کد خبر: ۶۲۸۴۸
تعداد نظرات: ۴۷ نظر
گزارش میدانی حکیم مهر از عواقب یک تصمیم غیرمنطقی:
«دکتر سعید فروتن» رئیس هیات مدیره کانون انجمن‌های صنفی داروخانه‌های دامپزشکی کشور به حکیم مهر می‌گوید: داروخانه‌داران به دنبال سود نبوده و فقط خواهان حفظ سرمایه کاری خود هستند ...
 

حکیم مهر- محسن طاهرمیرزایی: داروی «...» که قبلا ۲۰ هزار تومان بوده، الان هر ویال آن ۷۵ هزار تومان شده است. من اگر قبلا ۱۰ ویال آن را داشتم، حالا باید آنها را ۲۰۰ هزار تومان بفروشم تا با این پول بتوانم ۳ ویال جایگزین آن کنم که این ضرر است»؛ این را یک داروخانه‌دار دامپزشکی به حکیم مهر می‌گوید.

ماجرا به چند روز پیش بازمی‌گردد که با پیگیری‌های سازمان نظام دامپزشکی، سازمان تعزیرات حکومتی در ابلاغیه‌ای به ادارات کل تعزیرات حکومتی سراسر کشور، این اجازه را به داروخانه‌های دامپزشکی داد که با توجه به افزایش مکرر قیمت دارو و به منظور حفظ سرمایه اولیه و جلوگیری از تعطیلی آنها، همانند داروخانه‌های انسانی داروهایی را که قبلاً با قیمت پایین‌تری خریداری نموده‌اند، با قیمت مصرف‌کننده آخرین فاکتور خرید به فروش برسانند.

اما حدود یک ماه پس از این نامه، رئیس سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان در نامه‌ای به رئیس سازمان تعزیرات حکومتی، با غیرقانونی خواندن این ابلاغیه خواستار الزام فروش داروهای دامپزشکی با قیمت درج شده روی کالا شد. این مساله ضررهای زیادی را متوجه فعالیت داروخانه‌داران دامپزشکی می‌کند.

دارو را به روز نفروشم، داروخانه تعطیل می‌شود

 «ممکن است من در داروخانه خود هزار ویال «اکسی‌تتراسایکلین» ۵ درصد داشته باشم. در حال حاضر قیمت اکسی ۵ درصد شرکت رازک ۴۳ هزار تومان شده است. در صورتی که از زمانی که من کارم را شروع کردم و یادم می‌آید، قیمت این دارو ۱۴۵ تومان و ۷ ریال بود. آن زمان تعداد این دارو در داروخانه من ۱۰ هزار عدد بوده که الان به ۲۰۰ عدد رسیده است.»

اینها را یکی دیگر از داروخانه‌داران دامپزشکی به حکیم مهر می‌گوید. وی با بیان اینکه اگر نتوانم داروهای خود را به قیمت روز بفروشم، داروخانه‌ام تعطیل می‌شود، می‌گوید: «در صورت تعطیلی داروخانه، کسانی که برخوردار از خدمات هستند، نمی‌توانند از آن استفاده کنند. من در داروخانه‌ام بستگی به وسعت کاری که دارم، باید تعدادی پی‌جی داشته باشم. یک داروخانه ممکن است ۱۰ تا داروخانه دیگر ۱۰۰ تا و دیگری ۱۰۰۰ تا داشته باشد. این سرمایه باید حفظ شود تا گردش پیدا کند و از بین نرود. تمام دغدغه ما حفظ سرمایه داروخانه است و هرگز به دید انتفاعی به این قضیه نگاه نمی‌کنیم که دارو گران شود و ما سود بیشتری کنیم. فقط می‌خواهیم سرمایه ما حفظ شود.»

وی تصریح می‌کند: «قیمت داروی «ترانکرون» حدود ۷۰ هزار تومان بوده و الان ۳۵۰ هزار تومان شده است. یعنی بیش از ۵ برابر. یک زمانی من ۵۰ عدد از این دارو در داروخانه داشتم که حداکثر قیمت آن را اگر هر کدام ۱۰۰ هزار تومان هم در نظر بگیریم، می‌شد ۵ میلیون تومان. الان اگر بخواهم ۵۰ عدد داشته باشم تا همان خدمات را ارائه دهم، تقریبا باید ۱۶ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان هزینه کنم که تفاوت زیادی کرده است. من مجبورم این تعداد را حفظ کنم.»

این داروخانه‌دار با تاکیدبر اینکه ویتامین‌ها فوق‌العاده گران شده‌اند، خاطرنشان می‌کند: «مثلا «ADC » که یک ویتامین طیور است، زیر ۱۰۰ هزار تومان بود و الان چند صد هزار تومان شده است. ویتامین تزریقی یا مکمل‌ها به همین شکل هستند. ویتامین‌ها به خاطر گران شدن مواد اولیه فوق‌العاده گران شده است. همچنین قیمت «انروفلوکساسین» یا «فلورفنیکل» افزایش چشمگیری داشته است. فلورفنیکل تزریقی حدود ۲۳ هزار تومان بود و الان قیمت آن ۳ تا ۴ برابر شده است.»

مگر دامدار حاضر است محصول خود را به قیمت قدیم بفروشد؟

یکی دیگر از داروخانه‌داران دامپزشکی در گفت‌وگو با حکیم مهر، تنها انگیزه خود را حفظ سرمایه معرفی می‌کند و می‌گوید: «من اصلا به دنبال سود نیستم، خصوصا الان که ارز حمایتی از روی دارو برداشته شده و از ارز نیمایی استفاده و قیمت‌ها به روز محاسبه می‌شود.»

