کد خبر: ۶۰۷۴۴
تعداد نظرات: ۷۳ نظر
رئیس سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی لرستان در گفت‌وگو با حکیم مهر:
«دکتر میرحسن بیرانوند» افزود: اینکه فردی به همین شکل ادعا کند که من تشخیص آبستنی می‌دهم، خیر، وقتی کسی بلد نباشد این خلاف قانون است، اما اگر کسی بلد باشد چه عیبی دارد که کار کند؟!
 

حکیم مهر- محسن طاهرمیرزایی: رئیس سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی استان لرستان در گفت‌وگو با حکیم مهر به بیان نظراتش درخصوص تبلیغات اخیر یک مرکز خدمات کشاورزی فعال در لرستان پرداخت.

از نظر «دکتر میرحسن بیرانوند» حوزه فعالیت مراکز خدمات کشاورزی به شکل دقیق در مجوزی که می‌گیرند، ذکر شده و براساس آن می‌توان تشخیص داد که این مراکز مجاز به انجام چه کارهایی هستند. درواقع مجوز آنها بیان کننده حوزه فعالیت آنهاست و اگر غیر از آن باشد، تخلف است.

حکیم مهر:‌ آقای دکتر، آیا اصولا مراکز خدمات کشاورزی غیردولتی می‌توانند وارد سایر حوزه‌های کاری از جمله دامپزشکی شوند؟

حوزه فعالیت مراکز خدمات کشاورزی به شکل دقیق در مجوزی که می‌گیرند، ذکر شده و بر اساس آن می‌توان تشخیص داد که این مراکز مجاز به انجام چه کارهایی هستند. در واقع مجوز آنها بیانکننده حوزه فعالیت آنهاست و اگر غیر از آن باشد، تخلف است؛ مگر اینکه کسانی در آن مراکز خدمات کشاورزی دارای تحصیلات رشته‌ دامپزشکی باشند اما قانونا جزء کار آنها یا جزء مرکز خدمات آنها نباشد.

حکیم مهر:‌ یعنی چه؟

ببینید، این موسسات، قبلاً شرکت بودند و بعد به مراکز خدمات کشاورزی دولتی تبدیل شدند. این شرکت‌ها می‌توانند افرادی را از رشته‌های مختلف، مثلا رشته حسابداری، رشته دامپزشکی و... بیاورند. ما فعلا در استان لرستان، رشته‌های علوم دامی باتجربه‌ای داریم که تلقیح مصنوعی و همزمان‌سازی فحلی در مورد گوسفند انجام می‌دهند. این افراد تجربه پیدا کردند و حتی جیره‌نویسی می‌کنند. اینها مجاز هستند، اما حوزه فعالیت آنها همان است که در مجوز آمده است.

حکیم مهر:‌ آیا این دخالت آشکار در حوزه فعالیت دامپزشکی نیست؟

دخالت که بعید می‌دانم، خیر. دخالت به آن شکل نیست. اگر افرادی باشند که تجربه داشته و با دامپزشکان همکاری کرده باشند و در آبستنی‌ها و تشخیص زایمان صاحب تجربه شده باشند، مثلا دستگاه‌هایی داشته باشند و به آنها مسلط باشند، خیر، دخالت در کار دامپزشکان نیست. اما اینکه فردی به همین شکل ادعا کند که من تشخیص آبستنی می‌دهم، خیر، این خلاف قانون است وقتی کسی بلد نباشد. اگر کسی بلد باشد چه عیبی دارد که کار کند؟

حکیم مهر:‌ یعنی از نظر شما همین که فرد به شکل تجربی کاری را یاد گرفته باشد، کفایت می‌کند؟ حتی اگر تحصیلات مرتبط نداشته باشد؟

کسانی که من می‌شناسم و کار می‌کنند حداقل کارشناس ارشد علوم دامی هستند. خود من دکترای علوم دامی دارم و با آنها در ارتباط هستم. همزمان‌سازی فحلی، تلفیح مصنوعی، اسفنجگذاری و... بیشتر اینها را در لرستان کارشناسان دامپروری انجام می‌دهند.

حکیم مهر: خب این کارها و کاری که این شرکت انجام می‌دهد، خلاف نیست؟

این شرکت ممکن است به این شکل تبلیغات کرده باشد و اگر این کار را کردند، اشتباه کردند که تبلیغات این شکلی کردند. ممکن است برای جذب دامداران این کار را کرده باشند، اما اگر مجوز نداشته باشند، قاعدتاً خلاف قانون است.

حکیم مهر:‌ یعنی یک شرکت کشاورزی می‌تواند مجوز انجام کار دامپزشکی داشته باشد؟

مجوز انجام کارهای دامپزشکی تخصصی را که قطعا ما صادر نمی‌کنیم. آنها در حوزه سازمان نظام دامپزشکی است. ما مجوز انجام کارهای تخصصی حوزه کار سازمان نظام دامپزشکی و اداره دامپزشکی را نداریم. این موارد قطعا با همکاری دوستان دامپزشک است و خودشان این کار را نمی‌کنند. ممکن است دامپزشک در کنار آنها باشد. اگر دامپزشک به شکل غیر رسمی در کنار مراکز خدمات کشاورزی باشد، چه ایرادی دارد؟ اما اگر خودشان رأساً این کار را انجام دهند، ما برخورد می‌کنیم.

حکیم مهر: ممنون از فرصتی که در اختیار ما قرار دادید.

 

انتشار یافته: ۷۳
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۱۲۷
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۱۲ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۳
1
9
همه اینها بخاطر این است که نظارت بر دارو نیست،
دارو که نباشد، فلج می شوند.
سازمان دامپزشکی باید دارو و توزیع آن را کنترل کند.
دارو بسنتی و شکلات نیست که در هر سوپر مارکت فروخته شود.
.................
پاسخ ها
مهندس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۱۰ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۳
سازمان خودش از طریق فروش دارو برای شما کاریابی انجام داده است
مدبر کرم الهی دامپزشک
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۲۳ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۳
2
7
دامپزشکی گفته اند و دامپروری
هر کدام وظائف جداگانه
صرف داشتن تجربه در کاری مجوز انجام آن نیست.نظام مهندسی باید با این کار برخورد کند نه اینکه بگوید تجربه اش را داشت. این حرف باعث میشود کارشناسان علوم دامی با طیب خاطر در کار دامپزشکان دخالت کنند و خیالشان راحت باشد.

دامپزشکی هم علم می خواهد و هم تجربه نباید اجازه داد کسی که صلاحیت و علم ندارد با سرمایه دامدار بازی کند. این کار خلاف است و بایستی با آن برخورد شود.

در پرونده های قضائی هم همینطور است. به کرات مشاهده شده که کانون کارشناسان دادگستری پرونده های مورد مناقشه مربوط به دامپزشکی را به دامپروران میدهد. برعکسش هم خلاف قانون است. هر کسی باید در حیطه اختیاراتی که قانون به او داده است فعالیت کند.

آیا جیره نویسی که در حیطه وظائف دامپروری است برای دامپزشکان کار سختی است؟
قطعا جواب منفی ست دامپزشکان هم قادرند و هم تجربه دارند که جیره نویسی بکنند و دامدار هم به آنها اعتماد دارند ولی باید این کار را به دامپرور حواله دهند.

وقتی کارشناسان علوم دامی به خود اجازه می دهند درمان نازائی و تشخیص بیماری و سخت زائی و جفت ماندگی انجام دهند و گفته شود که تجربه این کار را دارند کارها خراب میشود و جمع کردن آن سخت است.

البته دامپزشکان هم مقصرند، کم سوادی، تنبلی، از آفاتی است که گریبانگیر این حرفه است و باعث می شود در خلا دامپزشکان دیگران در کارشان دخالت کنند اگر دامپزشکان کسالت و کم تحرکی را کنار بگذارند و همیشه و در همه حال در خدمت دامداران باشد و اهل مطالعه باشند از سوی خود دامدار انتخاب خواهند شد.

توزیع دارو هم باید به شکلی باشد که هر کسی اجازه دسترسی و تجویز غیر قانونی آنرا نداشته باشد.

