلاش‌هایی که در این دوره شش ساله مسئولیت داشتند قدردانی می‌کنم، گزارش عملکرد ارائه شده از طرف ایشان بیانگر گستردگی فعالیت‌های صورت گرفته در این مدت است. همچنین به دکتر قمصری برای پذیرش این مسئولیت تبریک می‌گویم؛ وی از شخصیت‌های تأثیرگذار دانشگاه تهران هستند و امیدوارم با یاری خداوند در این راه موفق شوند.»

سرآمدی و برتری دانشکده دامپزشکی دانشگاه تهران به اعضای هیأت علمی آن است

دکتر رحیمیان با بیان اینکه دانشکده دامپزشکی امتیازات و برتری‌هایی دارد، خاطرنشان کرد: «این دانشکده به لحاظ مادی دارای ساختمان‌ها، اراضی و تجهیزاتی است، اما این موارد جزو برتری‌های دانشکده محسوب نمی‌‌شوند، بلکه اعضای هیأت علمی تلاشگر و فعال دانشکده دامپزشکی سرآمدی و برتری این دانشکده هستند. باید گفت دانشگاه تهران با استادان برجسته آن شناخته می‌شود که برخی از این شخصیت‌ها از اعضای هیأت علمی دانشکده دامپزشکی بوده‌اند.»

دانشکده دامپزشکی در زمینه تأثیرگذاری در دانشگاه، بالاترین میزان تأثیر را داشته است

وی با تأکید بر اینکه در دانشکده دامپزشکی باید عضو هیأت علمی جذب شود، تصریح کرد: «افراد شایسته و توانا به‌عنوان عضو هیأت علمی باید جذب دانشکده شوند تا بتوانند آینده آن را به بهترین نحو بسازند که امیدوارم با کمک دکتر قمصری این رویکرد پیگیری شود. دانشکده دامپزشکی در زمینه تأثیرگذاری در دانشگاه، البته اگر این تأثیرگذاری را نسبی در نظر بگیریم، بالاترین میزان تأثیر را داشته است.»

نخستین رئیس دانشگاه تهران پس از انقلاب از دانشکده دامپزشکی بوده است

معاون پژوهشی دانشگاه تهران افزود: «شخصیت‌هایی از این دانشکده به‌عنوان مسئول و مدیر در تصمیم‌گیری‌های دانشگاه حضور داشته‌اند و نخستین رئیس دانشگاه تهران پس از انقلاب از دانشکده دامپزشکی بوده است. همچنین دیگر اعضای هیأت علمی آن نیز در سمت‌های اجرایی مختلف همواره حضور فعال و چشمگیری داشته‌اند.»

حوزه بهداشت را هم مورد توجه قرار دهیم

دکتر رحیمیان با اشاره به نقش مهم دانشکده دامپزشکی در عرصه سلامت کشور اظهار کرد‌: «در حال حاضر و با توجه به شیوع بیماری کرونا به این نکته باید توجه کرد که در رویکردها و ارائه راهکارها، حوزه بهداشت را هم مورد توجه قرار دهیم؛ برای حل این مشکل جهانی مسأله درمان فقط کفایت نمی‌کند. در این زمینه وزارت بهداشت زحمات زیادی را متقبل شده است و کادر درمان با ایثار و گذشت مسئولیت خود را انجام می‌دهند، ولی نکته قابل توجه این است که تمامی این مسئولیت را خود می‌خواهند بر عهده گیرند و برای حل این موضوع از توان علمی کشور استفاده نمی‌کنند.»

ضرورت استفاده از پتانسیل دانشگاه‌های غیرپزشکی جهت حل مشکل کرونا

وی در ادامه سخنان خود عنوان کرد: «بحث استفاده از پتانسیل پژوهشی و فناوری کشور مسأله‌ای جدی است. در این زمینه از سوی رئیس دانشگاه تهران پیشنهادی به رئیس جمهور و معاون اول ایشان ارائه شده و لازم است که شورایی با نظارت معاون اول رئیس جمهور برای بهره‌گیری بهینه از تمام ظرفیت علمی دانشگاه‌ها و پژوهشگاه‌ها تشکیل شود. با توجه به اینکه بیماری کرونا ادامه دارد، باید این مسأله با جدیت پیگیری شود تا از پتانسیل دانشگاه‌های غیرپزشکی هم بتوان جهت حل این مشکل استفاده کرد.»