وی می‌گوید: «نمی‌دانم این چه مقاومتی است که در برابر فعالیت داروخانه‌های دامپزشکی می‌شود. همان دامداری که دم از خرید دارو با قیمت قدیمی می‌زند، مگر حاضر است گوسفند و گاو خود را به قیمت روزی که آن را خریده است، بفروشد؟ خیر، قطعا به قیمت روز می‌فروشد. اگر گوشت این دامدار بشود کیلویی ۱۰۰ هزار تومان، مگر می‌گوید که من هفته گذشته جو را کیلویی ۲ هزار تومان خریدم و حالا گوشت را هم به همان قیمت بفروشم؟ خیر. به قیمت روز می‌فروشد و همه این کار را می‌کنند. سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان اگر به فکر مصرف‌کنندگان است، پاسخ دهد که آیا خودوریی که به مردم فروخته می‌شود، به قیمت سال گذشته یا حتی هفته گذشته است؟ ما چه گناهی کردیم که باید مساله قیمت دارو به این شکل باشد؟»

برخی همکاران کاسه داغ‌تر از آش می‌شوند

از نظر این داروخانه‌دار معضل اصلی همکاران خودی هستند که کاسه داغ‌تر از آش می‌شوند: «یک نفر دیگر بخشیده و گفته داروخانه‌داران می‌توانند داروی خود را با قیمت روز بفروشند، اما اینها اجازه نمی‌دهند. فلسفه کار کاسب و تاجر این است که وقتی ۱۰ قلم از یک کالا را می‌فروشد، انتظار دارد که حداقل بتواند با فروش آنها دوباره ۱۱ قلم بخرد. شخص وقتی ۱۰ خودکار می‌فروشد، با سود حاصل باید بتواند ۱۱ خودکار بخرد. من چطور ۱۰ قلم دارو بفروشم و بتوانم فقط ۳ قلم بخرم؟ این مساله بسیار ساده است و ربطی به موضوعات ارز و دلار ندارد. من نمی‌دانم متولیان با چه ضریب هوشی این تصمیم را می‌گیرند؟ اسم این کسب و کار نیست و حماقت است.»

وی ادامه می‌دهد: «آنها زور دستشان است و با ابزار زور، مخالفت می‌کنند و می‌گویند باید با همان قیمت بفروشید. فرض کنید من داروخانه‌دار نبودم و خیار می‌فروختم. وقتی قیمت خیار در بازار گران می‌شود و به ۲۰ هزار تومان می‌رسد، آیا فروشنده با قیمت قبلی می‌فروشد؟ این بازار است که قیمت را مشخص می‌کند. دلار و طلا و سکه هم همینطور است. نمی‌توان گفت شما که این سکه را دیروز ۱۰ میلیون تومان خریدی، امروز هم باید به همان قیمت بفروشی. در مورد دارو هم همین است. من یک کالایی به اسم دارو خریدم و ۱۰ میلیون تومان سرمایه‌گذاری کردم. چه کار دارند که قیمت آن ۴ هزار تومان است یا ۴۰ هزار تومان. انبار ما در حال خالی شدن است.»

داروخانه‌داران دامپزشکی به دنبال حفظ سرمایه هستند و نه سود

رئیس هیات مدیره کانون انجمن‌های صنفی داروخانه‌های دامپزشکی کشور در گفت‌وگو با حکیم مهر با اشاره به اینکه بعد از حذف یارانه‌ها، قیمت داروهای دام و طیور چندین برابر شده است، می‌گوید: «متولیان باید با این دید به بخش دارو نگاه کنند که داروخانه‌داران به دنبال سود نبوده و فقط خواهان حفظ سرمایه کاری خود هستند. این موضوع در هر صنف دیگری هم وجود دارد. فرض کنید فرد یک خواروبار فروش است و از هر جنسی، بسته به کاربرد آن ۱۰۰ کیلو یا یک تن ذخیره دارد. این محصولات باید حفظ شود تا فرد بتواند خدمات ارائه دهد و خرید و فروش کند.»

 «دکتر سعید فروتن» ادامه می‌دهد: «وضعیت در مورد داروخانه‌های دامپزشکی نیز به همین شکل است. در حال حاضر ۱۸۰۰ داروخانه در کل کشور فعال هستند و سرمایه‌گذاری کلانی در این موضوع شده است. این یک سرمایه ملی است و دغدغه اصلی ما حفظ این سرمایه‌ است. هم‌اکنون دارو و واکسن دامپزشکی به شدت گران شده و اگر ما فعالیت به‌روز نداشته باشیم، این سرمایه از دست می‌رود و دیگر نمی‌توانیم کار کنیم.»

وی با تاکید بر اینکه ادامه روند کنونی به معنای بیکاری داروخانه‌داران است، تصریح می‌کند: «داروخانه‌دار باید بتواند سرویس‌دهی کند. وقتی یک نسخه برای او می‌آید، تعداد معینی از هر جنسی لازم است که او باید بتواند بپیچد و اگر نداشته باشد، با مشکل مواجه می‌شود. همچنین به تدریج ممکن است آن داروهایی را هم که موجود دارد، تاریخ مصرفش بگذرد.»

دارو میل‌گرد و آهن نیست که نگه داریم تا گران شود

دکتر فروتن با بیان اینکه در داروخانه‌های انسانی قیمت داروها به هیچ عنوان لیبل نشده است، خاطرنشان می‌کند: «قیمت دارو در بخش انسانی آن چیزی است که در سایت اعلام می‌شود. خود من که به یک داروخانه انسانی مراجعه کردم، دیدم قیمت‌ها را به شکل بزرگ درج کرده‌اند و زمانی که سؤال کردم، گفتند که قیمت‌ها را به ما اعلام می‌کنند و ما دارو را با قیمت روز و آخرین نرخی که در سایت اعلام شده، می‌فروشیم.»

