کد خبر: ۶۲۴۸۲
تعداد نظرات: ۷ نظر
رئیس سازمان دامپزشکی کشور تشریح کرد:
«دکتر علی‌صفر ماکنعلی» اظهار داشت: بر اساس یافته‌های میدانی و مطالعات توصیفی، یکی از مهم‌ترین عوامل مرگ و میر پرندگان مهاجر، نوعی بیوتوکسین حساس به حرارت است ...
 

حکیم مهر: رئیس سازمان دامپزشکی کشور جزئیاتی از علت ممنوعیت تردد در تالاب بین‌المللی میانکاله را تشریح کرد.

به گزارش حکیم مهر به نقل از تسنیم، «دکتر علی‌صفر ماکنعلی» رئیس سازمان دامپزشکی کشور در یک گفت‌وگوی تلویزیونی با اشاره به آخرین وضعیتِ تلفات پرندگان مهاجر در تالاب بین‌المللی میانکاله، اظهار کرد: تالاب بین‌المللی میانکاله 68 هزار هکتار دارد که از روز پنجشنبه گذشته محیط‌بانان سازمان محیط زیست تلفات غیرمعمول پرندگان مهاجر را به ما گزارش دادند.

وی افزود: تلفات پرندگان مهاجر به تدریج این تا روز گذشته(سه‌شنبه، 14 بهمن)، تلفات 840 قطعه پرنده وحش مهاجر با اولویت چنگر و فلامینگو را در تالاب میانکاله داشتیم که نیروهای واکنش سریع از همان روز اول وارد عمل شدند و در محورهای مختلف عملیات رصد، پایش و تشخیص در برابر بیماری را شروع کردند.

رئیس سازمان دامپزشکی کشور با اشاره به علت تلف شدن بیش از 800 قطعه پرنده مهاجر در تالاب میانکاله، گفت: براساس طرح اقدامی که در این تالاب در حال اجرا داریم، مشخص شد که از نظر بیماری‌های فرامرزی نظیر "نیوکاسل" و بیماری "آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان"، منفی شده است؛ تست‌های مسمومیت پرندگان ناشی از فلزات سنگین که می‌تواند باعث مرگ و میر شود، بر روی لاشه‌های تلف شده، انجام شده است.

ماکنعلی ادامه داد: در حال حاضر در 6 محور مختلف عملیات تشخیص علت مرگ و میر پرندگان مهاجر در حال انجام است، طبق نتایج به دست آمده از آزمایش‌ها، عامل تلفات، نوعی بیوتوکسین حساس به حرارت هست که آزمایش‌های دیگری نیز در حال انجام است، اما بر اساس یافته‌های میدانی و مطالعات توصیفی، یکی از مهم‌ترین عوامل مرگ و میر پرندگان مهاجر سمّ حیاتی اکوسیستم بیوتوکسین حساس به حرارت است.

وی همچنین در پاسخ به این پرسش که در سال گذشته نیز شاهد تلف شدن پرندگان مهاجر بودیم، این رخداد در سال گذشته هم اتفاق افتاد، چرا امسال دوباره این واقعه مرگ و میر پرندگان مانند سال گذشته تکرار شده است، گفت: اکوسیستم مجموعه محیط زیست برای زندگی موجود زنده است که در چندین دهه فعالیت‌های حیاتی‌اش به هم خورده است، یعنی اکوسیستم شرایط حیاتی‌اش را تا حد قابل‌توجهی از دست داده است، این اکوسیستم بایستی احیا شود، ما در سال 98 هم این موضوع را هشدار داده بودیم.

رئیس سازمان دامپزشکی کشور در پاسخ به این پرسش پیرامون اینکه به کدام ارگان هشدارهای لازم داده شده بود، افزود: بحث هشدار به نهاد یا ارگان خاصی مطرح نیست، سازمان محیط زیست کارهای خودش را انجام می‌دهد، وزارت نیرو هم می‌بایست میزان آبی که به تالاب هدایت شود را مدنظر قرار دهد، دستگاه خاصی که مسئول این تالاب باشد، وجود ندارد، افرادی که در آن محدوده زندگی و کشاورزی می‌کنند و کارخانه‌هایی که در چندین دهه در آنجا احداث شده، موجب بر هم زدن اکوسیستم منطقه شده است.

