کد خبر: ۶۲۸۰۴

مدیرکل دامپزشکی آذربایجان شرقی با بیان این‌که مشاهده‌ی یک مورد مثبت ویروس آنفلوانزای فوق حاد پرندگان در استان، هشداری مهم نسبت به وجود این ویروس در منطقه است، گفت: نحوهی و چگونگی مقابله و مواجهه با ویروس است که نشان می‌دهد آیا با شیوع گسترده‌ی ویروس مواجه خواهیم شد یا نه.

به گزارش حکیم مهر به نقل از ایسنا، «دکتر امیرحسین بهداد» اظهار کرد: خوشبختانه مورد گزارش شده در واحد صنعتی یا روستایی نبوده، بلکه در ماسه شویی واقع در تبریز با تلف ۳۰ قطعه مرغ و خروس گزارش شده است. البته این مورد می‌تواند بزرگ‌ترین هشدار برای مرغداران استان باشد.

وی با بیان این‌که با همکاری مرغداران و انجام اقدامات پیشگیرانه تا روز پنج شنبه هیچ مورد مثبتی از آنفلوانزای فوق حاد پرندگان در استان مشاهده نشده بود، گفت: روز پنج شنبه تلفات ۳۰ قطعه مرغ و خروس در یک ماسه شویی واقع در محله‌ی آخمقیه‌ی تبریز گزارش شد، با انجام آزمایشات لازم، وجود ویروس آنفلوانزا در این محل مثبت اعلام شد، گویا پرندگان مهاجر با آشامیدن آب از حوضچه‌ی این محل باعث انتقال ویروس آنفلوانزا به مرغ‌های این ماسه شویی شده بودند.

بهداد ادامه داد: بلافاصله محل آلوده، مورد پایش قرار گرفت، خوشبختانه در شعاع یک‌ و سه کیلومتری این ماسه شویی، هیچ گونه مرغداری فعال یا روستایی وجود نداشت، تنها در شعاع ۱۰ کیلومتری آن دو واحد مرغداری وجود داشت که پایش آن دو واحد نیز انجام شد.

وی گفت:طی چند ماه گذشته و باهمکاری رسانه‌ها، هشدارهای لازم را مبنی بر وجود ویروس در کشورهای مجاور از جمله قزاقستان ارائه کرده بودیم حتی اکنون اکثر کشورهای اروپایی نیز درگیر بیماری آنفلوانزا هستند.

وی با اشاره به درگیری چند استان در کشور با بیماری آنفلوانزا، گفت: با توجه به این‌که استان ما یکی از قطب‌های تولید تخم مرغ در کشور محسوب می‌شود، به همین دلیل جزو استان‌های انفجاری از لحاظ بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان به شمار می‌رویم.

بهداد ادامه داد: همچنین استان ما در مسیر پرندگان مهاجر قرارگرفته و تعداد مرغداری‌ها بیشتر بوده و اکثرا به شکل سنتی هستند.

وی با تاکید بر اطلاع رسانی گسترده نکات بهداشتی به تمامی مرغداران استان و روستاییان از طریق ارسال هزاران پیامک، تاکید کرد: اگر مرغداران و روستاییان عزیز نکات بهداشتی را به خوبی رعایت کنند، با بحران این بیماری مواجه نخواهیم شد، همانطور که در بیماری کرونا مردم با رعایت موارد بهداشتی باعث جلوگیری از شیوع گسترده‌ی این بیماری می‌شوند در بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان نیز قطعا با رعایت نکات بهداشتی توسط مرغداران، این بیماری به بحران تبدیل نمی‌شود.

وی ادامه داد: تمامی مرغداران در صورت مشاهده‌ی هر گونه تلفات در روستا یا مرغداری، گزارشات لازم را در سریع‌ترین زمان به اراده کل دامپزشکی استان ارائه دهند، همچنین از هرگونه تردد غیرضروری خودداری شود و مرغداران موارد بهداشتی و قرنطینه‌ای ابلاغ شده را به خوبی رعایت کنند.

مدیرکل دامپزشکی استان با بیان این‌که مرغداران واحدهای خود را بیمه و یا نسبت به تمدید بیمه اقدام کنند، افزود: مرغداری‌های تخم گذار نسبت به انجام واکسیناسیون طیور اقدام کنند، گله‌های بالای ۵۵ یا ۶۰ هفته نسبت به واکسیناسیون مجدد اقدام کنند تا ایمنی گله‌ها افزایش یابد.

وی افزود: انجام واکسیناسیون در مرغداری‌های تخم گذار و مادر به صورت اجباری انجام می‌شود، واحدهایی هم که نسبت به واکسیناسیون اقدام نکنند، هیچ گونه مجوزی دریافت نخواهند کرد.

بهداد یادآور شد: هر گونه جلسه یا تجمع مرغداران با یکدیگر ممنوع شده است و مرغداران نباید با یکدیگر ارتباط داشته باشند.

مردم نگران مصرف مرغ نباشند

وی با اشاره به نگرانی مردم از خرید مرغ در چنین شرایطی، گفت: مردم هیچ گونه نگرانی از بابت خرید مرغ نداشته باشند، مرغ‌های بسته بندی شده که در اختیار مردم قرار می‌گیرند، کاملا بهداشتی بوده و مورد بازرسی‌های بهداشتی توسط مسئول فنی دامپزشکی قرار می‌گیرند؛ بنابراین هیچ گونه مورد نگرانی از این بابت و مشکل بهداشتی در رابطه با مصرف مرغ وجود ندارد.

 مدیرکل دامپزشکی استان در بخش دیگر سخنان خود، یادآور شد: مرغداران منطقه‌ی شادآباد و روستاییان عزیز این منطقه بیشتر حواس خود را جمع کرده و حساسیت های بهداشتی را بیشتر رعایت کنند؛ چرا که تراکم در این منطقه بیشتر است.

 
نظر شما
ادامه