وی در پایان با تاکید دوباره بر اینکه تنها دغدغه ما حفظ سرمایه است، می‌گوید: «غیر از این باشد، سرمایه ما از بین می‌رود. مانند تمام اجناس دیگر. مگر مثلا قیمت پراید به‌روز نیست؟ هر بار با توجیه اینکه مواد اولیه گران شده است، آن را گران می‌کنند. در مورد داروهای دامپزشکی فقط یک اشکال وجود دارد و آن اینکه جنس ما تاریخ دارد و باید دائما نو و کهنه شود. ما باید دارو را بفروشیم. دارو میل‌گرد و آهن نیست که آن را نگه داریم تا قیمت بالا رود و بفروشیم. کار ما خدماتی است و موظف هستیم که خدمات ارائه دهیم.»

در پایان به نظر می‌رسد که لازم است سازمان حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان، کمی مواضع خود را تعدیل کرده و حالا که سازمان تعزیرات مجوز فروش به قیمت روز داروی دامپزشکی را داده، کمی هم به منافع بخش میانی این زنجیره، یعنی توزیع کنندگان توجه کند تا این قشر ناچار به تعطیلی داروخانه‌های دامپزشکی نشوند.

 

انتشار یافته: ۴۷
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۱۱
همکار کلینسین
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۱:۰۹ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۴
34
9
بهتر نیست به فکر دامدار بدبخت هم باشیم که چندین ساله ضرر میکنند چرا باید به قیمت روی داروی فروخته نشود و بی جهت گران فروخته شود از ارگانهای نظارتی خواهشمند هستیم رسیدگی کنند
گران کردن دارو ها باعث شده ما نتوانیم حتی پول ویزیت خودمان را ازدامدار بگیریم
کدام داروخانه ای تو ضرر است ؟الحمدالله همه شون وضعشون خوبه
این کلینسین ها هستند که همیشه تو زحمت و دردسر هستند
پاسخ ها
ناشناس
| Germany |
۰۱:۵۶ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۴
همکار محترم شما حاضرید به نرخ تعرفه سال گذشته یا سالهای گذشته کار کنید؟! تا داروخانه هم به قیمت سال گذشته دارو بفروشد
ناشناس
| United States of America |
۰۷:۰۴ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۴
همکار عزیز
اصلا بحث سود و ضرر نیست
بحث ارزش یک کالاست
ارزش کالایی مثل خودرو و طلا و ودوچرخه هرروز یک قیمتی داره تو این مملکت این دارو هم بالاخره یک کالاست و هرروز یک ارزشی داره
شما ماشینت رو با سود 12 درصد از هرید میفروشی؟ نه! چرا؟ چون ارزشش بیشتره چون نمیتونی دیگه مثل اون بخری
یکم زاویه دیدت رو از باز کن دوست من
امیر عطا نصیری
| Australia |
۰۷:۵۵ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۴
دوست و همکار عزیز شما که می‌فرمایید به علت گرانی نمیتوانید ویزیت خود را دریافت کنید ، مگه باران از زمین به آسمون میباره، شما اول دام رو ویزیت میکنید بعد هزینه رو میگیرید و نسخه تحویل دامدار میدهید، درسته؟
بعد با این ویزیتهای آنچنانی که ۹۰% سود شماست دامدار با دست خالی میاد داروخانه و تصمیم به گرفتن دارو می‌کنه و ما باید با هزار روش پول دارو رو دریافت کنیم.
حالا بفرمایید گرانی دارو چه ربطی به عدم دریافت حق ویزیت کلینیسینها داره؟
ناشناس
| Philippines |
۰۹:۰۴ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۴
همکار گرامی شما بفکر دامدار نیستید که اگر چنین بود نرخ کار خودتان را کمتر میکردید شما بفکر خودتان هستید که دارو از داروخانه ارزان بگیرید ودر فیلد چند برابر با دامدار حساب کنید
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۱۶ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۴
به نظرم شما انسان بسیار ........... هستید، توضیح دادن به امثال شما عین ............. هست
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۰۰ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۴
از شما اطلاعی ندارم.ولی کلینیسین های زیادی هستند که نه تنها به فکر دامدار نیستند,بلکه علاوه بر پول ویزیت کلی دارو به قیمت بالاتر از قیمت واقعی به دامدار میدن تا جیبشون پر بشه.از شهر شما اطلاعی ندارم.ولی شهر ما شبکه پشت همین کلینیک هاست که هزار تخلف دارند و کسی نیست بهشون چیزی بگه. وقتی کار دست متولی کار باشه, خیلی دلسوزانه تر برخورد میشه تا دست کسی دیگه.
کلینیسین هم تصمیم گرفته تا اونکارو انجام بده و سختی کار رو به جون خریده.پس دردسر نیست و بابتش دریافتی داره
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۰۲ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۴
دکتر اگر واکسن دارین, همرو برای دامداری ها به نرخ قدیم بدین
اگر خودرو و خونه دارین, به قیمت روزی که خریدین بدین. نه قیمت روز.
جملات کلیشه ای و شعاری هم نگین
خداقوت
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۲۰ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۴
به روال داروخانه های انسانی کار بشه
اگه اونا اصلاح کردن ماهم همونکاروبکنیم
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۵۲ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۵
عجب!
به احترام خودت! تا داروخانه نزدی نظر نده.
عقل سلیم که چه عرض کنم یه عقل ناقص هم وقتی کار داروخانه دامی و انسانی رو مقایسه کنه میبینه تا چه حد به جامعه دامپزشکی ظلم میشه.
