کد خبر: ۶۲۷۷۴
تعداد نظرات: ۱۴ نظر
نگاه شما:
با افزایش بی‌رویه قیمت و از سوی دیگر با کاهش قدرت خرید پرورش‌دهندگان دام و طیور، خرید داروها و واکسن‌های دامپزشکی با بسته‌بندی‌های فعلی برای بسیاری از پرورش‌دهندگان به سختی امکان‌پذیر می‌باشد ...
 

ضرورت تغییر در بستهبندیهای داروهای دامپزشکی

دکتر حامد محمدزاده - مسئول فنی داروخانه دامپزشکی

 

طی سال‌جاری متاسفانه داروها و واکسن‌های دامپزشکی به دلیل تحریم‌های ظالمانه، افزایش قیمت دلار، حذف سوبسید ارزی، کمبود یا سختی در تامین مواد اولیه و تورم اقتصادی جامعه افزایش قیمت بی‌سابقه 2 تا 5 برابری را تجربه نمودند؛ امری که هزینه‌های درمان دامپزشکی را به شدت بالا برده و فشار اقتصادی بالایی بر دوش دامپزشکان و پرورش‌دهندگان تحمیل نموده است.

داروها و فرآورده‌های بیولوژیک دامپزشکی برخلاف فرآورده‌های مشابه انسانی تنها در صورت توجیه اقتصادی (به استثنای داروهای دام کوچک و پرندگان زینتی و حیوانات خاص) قابلیت فروش و مصرف را دارند و با افزایش بی‌رویه قیمت و از سوی دیگر با کاهش قدرت خرید پرورش‌دهندگان دام و طیور، خرید داروها و واکسن‌های دامپزشکی با بسته‌بندی‌های فعلی برای بسیاری از پرورش‌دهندگان خرد و سنتی به سختی امکان‌پذیر می‌باشد.

از سوی دیگر، باقیمانده بسیاری از داروها پس از مصرف دوره‌ای و باز شدن بسته‌بندی اصلی کیفیت خود را از دست داده و غیرقابل مصرف می‌گردند که به نوعی اسراف و هدررفت سرمایه جامعه است؛ در حالی که تغییر در بسته‌بندی داروهای دامپزشکی بصورت ارائه با بسته‌بندی‌های کوچک به مقدار نیاز مصرف‌کننده، دربرگیرنده محاسن زیر می‌باشد:

 1) ارائه دارو به مقدار مورد نیاز و جلوگیری از مصارف بی‌رویه و خودسرانه دارو توسط افراد غیرمتخصص به‌ویژه در مورد آنتی‌بیوتیک‌ها

 2) سهولت در ابتیاع متناسب با نیاز و توان اقتصادی مصرف‌کننده

 3) عدم هدررفت و دورریز دارو

 4) صرفه‌جویی در میزان داروی مصرفی و توانایی حفظ و ثبات قیمت دارو در بازه زمانی خاص از طریق کاهش مصرف در مواد اولیه تولیدی خریداری شده

 5) پاسخگویی به نیاز دارویی تعداد بیشتری از داروخانه‌ها

 6) کاهش فشار مالی داروخانه‌ها و مراکز توزیع واکسن از طریق کاهش سرمایه درگیر.

با در نظر گرفتن نکات فوق و شرایط اجتناب‌ناپذیر ادامه‌دار افزایش قیمت‌ها پیشنهاد می‌شود کارخانجات تولید دارو و واکسن با تغییر در بسته‌بندی‌های دارو به طرق زیر امکان سهولت و توانایی فروش اقلام دامپزشکی را فراهم سازند:

الف) در مورد ویال‌های تزریقی، تغییر ویال‌های صد سی‌سی به پنجاه سی‌سی انجام گیرد چون واقعا با قیمت‌های جدید، ویال‌های صد سی‌سی امکان فروش ضعیفی دارند. در کنار تولید ویال‌های پنجاه سی‌سی، ویال‌های بیست و پنج سی‌سی و بیست سی‌سی نیز عرضه گردند و نیز می‌توان ویال‌ها را به صورت آمپول‌های ده سی‌سی نیز عرضه نمود که قیمت بسته‌بندی کمتری در بردارند.

ب) در مورد داروهای مایع محلول در آب یا خوراکی اعم از سوسپانسیون و شربت‌ها می‌توان در کنار بسته‌بندی روتین یک لیتری، بصورت بسته‌های دویست - صد - پنجاه سی‌سی عرضه نمود.

ج) در مورد پودرها می‌توان بجای بسته‌بندی یک کیلوگرمی و یک پوندی، به بسته‌بندی‌های صد - پنجاه و سی گرمی اکتفا نمود.