به قول شیخ اجل سعدی

اگر ز باغ رعیت ملک خورد سیبی
بر آورند غلامان او درخت از بیخ

جناب بیرانوند عزیز در مثل مناقشه نیست وقتی جنابعالی دخالت کارشناسان علوم دامی در کار دامپزشکان را با بهانه تجربه داشتن توجیه میکنید مجوز دخالت در سایر امور درمانی را صادر کرده اید.
برادرانه به جنابعالی توصیه میکنم که سخن خودتان را اصلاح کنید و به زیر مجموعه زحمتکش خودتان اجازه دخالت در کاری که کارشان نیست ندهید.
موفق باشید
پاسخ ها
مهندس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۰۶ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۳
سلام و عرض ادب . دوست عزیز اولا تلقیح مصنوعی و اسفنج گذاری و... صرف درمانی ندارد و این اشتباه محض دامپزشکی است که به هرچیزی فقط از بعد درمانی مینگرد . ثانیا تشخیص ابستنی وکمک به زایمان هیچ وجه ی درمانی نداشته و نخواهد داشت و دقیقا در حوزه ی اختیار مهندسی علوم دامی و تولیدات دامی میباشد.
دامپزشک
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۳۵ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۳
5
7
چقدر صحبتهای ایشون ضد و نقیض است
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۴۴ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۴
دوست عزیز تمام خدمات حوزه فیزیولوژی تولید مثل مال علوم دامیه و هیچ ربطی به دامپزشکی نداره. لطفا انتظار زیادی نداشته باشید. در همه جای دنیا این تداخلات وجود دارد و لاجرم است. چطور دامپزشک به خودش اجازه میده جیره بنویسه ولی کارشناس ارشد فیزیولوژی دام که از دی وی ام هم بیشتر علوم پایه خونده و بلدهتلقیح و تشخیص آبستنی و... انجام نده؟؟؟؟؟؟؟؟؟ واقعا که کمی ..... تشریف دارید
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۵۵ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۴
کارشناس ارشد فیزیولوژی دام !این رشته جدیده جناب کارشناس لطفا بنده را راهنمایی فرمائید
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۰۲ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۳
3
12
بازی کردن با مال مردم و دخالت در کار کادر دامپزشکی صرف داشتن تجربه مفهومی ندارد و فقط داشتن تجربه ملاک نیست اطلاعات علمی و به روز میخواهد . مهندسین دامپروری همان دامدارهای باسواد هستند . برای آدمهای خودشون مجازند هر بلایی سرش بیارن ولی تو کار دامپزشکی حق دخالت ندارند .
پاسخ ها
مهندس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۰۹ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۳
دوست عزیز اگر به دید شما نگاه کنیم . دامپزشکان هم بیطار های با سواد هستند. مطمئن باش کسی بدون اطلاعات علمی در حیطه ای وارد نمیشود که نتواند ان را اداره کند و دست از دخالت و لجاجت بهتره با علوم دامی برداشته بشه و همکاری های لازم را مبذول بفرمایید جای سنگ اندازی ها
رسول
|
Sweden
|
۱۲:۵۰ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۳
2
7
من به همه دامپزشکان توصیه میکنم روی تلقیح و جیره نویسی کار کنند و با تجربه شوند و بر اساس مجوز این دوست عزیزمون مقامات دامپزشکی هم مصاحبه انجام دهند و بگویند اگر دامپزشک در جیره نویسی و تلقیح با تجربه باشد و بلد باشد اشکالی ندارد که انجام دهد
پاسخ ها
مهندس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۰:۱۱ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۴
دقیقا تو اینترنت سرچ کنی دخالت در علوم دامی میبینی که قبلا یکی از مقامات سازمان دامپزشکی چنین چیزی گفته بود حتی خبرش رو هم همین حکیم مهر منتشر کرد. همین الان هم واقعا دامپزشک ها در داخل اگهیشون قید میکنن جیره نویسی و ساخت جایگاه و مشاوره ی پرورش و خب مقصر اصلی این تداخل هر دوسازمان نظام مهندسی و دامپزشکی هست که هیچ نوع برنامه ی دقیقی ندارن . همونطور که تو یه اتاق عمل هیچ دو پزشک متخصصی در کار هم دخالت نمیکنن و حتی پرستار و بهیار دارای کاملا وظایف مشخص هستند و تداخل کاری به وجود نمی اید
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۲۶ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۳
1
11
تابحال من تو چهار استان مختلف مطب داشتم و گار کردم. دخالت همه اقشار مهندس و تلقیحی و غیره و غیره حتی طرف با زیر دیپلم داره تشخیص میده درمان میکنه کی به کیه؟ واقعا بی قانونیه
مهندس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۲۱ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۳
11
4
بسیار صحیح فرمودند دکتر بیرانوند عزیز و بار ها دامپزشکان عزیز شکایاتی داشته اند که حتی فقط یک مورد ان ها هم سرانجامی نداشته چون برخلاف قانون و برحسب زیادی خواهی اصرار بر چیزی دارند که حق ان ها نیست. اصلاح دام و همزمان سازی و اسفنج گذاری جنبه ی درمانی نداشته و صرفا جهت افزایش تولیدات دام هست. تلقیح مصنوعی تخصص علوم دامی است . و تشخیص ابستنی به جهت تعیین مدیریت جایگاه هیچ مانعی ندارد . طبق ماده ی 11 نظام دامپزشکی صرفا درمان و مایه کوبی در حیطه ی وظیفه ی دامپزشکان محترم است و بدیهی است که تشخیص ابستنی و همزمان سازی فحلی و تلقیح مصنوعی جنبه ی تولیدی داشته و نه درمانی که بالطبع نه درمان است و نه واکسن!! و هیچ گاه هیچ کارشناس دامپروری ای در این زمینه تخلفی نداشته و صرفا انجام وظیفه میکند و بهتر است دامپزشکان هیچ دخالتی در اموری که به ان ها مربوط نیست نداشته باشند!!چون هر مهندس دقیقا طبق نظام تعرفه ی خودش عمل خواهد داشت که از ازمایشگاه های انالیز شیر و خوراک گرفته تا مسائل فنی و تولیدی و بهداشتی و پیشگیری .
پاسخ ها
ناشناس
| United States of America |
۲۰:۲۰ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۳
پاسخ شما مثل این می ماند که علم نازایی و زنان و زایمان به ماما ها واگزار کنن و بگن تولید بچه فقط برای افزایش جمعیت و بحث بیماری و درمان نیست. میشه بفرمایید شما چندواحد اصول مامایی پاس کردید که حداقل متوجه باشید کاری که دارید انجام میدید چه نتیجه ای در بدن دام داره؟!!!
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۵۷ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۳
ببخشید الان شمایی که تو طبیعت نیستی کار اکوسیستم لنگ مونده و فقط در حضور دامپزشک زاد و ولد و زایمان در طبیعت اتفاق میفته؟؟؟الان زاد و ولد چه ربطی به زایمان و حرف بنده داشت؟؟؟؟؟ الان من بخوام اصلاح انجام بدم چه لزومی برای حضور دامپزشک هست؟ فلسفه مامایی در دامپزشکی به بحث اقتصادی مرتبط میشه وگرنه به خود یه دام قابلیت زایمان طبیعی داره .اگر با کمک هم نتونست زایمان کنه و اگر ارزش اقتصادی دام به مخاطره میفتاد اونوقت دست به دامن شمای دامپزشکی میشیم . چرا اینقدر خودتون را با پزشک انسان مقایسه میکنید در صورتی که اصلا فلسفه ی وجودی رشته ی شما متفاوت هست و حتی سطح فعالیتتون!!
در حالت انسانی هم حساب کنیم یک ماما وظیفه ی زایمان را دارد و نه یک متخصص زنان و زایمان . دام مگه موجودی پایا هست . ما اصلا کاری نداریم چه نتایجی برای دام داره در دراز مدت چون تا قبل از رسیدن به انقضا عمر اقتصادی جایگزین میشه . لطفا هیچ وقت و هیچ وقت خودتون رو با پزشک مقایسه نکنید!
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۰:۳۴ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۴
آقای نسبتا محترم شما عنوان .......... هم برات زیاده و توانایی درک درجه والای دامپزشک رو نداری وگرنه ما مثل شما ها ......... عنوان نداریم ، شما قطعا در حد ......... و دید کوته بینانه خودت حرف زدی شما اگه ............. میفهمیدی که امثال شما صلاحیت انجام اینکار ها رو ندارید و حرف اون آقای دکتر هم در مورد مشکلاتی بود که ........هایی مثل شما حین انجام تلقیح یا هر کار دیگه ای برای دستگاه و سیکل تولید مثلی دام بوجود میارید و از نظر همون اقتصاد هم که اینقدر سنگشو به سینه میزنی به دامدار بیچاره ضرر میزنید ، شما هم هیچوقت و هیچوقت خودتون رو با یک فرد باسواد مقایسه نکنید و در مورد دامپزشکی و پزشکی هم نظر ندید چون در حد و جایگاه اظهار نظر نیستید.
ناشناس
| United States of America |
۰۳:۱۶ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۴
