کد خبر: ۶۱۱۰۱
تعداد نظرات: ۱ نظر

«دکتر اسماعیل کهرم» پرنده‌شناس و فعال محیط‌زیست در خصوص همزمانی دو ویروس مهلک کرونا و آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان گفت: پرندگانی که در حال تلف شدن هستند همگی مهاجرند و معمولا آنها از شمال شرقی کشور وارد استان‌های شمالی مانند استان مازندران گلستان می‌شوند. بنابراین بیماری داخل تالاب‌های ایران نیست بلکه عارضه‌ای است که پرندگان مهاجر آن را وارد کشور کرده‌اند.

به گزارش حکیم مهر به نقل از جهان صنعت، وی گفت: منتها از نظر واگیردار بودن بسیار خطرناک است زیرا اگر انسانی به‌طور مستقیم با پرندگان در تماس باشد حتما ویروس به انسان سرایت می‌کند و جان آن در خطر می‌افتد. همچنین هر پرنده بیماری می‌تواند حداقل ۵۰ قطعه پرنده دیگر را آلوده کند.

وی افزود: پرندگان مهاجر هر سال همراه خود ویروس جدیدی را به تالاب می‌آورند و حال ویروس آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان از چین وارد کشور می‌شود. بنابراین این ویروس از دو نظر فوق حاد است؛ یکی از نظر شایع و پراکنده بودن و دیگری از نظر قدرت کشندگی آن است. در سال‌های گذشته دو بچه در ترکیه به پرندگان بیمار دست زده بودند که دیری نگذشته بود آن دو بچه فوت کردند. به همین دلیل هرچه سریع‌تر باید شکار و نزدیک شدن به تالاب را ممنوع اعلام کنند.

کهرم با اشاره به سرایت ویروس به مرغداری‌های اطراف تالاب‌ها بیان کرد: ممکن است برخی از پرندگان حامل ویروس وارد مرغداری‌های اطراف تالاب شوند که در این صورت تمام مرغ‌ها از دست می‌روند.

بنابراین اگر در مرغداری‌ها شاهد کشتار عجیب آنها بودیم باید مرغ‌ها طبق اصول صحیح علمی امحا شوند. پرندگان کشته شده را باید در گودالی انداخت و مقدار زیادی آهک هم روی آنها بریزیم. افرادی که این کار را می‌کنند باید لباس مخصوص تن کنند.

این پرنده‌شناس افزود: اکنون درناها وارد تالاب میقان شدند بنابراین برای حفظ جان انسان‌ها باید ورود به تالاب را برای همگان ممنوع اعلام کنند. برای نجات جان پرندگان درمانی نداریم و آنها خواه‌ناخواه کشته می‌شوند. امروزه نزدیک به دو میلیون پرنده مهاجر در تالاب‌ها وجود دارد.

 
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
دکتر
|
United States of America
|
۲۳:۱۹ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۹
1
2
عزیز جان در مورد سویه های مختلف ویروس انفلوانزا مطالعه کن
نظر شما
ادامه