کد خبر: ۵۸۶۱۳
تعداد نظرات: ۲۰ نظر
عضو کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با حکیم مهر:
«دکتر محمد رشیدی» افزود: حتما باید به این موضوع ورود کنیم و چاره‌ای برای آن بیندییشم که ناظران به سیستم نظارتی دامپزشکی متصل باشند و نه به کارفرما ...
 

حکیم مهر- محسن طاهرمیرزایی: عضو کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی معتقد است که ناظر نباید وابسته به کارفرما باشد، چون اگر وابسته باشد، ممکن است در جاهایی دچار فساد شود. «دکتر محمد رشیدی» می‌گوید که حالا که از طریق حکیم مهر در جریان این معضل قرار گرفته، برنامه‌ای را برای حل آن ارائه خواهد کرد. اگرچه ممکن است هزینه‌ای ایجاد شود اما نباید مسئول فنی بهداشتی به خاطر گرفتن حقوق خود، متصل به کارفرما باشد.

حکیم مهر: به نظر شما جایگاه دامپزشکی در حوزه کشاورزی کجاست؟

دامپزشکی مسئول امنیت غذایی در حوزه دام است که مسئولیت بسیار مهمی است. پروتئین با یک شدت و ضعف جزء سبد غذایی همه خانوارهاست، لذا اگر دامپزشکی به شکل دقیق به وظیفه نظارتی خود عمل نکند، خیلی خطرناک بوده و ممکن است کشوری دچار آسیب جدی در بحث امنیت غذایی شود.

حکیم مهر:‌ آیا دامپزشکی در حوزه نظارتی به اندازه کافی قدرت دارد؟

درست است که دامپزشکی زیرمجموعه وزارت جهاد کشاورزی محسوب می‌شود اما در صورتی می‌توان گفت در وظایف خود موفق است که یک استقلال نظارتی داشته باشد. از نظر من دامپزشکی باید دارای استقلال باشد ولو اینکه در حوزه وزارت جهاد کشاورزی است. چون حوزه کاری دامپزشکی نظارتی است و در حوزه نظارتی اگر استقلال نباشد، ممکن است در فسادها و رانت‌ها دچار اختلالات جدی در بحث امنیت غذایی شود.

حکیم مهر: کمیسیون کشاورزی مجلس چه کمکی می‌تواند به کمبود اعتبارات سازمان دامپزشکی ‌کند؟ برای مثال سال‌های گذشته واکسن تب برفکی از سوی سازمان دامپزشکی به شکل رایگان در اختیار دامداران قرار می‌گرفت و از این مساله استقبال می‌شد. الان اما مشروط به پرداخت هزینه است و دامداران رغبت کمتری به واکسیناسیون نشان می‌دهند.

ما باید به این مسائل ورود کنیم، کمااینکه در بحث‌های مختلف حرف‌های زیادی برای گفتن داریم. امروز معتقد هستیم که در شرایط تحریم، حفظ امنیت غذایی کشور که فرموده مقام معظم رهبری و دغدغه ایشان نیز هست باید در اولویت اول باشد. در این شرایط مردم نباید دغدغه‌ای داشته باشند. این زنجیره‌ای است که مردم را به دامدار متصل می‌کند و دامدار هم مشکلاتی دارد که یکی از این مشکلات، همین هزینه‌هایی است که دامدار و کشاورز متحمل می‌شوند. ما باید این مسائل را در کمیسیون بیاوریم و روی آن بحث کنیم.

البته کمبود اعتبارات صرفاً منحصر به حوزه دامپزشکی نیست و در حوزه‌های دیگر هم وجود دارد. ما بحث نهاده‌ها را به صورت جدی داریم و هم دامداران و هم کشاورزان درگیر آن هستند. در اینجا باید یارانه‌هایی در نظر گرفته شود که هم دامدار متضرر نشود و هم دامپزشکی به وظیفه نظارتی خود عمل کرده باشد؛ مردم نیز در یک امنیت غذایی بتوانند دام را تحویل بگیرند و پروتئین مصرف کنند.