د) در مورد واکسن‌های دامی با توجه به عمر کوتاه واکسن پس از باز شدن پلمب و کاهش جمعیت گله‌ها، بهتر است بسته‌بندی‌ها بیشتر بصورت ویال‌های چهل و بیست دزی فراهم باشد تا دامداران خرد نیز توانایی واکسیناسیون دام‌های خود را دارا باشند.

ه) در مورد واکسن‌های طیور نیز بهتر است بسته‌بندی‌ها بصورت ویال‌های پنجاه و صد دزی نیز فراهم باشد تا پرورش‌دهندگان سنتی نیز امکان استفاده بهینه از واکسن را داشته باشند.

هر چند ممکن است تولیدکنندگان محترم هزینه اولیه تغییر در خطوط تولید را مانعی در برابر تغییر در بسته‌بندی‌های موجود قلمداد نمایند و از سوی دیگر به دلیل کاهش در میزان فروش اولیه در برابر این تغییر مقاومت نشان دهند ولی با شرایط اجتناب‌ناپذیر ادامه‌دار افزایش قیمت‌ها، فروش با بسته‌بندی‌های بزرگ فعلی به سختی امکان‌پذیر خواهد بود که به نوبه خود با گذشت زمان موجب افت فروش کارخانجات و شرکت‌های تولیدکننده خواهد گردید. چنین شرایطی لزوم بازنگری در سایز بسته‌بندی دارویی را در آینده‌ای نه چندان دور به امری گریزناپذیر مبدل خواهد نمود.

پی‌نوشت: در بین گروه‌های دارویی، متاسفانه داروها و سموم ضد انگل که مرتبط با بهداشت عمومی جامعه هستند، بیشترین افزایش قیمت را شامل گردیدند و از سوی دیگر آنتی‌بیوتیک‌ها که بایستی از لحاظ علمی و بهداشتی مصرف محدود داشته باشند، کمترین افزایش قیمت را در برداشتند که این امر لزوم بازنگری جدی در سیاست‌های قیمت‌گذاری دارویی دامپزشکی را دوچندان می‌کند.شایسته است مسئولین محترم در این امر تمهیدات لازم را به عمل آورند تا منافع و مصالح بهداشتی جامعه به نحو مطلوب تامین گردد.

