کد خبر: ۶۱۳۶۴

معاون بهداشتی و پیشگیری سازمان دامپزشکی کشور گفت: تلفات غیر عادی در بین پرندگان در یک روستایی در ملارد، بوقلمون‌هایی که در یک مکانی بصورت غیر مجاز نگهداری می‌شدند که با بررسی‌های سازمان دامپزشکی اعلام شد که در آن مکان هم نشانی از آنفلوانزای فوق حاد پرندگان مثبت است.

به گزارش حکیم مهر به نقل از میزان، «دکتر سید بهمن نقیبی» معاون بهداشتی و پیشگیری سازمان دامپزشکی کشور در خصوص آنفلوانزای فوق حاد پرندگان مهاجر به گفت: در فاصله زمانی دو روزه در استان‌های مرکزی، مازندران و اردبیل گونه‌هایی از پرندگان وحش مهاجر را که معمولاً برای گذراندن برف زمستان از جا‌های مختلف دنیا هر سال وارد کشور می‌شوند آنفلوانزای فوق حاد پرندگان دیده شده است.

نقیبی توضیح داد: در گونه‌های پرندگان مهاجر حالت‌های بی حالی و مرگ سریع در بین آنها، پیدا شد، بروی این گونه‌ها آزمایش‌هایی صورت گرفت، که در جواب این آزمایش‌های انجام شده، نشان داد که ویروس آنفلوانزا فوق حاد پرندگان باعث مرگ پرندگان مهاجر می‌شود.

معاون بهداشتی و پیشگیری سازمان دامپزشکی کشور افزود: مرکز دامپزشکی کشور با بررسی‌هایی که انجام داد، تایید کرد که آنفلوانزای فوق حاد پرندگان در کشور بین پرندگان مهاجر شیوع شده است و مهمترین مواردی که از مردم خواسته شده است؛ از هر گونه خرید و فروش پرندگان و طیور بومی به صورت دوره‌گردی خودداری کنند و اگر تلفات بین پرندگان خانگی یا صنعتی بود خیلی سریع اطلاع دهند.

وی تاکید کرد: در عین حال سعی کنند که طیور زنده در ارتباط با پرندگان آزاد پرواز را کاملاً قطع کنند و محل نگهداری پرندگان را کاملا ضدعفونی شود.

معاون بهداشتی و پیشگیری سازمان دامپزشکی کشور اعلام کرد: همچنین در طی یکی دو روز گذشته تلفات غیر عادی در بین پرندگان در یک روستایی در ملارد که بوقلمون‌هایی که در یک مکانی بصورت غیر مجاز نگهداری می‌شدند که با بررسی‌های سازمان دامپزشکی اعلام شد که در آن مکان هم نشانی از آنفلوانزای فوق حاد پرندگان مثبت است.

وی همچنین ادامه داد: سازمان دامپزشکی کشور شروع به پایش منطقه کرد و ضدعفونی‌های لازم را انجام داده‌است و همچنین پایش مناطق اطراف آن روستا انجام شد تا مانع از شیوع آنفلوانزا به مناطق دیگر شود، ولی خوشبختانه در سرتاسر کشور هیچ موردی در بین طیور صنعتی گزارشی نشده است و همچنان در بین پرندگان وحش مهاجر است.

نقیبی در خصوص پرندگان مهاجر در برخی از استان‌های که شکار می‌شوند و در بازار بفروش میرسند، گفت: در خصوص شکار پرندگان و فروش آن‌ها در بازار که سازمان دامپزشکی کشور هشدار داده است که خرید و فروش و شکار در این شرایط ممنوع است و برخورد قانونی خواهد شد و همچنین از مردم خواسته شده که به هیچ عنوان پرندگان مهاجر را خرید نکنند.

معاون بهداشتی و پیشگیری سازمان دامپزشکی کشور توضیح داد: در منطقه فریدونکنار مازندران سالیان سال است که تلاش داریم نظمی و قانونی نسبت به شکار و خرید و فروش پرندگان مهاجر در این منطقه داشته باشیم که هنوز موفق به این کار نشده ایم، مسئولان محلی باید اقدامات خاصی را در زمینه منع شکار پرندگان مهاجر انجام دهند.

همچنین وی تاکید کرد: دامپزشکی به مردم این هشدار را میدهد که از هر گونه تماس و خرید و فروش پرندگان مهاجر که ممکن است به ویروس آنفلوانزا آلوده باشند خودداری کند و همچنین در خصوص فیلم‌ها و کلیپ‌هایی که در فضای مجازی به منظور آلوده بودن طیور صنعتی به آنفلوانزا پخش می‌شود تکذیب کرد.

نقیبی در خصوص درمان آنفلوانزای فوق حاد پرندگان وحش مهاجر گفت: هیچ درمان خاصی برای آنفلوانزای پرندگان توصیه نمی‌شود به این دلیل که، این بیماری بسیار سریع پرندگان را کشته و اگر حتی در طیور صنعتی هم دیده شود سریع باید اقدام به پایش و پاکسازی کرد.

 
نظر شما
ادامه