ماکنعلی در پاسخ به این پرسش که از روز گذشته تلفات پرندگان مهاجر در تالاب میانکاله بیشتر شده، اقدامات کنترلی شما چیست، گفت: امروز ما برای اینکه بتوانیم عملیات رصد و پایش را به درستی انجام دهیم، یک دستگاه "تراکسور" فرستادیم که معادل یکصد کارگر بر روی آن کار می‌کنند و مدرن است، عملیات رصد، پایش و جمع‌آوری و نیز دفن بهداشتی و ارزیابی میدانی اکوسیستمی را انجام می‌‌دهیم، البته پیش‌بینی ما این است که حداقل 50 درصد تلفات سال گذشته را در سالجاری خواهیم داشت.

وی همچنین درباره علت ممنوعیت ورود به تالاب میانکاله، اظهار کرد: سازمان محیط زیست به عنوان یک اقدام پیش‌دستانه و درست هرگونه تردد و بازدید از این منطقه را ممنوع کرده است، ما در حال اجرای عملیات مهار هستیم، بعد از اتمام عملیات مهار و شناسایی قطعی تمامی عوامل، مطابق آن تصمیم‌گیری درباره بازدیدها و دیگر مسائل انجام می‌شود.

رئیس سازمان دامپزشکی کشور درباره انتقال این بیماری از پرندگان به انسان‌ها، تأکید کرد: این بیماری قابلیت انتقال به انسان را ندارد، یک نوع سمّ تولید شده از میکروارگانیزم‌های اکوسیستم است که به دلیل کاهش اکسیژن و افزایش دمای آب به باکتری‌هایی که به‌طور طبیعی در آنجا وجود دارند، منتقل می‌شودو با افزایش دما این باکتری‌ها سمّ تولید می‌کنند و وقتی این باکتری‌ها به غذاهای پرندگان خاص غواصی می‌چسبند و آنها از این باکتری‌ها تغذیه می‌کنندبه این بیماری دچار می‌شوند.

ماکنعلی در پایان خاطرنشان کرد: از دیگاه بهداشت عمومی‌، شکار هر پرنده‌ و یا مواد غذایی که بحث توریسم در آن مطرح باشد، ممنوع است و اگر هم رفتاری انجام شود، با آنها برخورد می‌شود.

 

انتشار یافته: ۷
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۰۶ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۶
0
6
با سلام و احترام
فرمودید که در حال انجام عملیات مهار هستید ؟ اگر بوتولیسم عامل بیماری است چگونه آنرا که در سرتاسر تالاب پراکنده است مهار خواهید نمود و روش مهار را نیز بنویسید تا آموزشی فراهم شده باشد
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۲۱ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۶
................. می فرمایند که تا 50 درصد تلفات پارسال را پیش بینی می کنند! آنوقت مهار به چه مفهوم هست؟! ....................
دکترای سم شناسی دامپزشکی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۴۴ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۶
0
0
ممکن است پدیده هایی مثل الگال بلوم و سموم جلبک های سبز آبی باشد.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۷:۱۱ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۷
0
0
عامل کشتار هر چه هست به نظر می‌رسد کاری از دست دامپزشکی ساخته نیست و فقط ممنوعیت ورود ایجاد میکنند تا خبر و تصویر کمتری منتشر شود همین
با این وجود معنای وجود سازمانهایی همچون دامپزشکی زیر سوال نرفته است؟
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۰۴ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۷
0
0
مغرور نباشید از ۴ تا کارشناس بین المللی استفاده کنید ، کدام ازمایشگاه توع سم را تشخیص داد؟؟!!!
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۳۴ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۷
0
0
تشخیص شما بر کدام پایه استوار است ؟؟?؟؟ ......................
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۴۸ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۷
0
0
مهار سم ؟؟؟!! ...........................
نظر شما
ادامه