کد خبر: ۶۲۷۶۹
تعداد نظرات: ۴ نظر
معاون بهداشتی و پیشگیری سازمان دامپزشکی کشور:
«دکتر سید بهمن نقیبی» افزود: انتقال تیپ C بوتولیسم پرندگان به انسان گزارش نشده است، بنابراین خطر سلامت انسان از تیپ C بوتولیسم بسیار کم در نظر گرفته می‌شود ...

حکیم مهر: معاون بهداشتی و پیشگیری سازمان دامپزشکی کشور گفت: پرندگان گوشتخوار با مصرف لاشه پرندگان تلف شده از بوتولیسم می‌توانند مسموم و تلف گردند. این اتفاق در میانکاله در حال وقوع است و به همین دلیل بایستی لاشه‌ها بسرعت جمع آوری گردد، در غیر این‌صورت باعث شیوع بیماری در پرندگان گوشتخوار می‌گردد.

به گزارش حکیم مهر به نقل از میزان، «دکتر سید بهمن نقیبی» معاون بهداشتی و پیشگیری سازمان دامپزشکی کشور در پاسخ به این سؤال که مرگ پرندگان در تالاب میانکاله تا کی ادامه دارد و آیا راه حل خاصی برای جلوگیری از تلف شدن بیش از حد این پرندگان مهاجر وجود ندارد، گفت: تصور می‌شود تلفات تا زمان بازگشت پرندگان مهاجر ادامه داشته باشد. در کوتاه مدت اقدام خاصی نمی‌توان کرد. حتی در سال گذشته که مشابه امسال آمار تلفات پرندگان مهاجر بسیار بالا بود، پرندگان مهاجر در اسفند ماه مهاجرت خود را شروع کردند و این تلفات با مهاجرت پرندگان متوقف شد.

نقیبی در خصوص این سوال که در بلند مدت چه اقدامی می‌شود کرد تا از وقوع این حادثه برای سال بعد جلوگیری کرد، گفت: محیط زیست بایستی راهکار ارائه دهد و در اجرای راهکار‌ها مصمم باشد، در این صورت است که می‌توان جلوی این تلفات را گرفت.

معاون بهداشتی و پیشگیری سازمان دامپزشکی کشور در پاسخ به این سؤال که آیا ممکن است لاشه این پرندگان برای انسان خطر داشته باشد یا شیوع بیماری را برای انسان داشته باشد، گفت: لاشه پرندگان تلف شده از سم آلوده بوده و نبایستی به مصرف انسانی برسد.

وی افزود: پرندگان گوشتخوار با مصرف لاشه پرندگان تلف شده از بوتولیسم می‌توانند مسموم و تلف گردند. این اتفاق در میانکاله در حال وقوع است و به همین دلیل بایستی لاشه‌ها بسرعت جمع آوری گردد در غیر این صورت باعث شیوع بیماری در پرندگان گوشتخوار می‌گردد.

نقیبی در پاسخ به اینکه آیا این بیماری قابلیت سرایت به انسان را دارد، گفت: انتقال تیپ C بوتولیسم پرندگان به انسان گزارش نشده است؛ بنابراین خطر سلامت انسان از تیپ C بوتولیسم بسیار کم در نظر گرفته می‌شود. البته انواع دیگر بوتولیسم و بیماری‌های منتقل شده از آب، ناشی از آب راکد و با کیفیت پایین می‌تواند بیماری‌های انسانی به‌وجود آورد؛ بنابراین احتیاط‌های اساسی مانند شنا نکردن و استحمام نکردن (عدم شست‌وشو) در آب‌های متاثر از عفونت، ننوشیدن آب برکه‌ها و راه‌های آبی و خودداری از انجام ورزش‌های آبی در برکه‌ها و دریاچه‌ها و راه‌های آبی که پرنده‌های مرده یا عفونی در آن‌ها یافت شده اند، ضروری است.

معاون بهداشتی و پیشگیری سازمان دامپزشکی کشور توضیح داد: «کلستریدیوم بوتولینوم» یک باکتری بی هوازی است که در گیاهان فاسد و مواد حیوانی تکثیر می‌شود و اغلب در دریاچه‌ها در دوره‌های کمبود اکسیژن و کیفیت پایین آب رخ می‌دهد. البته این باکتری در تالاب‌ها و دریاچه‌هایی که بالاترین استاندارد‌های حفاظتی را هم داشته‌اند، گزارش شده است؛ یعنی تاکنون تمامی عوامل محیطی بروز این رخداد شناسایی نشده است. علائم پیش رونده (تدریجی) آن به گونه‌ای است که عضلات پرنده سست و نرم و در نهایت فلج می‌شود و اثرات توکسین تولید شده در بدن پرندگان باقی می‌ماند.

معاون بهداشتی و پیشگیری سازمان دامپزشکی اظهار کرد: پرنده‌های درگیر بیوتوکسین قادر به استفاده از بال‌ها و پا‌های خود نبوده و به عبارتی دچار کم حرکتی و ناتوانی پرواز می‌شوند. این پرنده‌ها که دچار فلجی ماهیچه‌های گردن می‌شوند، توانایی نرمال نگه داشتن سر خود را از دست می‌دهند. به همین دلیل گردن آن‌ها خمیده شده و به آن‌ها گردن خمیده می‌گویند. این پرندگان می‌توانند روز‌ها دراین موقعیت باقی بمانند.

 

خبرهای مرتبط
انتشار یافته: ۴
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۰۸ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۱
0
2
جناب دکتر پس چرا حتی باشه یک پرنده گوشتخوار هم تا حالا پیدا نشده یا حتی باشه پرنده مردار خوار
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۵۶ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۱
0
3
دکتر نقیبی عزیز، کدام آزمایشگاه اعلام کرده که توکسین نوع C بوده است؟ مگر تایپینگ توکسین در آزمایشگاههای شما امکانپذیر می باشد؟ ....................
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۷:۰۰ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۲
0
0
دکتر نقیبی عزیز ................. ما روی شما حساب دیگری باز کرده ایم
سخن یکی است هنوز علت میانکاله را کشف نکرده ایم یا امکانات تشخیصی ان را نداریم تمام این جملات اصلا بد نیستند
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۲۲ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۲
0
2
جناب دکتر همانطور که رئیس محترم سازمان فرمودند مصرف این لاشه ها برای انسان خطر مسمومیت را به‌دنبال دارد چطور شما میفرمایید بوتولیتوم نوع سی در انسان ایجاد مسمومیت نمی کند و خطر آن کم گزارش شده رئیس محترم سازمان فرمودند به دلیل جلوگیری از مسمومیت انسانها میانکاله را ورود ممنوع و قرنطینه اعلام کردند خوب اگر خطر مسمومیت نبود نیازی به قرنطینه و ورود ممنوعی نبود
نظر شما
ادامه