کد خبر: ۶۲۸۹۹
 

مدیرکل دامپزشکی آذربایجان‌غربی گفت: کانون‌های جدید آنفلوانزای فوق حاد پرندگان در شهرستان‌های مهاباد و پیرانشهر در جنوب این استان ‌معدوم شد.

به گزارش حکیم مهر به نقل از فارس، «دکتر سید امید خلیل‌زاده» اظهار داشت: در پی دریافت گزارش رخداد بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان ، این ۲ کانون آلوده در طیور بومی و سنتی روستای  "قیجی " پیرانشهر و  "جران " مهاباد بلافاصله معدوم شدند.

وی با اشاره به اینکه طیور مبتلا از میادین  دواب  محمدیار و مهاباد خریداری شده و یک هفته بعد از خرید تلفات در آنها رخ داده بود، عنوان کرد: طی هماهنگی‌های لازم انجام شده با معاون سیاسی استاندار آذربایجان‌غربی مقرر شده تا زنده فروشی مرغ و ماکیان در میادین  دواب  و مکان‌های فروش ممنوع شود.

مدیر کل دامپزشکی آذربایجان‌غربی یادآور شد: گروه‌های دامپزشکی استان پس از گزارش‌دهی و انجام  نمونه‌برداری، بیماری را تشخیص داده و اکیپ‌های کنترل و پیشگیری از این بیماری با مراجعه به محل آلودگی، عملیات مهار و معدوم‌سازی را آغاز و از گسترش آن در طیور بومی و روستایی منطقه و از همه مهم‌تر صنعت طیور، پیشگیری کردند.

خلیل‌زاده تصریح کرد: کارشناسان دامپزشکی هم اکنون در منطقه حضور دارند و  اقدامات بهداشتی و قرنطینه‌ای انجام شده و شعاع یک، سه و هشت کیلومتری این بیماری تحت پایش مستمر است.

وی تصریح کرد: با توجه به اهمیت و حساسیت این بیماری در صنعت طیور و پیامدهای احتمالی شیوع آن در جمعیت طیور صنعتی و بومی از تمام کارشناسان و تولیدکنندگان بخش طیور در سراسر استان در خواست می‌شود به محض دیدن کوچک‌ترین  علایم مشکوک به آنفلوانزای پرندگان، موضوع را به دامپزشکی شهرستان و استان گزارش کنند.

این مقام مسوول تاکید کرد: شهروندان در مصرف  گوشت مرغ  نگران نباشند، فقط مرغ‌های مصرفی خود را از طریق مراکز مجاز تحت نظارت دامپزشکی و  به صورت  بسته‌بندی که دارای مشخصات می‌باشد، تهیه کنند و در صورت مشاهده هرگونه تلفات غیر عادی پرندگان، مراتب را به ادارات دامپزشکی گزارش دهند.

خاطرنشان می‌شود، آذربایجان‌غربی در کریدور تردد پرندگان مهاجر قرار دارد به همین علت همه ساله خطر شیوع  آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان طیور این استان را تهدید می‌کند.

 

نظر شما
ادامه