در تلاش هستیم تا آزمایشگاه سطح سه دانشگاهی در تهران را راه‌اندازی کنیم

معاون پژوهشی دانشگاه تهران با تبیین فعالیت‌های صورت گرفته در زمینه مبارزه با بیماری کرونا گفت: «دانشگاه تهران در ابتدا با دانشگاه‌های علوم پزشکی تهران و علوم پزشکی شهید بهشتی تفاهم‌نامه‌ای منعقد کرد که پیرو آن چند کارگروه مشترک تشکیل و همکاری‌هایی صورت گرفته است. البته بعد از مدتی دانشگاه علوم پزشکی ایران نیز به این تفاهم‌نامه پیوست و تقریباً یک کنسرسیومی در حال تشکیل است. بر اساس این تفاهم‌نامه، کارگروه‌هایی در زمینه‌های مختلف همچون تولید کیت‌های آزمایشگاهی، واکسن و درمان، بیوفیزیک و استفاده از هوش مصنوعی و داده‌های بزرگ فعالیت دارند و در تلاش هستیم تا با کمک این چهار دانشگاه بتوانیم، آزمایشگاه سطح سه دانشگاهی در تهران راه‌اندازی کنیم.»

 

مسئولیت دانشکده امانتی بود که برای مدتی به دست من سپرده شد

«دکتر مهدی وجگانی» رئیس پیشین دانشکده دامپزشکی در ادامه مراسم گزارش عملکردی را از اقدامات صورت گرفته در دوره شش ساله تصدی بر سمت ریاست دانشکده، در حوزه‌های مختلفی همچون اداری و مالی، آموزش، پژوهش، بین‌الملل، عمرانی و همچنین فعالیت‌های انجام شده در زمینه ساخت برج فناوری دانشکده ارائه کرد .

وی خاطرنشان کرد: «آموزه‌های دینی به ما یادآوری می‌کنند که وقتی امانتی به دست انسان سپرده شد، در حفظ آن باید جدی و کوشا باشد و مسئولیت دانشکده امانتی بود که برای مدتی به دست من سپرده شد. بر این اساس از سال ۹۴ که این مسئولیت را پذیرفتم همواره تلاش کردیم تا بتوانیم گام‌های مثبت و سازنده‌ای را جهت پیشرفت و توسعه دانشکده برداریم.»

تأسیس صندوق قرض‌الحسنه دانشکده دامپزشکی

دکتر وجگانی افزود: «تأسیس صندوق قرض‌الحسنه دانشکده یکی از کارهایی بود که از همان ابتدا صورت گرفت، افرادی که عضو این صندوق هستند می‌توانند از آن وام دریافت کنند و در حال حاضر ذخیره صندوق حدود ۸۰۰ میلیون تومان است. همچنین تلاش جهت راه‌اندازی آزمایشگاه مرجع مواد غذایی، کاشت ۳۵۰ اصله درخت، اصلاح چاه آب، اصلاح فاضلاب‌ها و ارائه خدمات لازم به دانشکده در بخش‌های مورد نیاز از جمله اقدامات صورت گرفته است.»

خرید دستگاه سونوگرافی برای بیمارستان دام‌های کوچک

رئیس پیشین دانشکده دامپزشکی، همچنین خرید دستگاه سونوگرافی برای بیمارستان دام‌های کوچک، خرید تجهیزات مورد نیاز دانشکده برای واحدهای مختلف و تعمیرات آزمایشگاه‌ها و وسایل نقلیه و انجام اقدامات عمرانی را از دیگر فعالیت‌های انجام شده در دانشکده برشمرد .

جذب پانزده عضو هیأت علمی جدید در دانشکده دامپزشکی

وی تصریح کرد: «در این مدت توانستیم پانزده عضو هیأت علمی را در دانشکده جذب کنیم، در صورتی‌که بیست عضو هیأت علمی به دلیل بازنشستگی و یا شرایط انتقالی از دانشکده رفته‌اند. همچنین در حوزه کارمندان نیز یک نفر جذب و حدود ۴۶ نفر کاهش ظرفیت داشته‌ایم. در مجموع در طول مدت شش سال شانزده نفر جذب دانشکده شده‌اند و ۶۶ نفر از تعداد پرسنل کاسته شده است، اما با این وجود همواره کارها با جدیت پیگیری می‌شود.»

بورسیه ۱۰ درصد دانشجویان دانشکده دامپزشکی

وی تعمیر و بازسازی تالار حامدی با کمک بنیاد قلم‌چی، تعمیر و بازسازی تالار دکتر بابایی با کمک دانشکده دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، راه‌اندازی زمین ورزش چند منظوره، بورسیه حدود ۱۰ درصد دانشجویان، تعمیر چیلر بیمارستان مردآباد و تأمین اعتبار گسترش فضای مجازی را ازجمله کمک‌ها و اقداماتی توصیف کرد که از سوی خیرین و بنیاد حامیان دانشکده صورت گرفته است .