جناب محترم بحث پزشک و ماما صرفا یک مثال بود که گویا از قدرت فهم شما خارج بود، نه بنده و نه همکارانم هیچوقت جایگاه والاشون با دیگر شغل ها (که البته آنها هم محترم و بالا هستن) مقایسه نمیکنن و نکردن این شما هستید که با دردست گرفتن اسفنج وسرم و آمپول خودتون رو شبیه دامپزشکان میدونید ، متاسفانه دخالت های بیجا و از روی ......... امثال جناب عالی که فکر میکنید تلقیح مصنوعی و همزمان سازی کاری تجربی است ضررهای هنگفتی به دامداران واردکرده، چه گله هایی که همکاران شما همزمان سازی کردن و چون علم مامایی نداشتن و صرفا یک پروتکل مسخره که شاید از اینترنت کپی کردن رو اجرا کردن بالای 60 درصد گله جواب نگرفته که این برای دامدار یعنی فاجعه، بهتره شما حیطه شغلیتون درحد سوادتون اداره کنید نه بیشتر...
مهندس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۲۲ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۴
دوست گرامی .اتفاقا برعکس برای شمابرات عنوان بیطار هم زیاده . وگرنه هیچ درکی اصلا از رشته ی وسیع و بزرگی مثل علوم دامی نداری. صلاحیت های شمارو هم ما تعیین میکنیم در وزارت جهاد اونوقت شما دنبال تایید صلاحیتی؟ کی اصلا به شما اجازه داده که صحبت از صلاحیت کنید ؟ درصورتی که تعیین صلاحیت خودتون هم دست ماست در جهاد کشاورزی. به راحتی زحمتی که مهندسین عزیز برای دامدار میکشن رو نادیده میگیرید..ا.شما دیگه از سود دهی اقتصادی دامدار صحبت نفرمایید وگرنه هرکاری میکنی که دامدار زحمتکش دایما مرجعه داشته باشه و قرص و انتی بیوتیک بهش بفروشید . الان این شد سود اقتصادی ؟ یا مایی که با اقل هزینه توان تولیدی رو به چند برابر میرسونیم؟؟؟؟دقیقا برعکس شمایی که هیچ اطلاعاتی نداری نباید خودت رو با ما یا یک فرد باسواد تحت هیچ شرایطی مقایسه کنی!!!!!
ممنون از حکیم مهر عزیز
مهندس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۳۸ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۴
دوست عزیز گویا برعکس درک عرایض من از فهم شما خارج بود که جز پزشکی مثالی به زبان نمی اورید و این انکار ستودنی هست که صیح تا شب خودتون رو با پزشک مقایسه میکنید و انکار میکنید و مثالی نیست که از پزشکی نزنید .من نمیدونم چرا اکثر شما دوباره کنکور نمیدین وقتی این قدر علاقه ی وافر دارید و با قیاس مع الفارغ در همه ی نظرات خودتون را بپزشک مقایسه میکنید؟ ضرر های هنگفت رو شمایی که در هر ویزیت سعی بر درمان بی جهت و فروش داروهای خود در هر ویزیت دارید وارد میکنید و به دامدار بیچاره به شکل کیسه ی پول متحرک نگاه کرده و فکر میکنید که میتوان به بهانه ی درمان بیماری ای که شاید حتی وحود نداشته و یا خطا های فاحش در تشخیص ضررر هنگفتی رو وارد میکنید و الا دامدار بیچاره جز سود و افزایش توان تولید چیزی از مهندسین ندیده و همین گویای پر رنگ تر شدن نقش مهندسین شده که مورد مناقشه با دامپزشکی قرار گرفته در صورتی که دامپزشکی که فقط درمانگر و ناظر بهداشتی است اصلا سطح کارش اصلا با مهندسینی که از تمام ابعاد پرورش گرفته تا بهداشت و پیشگیری و تغذیه و جیره نویسی تا اصلاح دام و تولید مثل و پرورش تخصصی و مدیریت هست قابل مقایسه نیست و خب همکاران شما با توجه به دستور و نظارت مدیر فارم که مهندس هست انجام وظیفه مینمایند.اتفاقا ارقام من در اوردی زیر 60% شما هم هیچ ارزشی ندارد و تعجبی ندارد که بخواهید با دروغ و بهتان فعالیت های مهندسین رو زیر سوال ببرید وگرنه دامدار ما با تجربه تر از ان هست که بداند دام رو به چه کسی باید بسپارد که باعث خرسندی ماست و اتفاقا من و همکاران همیشه بالای 80% جواب گرفتیم و احتمالا از هکاران دامپزشک خودتون بودن چون به این تکنیک ها اشنا نیستند زیر 60% جواب میگیرن . لطفا خودتون رو به ان راه نزنید و سعی کنید حقیقت را بپذیرید!
با احترام به حکیم مهر و خوانندگان محترم
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۳۳ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۴
........... دقیقا مشکل دامپزشکی همینه که تو وزارت کشاورزی با افراد .......ی مثل شما همتراز شده وگرنه درک دامپزشکی خیلی سنگینتر از ........ شماست ، شما و .........هاتون بهتر بود بیشتر درس میخوندین به جای اینکه حالا بیاین .................. و خودتونو همتراز دامپزشک بدونید ، در ضمن ......... بیطار یک نام قدیمی برای این شغل هست نه واژه ای برای تحقیر ما به خوبی از بی سوادی شما با خبر هستیم لازم نیست حتما بیاید اینجا فریادش بزنید . با توهماتتون خوش باشید.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۵۴ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۴
آخه دامی تورو چه به این حرفا تو آخه میفهی دامپزشکی و پزشکی یعنی چی ؟ تو کلینیکای دامپزشکی جراحی هایی انجام میشه که تو و امثال تو حتی صلاحیت تماشا کردنشونو از نزدیک هم ندارید و باید تو خواب ببینید ، معلومه از نظر تو آنتی بیوتیک و دارو ضرر به دامدار محسوب میشه آخه تو چه میفهمی دارو و درمان چیه ؟ مثل اینکه دامپزشکی خیلی بهت فشار آورده ....................
دکتر متخصص
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۳۵ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۳
2
3
دوستان این دعوا تمامی ندارد
وقتی سازمان دفاعی از دامپزشکان ندارد و دولت و در انتهای زنجیره دامدار اهمیتی به سرمایه خود نمیدهد.. چرا ما خودمون رو اذیت کنیم
در وزارت بهداشت هم اگرچه با خاطیان و پزشکان تقلبی و هرکسی ک در امر درمان دخالت کند برخورد شدید میشود ولی همه شاهدیم ک در کنار متخصص زنان، ماماهای باتجربه و قابله های بی حد و مرز هم فعالیت میکنن و ..
بستگی داره ک مریض چقد برای سلامت خودش ارزش قائله
اینجام همینه وقتی کشوری نخاد برای سرمایه هاش برنامه ریزی بکنه هردم بیلی میشه مثل اینجا...
امیدوارم وقتی خودشون مریض شدن بجای پزشک بهیار باتجربه بره بالاسرشون و ...
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۰۶ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۳
اقای بیرانوند عزیز ............................
اگه کمی فک کنین میبینین ایرانیا بخودی خود از خیلی کارا سردرمیارن .. مثلا همه قوانین راهنمایی و رانندگی رو بلدن اما چرا سر چهار راه ها نمیمانن ؟ چون وجهه قانونی ندارن و پلیس برخورد شدید میکنه تو کارشون اختلال ایجاد کنن
یا سر صحنه تصادف ..
یا همه ماشالا از قوانین سردرمیارین اما چرا میگن وکیل بگیرین چون سازمانشون ازشون حمایت میکنه و افراد عادی رو قانونی نمیدونه
یا اصلا وقتی یکی یک نفری رو میکشه مگه کشتن ادما و قصاص علم میخاد ؟ از هرکسی برمیاد اما اگه خودت قصاص کنی مجرمی اما دادگاه قصاص کنه برحقه ..
چرا چون فرهنگ سازی شده..
یا هر عمله بنایی بلده اجر رو اجر بزاره و ساختمون بسازه اما نظام مهندسی چی گفته ؟ گفته باید مهندس ناظر داشته باشه ..
پس هر .............ی بلده تشخیص آبستنی بده و حتی دارو تجویز کنه.. اما متخصص لازم داره .. که فعلا مثل بچه یتیم هاس و حامی نداره
............
ناشناس
|
United States of America
|
۱۷:۲۹ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۳
1
4
سوپر مارکت یا داروخانه؟؟؟؟
روغن ، برنج ، بستنی ، آنتی بیوتیک ، هورمون بفرما.
درهم ، همه رقم ، میخوای سوا کن،
جایزه هم داره.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۴۰ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۳
0
3
هر کس شرح وظایف خودش را که قانون مشخص کرده انجام دهد و در کار دیگری دخالت نکند،هر صنفی که میخواهد باشد
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۰:۳۴ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۳
0
4
دخالت بیجا ممنوع
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۰:۴۹ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۳
1
4
ببینین ما یک روانشناس داریم یک روانپزشک
روانشناس فقط اجازه مشاوره داره و فقط و فقط روانپزشک حق تجویز دارو داره
الان من به عنوان دامپزشک هم انگلیسی بلدم هم بخیه زدن
یعنی الان اقای بیرانوند شما بمن اجازه میدین بینی شما رو عمل کنم ؟
من تجربه خیلی زیادی در جراحی دارم و تکست هم که در دسترس هست طبق اون و با استفاده از تجربیات ارزندم دماغتون رو عمل میکنم
نظرتون چیه ؟
پاسخ ها
مهندس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۰:۰۶ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۴
ببینید حرفتون کاملا به جاست ولی نکته ی حایز اهمیت اینه تو همون مثالی که زدین کار 95% ارجاعات با روان شناس حل میشه و مشکلشون بر طرف میشه چرا باید پیش روانپزشک بی جهت برن وقتی سطح مشکلشون حاد نیست در صورتی که بسیاری روانشناس با تجربه وجود داره؟؟؟؟؟
