کد خبر: ۶۱۳۷۲

مدیرکل حفاظت محیط زیست مازندران از تلف شدن ۱۲ قطعه باکلان در سواحل بابلسر خبر داد.

به گزارش حکیم مهر به نقل از روابط عمومی اداره کل حفاظت محیط زیست مازندران، «حسینعلی ابراهیمی کارنامی» گفت: ماموران حفاظت محیط زیست شهرستان بابلسر بعد از ظهر دیروز چهارشنبه لاشه این باکلان ها را کشف کردند.

وی با بیان اینکه لاشه این پرندگان به دلیل احتمال ابتلا به آنفلوآنزای پرندگان به اداره کل دامپزشکی تحویل شد، افزود: پیش از این نیز لاشه تعدادی از پرندگان مهاجر در تالاب‌های محمودآباد و فریدونکنار کشف شده بود که دامپزشکی استان ابتلای آنها به این بیماری را تایید کرد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست مازندران با هشدار نسبت به سرعت انتشار بیماری آنفلوآنزای پرندگان، گفت: با توجه به اینکه پرندگان مهاجر محل خاصی ندارند و شعاع پروازی آن‌ها زیاد است احتمال سرایت آلودگی به دیگر مناطق استان نیز وجود دارد.

ابراهیمی ادامه داد: اگرچه تلفات ناشی از آنفلوآنزای پرندگان فعلا فقط در پرندگان مهاجر دیده شده است، اما مردم و دارندگان طیور بومی و محلی باید هشدارهای لازم را جدی بگیرند، چون احتمال ابتلای طیور بومی به این بیماری نیز وجود دارد.

وی با بیان اینکه مردم از خرید، فروش، عرضه و مصرف پرندگان مهاجر خودداری کنند ، از مردم خواست در صورت مشاهده لاشه هرگونه پرنده از دست زدن به آن خودداری و ماموران محیط زیست یا دامپزشکی را مطلع کنند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست مازندران از روستاییانی که ماکیان محلی نگهداری می‌کنند نیز خواست از رها سازی غاز و اردک در مزرعه و تالاب‌ها جدا خودداری کنند.

باکلان‌ها از مرغان دریایی میان‌جثه تا بزرگ‌جثه هستند که رنگ سیاه صیقلی و گردنی بلند دارند و انگشتان پاهایشان با پرده‌ای به هم متصل است.

اولین نمونه مرگ پرنده مهاجر بر اثر آنفلوانزا هفته ی گذشته در تالاب ازباران فریدونکنار مشاهده شد و همچنین روز گذشته نیز علت تلف شدن سه قطعه قوی مهاجر در تالاب سرخرود آنفلوانزای حاد پرندگان اعلام شد.

نظر شما
ادامه