دامدار دامش رو میفروشه پول دستش میاد. اون بدبخت بیچاره و بیکاری که بچش مریضه چی؟ بچش رو میفروشه؟
ناشناس
|
Germany
|
۰۱:۱۸ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۴
1
12
مراکز واکسیناسیون نیز با همین مشکل مواجه اند و باید قیمتها به روز باشند ...............
ناشناس
|
Romania
|
۰۶:۲۸ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۴
5
8
مسئله این هست که سود داروخانه دار مشخص هست و ۱۲ درصد مشخص شده. دارویی که با ارز حمایتی ۴۲۰۰ خریداری شده چون یارانه اش از جیب همه مردم ایران پرداخت شده پس باید منفعتش هم به همه مردم برسه نه این که صرف تامین سرمایه داروخانه های دامپزشکی بشه. دولت یارانه داده تا تولید و محصول نهایی قیمتش پایین تر بیاد و همه مردم استفاده کنند .نه این که داروخانه دار ما برای خودش و حفظ سرمایه اش از این یارانه استفاده کنه. در اخر بگم من کلا با ارز حمایتی برای داروهای دامپزشکی مخالفم امیدکارم کاملا حذف بشه تا بسیاری از مشکلات دامپزشکی خود به خود حل بشه. وقتی دارو گران باشه دامدار دیگه جرات خود درمانی نداره ، کلینیسین سعی میکنه با مطالعه و دقت درمان موثر انجام بده، داروخانه هم حواسش هست که تاریخ های دارو ها رد نشه. قبلا که دارو ها ارزان بود شرکت ها آفر های انچنانی و همراه با تخفیف و سفر و ... میدادند. واروخانه دار هم بیشتر از نیاز میخرید و نصف دارو ها تاریخش میگذشت دامدار هم وقتی میامد داروخانه دامپزشکی انگار امده داخل سوپر مارکت هر چی دلش میخواست میخرید. کلینیسین هم وقتی تشخیص دقیق نمیداد یه نسخه از همه چی از آنتی بیوتیک وسیع الطیف تا ضد التهاب و ویتانین های مختلف و ... تجویز میکرد. البته همه راضی بودن و نتیجه فاجعه بود. دارو گران بشه دیگه از این خبر ها نیست.
پاسخ ها
ناشناس
| United States of America |
۱۱:۰۲ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۴
آقای عزیز شما اگه خودت هم داروخونه داشتی و موجودی انبارت بخاطر افزایش قیمت طی ۶ ماه به یک پنجم میرسید و توان جایگزینی هم نداشتی باز همین حرف رو میزدی؟ عقل و منطق و وجدان هم خوب چیزیه ............
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۱۱ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۴
با نظرات شما کاملا موافقم
همیشه اوضاع به نفع داروخانه دار بوده و خدا را شکر میلیاردی سود کردند.
حالا هم یک چند مدتی با نرخ تورم میزان سرمایه گذاری شون را افزایش بدن
دنیا که به آخر نمیرسه
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۱۴ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۴
4
6
کارمندان هم همین وضعیت رو دارند روز اول سال پانزده درصد میزنن رو حکم بعد بازار هر ماه 20 درصد تورم داره
همکار تولید کننده
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۱۵ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۴
9
5
این بنده خدا خودش داره میگه یه زمانی 10 هزار تا از یک دارو تو داروخونش بوده ! دقت بفرمایید 10 هزار تا اکسی تترا سایکلین! ینی شما حدودا ماهی 830 تا 840 تا اکسی میفروختی در سال؟! یعنی در سال هر روز 27 تا یا 30 تا اکسی میفروختی ؟؟ اوکی میگیم میفروختی بعد ساله مالیاتی رو چجوری رد میکردی که ضریب 3.5 نشه؟ یا اینکه این اقلام ماله انباشت چند سالت میشده؟ اولا چرا ؟؟ و بعد اینکه برادره من شما داروت رو کی خریدی که الان باید به فرض3 برابر پول بدی بخری؟ چرا اندازه فروشت نخریدی با اینکه مثل همه مردم این مملکت میدونستی بازار گیج و اشفته شده توی این دو سال گذشته ؟ بگیم بیخبر بودی که درست نیست. قطعا طمع افزایش قیمت برت داشته بوده که البته بد هم نیست چون بیزینس یعنی طمع معقول. بعضی داروها 3 برابر شده نه همه اونها ! بعضی اقلام دارویی 60 درصد گرون شده نه 300 درصد و 400 درصد که حالا شما همهرو با همون n درصد میانگین حساب میکنید و میفرمایید 10 تا خودکار فروختم باید 11 تا بخرم. این مدل محاسبه مربوط به کانتر فروشی و بالک فروشی هست مثل هایپر مارکتها و مال ها که توش دوچرخه و لوازم ارایش و لباس و اقلام مصرفی بی ارتباط رو میفروشن و سود و زیان اقلام نامربوط و بازده نیروی انسانی رو برآیند فصلی میگیرند نه داروخانه .خودت رو با دامدار و آهن فروش و خیار فروش مقایسه میکنی عیب نداره ولی همون میلگرد و تیر آهن هم خرید و فروشش قاعده خودش رو داره (که کوچکترین ارتباطی با دارو نداره) نه اینکه همه چیز رو بخری انبار کنی بعدشم بگی چون ورق شده 2 برابر منم میلگردمو بدم دو برابر اخه این چه مدل حساب کتابیه همکار گرامی؟! اگر قرار بود شما سکه بخری و بفروشی خوب میرفتی همین کارو میکردی نه اینکه الان سود سکه و پراید رو بخوای از تو داروت در بیاری و تازه شعار سر بدی که ما دنبال سود نیستیم ! اصلا شما منطقا نمیتونید سود کنید ! اگر قرار بود همه به یک اندازه توی سیستم اقتصادی سود کنن که میشد کمونیسم مثل چین و روسیه که عملا با اون سیستم کاری دوستان یک سال هم توش دوام نمیاوردن. برای همه همکاران احترام قائل هستم ولی هر کی اندازه خودش سرش تو حساب کتاب هست
پاسخ ها
ناشناس
| United States of America |