من خودم علوم دامی خوندم ولی واقعا شاید روزانه 5 کیس هم ارجاع بدم به همکارای دامپزشکم و بالطبع اون ها هم برای مدیریت و جیره نویسی به من ارجاع میدم . سطح کار منو شما پرستار وپزشک یا روانشناس و روانپزشک نیست . چون دقیقا اگر یه دامپزشک 6 سال درس خونده که 4 سال تئوری و دوسال هم حدودا کاراموزس و کارورزی کاهم 4 سال درس خوندیم و اون دوسال هم کار اموزی و کارورزی انجام دادیم ولی بدون اینکه واحد درسی برامون لحاظ بشه و اونی که ارشد علوم دامی داره در شغلش تخصص داره و خب قطعا از دکتر دامپزشک عمومی که تخصص نداره جایگاه بهتری به لحاظ تخصص داره !اما بحث این نیست . من شما صرفا همکار با گرایش متفاوتیم نه اینکه من بیام مثلا بگم من ارشد تغذیه دام هستم و متخصص . شما دامپزشک عمومی هستی و تخصص نداری پس یه لول کمتر از منه جایگاهت . چنین چیزی نیست!
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۰:۵۰ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۴
......... به اصطلاح مهندس ، ارشد رشته شما هم تعداد واحد کمتری نسبت به دامپزشک عمومی میگذرونه و وقتی شما بیرون کارآموزی میرید دکتر دامپزشک هم بیکار ننشسته و کارآموزی میره ، حتی دلیل هاتونم عذر بدتر از گناهه البته .........ید و حرجی بهتون نیست ولی خودتون رو با دامپزشک همکار ندونید چون اصلا در حد دامپزشک نیستید
Siz
| Germany |
۱۰:۳۹ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۴
اولا که اقای کارشناس ارشد دامپروری ما و شما همکار نیستیم و نبودیم، وظایف و جایگاهتون کاملا مشخصه، دوما خوشتون بیاد خوشتون نیاد مدرک ماDVMو اسمش روی خودش و دانشنامه امون هم همه چی روشن کرده و نیازی به توضیح و توجیه شما نیست چون باید بیشتر بخونید تا بیشتر بدونید، آقای دکتر کاملا درست گفتن منم بلدم نسخه انفولانزا و خیلی از بیماری های انسانی بپیچم ولی شخصیتم اجازه چنین کاری بهم نمیده حالا بماند که قانون حرف اول و اخر میزنه و هرکسی باید در جایگاه خودش کار کنه نه رویاهاش، جایگاه تو از ما بالاتره دامی جون ..............
مهندس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۴۴ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۴
اقای به اصظلاح دکتر لطفا از تعداد واحد نگید که یه درسی که با حجم 300 صفحه برای ما دو واحد لحاظ شده برای شما 4 واحد 4واحد لحاظ میشه و الا اگر به تنوع و حجم درس هم نگاه کنی میبینی درحالات برابر ما 4 سال درس خوندیم شمام 4 سال اون دو سال اخر رو هم شما تو کلینیک ساعت زدی و برات 4 واحد 4 واحد حساب شد ما اون دوسالی که شما ساعت زدین هم درس خوندیم تا ارشد !!! فکر کنم پزشکان هم زیاد به شما گفتن خودتون رو در سطح پزشک ندونید چون اونا 290 واحد درسی میگذرونن و دوسال بیشتر ازشما درس خوندن پس همین معادل ارشد دونستن شما هم نوعی ارفاق به حساب مساد و گرنه نه با ارشد علوم دام و نه با پزشک قابل مقایسه هستید و ربهترین حالت چون دکتر عمومی هست با مهندس علوم دامی مقطع لیسانس که کاراموزی رفته قابل مقایسه هستید.
مهندس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۵۱ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۴
اقای عزیزی که ازعنوان دکتر روی مدرک تحصیلیت لذت میبری که تازه بدون تخصص و در سطح عمومی هستی .والا ماهم عنوان مهندس در رشتمون درج شده و M.SC iهستیم نه دکتر حرفه ای و عمومی و مثل شما لذت خاص نمیبریم. تواین که شرح وظایف ما متفاوته شکی نیست چون وظیفه ی شما صرفا درمانگری در موارد حاد نه در هر زمان هست و نظارت بهداشتی در عرضه ولاغیر!!!واصلا قابل قیاس با رشته ای که تمام جوانب تولید اعم از تغذیه و اصلاح و... را در نظر میگیرد نیستید!!اگر پذیرفتید قانون حرف اولا را میزند پ در چهارچوب خودتون یعنی درمانگری و مایه کوبی صرفا اشتغال بورزید. با تشکر!
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۴۶ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۴
ببین اقای مهندس شما اگه اینقد رشتتون گسترده هس و اینهمه جا برای کار دارین لطفا تو درمان جسارتا وارد نشین پس ..
چون دامپزشکا طفلکا فقط از همین راه ارتزاق میکنن..
دامپزشکا هم خودشون رو با پزشکا مقایسه نمیکنن تو کار اونا هم دخالت نمیکنن که اونا حرفی بهشون بزنن
مثال زدن که شما روشن شین..
شما هم خودتو با دامپزشکا مقایسه نکن CPU میسوزونی هااا
Siz
| United States of America |
۱۸:۴۴ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۴
درمانگری در موارد حاد! پس حتما در موارد مزمن و تحت حاد یا ساب کلینیکال به عهده شماست؟! این جمله یعنی چی تفاوت سطح تحصیلات ما باشما تو همین یک جمله ای که ایراد کردین مشهوده، خواهش میکنم قبل از حرف زدن و اضهار نظر اطلاعات خودتون بالا ببرید، اینجا نه دامپزشکی در امورات پزشکی دخالت کرده و نه دامپزشکی خودش با پزشک مقایسه کرده، لطفا ی نگاه بندازین به خودتون و همکارانتون این شما هستین وقت و ناوقت مدعی همکاری با رشته رویایتون شدین و در امورات دامپزشکی دخالت کردین و اینجا هم امدین اضهار نظر میکنین، تیتر خبر و اتفاقات قبلی و اظهار نظرتون... واقعا جای تاسف داره از جایگاهتون ناراضی هستین و احساس کمبود و شرم دارین دوباره امتحان کنکور بدین تا لازمه نشه خودتون به زور به جایگاه و رشته ای که بهش تعلقی ندارین بچسبین
نیما
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۵۳ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۴
سلام به دوست دامی عزیزم
دامی جون فلسفه بافی و سفسطه نکن قبل کنکور باید به این چیزا توجه میکردی و تلاش بیشتری به خرج میدادی تا همکار بشیم، ما ی وزارت علوم داریم که هر رشته ای تعریف کرده و به اقتضای اون بعد فارغ التحصیلی ی مدرکی میده،ارجاعتون میدم به دروس دوره دبستان اول و بعد راهنمایی و دبیرستان و دفترچه کنکور که زده دکتری حرفه ای دامپزشکی و دانشنامه ای که مدرکش دکتری حرفه ای، حالا شما خوشت نمیاد دیگه اون نظر شخصی خودته، رشته علوم دامی هم اسمش رو خودشه یعنی پرورش یا دامداری به شیوه نوین و حیطه اختیاراتش مشخصه برای اینکه تفاوت پرورش رو از تشخیص و درمان بتونی تفکیک کنی به قول همکارمون یکم بیشتر مطالعه کن یا نمیدونی بپرس چون پرسیدن عیب نیست ندانستن عیب است، با ارزوی موفقیت برای دامی های عزیزی که دوست داشتن دکتر دامپزشک بشن اما قسمتشون نشد
مهندس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۵۲ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۵
دوست عزیز توهم و غرق در توهمات تا کجا؟ والا دامپزشکا هر روز گلایه دارن توروخدا تو کار مادخالت نکنین، اگه کنین ما گرسنه میمونیم، توروخدا رحم کنید و فلان فعالیت هم از ما نگیرید، اگه بگیرید کسی حمایت نمیکنه، در اینکه نظرتون ناپخته هست شکی نیست ولی به این فکر نمیکنی یه دامپزشک صد برابر بیکار تر از یه مهندس نشسته تا یه کیس معرفی بشه اونم ایا بشه یا نشه؟ درصورتی که 90% مهندسان کار و درامد واحد تولیدی خودشون رو دارن درکنار ویزیت فارم های دیگه و اختیاراتی که نظام مهندسی بهشون داده،شما بالا بری پایین بیای بهترین کار و درامد رو دارن و جامعه خوب ارزش مهندس و دکترذرو میدونه حالا شما 6 سال درس بخون تهش باید بری زیر نظر اونم نه یه مهندس تحصیل کرده یه دامدار بیسواد که مسخرتونم کنه بگه چیزی بلد نیستی، حالا الان ذوق دارین من دکترم من دکترم میکنید؟ اصلا رو پلاکارد بنویس نصب کن رو خودت ولی مهندسی بی شک جایگاه بسیار عالی داره در علوم دامی و فعالیت ها روز به روز گسترده میشه و بشینید دعوا کنید ما دکتریم با رتبه نجومیذاومدیم دکتر شدیم رو مدرکمونم نوشته! بعدش باید گفت آفرین حالا که دکتر شدین بیاید تو فارم تا تحت نظر مدیر عامل و مسئول فنی تولید فارم انجام وظیفه کنید و اون ها اتومات شرح وظایفتون رو مشخص میکنن، شما برای اینکه به جایگاه رشته ات پی ببری در جامعه یه نگاه به سریال زیر همکف بنداز با برو جایی بگو دکتر هستم اگر گفتن phd چی بگو نه دکتر عمومی، پرسیدن پزشک بگو نه دامپزشک، ببین با چه سوالاتی ازت استقبال میکنن که خود جای تامل داره، هیچ مهندسی تاکید میکنم هیچ مهندسی تحت هیچ شرایطی اصلا دوست نداشته دامپزشک باشه مثل اینه مدیر شرکت دلش بخواد کارمند خودش بشه، از این تفکرات نابخردانه و قیاس مع الفارغ دست بردارید و با واقعیات کنار بیاید نه شما نه هیچکس تا زمانی که دارید تحت نظر مهندس کار میکنید کاری به شما نخواهد داشت و درامانید. ممنون از حکیم مهر عزیز
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۱۳ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۵