به امید اعتلای حرفه مقدس دامپزشکی
 
انتشار یافته: ۱۴
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۲
ناشناس
|
Sweden
|
۲۰:۳۲ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۱
16
2
متاسفانه داروخانه دامپزشکی رو با بقالی اشتباه گرفتین!!!! همین پشنهاد شما در مورد اندازه ویال ها انجام بشه مقاومت دارویی هزاران برابر افزایش خواهد یافت
پاسخ ها
ناشناس
| United States of America |
۲۰:۵۰ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۱
باشه . پس از این ببعد به پیشنهاد شما عمل میکنیم. مثلا میگیم کارخونه ها جنتامایسین رو در ویالهای یک و پنج لیتری تولید کنن تا مصرف دارو بیاد پایین.
سطحی نگری، حرف بی منطق و کینه ورزی و .......... با داروخونه های دامپزشکی تا کجا واقعا...؟
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۵۹ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۱
15
5
تا زمانی که دارو دست داروخانه باشه و مثل بقالی باهاش برخورد کنه و دست کلینیسین نباشه این ها همه بی فایدس
پاسخ ها
ناشناس
| Germany |
۰۰:۰۶ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۲
واکسنا رو دیدیم دستتون بود و چجورین کردین ............. دامدار
........................
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۰۹ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۲
اتفاقا علی رغم در جریان بودن شبکه ها کلینیسین ها دارن به وفور دارو میفروشن. کسی جلوشون رو نمیگیره. وقتی طرف به صورت زیرآبی فعالیت میکنه دلش واسه دامدار نسوخته, بلکه به فکر پولی که به جیبش اضاف بشه هست. نمیدونم چرا نمیخواین قبول کنین با قونیاز موجود, داروخانه بهترین گزینه فروش دارو هست. نه کلینیسینی که دارو رو چندین برابر میده و اضافه بر نیاز دا م هم دارو میده.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۱۱ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۲
اتفاقا بیشتر کلینیک های موجود حکم بقالی دارن. همه کار میکنن تا پول به جیب بزنن
ناشناس
|
Cyprus
|
۲۲:۴۲ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۱
10
3
در حال حاضر همان ویال پنجاه سی سی نیز کم میباشد، چطور و با چه استدلالی به این نتایج رسیده اید،ایا داروهای انتی بیوتیک افزایش قیمت نداشته اند؟!
پاسخ ها
محمدزاده
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۱۵ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۲
با سلام بله در موارد دامهای سنگین و گاوهای بزرگ بعضا چند ویال دارو مصرف می گردد ولی در موارد دامهای سبک و حیوانات کوچک در درمان انفرادی نیاز به مقدار کمتری دارو هست.مطمئنا اگر با قیمتهای جدید سر و کار داشته باشید شما هم به این نتایج می رسید.موید باشید.
دامپزشک فعال صنعت دارویی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۰۳ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۱
11
3
همکار عزیز، به نظر می آید اطلاعات شما از تولید دارو کافی نیست. پیشنهاد شما مثل اینست که بگوییم برای کاهش مصرف سیگار، تعداد سیگار در هر پاکت را کاهش دهیم! درصورتی که اصلاح الگوی مصرف دارو نیاز به آموزش "دامپزشکان"، "داروخانه داران" و "دامداران" دارد.
پاسخ ها
محمدزاده
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۳۲ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۲
سلام و عرض خداقوت خدمت همکار ارجمند صنعت دارویی؛ اینجانب 15 سال سابقه فعالیت در داروخانه دارم قبلا کارخانجات تولید دارو از طریق نمایندگان علمی ارتباط مفیدی با دامپزشکان داشتند و نظرات همکاران به واحدهای تولید دارو منعکس می گردید ولی متاسفانه اکنون این ارتباط یا از بین رفته و یا کم رنگ گردیده است. شما چون از دید کلی می نگرید اصلاح الگوی مصرف دارو را بیشتر مدنظر قرار می دهید ولی مسئول فنی داروخانه بعنوان حلقه آخر زنجیره توزیع دارو بیشتر با مصرف کننده سر و کار دارد تا روند تولید دارو و منطقی است که به ریز فرآیند تولید احاطه نداشته باشد.همانگونه که حضرتعالی چون ارتباط مستقیمی با دامدار ندارید از دشواریهای فروش دارو خیلی اطلاع ندارید.
با ذکر مثالی مساله را روشنتر می سازم. هفته قبل دامداری با پنج بره مبتلا به آنتریت به درمانگاه مراجعه و همکار کلینیسینمان داروهای سولفادیازین+ تری متوپریم , شربت کلیستین+ اسپکتینومایسن و یک ویال مولتی ویتامین تزریقی نسخه فرموده بودند که مجموع ریالی آن با بسته بندیهای موجود 270 هزار تومان می گردید که دامدار از بردن آن امتناع کرد! واقعیت مساله این است که با قیمتهای جدید بیشتر داروها را مجبوریم سرنگی بفروشیم بنحویکه فروش سرنگ از فروش ویال کامل بیشتر شده است. صورت اصلی مساله این است که با این بسته بندی نمی توان تقاضای دامدار خرده را برآورد در حالی که با اصلاح بسته بندی دارو قابلیت فروش برای تقاضای اندک را نیز دارد.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۲۶ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۲
5
6
دارو باید با نسخه داده بشود.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۱۰ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۲
کلینیسین باید نسخه بنویسد. نه اینکه برود سر کیس و به دامدار بگوید خودم به شما دارو میدهم.از کیف پنهانی خود دارو بیاورد و هرآنچه دارد به دامدار تحویل دهد. نسخه که نمی نویسند هیچ, انبار دارو هم دارند. وای بر شما
ناشناس
|
United States of America
|
۰۱:۵۷ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۲
1
7
همکارا مسئله بسته بندی و یا ارایه پیشنهادات چه ربطی به فروش بدون نسخه داره
خوبه هر حرفی رو در جای مناسبش بزنین اینکه وضع سیستم فروش داروخانه بسیار افتضاح هست درست ولی ربطی به موضوع این مطلب نداره
دکتر محمد زاده بابت پیشنهاداتتون ممنون برخی از اونها مفید بودن چند مطلب دیگه ، حذف جعبه و قوطی از بسته بندی برخی ویالهای تزریقی که قیمت دارو رو کاهش میده ، حذف کاغذ و بروشور دارویی از جعبه دارو بدلیل اینکه دامپزشکان یا علمش رو دارند و یا کتابهای معتبر که مطالب بروشور دارویی رو بخونن و بدونن و در این حالت کمتر به استفاده غلط از این اطلاعات توسط دامدار و تکنسین منجر میشه
استفاده از ویالهای بزرگ‌تر و یا کوچکتر بسته به نوع و میزان مصرف دارو ، تناسب بین افزایش قیمت و افزایش کیفیت که در حال حاضر یکی فدای دیگری شده ، استفاده از ویالهای پلاستیکی بجای شیشه ای جهت کاهش قیمت بسته به نوع و موارد شیمیایی دارو رعایت منافع و بسته بندی خرده فروشی ،
نام گذاری مناسب و تفکیک شده با فنوتیک متناسب با نام شرکت در جهت سهولت نسخه نویسی و مجزا نمودن کیفیت داروی شرکت‌های مختلف و ...
پاسخ ها
محمدزاده
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۳۴ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۲
ممنون از نظرات ارزنده تان.انشالله تولیدکنندگان دارویی موارد ذکر شده را رعایت کنند تا منافع آن مشمول همه گردد.
نظر شما
ادامه