۱۱:۰۵ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۴
طمع افزایش قیمت چیه مرد حسابی. ما داریم حرف از حفظ موجودی انبار و توان جایگزینی دارو میزنیم. سود چی. کشک چی. الان مسئله داروخونه ها حفط موجودیتشونه، نه سود. دشمنی و ......... تا کجا.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۲۹ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۴
عزیز شما دشمنه من نیستی همکاره منی و هم رشته من. جواب موضوعات مطرح شده بالا رو بدید ممنون میشم
ناشناس
| Canada |
۲۳:۵۰ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۴
آقای تولید کننده
جواب شما را اینطوری میدم
شما احتمالا مسلمان هستید
همه مراجع تقلید بالاتفاق فتوای حلیت فروش کالا به قیمت روز رو مدتها پیش صادر کردند
اگر مسلمان هستید این فتاوی حرف دینه
اگر فعال اقتصادی هستید در همه جای دنیا اولویت کسب کار در درجه اول حفظ سرمایه و پیشگیری از زیان و در درجه دوم سود هست. این که فلان کالا ارز دولتی گرفته یا خیر به حال ما که فروشنده اون‌کالاییم فرقی نمیکنه. چون گرون بشه ما باید باز هم گرون بخریم. چیزی که تو این عرصه مهمه حفظ موجودی و به زبان فارسی ساده و سلیس تعداد کالای موجود در انبارهاست. حالا این‌انبار میخواد انبار واردکننده باشه، یا تولید کننده، یا توزیع کننده یا خرده فروش.
این چیزی که شما فرمودین در جورد چین و روسیه نشون‌میده اطلاعاتی در مورد اقتصاد اون کشور ها ندارین. چین سیاست داخلیش کمونیسم هست. و سیاست اقتصادیش امیخته ای از کاپیتالیسم و لیبرالیسم و سوسیالیسم. قیمت رو در چین دولت تعیین نمیکنه. در چین تعزیرات و صمت و سازمان حمایت نداریم که قیمتها رو سرکوب کنن یا توزیع رانت کنن.
روسیه کمونیستی نیست. نه در سیاست نه در اقتصاد. اقتصاد تا حدودی آزاد هست. و ارگانهای یاد شده سرکوبگر قیمت در روسیه هم وجود نداره.
چرا اندازه فروشمون نخریدیم؟ شما از کجا میدونی ما اندازه فروش نخریدیم؟ یه داروخونه نرمال دپوی ۶ الی ۱۲ ماهش رو باید داشته باشه. با افرایش چندبرابری و فروش به قیمت قدیم این دپو نابودشد، وامی در کار نیست، وامهای فرضی موجود هم کفاف تامین مجدد دپو رو نمیده. این یعنی ورشکستگی.
کسی سود سکه و پراید رو نمیخواد از دارو در بیاره. و نمیشه هم درآورد. من تعجب میکنم شما چجور تولید کننده دارو هستی که از ریز سود دارو خبر نداری. حرف ما فقط حفظ موجودی هست. از این روانتر میشه گفت؟ ما در این شرایط تورمی و آزادسازی نرخ ارز و افزایش چندبرابری قیمتها چه نقشی داشتیم؟ و کی میتونست حذف ارز ۴۲۰۰ کالای حساسی مثل دارو رو طی یک شب پیش بینی کنه که بعد بخواد به طمع اون‌پیش بینی احتمالی دپوی چند ساله داشته باشه؟ اصلا کالایی مثل دارو که تاریخ انقضا داره رو مگه‌میشه دپوهای چند ساله کرد؟شوخی میکنید یا سفسطه؟
در مورد مالیات، اینکه ما چجور مالیات میدیم حتما و حتما به شما ربطی نداره، ولی خیالتون راحت، دارایی تا ته حساب ما داروخونه های به زعم شما پولدار رو میکشه بیرون، چون اونها هم راجع به داروخونه ها همین تصورات فضایی شما رو دارن.
بعضی اقلام دارویی ۶۰ درصد گرون شده نه ۳۰۰ درصد؟ جنتامایسین نصر ۲۰۴۰۰ تومن بوده الان شده ۷۴۸۰۰ تومن. حتما سواد ریاضی دارین ، ۳۶۶ درصد فقط در یک قلم. همه اقلام بین ۲ الی ۴ برابر افزایش قیمت داشتن. چجور تولید کننده ای هستین که از قیمتها خبر ندارین؟
کانتر فروشی فرمودین. عزیزمن، کار اقتصادی کاراقتصادیه، تورم تورمه، آزادسازی نرخ ارز برای همه آزادسازیه. این چه حرفهای بی اساسیه که شما میزنید که مرده تو گور خنده اش میگیره؟!
فرجودین داروخونه منطقا نباید سود کنه! چرا نباید سود کنه؟ با چه منطقی نباید همپای تورم سرمایه اش رو حفظ کنه؟ کدوم عقل سالم و سلیمی میگه دارخونه و هر صنفی باید سرمایه اش به دلایل واهی که نقشی در اون‌نداشته ذوب بشه؟
و در پایان از پایین تا بالای نوشته شما مشخصه که تولیدکننده نیستید چون اطلاعات و دلایلتون کاملا براساس وهم و دروغ و اطلاعات غلط هست.
بدرود
داروخونه چی
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۰:۴۴ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۵
سلام همکار تولید کننده گرامی از فحوای کلامتان چنین برمی آید که مقام و پست سازمانی بالایی در شرکتهای داروسازی دارید انشالله اگر ظرفیتش رو داشتید منزلت بیشتری هم پیدا کنید ولی هیچ گاه با نگاه از بالا به پایین به همکاران و هم صنفان خود نگاه نکنید. همانگونه که دامداران زحمتکش ولی نعمت و وسیله روزی رسانی ما دامپزشکان داروخانه دار هستند؛ مسئولین فنی محترم داروخانه ها نیز ولی نعمت و فروشنده شرکتهای تولید دارو هستند که بایستی مراتب ادب و احترام آنها را بجای آورید و قدردان زحمات آنها که ثمره تلاش شان علاوه از تامین سلامت دامپزشکی جامعه ضامن تامین منافع شرکتهای تولید دارو نیز هستند؛ باشید.
بر نوشتار غیرصمیمانه تان چند انتقاد جدی وارد هست:
1) داروخانه برحسب موقعیت و سابقه می تواند فروش بیشتر از مقدار فوق نیز داشته باشد.مثلا برای داروخانه ای با سی و پنج سال سابقه در مرکز استان فروش سی ویال اکسی در روز رقمی نیست که دهانتان باز بماند!