 

حدود بیست سال پیش سمت ریاست دانشکده دامپزشکی را بر عهده داشتم

«دکتر مهدی قمصری» رئیس دانشکده دامپزشکی نیز خاطرنشان کرد: «حدود بیست سال پیش سمت ریاست دانشکده دامپزشکی را بر عهده داشتم. امیدوارم زحمات مدیریت دانشکده را که در این دوره شش ساله به ثمر رسانده‌اند را بتوانیم ادامه دهیم. امور دانشکده جز با همدلی پیش نخواهد رفت، خوشبختانه دانشکده دامپزشکی همواره از معدود دانشکده‌هایی بوده که مسائل زیادی نداشته است.»

ضرورت تقویت کادر هیأت علمی دانشکده دامپزشکی

وی افزود: «دانشکده با نکات و موضوعاتی مواجه است که امیدوارم با کمک مسئولان دانشگاه جهت حل آنها بتوانیم گام‌های مؤثری برداریم. از نظر من نکته مهمی که باید به آن پرداخته شود، تقویت کادر هیأت علمی دانشکده است؛ به‌رغم افزایش رشته و دانشجو در دانشکده، اما تعداد اعضای هیأت علمی نه تنها افزایش نداشته، بلکه در این سال‌ها با کاهش روبه‌رو بوده است. در این زمینه ممکن است دانشگاه به رویکرد نسبت استاد به دانشجو اشاره کند، اما باید گفت شاخص دانشکده دامپزشکی متفاوت است که باید مورد توجه قرار گیرد.»

تفاوت ساختار آموزش دانشکده دامپزشکی با سایر دانشکده‌های دانشگاه تهران

رئیس دانشکده دامپزشکی تصریح کرد: «ما گاهی وقت‌ها که از تفاوت‌های ماهوی دانشکده صحبت می‌کنیم، این مسأله استنباط می‌شود که نکات ارزشی و یا برتری‌هایی عنوان شده است، اما به واقع این‌گونه نیست و تفاوت‌هایی در ساختار آموزش دانشکده دامپزشکی با سایر دانشکده‌های دانشگاه وجود دارد که باید به آنها توجه شود. همه دانشکده‌های دانشگاه دارای سه مقطع جدا هستند و گروه‌های آموزشی پذیرش مستقل دارند، در این دانشکده فرد از مقطع دیپلم جذب می‌شود و در یک دوره شش ساله کارشناسی‌ارشد پیوسته تحصیل می‌کند که باید گفت این موضوع ساختار دانشکده را در این زمینه متفاوت کرده است.»

دانشکده دامپزشکی جزئی باقیمانده از دانشگاه‌های علوم پزشکی است

دکتر قمصری با اشاره به تفکیک دانشگاه‌های علوم پزشکی و غیرپزشکی در نظام آموزش عالی کشور اظهار کرد: «اینکه آموزش این دانشگاه‌ها از یکدیگر جدا شده‌اند، مشکل دانشکده دامپزشکی نیست، بلکه دانشکده دامپزشکی جزئی باقیمانده از دانشگاه‌های علوم پزشکی است و به همین دلیل تفاوت‌های ماهوی در ساختار آنها نسبت به دیگر دانشکده‌های دانشگاه وجود دارد که بازگو کردن این تفاوت‌ها بیانگر ارائه برتری‌ها نخواهد بود. بر اساس این تفاوت‌های ماهوی اعضای هیأت علمی دانشکده دامپزشکی نمی‌توانند چندین درس را تدریس کنند، بلکه هر کدام فقط بخشی از یک درس را ارائه می‌دهند و این ماهیت رشته است. بنابراین اگر ما بخواهیم رویکرد نسبت استاد به دانشجو را در نظر بگیریم، دانشکده متضرر خواهد شد و این رویه باید اصلاح شود.»

مرجعیت علمی دانشکده دامپزشکی دانشگاه تهران تا حدودی تضعیف شده است

وی با بیان اینکه دانشکده دامپزشکی دانشگاه تهران همواره دارای مرجعیت علمی بوده است، افزود: «در حال حاضر این مرجعیت علمی تا حدودی تضعیف شده و باید تلاش کنیم تا جایگاه اصلی و مرجعیت علمی دانشکده اعاده شود. که در این زمینه همت و تلاش اعضای هیأت علمی یک بخش مسأله است و تقویت ساختار هیأت علمی بخش دیگری است.»