دامی جون!!! ای کاش کسی که پز دکترای حرفه ای رو میده یک واحد ادب هم پاس میکرد
امیر
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۴۹ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۵
از یک دامی بیشتر از این انتظار نداریم
وقتی رشته شما روزانه اش با رتبه 100هزار منطقه و میلییونی کشوری تهران قبول میشه و بقیه واحدها و دانشگاه ازاد بدون کنکور شده دیگه جای حرفی باقی نمیمونه اخه دامی جون ماها تو کلنیک یا بیمارستانهامون مگه شما رو اصلا راه میدیم... کار شما مطلقا .......... اس و پرورش دام های اهلی تا حالا جراحی دیدی از نزدیک... اما ما خب مطب میزنیم داروخونه میزنیم مسئول فنی میشیم و... خوبه که رشته ما روزانه بالای 2000قبول نمیشه و ازادشم رتبه منطقه رو در نظر بگیری بالای 10هزار قبولی نداشتیما، دامی جون اینکه اومدی تو سایت دامپزشکها اضهار نظر میکنی و جایی برای تخلیه تنش ها و ناکامی های روحی شغلی و درسی پیدا کردی عیبی نداره اما خب در دیزی بازه حیای گربه کجاست بارها زیر پست های مختلف به اسامی دکتر دامپزشک و مهندس هاشمی و مهندس علوم دامی اضهار نظر کردی خوب خودتم میدونی که ارزو و رویات دامپزشک بودن بوده و قسمتت نشده چون توان و استعدادش نداشتی، اخه نه رشته ات جزء دکتری های عمومی نه تخصص داره بعد با ارشد واحد تورقوزابادت میگی متخصصم ..........................
امیر
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۵۱ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۵
دامی عزیزم از ابتدایی شروع کن
قیاس مع الفارغ...
قرض ورزی....
اول املات خوب کن
بعدا خدا بزرگه
رزیدنت جراحی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۲۳ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۵
دوستان شرایط خاص یکسری از افراد درک کنید شما ناسلامتی دکتر هستین، ادم برای کسی و با کسی بحث بکنه که اولا هم ظرفیت و توان مغزیش اجازه بده و هم اینکه واقعا میل به یادگیری و اگاهی داشته باشه، العاقل یکفی بالاشارة و الجاهل لا یکفی بالمنارة
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۳۰ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۵
....................................
شما که با یه مسئول فنی بودن اینقدر هوا ورتون میداره اگه مثل ما میتونستین کلینیک بزنین دیگه خدا رو هم بنده نبودین فکر می کنم تو همون دنیای سریال ها زندگی میکنی که انقدر تخیلی حرف میزنی برو با توهماتت خوش باش ما اگه هیچ جا هم کار گیر نیاریم و کلینیک یا چیز دیگه ای تاسیس نکنیم تازه میشیم مثل افراد موفق رشته شما میریم یه دامداری چیزی تاسیس میکنیم چند تا مثل شمارم .......... میاریم واسمون کار کنن ، ویزیتم خوب اومدی کاملا مشخص شد اصلا ........ دامپزشکی نداری .
علی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۷:۵۱ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۴
2
1
نمیدونم داروها قلابین یا گاوا من که گاوم چهار ماهه زایمان کرده آنچه دارو بوده توسط دکتر تجویز شده هنوز فحل نیومده گنادورلین پی جی
وتارولین..انواع ویتامینهادیگه چی تجویز کنم
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۴۳ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۴
0
4
خب اگه اینجور باشه که آقای بیرانوند میگه ، دیگه سنگ روی سنگ بند نمیشه! توخیلی از کارها افراد مختلف دارای تجربه هستند... مثلا ما هم بلدیم خیلی از نسخ پزشکی را بنویسیم، پس بگیم منعی نداره کار پزشکی انجام بدیم و دیگخ نیازی به مدرک . مجوز پزیکی نیست؟
یا مثلا هر کس میتونه عبور و مرور را کنترل کنه پس بایسته سر خیابان و کار پلیس را انجام بده؟1
یا هرکسس بلده کلاس ابتدایی را آموزش بده ، پس نیازی به معلم و مجوز و ... نیست ؟
خیلی حرف ناپخته ای زدند... و به عنوان کسی که مسوولیتی داره جای تعجب و تاسف داره...
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۲۶ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۴
و طبق نظریات ایشون خیلی ها هستن که از اقای بیرانوند باتجربه ترن
دیگه دوتا امضای الکی و چهار تا حرف بقول شما نپخته از هرکسی برمیاد
کارشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۵۵ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۴
0
4
در جواب ایشان من جراح دامپزشکی هستم به صرف اینکه در جراحی خبره هستم پس با نظر ایشان می توانم جراحیهای انسانی را هم انجام بدهم .دوست عزیز صرف اینکه در چیزی خبره بودن شرط نیست لازمه آن مجوزی که از دستگاه مربوطه اخذ شده و شرح وظایف در آن مشخص شده می باشد وگرنه با این طرز دید این دوست عزیز می شود قانون جنگل
ناشناس
|
United States of America
|
۱۰:۴۹ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۴
0
7
سلام، منم با آقای ارشد دام کاملا موافقم، سطح کار ما با ایشون و سایر همکارانشون مثل پزشک و پرستار نیست که اون سطح متعلق به پیرا دامپزشک(vet nurse) و دکتر دامپزشکه، در هر صورت آقای ارشد دام امیدوارم که شما و همکارانتون اعم از کارشناسان و کارشناسی های ارشد دام و دامداران گرامی در راستای اعتلای رشته و زمینه کاریتون موفق و سربلند باشین و نیازی به دخالت در امور درمان پیدا نکنین
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۵۴ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۴
3
0
خودتون ازار ندید هرکه بلده بیاد وسط
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۴۳ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۴
0
3
لازمه دوستان عزیز علی الخصوص جناب مهندس بزرگوار به مطالب زیر توجه نمایند:
1- استفاده از هرنوع ماده بیولوژیک در بدن حیوان(واکسن، دارو، هورمون و ...) ، با توجه به اینکه نوعی دخالت در چرخه فیزیولوژی طبیعی بدن حیوان است پس بایستی توسط شخصی که به این چرخه آشناست انجام گیرد.
2- توهم برابری با برخی از رشته های مادر توسط دانش آموختگان زیر رده این رشته ها از قدیم الایام وجود داشته است بعنوان مثال پرستاران داری مدرک ارشد و بالاترخودشان را با پزشکان، فارغ التحصیلان رشته های ساختمانی با مهندسین عمران، عزیزان علوم دامی و سایر رده های دامپزشکی با دامپزشکان و ... مقایسه می کنند ولی توجه به این نکته که مراقبت و پرورش، مقوله ای جدا از بحث دخالت در بیولوژی می باشد برای این عزیزان الزامی است.
3- دخالت و دستکاری در مسائل تولید مثلی حیوان، بدون آگاهی از آناتومی، فیزیولوژی و پاتولوژی آن، امری غیر ممکن و اشتباه است و صرف تجربه و یادگیری چندین نکته محدود از افراد متخصص نمی تواند ضامن توانایی فرد در انجام کاری باشد. در ضمن بایستی خدمت این برادر بزرگوار عرض کنم که انجام زایمان در دام در حالت عادی نیازمند دخالت هیچ فردی (متخصص یا غیر متخصص) نمی باشد مگر اینکه مشکلی در این خصوص وجود داشته باشد که رفع این مشکل در صلاحیت دامپزشکان می باشد. چون اصلاح حالت پاتولوژیک جنین در داخل رحم نیازمند اطلاع از آناتومی دستگاه تولید مثلی می باشد وگرنه میشه مثل پارگی هایی که در زمان تلقیح مصنوعی بر روی سرویکس دام ایجاد می شود!!!
4- تعداد واحد های پاس شده در دوره های کارشناسی حداکثر 130 واحد و ارشد 160 واحد ، ولی در دروه عمومی دامپزشکی بیشتر از 220 واحد می باشد که این خود نشاندهنده خیلی از مسائل می باشد و همچنین به نظر می رسه که تخصص بیشتر کارشناس ارشد علوم دامی، بیشتر در مورد ماشن آلات مثلا شیردوشی، نحوه شیردوشی، نحوه غذادهی به دام (نه تغذیه و جیره نویسی دام) و ... می باشد.
5- و در پایان ذکر این مسئله لازم است که وقتی سازمانی بهداشت محور و تخصصی زیرمجموعه وزارتی تولید محور است بروز همچنین مشکلاتی دور از انتظار نیست!!!!
پاسخ ها
مهندس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۱۰ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۴
با سلام و عرض ادب و احترام خدمت شما و ضمن تشکر از نظرات جنابعالی شایان ذکر است که توجه بفرمایید: در مورد هرکدام از نکاتی که فرمودین توضیحاتی رو خدمتتون عرض خواهم کرد:
1- بله و دقیقا با نظر جنابعالی موافقم و باید دخالت توسط فردی باشد که به این چرخه اشناست و چه کسی بهتر از مهندس علوم دامی که واحد های متعدد تئوری و عملی فیزلوژی و اناتومی و فیزیولوژی تولید مثل و هورمون شناسی تخصص را فرا گرفته است درک میکند؟البته اطلاعات و تخصص دامپزشکان محترم در مباحث مربوط به جنبه ی درمانی شایان توجه هست