2) بحث مالیات ارتباطی به بحث ندارد که بخواهید خلط بحث کنید.
3) این افزایش قیمت بی سابقه در بازه زمانی یکساله رخ داده است پارسال مثلا پودر لوامیزول 8500 تومان بود الان چهل و پنج هزار تومان شده است یعنی 530 درصد!
4) افزایش خرید اگر برای داروخانه دار نان نداشته باشد مطمئنا برای شما شرکتها هم نان دارد هم آب.شرکت فروش عمده می کند پولش را هم یکجا دریافت می کند در حالی که داروخانه باید یکی یکی بفروشد اگر اکسپایر نکند و نسیه هم نفروشد پس از گذشت زمان به پولش می رسد ؛ برای همین است که شرکتهای تولیدی روز بروز وسع مالی بیشتری می یابند و برعکس داروخانه ها تحلیل مالی می یابند.در این یکسال با ایجاد التهاب در بازار و القای کمبود دارو و اعمال تورم ادامه دار عملا داروخانه داران را وادار به خرید بیشتر نمودید تا سود زودتری وارد مجموعه خود سازید.
5) بقول خودتان همه باید سرشان در حساب و کتاب باشد و اصول اقتصادی را رعایت کنند تا بتواند در دنیای تجارت دوام بیاورند. اگر همکاری سرمایه اش را در داروخانه خوابانده چه گناهی مرتکب شده است که بخواهید اینگونه قضاوت و تخطئه اش کنید.
6) وضعیت فعلی برای هر کس که مطلوب نباشد برای شرکتهای تولید دارو سودآور و لقمه چرب و چیلی بود چرا که با قدرت خودشان مواد اولیه خریداری با ارز 4200 تومانی را پنهان و مدتی در بازار کمبود دارویی ایجاد کردند و پس از تصویب قیمتهای جدید همان اقلام بوفور موجود گردیدند! و به بهانه افزایش قیمت مدت بازپرداخت را نیز کم نمودند تا بیشتر جیب داروخانه ها را بچاپند!
7) در این مورد که داروخانه ها با منطق شما ( که در بند 6 توضیح دادم) منطقا نمی توانند سود کنند؛ کاملا موافقم.
انشالله خداوند همه ما را به راه راست هدایت فرماید تا قضاوت نابجا و توجیه گر برای منافع خود نداشته باشیم.
والسلام علی من اتبع الهدی
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۲۹ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۴
8
3
این هم انصاف نیست که شما دارو رو n تومن خریدید و حالا به نرخ روز بفروشید داروی قدیمی به نرخ قدیم... جدید هم به نرخ جدید..هر چی روش نوشته شده یعنی داروخانه سود بیشتری میخواد روی داروی قبلی که سود کرده دوباره هم سود برای حفظ سرمایه..آیا همه ما که در مشاغل مختلف هستیم به حفظ سرمایه فکر می‌کنیم ..آین بی انصافی نیست..!!!!چرا حفظ سرمایه داروخانه از جیب دامدار باید باشه!!؟؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۰۵ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۴
ایا شما در ایران زندگی میکنید؟
ایا سایر اقلامی که در طول عمر لازم دارین به قیمت ثابت و قدیم به فروش رسیده؟
چرا یجوری برخورد میکنین انگار از اوضاع بازار بی اطلاعید؟
ناشناس
| United States of America |
۱۱:۰۶ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۴
این انصافه که تمام اصناف کشور قیمت کالا رو به روز بفروشن حتی داروخونه های انسانی و فقط داروخونه دامپزشکی موجودی انبارش هر روز کمتر بشه و در نهایت ورشکست بشه؟؟
ناشناس
|
France
|
۰۹:۵۰ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۴
12
6
این داروخونه ها هم شدن مثل .......ها، میگن باید همینقدر رو بدیم تا دوباره همین جنس رو بیاریم،اخه اگه دارو آوردین مثال۲۰۰هزار تومن،شما فروختین۲۳۰هزار،و سودش شده ۳۰هزار
حالا همون دارو رو سری بعد خریدین۲۵۰هزار ،خب باز می‌فروشید به ۳۰۰هزار تومن و سودتون رو دارید!!! شما در حال ضرر که نیستید الکی حساب کتاب راه انداختین، ماشاالله اونقدر وضع داروخونه ها خوبه ،دیگه ما ضامن این که سرمایه در گردش ندارید که نیستیم،چرا پس داروخونه زذین؟ روز اول که دارو خریدید هم از جیب خودتون پول گذاشتین نه جیب خریدار!
پاسخ ها
ناشناس
| United States of America |
۱۱:۰۸ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۴
شما خوابی یا خودتو زدی به خواب؟ اصلا تا حالا کار آزاد کردی؟ دادا جون این رسم بازار و اقتصاده. شما باید تو فعالیت اقتصادی در شرایط تورمی حفظ موجودی انبار کنی. مگه میشه تا ابد وام گرفت. بابا برو چهار واحد حسابداری و مدیریت مالی بگذرون تا دستت بیاد چی ب چیه. فکرکنم‌تو زندگیتم همینجوری حساب کتاب میکنی که هشتت گروی نهت شده
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۳۲ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۴
شما اگه حساب بلد بودی که دارو انبار نمیکردی
ناشناس
| Canada |
۲۳:۵۱ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۴
شما هم اگه منطق و درک داشتی میفهمیدی که دارو رو باید برای ۶ الی ۱۲ ماه انبار کرد.
دارو رو به .......... به قیمت روز میفروشیم تا ..........
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۱۰ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۴
0
10
هیچکس به جز داروخانه داران این موضوع رو درک نمیکنه که در این بازار حفظ سرمایه دغدغه هست. سپاس فراوان از همکاران محترم که این مسائل رو مطرح کردند
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۱۷ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۴
0
10