برای تربیت دانش‌آموختگان باکفایت، باید حوزه بالینی قوی داشته باشیم

رئیس دانشکده دامپزشکی در پایان تصریح کرد: «هدف اصلی دانشکده تربیت دانش‌آموختگانی است که با علم و دانش لازم در حفظ سرمایه دامی یعنی کنترل، پیشگیری و درمان دام و بهداشت عمومی تلاش کنند. ما نباید از این رویکرد بگذریم، بلکه باید به آن اهمیت داد چون کوتاه آمدن در این مسأله ضررهای هنگفتی را به لحاظ اقتصادی و بهداشتی به همراه خواهد داشت. برای اینکه به این نقطه دست یابیم و بتوانیم دانش‌آموختگان با کفایتی تربیت کنیم، باید حوزه بالینی قوی داشته باشیم، چون بخش عمده دانش‌آموختگان در حوزه بهداشت و درمان و کنترل و پیشگیری دام‌های مختلف وارد می‌شوند.»

در پایان این مراسم با اهدای لوح از سوی رئیس دانشگاه تهران و مسئولان بخش‌های مختلف دانشگاه از زحمات دکتر مهدی وجگانی، رئیس پیشین دانشکده دامپزشکی تقدیر به‌عمل آمد. همچنین حکم دکتر سید مهدی قمصری به‌عنوان رئیس دانشکده دامپزشکی به وی اعطا شد .

 
 
انتشار یافته: ۸
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۱
ناشناس
|
United States of America
|
۱۸:۴۵ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۸
0
2
مثلا یکی از این تفاوت ها این است که مثل دانشگاه های علوم پزشکی، یک دکتر عمومی که میخواهد دوره ی رزیدنسی را بگذراند نباید مصاحبه شود و پذیرش متمرکز باید باشد. چه برسد به خدایی نکرده انحصار و عدم پذیرش دانشجویان دیگر کشور در پرمتقاضی ترین رشته های تخصصی. اابته در خصوص رشته های phd همان ساختار وزارت علومی قابل قبول است.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۱۴ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۸
0
4
خب حالا دکترای عمومی شده کارشناسی ارشد
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۰۸ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۹
نه اینطور نیست.
دکتر عمومی دامپزشکی میگذرونه 225 واحد خیلی بیستر از مفصل تر از کارشناسی ارشده حدود 160 واحد. و اینکه واحدهای دامپزشکی از اول تا آخر اکثرا عملی و درمانگاهی هست . ولی دوره ارشد اکثرا نظری و ...
ولی متاسفانه در موقع پرداخت حقوق ، معادل کارشناسد ارشد حساب میش!!
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۴۳ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۰
دکتر عمومی به پزشکی میگن که 290 واحد گذرانده و 7 الی 8 سال مدت دوره هست و کارشناسی ارشد حدودا 170 واحد میگذرونه و با توجه به اینکه کارشناسی ارشد 6 سال هست و دامپزشکی هم 6 ساله و تعداد واحد های نزدیک تر نسبت به کارشناسی ارشد نسبت به پزشکی طبیعی هست که در تمام ایین نامه های استخدامی و دستمزد و حتی علمی در همه جای دنیا و ایران معادل کارشناسی ارشد محسوب شود، وگرنه باید 60 واحد دیگر هم طی 4 سال میگذراندن تا معادل ph.D محسوب شوند. که خب این طبیعی هست که کارشناسی ارشد محسمب میگردند، چون اگر بخواهیم به فلسفه ی دکتراهم نگاهی بیندازیم حداقل باید 18 واحد پایان نامه داشته باشند نه 6 واحد که ان هم معادل کارشناسی ارشد هست.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۴۱ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۱
شما که ریاضیتون خوبه بقول خودت 225-170 میشه 55 واحد. این مقدار که از ارشد یبشتر تحصیل کردن چی ؟
با این حساب که دکتر عمومی 2 سال آخر واحدهای درمانگاهی پاس میکنند و هر واحد حداقل معادل 3 الی 4 ساعت است نه یک ساعت ... حالا کاری
هر چیز ی جای خودش را داره
چشمی خبرنگار
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۴۹ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۰
1
1
باسلام ضمن تبریک ای انتصاب فرخنده انشاالله منشا خدمات فراوان برای دامپزشکی باشند .دکترقمصری این پتانسیل ولیاقت رادارد .چون کاردان ومدیری توانمند است .موفق باشند با همکاری تمامی سازمان های دامپزشکی
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۳۲ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۱
0
2
لازمه به عرض برسانم که رشته پزشکی 212 واحد می گذراند و دفاع از پایان نامه هم ندارند و ولی دامپزشکی 225 واحد و دفاع از پایان نامه الزامی است.
دامپزشک
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۴۳ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۳
0
0
نمیدونم رشته دامپزشکی چه خاریه تو چشم بعضی ها. تعداد واحدهاش بیشتر از پزشکی و داروسازی و دندانپزشکیه اگه اونا دکتر هستند پس دامپزشکی هم دکتراس اگه ما ارشدیم پس داروسازها و دندانپزشکا احتمالا کارشناسی اند!!!
نظر شما
ادامه