2- این را کاملا اشتباه به عرض جنابعالی رساندند که قیاس مع الفارغی بیش نیست چون در دامپزشکی پیرا دامپزشک وجود دارد و ماهم در رشته ی خودمان کمک کاردان و تکنسین دامپروری و تکنسین تلقیح رو به عنوان کمک دارم که درواقع پیرا دامپرور هستند .پس اصلا رشته ی شما با رشته ی ما قابل قیاس نیست و فقط بحث سایر رده هارو با خودتان میتوانید مقایسه کنید و گرنه تابحال من ندیدم تکسین های عزیز دامپروری بخوان خودشان را با ما مقایسه کند و بحث ما با شما مثل مقایسه فیزیوتراپی و کاردرمانی در بخش پزشکی است و نه فراتر !

3- دقیقا مهندسین عزیز واحد های متعدد مطالعه کردند از اناتومی و فیزیولوژی و پاتولوژی که تمام جنبه ی پرورش را در بر میگیرد و دقیقا موافق جنابعالی مبنی بر عدم دخالت در حالت طبیعی زایمان هستم ور درحالات فوق العاده هم از انجایی که مهندسین علوم دامی با گذراندن واحد های متفاوت در تولید مثل و با استفاده از ابزار های مانند جک قادر به زایمان هستند مگر در مواقع ضروری که نیاز به سزارین که حضور دامپزشک جهت عمل کمک شایانی خواهد داشت.

