کد خبر: ۵۹۱۱۳

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان کرمان با اشاره به تایید تلویحی شیوع PPR در حیات وحش رفسنجان گفت: ۲ مورد مشکوک بیماری طاعون نشخوار کنندگان کوچک دراین شهرستان گزارش شده است.

به گزارش حکیم مهر به نقل از ایرنا، «مرجان شاکری» شامگاه جمعه در جمع خبرنگاران افزود: با مشاهده و زنده گیری یک راس بره وحشی بیمار در مناطق آزاد شهرستان رفسنجان و بررسی اولیه و معاینه توسط دامپزشک تلویحا مورد ابتلا به PPR در این گونه تایید شد.

وی اظهار داشت: این دومین مورد مشکوک به PPR یا طاعون نشخوار کنندگان کوچک طی ۱۰ روز گذشته در منطقه با حال عمومی بسیار بد مشاهده شده و این حیوانات پس از ساعتی تلف می‌شوند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان کرمان خاطرنشان کرد: با توجه به اهمیت موضوع مراتب به‌سرعت به اداره‌کل دامپزشکی استان کرمان گزارش و به دامداران منطقه هشدارهای لازم داده شد.

وی با بیان اینکه طاعون نشخوارکنندگان کوچک یک بیماری ویروسی بسیار واگیر گوسفند و بز است افزود: این بیماری در آفریقا، هند خاورمیانه و ایران اتفاق می‌افتد و به این بیماری طاعون بزی هم می‌گویند.

شاکری گفت: عامل این بیماری موربیلی ویروس از خانواده پارامیکسوویریده است و با شروع ناگهانی تب، ریزش ترشحات از چشم و بینی، زخم دهان، تنگی نفس، اسهال بدبو و سرفه بروز می‌کند و دام مبتلا به شدت لاغر شده و تلف می‌شود.

وی ادامه داد: ترشحات چشم، بینی، آب دهان و مدفوع حاوی مقادیر زیادی از ویروس این بیماری است و شیر حیوان نیز حاوی ویروس است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان کرمان یادآور شد: این بیماری یک بیماری مشترک بین انسان و دام نیست و خوشبختانه در این مورد دغدغه ای نداریم اما متاسفانه می تواند تلفات زیادی را از حیات وحش منطقه بگیرد و به طبیعت ما لطمه زیادی وارد کند.

شاکری افزود: که بررسی و معاینات دقیق و آزمایشگاهی برای تایید نهایی و قطعی در دست پیگیری است و اخبار تکمیلی متعاقبا از طریق پرتال اداره کل حفاظت محیط زیست استان کرمان به نشانی www.kerman.doe اطلاع رسانی خواهد شد.

 

نظر شما
ادامه