گذشته از همه نظرات ،تفاوت داروخانه دامی و انسانی چیه؟اگه این روال غلطه چرا تو انسانی اعمال شده و میشه؟یک بام و دوهوا؟
ناشناس
|
United States of America
|
۱۲:۰۴ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۴
1
12
هر وقت دوستانی ک میگن دارو رو نباید ب نرخ روز فروخت آمدند و ماشین ،،موبایل و خانه خودشون رو به قیمت خریدشان به ما دادند اونوقت می تونن بگن که انصاف داره کی نداره در این باره نظر بدهند
برای شما همه چی خوبه برای داروخونه دار بد!!!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۳۱ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۴
عزیز میرفتی ماشین و موبایل میخریدی. سود پراید و زمین و ایفون رو میخوای با دارو در بیاری؟ خوبی؟
ناشناس
| Canada |
۲۳:۵۳ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۴
آقایی که فرمودی میرفتی ماشین و موبایل میخریدی، شما حالت خوبه؟ اگر نه حتما برو دکتر!
چون متوجه نیستی که بحث سود نیست، بحث حفظ دپو هست.
شما همونی که قبلتر خودتو تولید کننده جا زدی
دستت رو شده مومن
خجالت بکش
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۳۸ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۵
اخجون من تولید کننده شدم برم استعفا بدم ...مومن طرفت رو کلا اشتباه گرفتی!
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۱۳ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۴
2
6
چرا این همه بحث
قیمت دارو باید بنا به قیمت روز فروخته شود تا حداقل دارو جایگزین شود ن اینکه کسی ضرر کند با افزایش قیمت دارو و خدمات دامپزشکی .قیمت گوشت هم در این سال ها به صورت انفجاری بالا رفته برای حمایت بی چون چرا از یک قشر نباید قشر دیگری را نابود کرد همه این بحث ها با دو دو تا چهار تا حل هست
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۰:۴۴ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۴
0
0
یه سوال یه داروخانه معمولی مناسب چند میلیون دارو میخواد که بشه بگیم الان میتونه کار دامدار و مرغ دار رو راه بندازه؟ بحثم سر آبزیان و مت نیست. میشه لطفا دوستان بگن
داروخونه چی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۳۶ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۴
0
4
این نامه سازمان بظاهر حمایت از مصرف کننده چندین ایراد عمده در بر دارد:
1. بنا بر عرف بازار و قانون تجارت پس از افزایش قانونی و رسمی قیمت هر کالا فروشنده پس از خرید اولیه به قیمت جدید مجاز به فروش به قیمت جدید می باشد.امری که در تمام کالاها رایج بوده و حتی داروخانه های انسانی نیز از چندین سال قبل داروها را به قیمت آخرین فاکتور دریافتی بفروش می رساندند.
2. بنا بر فتوای اکثر مراجع عظام حفظهم الله که مبین و شارع احکام دینی و الهی مکتب انسان ساز اسلام می باشند، فروش به قیمت حقیقی روز بازار مجاز می باشد و این نامه سازمان برخلاف احکام اسلامی بوده و فاقد وجاهت شرعی می باشد.برای اطلاع بیشتر به لینک زیر مراجعه شود:
https://www.khabaronline.ir/news/310915
3. چون دامپزشکی متولی دلسوز و مستقیمی ندارد و زیر نظر وزارتخانه دیگر فعالیت دارد؛ قانون تسری قیمت فروش با آخرین فاکتور برخلاف سایر مشاغل ( حتی بقالی ها نیز جنس را به قیمت روز می فروشند) تا یک ماه اخیر مشمول داروخانه های دامپزشکی نمی گردید و با افزایش 2 تا 5 برابری قیمت داروها موجبات خسران و زیان مالی و درنهایت ورشکستگی و حذف داروخانه های دامپزشکی را فراهم می نمود که با درایت و تدبیر مسئولین و پیگیری فعالین بخش خصوصی دامپزشکی این رویه ناعادالانه نقض گردید.
قطعا برگشت روند به قیمت فروش روی جلد موجب کاهش قدرت خرید داروخانه های دامپزشکی و از بین رفتن سرمایه مادی داروخانه در وهله اول و متعاقب آن کاهش موجودی دارویی داروخانه ها گردیده که این امر نیز موجب بمخاطره افتادن سرمایه دامی و بهداشت عمومی جامعه می گردد.پس یقینا برگشت به روال قبلی مستوجب زیان عمومی جامعه خواهد گردید و در درازمدت منافع پرورش دهندگان دام و طیور را نیز از بین خواهد برد.
4. قیمت دارو و واکسن در یک دوره پرورشی نهایتا ده درصد هزینه های پرورش دهنده خواهد بود در حالی که هزینه خوراک و نهاده های تغذیه ای شصت الی هفتاد درصد هزینه ها را در بر می گیرند که با افزایش قیمت سیصد الی چهارصد درصدی فشار اقتصادی وحشتناکی بر دوش تولیدکنندگان زحمتکش وارد آورده و بسیاری از واحدهای پرورشی را به تعطیلی کشانده است؛ اگر سازمان محترم حمایت از حقوق مصرف کنندگان واقعا دغدغه صیانت از حقوق مصرف کنندگان را دارد مقتضی است با ورود جدی و فوری به بازار نهاده ها باری از دوش تولیدکنندگان زحمتکش در شرف ورشکستگی بردارد نه اینکه با فشار بر داروخانه های دامپزشکی و تضعیف آنها موجبات کاهش خدمت رسانی به بهره برداران محترم را فراهم سازد.
5. اگر سازمان حمایت از حقوق مصرف کنندگان توانایی اجرایی چنین قانونی در تمام زمینه ها و کالاها را داشته باشد با کمال میل همکاری و مساعدت لازم را ابراز خواهیم کرد بشرطی که تمام اصناف موجودی قبلی را به قیمت قبلی بفروشند و گرنه این امر به ذهن متبادر می گردد که حضرات دیواری کوتاهتر از دامپزشکی نیافته اند.
