کد خبر: ۶۲۴۰۱
تعداد نظرات: ۳ نظر

بر اساس تازه ترین گزارش محیط زیست مازندران در سه روز اخیر ۴۲ لاشه پرنده مهاجر آبزی در تالاب بین‌المللی میانکاله و خلیج گرگان کشف شد.

به گزارش حکیم مهر به نقل از روابط عمومی اداره کل حفاظت محیط زیست مازندران، هنوز علت تلف شدن این تعداد پرنده مهاجر مشخص نیست اما لاشه های کشف شده جمع آوری و نمونه گیری برای بررسی علت یا علل تلفات توسط کارشناسان اداره کل دامپزشکی استان در حال انجام است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست مازندران در این گزارش اعلام کرد: بر اساس پایش های مستمر و روزانه از سطح تالاب میانکاله و خلیج گرگان، متاسفانه در طی سه روز گذشته ۴۲ قطعه پرنده مهاجر آبزی از گونه های چنگر معمولی و فلامینگو تلف شدند و از سطح خلیج جمع آوری شدند.

«حسینعلی ابراهیمی کارنامی» گفت: نمونه گیری از پارامترهای محیطی و از لاشه های تلف شده برای بررسی علت یا علل تلفات با همکاری اداره کل دامپزشکی استان از اولین روز تلفات در حال انجام و بررسی است که نتیجه آن متعاقبا از سوی سازمان متبوع اعلام خواهد شد.

وی هرگونه اظهار نظر در مورد علت تلفات این پرندگان را منوط به اعلام نتایج آزمایشگاهی آن از سوی سازمان دامپزشکی استان مازندران اعلام کرد.

در حال حاضر شکار، آلودگی و همچنین آنفلوانزای نوع پرندگان مهم ترین متهمان مرگ این مهمانان زمستان گذر در خلیج گرگان و تالاب بین المللی میانکاله است که سناریوهای سابقه دار مرگ پرندگان مهاجر در مازندران نیز محسوب می شوند

بوتولیسم و آنفلوانزا حاد پرندگان گزینه قابل اعتنا 

در شرایط فعلی تا قبل از مشخص شدن نتیجه آزمایشگاهی از لاشه پرندگان مهاجر تلف شده در تالاب بین المللی میانکاله در روزهای اخیر بوتولیسم نوعی مسمومیت غذایی که سال گذشته نیز باعث تلف شدن حدود ۵۰ هزار بال از پرندگان مهاجر آبزی و کنار آبزی از گونه های فلامینگو و چنگر معمولی از گزینه های اول روی میز برای احتمال تلفات این پرندگان مطرخ می شود.

بوتولیسم یک بیماری فلج کننده جدی و نادر است که به وسیله سم حاصل از باکتری کلستریدیوم بوتولینوم ایجاد می شود و باکتری مضر در محیط کم اکسیژن پیشرفت و تولید سم می کند، مانند غذاهای کنسرو شده . غذاهای خانگی کنسرو شده، مانند سبزیجات و گوشت، معمولا منبع نوع غذایی است و در اثر خوردن غذاهایی که در تهیه آنها حرارت کمی بکار رفته و بعد از تهیه سم بوتولینوم در آنها ایجاد شده و سپس به هنگام مصرف حرارت کمی دیده اند ، ایجاد می شود .

اگرچه در سال جاری بر خلاف تالاب سرخرود فریدونکنار، رد پایی از  شیوع ویروس آنفلوانزا حاد پرندگان در تالاب بین المللی میانکاله مازندران مشاهده نشد، ولی این بیماری نیز می تواند یکی دیگر از دلایل احتمالی برای مرگ این پرندگان در روزهای اخیر باشد که نتایج قطعی آن پس از اعلام نتایج آزمایشگاهی در روزهای آینده مشخص خواهد شد.

تالاب بین المللی میانکاله در شرق استان مازندران حدود ۴۸ هزار هکتار مساحت دارد و سالانه بیش از ۱۰۰ تا ۱۳۰ گونه از پرندگان مهاجر با جمعیت بیش از یک میلیون بال به استان مازندران مهاجرت می کنند که بیش از ۶۰ درصد از این پرندگان مهاجر در تالاب میانکاله اسکان می گیرند.

استان مازندران با داشتن ۸۰۰  قطعه  آببندان، تالاب بین المللی میانکاله، تالاب سرخرود و ازباران و چندین تالاب محلی و حدود ۵۰۰ هزار هکتار منطقه حفاظتی یکی از کنون های اصلی مهاجرت پرندگان در فصول مختلف سال محسوب می شود که طبق آمارهای رسمی این مهاجرت گاها تا ۱.۵ میلیون بال می رسد.


انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۲۹ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۲
0
0
خبر قبلی که گفتند مازندران سبز است. لا اقل بگذارید جوهر قلم خشک شود.
مهیمنی
|
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
|
۱۶:۳۴ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۲
0
0
با سلام... وضعیت تلفات پرندگان مهاجر و طیور بومی در روستاها و سواحل ترکمن امروزها در حال زیاد شدن هستن ..دل آدم می سوزهههههه.. . واقعا پایشی هست یا خیر؟ ما دوستداران طبیعت چندین بار به دامپزشکی ترکمن گزارش کردیم ..................... اینهمه تلفات باز علت بوتولیسم؟؟ واقعا که... دامپزشکی چه اقدامی جهت تکرار تلفات فاجعه بار سال قبل انجام داده که امسال تکرار دارد می شود... سازمان دامپزشکی فکری به حال این زبان بسته ها بکند.... ما دوستداران طبیعت از طریق کشوری پیگیر این موضوع خواهیم بود که کسی از تهران به داد حیوانات مهاجر خلیج برسد ......................
پاسخ ها
دامپزشک دولتی
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۰۸ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۲
عزیز دوستدار محیط زیست ,احسنت که تلفات را اطلاع رسانی میکنید .سپاسگزارم
نظر شما
ادامه