4- تعداد واحد درسی اولا در کارشناسی 140 واحد هست و در ارشد هم 32 واحد که اگر بخواهیم با توجه به حجم درسی نگاه ریزبینانه تر داشته باشیم میبینیم که 2واحد درسی برای ما بعضا تا 4 واحد درسی برای شما لحاظ شده و در دوسال اخر دوره ی دامپزشکی با انتظار کشیدن در کلینیک در انتظار ارجاع، واحد برایشان لحاظ شود والا در حالت عادی باید 10 سال دوره ی تحصیلی دامپزشکی به درازا می انجامید نه 12 و 13 ترم درصورتی که یک کارشناس ارشد در ان دوسالی که دانشجویان عزیز بیکار درکلنیک نشسته و واحد درسی برایشان لحاظ میشود در ان دوسال هم دانشجویان علوم دامی مشغول به تحصیل و مطالعه و گذراندن واحد های متعدد هستند.
5- اینکه تصور شما از ارشد تغذیه دام که تخصص میباشد خوراک دهی و ماشین شیر دوشی میباشد عجیب نیست چون بی اطلاعی دامپزشکی از علوم دام باعث چنین مشکلاتی شده و الا ارشد علوم دام دروس تخصصی هورمون شناسی و بیوشیمی تکمیلی و تغذیه تخصصی وفناوری های بیوتکنولوژیکی و... میباشد که در دامپزشکی در واحد های سطحی اموزش صرفا جهت اشنایی در سطح محدود دارد و بسیار عجیب است که اظهار نظر بدون کوچکترین زحمت برای سرچ و شناخت میکنید.درحالی که تمام اساتید فیزیولوژِی و تغذیه دام شما از علوم دامی میباشد.
6- در پایان امید است که جای اینکه بدون اطلاع و از روی عدم شناخت و نا اگاهی ها اظهار نظر انجام دهید حتما قبل از اظهار نظر مطالعه کافی داشته و از روی نا اگاهی نظری را نفرمایید که وجه ی خودرا زیر سوال ببرید و طبیعی است این گونه قرض ورزی های شما ادامه دار باشد و باید با حقیقت کنار امد که فعالیت شما صرفا یک جنبه از چندین جنبه ی پرورش دارد نه فراتر از ان.
با تشکر از شما جناب دکنر و حکیم مهر عزیز و خوانندگان محترم.
امیر
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۲۱ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۴
تکنسین دامپروری
پیرادامپرور خخخخخخخ
وقتی میگن متخصصیم با کارشناسی ارشد انتظار شنیدن این حرفا بی جا نیست
پاتولوژی خخخخ
دوستان اینا در ارزوی دکتر بودن و درمان کردن و سرنگ و نیدلن، بزارین خوش باشن این عزیزان
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۳۴ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۵
دامپروران عزیز تا اینقدر متوهم تقصییر شما نیست جامعه و سیستم ما به سوی ......پروری پیش میره آخه کجای دنیا دیدید یک بقول خودتان مهندس علوم دام دخالت در این امور بکنه یعنی شما دخالت در زایمان میکنی دستکاری میکنی گوساله رو میکشی بعد دیدی نمیتونی برای سزارین چیکار میکنی تازه میخوای تماس بگیری با دامپزشک رشته شما در جای خود بسیار با ارزش است و میتوانید زیر نظر دامپزشک مدیر یک دامپروری باشید و به دستورات دامپزشک گوش فرا دهید با این حرف ها بزرگ نمیشوید حرف دهن پر کن آدم دهن پر کن میخواد صرفا .....گشایی کردن و 4 تا اسم علمی به زبان آوردن که هیچ ربطی به هم ندارد شما را متخصص نمیکند
امیر
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۵۶ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۵
قرض ورزی خخخخ
Animal science
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۳۶ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۵
سلام بی زحمت دکتر جون نظرت رو تو صندوق پیشنهادات تولیدات دامی هم بنداز توهم رو تو دچار شدی مثل اینکه، از آسمون به زمین میباره یا ازمین به آسمون؟ همیشه مهندس کارفرمای شما بوده و هست همه جا و زیر نظرش کار کردین فکر کنم هنوز دامداری و دامپروری مسیرت نخورده که ببینی. اگه صلاح بدونه به راحتی اخراجتون میکنه و دستتونم به جایی بند نیست و باید برید طرح تا ببکار نمونید یا یاد بگیرید درست به فرامین مهندس مسئول فنی فارم گوش بدین، مشکل شما نیستی از بس زیرنظر مهندسین دامپرور کار کردین آرزوتون شده مهندس به حرف شما گوش بده، شما چیکاره ای مگه؟ تا الان بالای صدتا گوساله و بره به دنیا اوردم و به امثال شما اصلا نیازی نبوده و الان هم دامدار ها فهمیدن که فقط نیت فروش دارو و گرفتن پول هست به هر بهونه ای دیگه اعتماد نمیکنه، تورو خدا نیاید رییس ما بشید ما جا برای مهندسامون هم کمه رییس به اندازه کافی هست، شما همین که تحت نظر مهندس کاراتو درست انجام بدی و تشخیص 100% غلط ندی هنر کردی. مگه نه؟؟!
مهندس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۰۴ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۵
دوست عزیز شما خودت و سازمانت اداری شما دارین از جهاد کشاورزی و مهندسین علوم دامی دستور میگیرید و سرپرست سازمانتون هم ما انتخاب میکنید تو تمام فارم ها که مسئولیت فنی تولید و مدیریت با ماست و اصلا جایی ندارین شما تو فارم مگر اینکه تحت نظر مهندس اگر اجازه داد بیای ویزیت کنی و بری و مبلغی هم به عنوان حق الزحمه بگیری، دکتری خوندی زحمت کشیدی درست اما کارت فقط درمانگری هست پس سعی کن در کار خودت خبره بشی، وگرنه تا الان هیچ مهندس که در درمان دخالت نکرد رو نتوتست دادگاه محکوم کنه چون سونو گرافی و تشخيص آبستنی و... از وظایف مهندسان هست، حالا بگو دامپزشکی بهتره، خودنون به خودتون میگین بهتر از مهندس هستم درصورتی که هم مدرک تحصیلیت همه جا و درتمام قوانین استخدام و ادامه تحصيل معادل ارشد حساب شده هم مهندسین صاحبین فارم اصلا رو نظر شما و همکارتون حساب باز نمیکنن از بس ضرر زدین و اشتباه تشخیص دادین، پس سعی کن با واقعیت کنار بیای و تحت نظر همین مهندسین انجام وظیفه کنی و در اموری مثل تلقیح و تشخیص آبستنی و تغذیه و جیره نویسی که اصلا بهت مربوط نیست دخالت نکنید و آرزوی موفقیت دارم براتون که بتونید حداقل صاحب یک اشتغال دایم مثل یک فعالیت تولیدی مثل مهندسین بشید که نیاز نباشه بهتون زیاد امر و نهیزکنن که عرصه بهتون تنگ بشه و بگید من دکتر هستما، ببین مدرکم رو.... با ارزوی توفیق و موفقیت روز افزون و تشکر از حکیم مهر عزیز
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۲۳ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۵
به اصطلاح مهندس ، خفن تو توهم گیر کردیا ؟؟؟؟
دکتر دامپزشک از جهاد دستور میگیره ؟؟؟ پرفسور ، دکتر دامپزشک از نظام دامپزشکی دستور میگیره نه از جهاد ، من فکر کنم تو رییس جمهوری که وزیر جهاد رو مشخص میکنی ، آخه نابغه تا حالا فکر نکردی چرا نمیزارن دامپزشکی از جهاد جدا و به وزارت بهداشت بپیونده ؟؟؟ دامپزشکی از جهاد بره ، جهاد چی میمونه براش ؟؟؟ چهار تا عقل کل عین تو ، تو هنوز سلسه مراتب جهاد رو نمیفهمی ، وزارت بهداشت که وزیرش مثل نمکی پزشک نیست ، پزشکها درگیر و زیر دستشن ؟؟؟؟؟؟؟ خیلی عقل کلی بخدا
تویی که انقدر ادعا هستی تا حالا فکر کردی چند تا از رشته های تخصصی پی اچ دی پزشکی رو میتونی دامپزشکی مجاز به امتحان مهندسی عین تو مجاز به امتحان دادنشه ؟؟؟ انقدر امثال تو سرکش هستن که وقتی فارم داره به نابودی کامل میرسه به دکتر دامپزشک زنگ میزنین و به گریه میفتین که دکتر جان نیایی یک شبه بدبختم و روزهای بعد بخاطر بدهی به اینور و اونور گوشه زندانم ، چون اگه کوچکترین حالتی سر در میاوردین تو فارم ها هم دست میبردین ، بنده و همکارام تو بدنه وزارت بهداشتیم ولی تا حالا یک علوم دامی و هر تیپ از این عناوین رو حتی تو بیمارستان که خوبه ، تو بهیاری هم ندیدم ، پس با سکوتت هم شان خودتو پایین تر نیار و هم بیشتر باعث زدیت بین این رده ها نشو
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۳۰ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۴
3
1
خدا وکیلی ، داروخانه دامپزشکی چقدر سواد میخواهد؟؟؟؟؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۵۸ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۵
از نظر یک بی سواد داروخانه دامپزشکی و پزشکی هیچ سوادی نمیخواد
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۳۳ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۴
3
3
عشق دکتر بودن ، امروزه به مشکلی صف ناپذیر تبدیل شده است.
همه میخواهند دکتر باشن.
سلام دکتر.
آقای دکتر .
خانم دکتر.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۳۹ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۴
بابا چ بحث بیخودیه
معلومه همتون بیکارین هااا
الان خودمونم بکشیم که چیزی درست نمیشه اون بیرون پر از این مدل مهندس هاست
اینا ارزش وقت تلف کردنم ندارن
ناشناس
|
Germany
|
۱۸:۰۵ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۴
0
0
واقعا دردناک‌ هست
هیچ نظارت صنفی ای نیست
حالا برو تخصص مامایی بگیر
فلان اقا چون بلده با دستگاه کار کنه پس مجازه !!
واقعا اینو کجای دلمون بذاریم ؟
به کحا داد کنیم ؟
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۰:۰۷ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۴
1
1
سلام بر دامپزشکان و مهندسان عزیز
.................
نه شما دکتری نه شما مهندس
