کد خبر: ۶۲۷۹۶

نتیجه آزمایش نمونه‌برداری از لاشه قوچی که در قرق خصوصی دربید یزد شبهه ابتلای این حیوان به بیماری‌های واگیر را رد کرد.

به گزارش حکیم مهر به نقل از میزان، اخیرا تصاویری از لاشه یک قوچ در قرق خصوصی زردکوه دُربید واقع در استان یزد منتشر شد که شبهه شیوع یک بیماری واگیر را در این منطقه مطرح کرد. اما مسئولان ذی‌ربط، اطمینان خاطر می‌دهند که عامل مرگ قوچ مذکور بیماری واگیری نبوده و در منطقه، لاشه دیگری کشف نشده است.

«ابوالقاسم محمدی»، کارشناس بیماری‌های مشترک اداره کل دامپزشکی استان یزد در این باره به میزان گفت: از این لاشه که مشکوک به پی‌پی‌آر (طاعون نشخوارکنندگان) بود نمونه گرفتیم و برای آزمایش به شیراز فرستادیم که خوشبختانه نتیجه منفی بود.

وی افزود: کل منطقه دربید را هم مورد بررسی قرار دادیم. هیچ موردی دال بر وجود بیماری در بین دام‌های اهلی و وحشی مشاهده نشد.

«اعظم حبیبی‌پور»، معاون فنی اداره کل حفاظت محیط زیست استان یزد هم در این باره به میزان گفت: در بررسی لاشه این قوچ توسط دامپزشک اداره کل محیط زیست یزد، علائم بیماری ویروسی تشخیص داده نشد و تشخیص اولیه، بیماری آنتروتوکسمی ناشی از مصرف علوفه یخ زده در طبیعت بود که یک بیماری غیرواگیر است و متعاقب تغییر ناگهانی غذای مصرفی ایجاد می‌شود.

وی افزود: اما برای اطمینان خاطر، موضوع را با مسئولان اداره کل دامپزشکی استان یزد در میان گذاشتیم که از لاشه، نمونه‌برداری کردند و برای آزمایش به شیراز فرستادند. خوشبختانه در نتیجه آزمایش، ابتلای حیوان به بیماری‌هایی از جمله پی‌پی‌آر، منفی اعلام شد. با این حال، از قرق‌دار خواستیم آبشخورها را ضد عفونی کرده و قرق‌بانان، منطقه را با دقت بیشتری پایش کنند که مورد خاصی از بیماری یا لاشه مشکوک مشاهده نشد.

حبیبی‌پور، در پاسخ به اینکه چرا علاوه  بر سه قرق اختصاصی که با تایید شورای عالی حفاظت محیط زیست، پروانه بهره‌برداری اخذ کرده‌اند، قرق‌های دیگری که هنوز مجوز بهره‌برداری دریافت نکرده‌اند فعالیت خود را آغاز کرده‌اند گفت: بومیان و افراد علاقه‌مند به طبیعت، با نظارت اداره کل حفاظت محیط زیست، به صورت داوطلبانه با انجام اقداماتی نظیر ساخت آبشخور، پخش علوفه دستی به صورت محدود و در مواقع بحرانی، افزایش امنیت مناطق و گزارش تخلفات شکار، شرایط مناسبی برای زیست حیات وحش فراهم کنند اما تا زمانی که مجوز قرق صادر نشده باشد، به هیچ وجه اجازه شکار در این مناطق داده نخواهد شد.

این مقام مسئول در پاسخ به اینکه در سال جاری چه تعداد مجوز شکار در استان یزد صادر شده گفت: از آغاز سال تا کنون برای شکار در مناطق چهارگانه استان یزد هیچ مجوزی صادر نشده است. در سه قرق اختصاصی استان که مجوز دریافت کرده‌اند هم پس از بررسی کارشناسی سرشماری‌ها، وضعیت حفاظتی قرق و اقدامات محیط زیستی صورت گرفته، تا کنون ۴۰ مجوز شکار صادر شده است.

این در حالی است که به گفته شهاب الدین منتظمی، مدیرکل حفاظت و مدیریت حیات وحش سازمان حفاظت محیط زیست در سال جاری در چهار قرق اختصاصی روباز، چهل گزی، دُربید در استان یزد و منصور آباد در استان کرمان، ۹۳ پروانه شکار کل و قوچ وحشی صادر می‌شود. البته این مقام مسئول برای اینکه سهم قرق منصورآباد در استان کرمان، از مجموع پروانه‌های شکار در سه قرق استان یزد بیشتر است توضیحی ارائه نکرده‌اند.

به گفته اکبر همدانیان مدرس دانشگاه و بازنشسته سازمان حفاظت محیط زیست در حاضر در استان یزد، ۳ قرق خصوصی مجموعا با مساحت بيش از ۱۳۲ هزار هکتار مجوز فعالیتشان را از شورای عالی حفاظت محیط زیست گرفته‌اند و فعالیت دارند. ده قرق دیگر هنوز مجوز نگرفته‌اند. با این حال تابلوهایشان را نصب کرده و به فعالیت مشغولند. پرونده ۱۷ قرق دیگر هم در اداره کل است که به زودی تعداد قرق‌های استان یزد را به ۳۰ قرق خواهند رساند. اگر هر مساحت هر قرق را به طور متوسط ۵۰ هزار هکتار تصور کنیم، بیش از یک میلیون و پانصد هزار هکتار یعنی حدود ۳۰درصد خاک استان یزد بدون در نظر گرفتن سهم مردم از طبیعت، به حیاط خلوت عده‌ای خاص تبدیل خواهد شد.

به گزارش میزان، قرق‌های خصوصی، اراضی ملی کشور هستند که با وساطت سازمان حفاظت محیط زیست، از سوی وزارت جهاد کشاورزی، در اختیار بخش خصوصی قرار می‌گیرد. قرق‌داران در این مناطق با ساخت آبشخور، پخش علوفه به صورت دستی و جلوگیری از شکار بومیان، منطقه‌ای مطلوب برای وحوش به وجود آورده‌اند که چهارپایان را به سوی خود جذب می‌کند. پس از افزایش جمعیت حیات وحش در قرق‌ها، به منظور بهره‌برداری قرق‌داران، با تایید مسئولان محیط زیست، مجوز شکار فروخته می‌شود. تا کنون سه قرق علی‌آباد، روباز و دربید در استان یزد، قرق منصورآباد در استان کرمان و قرق جاشلوبار در استان سمنان با تایید شورای عالی محیط زیست، مجوز بهره‌برداری دریافت کرده‌اند.


نظر شما
ادامه