والسلام علی من اتبع الهدی
دکتر
|
Viet Nam
|
۲۳:۱۸ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۴
4
5
از نظر شرعی این پول حرام است ، البته اگر برای کسی مهم باشد ، داروخانه های که کلی دارو بدون نسخه دست دامدار میدن ، بدون معاینه و ویزیت دارو درمانی شانسی می کنند ، این چیزها براشون مهم نیست
پاسخ ها
ناشناس
| Singapore |
۱۰:۰۱ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۵
از نظر شرعی این‌پول حلال است. شما انگار با دینت آشنایی نداری.
برو فتاوای مراجع تقلیدت رو ببین
فروش کالا به نرخ روز حق هر کسبه و صنفی است و پولش حلال.
ناشناس
| Singapore |
۱۰:۰۵ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۵
لابد پول شما حلاله که دارو رو بدون اجازه و نسخه مستقیما به دامدار میدی و داروخونه رو دور میزنی
لابد پول شما حلاله که یه ویزیت رو ......... با دامدار حساب میکنی چند برابر نرخ تعرفه
لابد پول شما حلاله که تک دوز تزدیق میکنی و جاش پول چند ویال رو با دامدار حساب میکنی
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۲:۴۵ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۵
0
5
بنظر بنده، همکارای داروخانه دار زحمت بکشن ، دارو رو به قیمت رو جلدش بدن اینقدر تخفیفای آنچنانی برای ایجاد یه رقابت ناسالم به دامدار ندن نمیخواد به روز دارو بدن،
والا ، مشکل خود ما هستیم که تخفیفی که که کارخونه واسه ما مشخص کرده برای رقابت باهم میدیم به دامدار بعدم یکی یکی ورشکست میشیم.
داروخانه های انسانی قبل تحریم ۲۰۰ درصد تخفیف الان هم ۱۰۰ درصد تخفیف دارن ولی از ۵۰۰ تا تک تومنی هم نمیگزرن به جاش چسب زخم میدن ، چطوره که یه دارو که رو‌جلدش زده ۴۲۰۰۰ تومان یه داروخونه میده ۳۵۰۰۰ تومان و سایر همکارا رو خراب میکنه . پس مشکل از خودمونه اگه قرار باشه بروز هم قیمت بدیم ۹۰ درصد داروخانه های دامپزشکی زیر قیمت میدن بخصوص اون داروخانه هایی که هم مجوز شرکت پخش دارن هم با استخدام یه مسئول فنی مجوز داروخونه گرفتن اونا که به قیمت شرکت دارو به مرغدار و دامدار میدن ، پس اول بهتره از خودمون شروع کنیم و این رقابت ناسالم رو کنار بزاریم بعد بریم سراغ تعذیرات و سازمان حمایت از مصرف کننده
اون همکار کلینیسین هم جوش خودش رو میزنه که چون نمیتونه مستقیم به دامدار بگه ۲۰۰ هزار تومان ویزیت بده مجبوره در قالب دارو ویزیت خودش رو هم بگیره و‌چون دارو گرونه مجبوره ویزیت کمتری بگیره ، واسه همین میگه دارو باید ارزون باشه تا کسی نفهمه پولی که داره میگیره از دامدار چقدره
پاسخ ها
ناشناس
| Singapore |
۱۰:۰۲ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۵
عزیزجان
اعلب تخفیفات داردها یا برداشته شده یا اونقدر کمه که چیزی نمیمونه که به دامدار و مرغدار تخفیف بدیم
شما اطلاعاتت مال چند سال پیشه استاد؟
ما به نرخ روز باید بدیم‌چون حق حفظ شعلمون رو طبق قانون و شرع داریم
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۶:۰۲ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۵
6
1
من یک دامدار ومامور تلقیح هستم اولا هر کس گاو میخواد از اقایون دامپزشک داروخانه دار بیاد به همان نرخ پارسال بهش دم دومان من خودم به دامدار میگم مثبت برو فلان ویتامین رو بگیر بزن به دامن برای گیرایی بهتر دام به لطف این خوراک با کیفیت می‌ره داروخانه بعد که قیمتش رو میبینن نمیخوره من خودم مولتی ویتامین خارجی برای دام های خودم مصرف می کردم الان نمی‌کنم چون گرونه هرچی گرون بشه در نهایت اول بنظرم به ضرر فروشنده هست بعد مصرف کننده یه چیزی هم بگم که من اسپرمی خریداری میکنم تا تمام نشه و جدید نخرم همون قیمت قبله
پاسخ ها
ناشناس
| Singapore |
۱۰:۰۶ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۵
شما مامور تلقیح هستی و اجازه تجویز دارو از جمله ویتامین ن اری
این‌یک تخلفه
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۰۲ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۵
دارو رو هر چی که باشه میتونم پبشنهاد بده نه تجویز، نسخه ننوشته که، ثانیا درمان نکرده که ویتامین جنبه ی حمایتی از ناهنجاری داره نه بیماری.
ناشناس
| United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland |
۲۳:۴۹ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۵
شما حتی حق پیشنهاد هم نداری چون سوادشو نداری
..................................
جناب مامور تلقیح، سرت تو کار خودت باشه
مملکت اگه همین قانون نیم بند رو نداشت شما تلقیح گرا ادعای فوق تخصصتون میشد.
........................
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۰۰ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۵
0
7
کاملا موافق هستم.نمی توان در مملکتی که همه چیز گران میشود با نرخ سود 10 درصد و قیمت سال قبل کارکردوتازه مالیات داد.این کار دیوانگی است
گنجی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۰:۳۶ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۷
0
2
موضوع روشن است. حق با داروخانه دارها هست. قیمت آخرین فاکتور خرید باید ملاک باشد
نظر شما
ادامه