در هر حال هر کی کار بلد باشه پولا در میاره صرفا من مدرک دارم که ملاک نیست دیگه اینروزا همه دکتر و مهندسن
پاسخ ها
Dvm. Dvsc
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۳۷ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۵
لازم نیست ی علوم دام به ما بگه دکتری یا نه
اما لازمه شما ی سر به دکتر بزنی
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۵۹ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۴
0
3
این که قبول کنیم هرکسی داخل هرکاری مهارت داره مجوز انجام اون کار رو داره به معنی این هست که دولت ها هیچ کاره هستن پس نظارت دولت ها بر مشاغل مختلف باید تعطیل بشه و هرکسی هر شغلی رو دوست داشت بدون نظارت سیستم آموزش عالی و.... مهارت کسب کنه و مشغول به کار بشه خب دیگه هیچ صنفی نیاز به گرفتن مجوز و پاسخگویی به نهاد های نظارتی ندارد و...
چرا آموزش عالی از طریق کنکور سالانه با سختی های موجود دانشجو کسب میکنه خب از همون اول بگه هرکسی خودش مهارت دارد شاغل بشه ولی کنترل کیفیت و کمیت شاغلین هر شغل و صنفی از طریق آموزش عالی و مجوز دهی دولت از وظایف دولت هاست
درباره این اختلاف باید با توجه به تجربه کشور های مختلف و همچنین سر فصل های درسی هر رشته حدود کاری اون ها مشخص بشه و اگر سرفصل اضافی وجود داره حذف بشه چون امور درمان و بهداشت درمان و سایر مسائل مربوط به درمان کاملا باید به عهده دامپزشکی باشه و صرف کسب مهارت و یا خواندن آن دروس در دانشگاه به هیچ عنوان مجوز دخالت در کار دامپزشکان نیست آیا متخصصین علوم پایه پزشکی با وجود این که به پزشکان عمومی و..در بحث علوم پایه تدریس میکنن و از نظر علمی و شناخت بیماری و فارماکولوژی و.... دارای سواد بالایی هستن و تحصیلات آکادمیک دارن باید در امور درمان و بالین دخالت کنن؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۳۴ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۵
حرف حساب جواب نداره
ایکاش مسئولین سازمان یکم خودشون رو بیشتر مسئول میدونستن .. واقعا در برابر دامپزشکا مسئولن
کجایید ای اهالی سازمان ؟ فک کنم گفته بودین این بحثا رو میخونین و پیگیرین ؟!
واقعا اگه شبکه های دامپزشکی هر شهرستان پیگیر امور درمان باشه دیگه این مدل افراد غیرمجاز فرصت کار پیدا نمیکنن
یک شبکه دامپزشکی در یک شهرستان دیگه کوچکترین واحد دامپزشکی و مسئول امور درمان هست .. بخشنامه هم شده که درمانگران غیرمجاز شناسایی و به مراجع قانونی معرفی بشن ... اما کو تا اجرایی بشه ..
تا دامدار باسواد و بافرهنگ نشه که نمیتونه فرق دامپزشک و دامپزشک نما رو تشخیص بده حتی اگه گاو چند میلیونی جلوی چشمش بخاطر بیسوادی و بی وجدانی چند تا ادم جاه طلب بمیره ...
اون ک مدرک طرفشو چک نمیکنه ک این کی بود ؟ ولی مطمئنا دیگه سمت همچین فردی نخواهد رفت
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۰۸ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۵
3
4
از مهندس ممنونم که جانانه دفاع کرد در کامنت ها، گل به حریف در خانه کار هرکسی نیست زمانی که دامپزشک متوجه بشه که هر مساله ای بهش مربوط نیست دخالت نکنه و بفهمه آسمون دهن باز نکرده و دامپزشکی افتاد، اگر دامپزشکی رشته بود این همه بیکار هر روز تو صدتا سایت التماس نمیکردن توروخدا نیاین دامپزشکی و ما بیکاریم ، اسم دکتر رو میذارن رو خودشون با ذوق میگن ببین مدرکمون دکتراست... دکتررررررر، اگه دکتررررا هم نبود با رتبه های کشوری نجومی ای که الان قبول میشن باید رتبه کهکشانی میشد، من نمیدونم اخه دکتر چی هستی وقتی نه کاری و نه رتبه ی خوبی برای قبولی، اکثرا با حقوق سه تومن چهار تومن، جمش کنید بره یا یه گرایش از علوم دامی کنید،تو همه ی کشور را برید نگاه کنید ببینید دامپزشکی بخشی از علوم دامیه، والا
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۰۴ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۵
هر چند حکیم مهر اون دکتری که تو باید بهش مراجعه کنی رو سانسور میکنه ولی حداقل یه سر به روانپزشک بزن ، خیلی قبول نشدن تو رشته دامپزشکی روی اعصاب و روانت تاثیر منفی داشته دامی ، خوبه این رشته من درآوردی رو براتون گذاشتن که بدون کنکور واردش بشین و احساس تحصیل کرده بودن بهتون دست بده ، ......... مدرن
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۰۷ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۵
جالبه الان که برای قبولی دانشگاه آزاد دامپزشکی رتبه 150000 را هم قبول میکنند این دامی ها قبول نمیشوند ببین دیگه با چه رتبه های نجومی علوم دامی پذیرفته شدن
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۳۹ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۵
اگه رتبه کهکشانی هم بخاد بازم براساس رتبه هستش اقاهه
حتی جز ۴ تا رشته دانشگاه ازادی ک همراه انتخاب رشته دولتی وارد میشه
اما علوم دامی ک بدون کنکور فرزندم
نیاز ب ازمونم نداره
مهندس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۰۰ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۵
ببین دامپزشکا اگه میدونستنن هم باید قبل کنکور خودشون رو داغون کنن تا قبول شن دانشگاه ازادی جایی و بعد 6_7 سالم فارغ التحصیل میشن و بعدش برعکس رشته های وزارت بهداشت نه جایی استخدام میشن و نه حتی قادرن یه مجموعه تولیدی راه اندازی کنن چون حتی سواد مدیریتی هم ندارن و نهایتا بعد از کلی کش و قوس میرن زیر نظر مهندس علوم دامی و حتی رییس سازمانشونم مهندسین وزارت جهاد کشاورزی انتخاب میکنه و هر روز هم تو صدتا سایت مشاوره کنکور خواهش و تمنا نیاید ما بیکاریم، لطفا نذارید گرسنه بمونیم، لطفا خواهشا از فعالیت نان ما کم نکنید شما خودتون دامپروری دارین پول در میارین به این کارا نیاز ندارین اینو بذارید برای ما، ما بیکاریم از ما فعالیتمون رو نگیرید، رو اگه میدونستن بدون کنکور که چه عرض کنم مفت هم وارد نمیشدن، پس مطمئن باش هیچ کارفرمایی زیر دست هیچ وقت نمیخواد زیر دست کارمندش بره ولی یه دامپزشک در توهم خودش میخواد سیاست گذار و مدیر و مسئولیت فنی بالاسر خودش رو کارمندش تصور کنه، دیگه فشار اعصاب هستش دیگه و حکیم مهر هم سوپاپ اطمینان
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۴۷ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۵
فرزندم ...تو که ......... نداری و نداشتی وارد مقطع دکترای حرفه ای بشی سکوت کنی برات بهتره ...تا دکتر هست مهندس حق کار و دخالت در هیچ یک از امورات دامپزشکی رو نداره حتی تلقیح ...این اشتباه سیستم اموزشی ماست برای اینکه بگن مردم انقدر تحصیلات دارن از هر رشته صدتا زیر رشته ایجاد کردن که ................
رزیدنت جراحی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۱۵ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۵
2
2
دوستان ی عده رو باید رها کنید که تو جهل و توهمات خودشون دست و پا بزنن و بسوزن، شان خودتون با توجیه افرادی که در حسرت رشته امون بودن و سواد درست حسابی ندارن پایین نیارین بهتره به فکر انتقال به زیر نظر وزارت بهداشت یا حداقل استقلال مجموعه دامپزشکی باشیم، طرف امده به ما میگه همکار دیگه حرفی باقی نمیمونه، حسادت یک بیماری و بس
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۵۶ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۵
4
1
چند تا از نظرات رو خوندم .....
از اینکه این همه نظر و جنجال پیش میاد مقصر همکارهای دکتر ما هستن که با بجای اینکه با متانت بعداز هر جریانی که حکیم مهر در سایت قرار داده تفکر کنن ، با دلیل و بی دلیل دنبال جنجال به پا کردن و شان دامپزشکی رو تا این حد پایین میارن که بعضی ها به خود اجازه ی دخالت بدهند
دوستان مهندسین هم محترم هستن و بعضی از مهندس نما ها دنبال حاشیه هستند و باید بدونن که اگر دوستانیکه در سایت حکیم مهر جواب شمارو میدهند قطعاتعداد ناچیزی از دامپزشکان هستند چون دکتر دامپزشک با سواد بخاطر مشغله خاص کاری وقت این همه بحث نداره
، دوستی که با عنوان مهندس تمام نقاط نظر دادی ، من مطمئن هستم بشدت فردی بیکار هستی چون کی وقت میکنی که این همه مطلب تایپ کنی اگر کار میکنی و سرت شلوغه بعدشم اگر عقده صدا کردن دکتر رو نداشتی این همه مهندسی مهندس نمیکردی ، امثال شخص تو وقتی بصورت غیر مجاز برای ویزیت و درمان پیش دامدار میرید و دامدار دکتر خطابتون میکنه کلی کیف میکنید پس بس کنید ، پسر خوب ضعیف ترین دامپزشکان هم هیچ وقت خفت و خاری کار زیر دست فردی پایین تر رو نمیپذیره ، پشت موبایل تایپ کردن خیلی راحته اما سعی کن با خودت صادق تر باشی .....
دکتر دامپزشک .....
حکیم مهر
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۱۰ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۵
3
5
با سلام و احترام،
به منظور جلوگیری از تنش و بی‌احترامی بین همکاران دامپزشک و مهندسین علوم دامی، از درج نظرات جدید مرتبط با جدال بین‌رشته‌ای در بخش نظرات این خبر معذوریم.
نظر شما
ادامه