حکیم مهر:‌ آیین‌نامه نظارت بهداشتی دامپزشکی ماده‌ای تحت عنوان ماده ۱۹ دارد که فلسفه آن در خصوص قطع رابطه مالی مسئول فنی بهداشتی دامپزشکی با کارفرماست. در حال حاضر مسئولین فنی بهداشتی حقوق خود را از کارفرما می‌گیرند و این باعث می‌شود که سلامت جامعه به مخاطره بیفتد. آیا امکان دارد مانند ناظرین شرعی که حقوق آنها از عوارض دریافت شده از کشتارگاهها پرداخت می‌شود، چنین طرحی را نیز برای مسئولین فنی بهداشتی اجرا کرد و بخشی از عوارض تولید را صرف تضمین کیفیت بهداشتی محصول کرد؟ شاید به شکل خیلی جزئی قیمت مصرفکننده افزایش پیدا کند، اما لااقل کیفیت محصول تضمین می‌شود.

اینکه از استقلال دامپزشکی صحبت کردم، منظورم همین بود. ناظر نباید وابسته به کارفرما باشد چون اگر وابسته باشد، ممکن است در جاهایی دچار فساد شود. حرف من هم همین است که هر جا نظارت به شبکه مقابل یعنی ناظر متصل شود، خطرناک است و زمینه فساد ایجاد می‌شود.

من معتقد هستم که حتما باید چاره‌ای اندیشید. اگرچه ممکن است هزینه‌ای ایجاد شود اما نباید مسئول فنی بهداشتی به خاطر گرفتن حقوق خود، متصل به کارفرما باشد، چون خطر دارد. کمااینکه ما دام مریض هم کم نداریم. در این میان ممکن است عده‌ای به دنبال منافع خود باشند و لذا باید دقت لازم صورت گیرد. من این معضل را نمی‌دانستم و از آن مطلع نبودم. حالا که از طریق شما مطلع شدم، حتما باید ورود کنیم و چاره‌ای برای آن بیندییشم که ناظران ما متصل به سیستم نظارتی دامپزشکی باشند و نه کارفرما.

حکیم مهر:‌ ممنون از فرصتی که در اختیار ما قرار دادید.

 

انتشار یافته: ۲۰
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۱
دکتر دامپزشک
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۱۷ - ۱۳۹۹/۰۴/۳۰
1
3
............. خوب حالا فهیدین برو ببینیم چه کار میتونی بکنی برای این قشر مظلوم!!
پاسخ ها
دامپزشک
| Sweden |
۲۱:۵۰ - ۱۳۹۹/۰۴/۳۰
ایشان لیسانس کشاورزی هستند و فوق لیسانس و دکتری علوم قرانی و حدیث دارند.بهتر نبود یه کمیسیون علوم قرانی و حدیث تشکیل میدادند و عضوش می شدند و اجازه میدادند افراد مسلط تری وارد یکی از مهمترین کمیسیون های مجلس می شدند؟
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۴۸ - ۱۳۹۹/۰۴/۳۰
0
6
با درود به این نماینده گرامی من بعنوان مسئول فنی از شما استدعا دارم این موضوع مهم رو در اولویت قرار بدین و طرحی یا لایحه ای تصویب کنین و این ارتباط مالی نامیمون رو قطع کنین اگر چنین کاری بکنین قطعا کمک شایانی به سلامت مرده کرده اید. تا زمانیکه مسئول فنی مجبور باشد حقوقش را از کارفرما بگیر هیچ کارایی ندارد خواهشا فکر اساسی و در اسرع وقت بکنین چون یک روز هم مهم هست خدا خیرتان بدهد
ناشناس
|
Australia
|
۱۴:۵۱ - ۱۳۹۹/۰۴/۳۰
2
5
ممنون ار شما نماینده محترم.ان شالله جلوی فساد در ادرات کل گرفته شود.با آمدن نیروهای جوان و انقلابی
ناشناس
|
India
|
۱۵:۳۰ - ۱۳۹۹/۰۴/۳۰
0
10
هیچکسم که خبر نداره یادم برنامه بعد اخبار 22.30 با حضور آقای دکتر خلج سال 1395 درباره این موضوع بود که چرا نظارت بهداشتی دامپزشکی دچار مشکل و اونجا هم آقای دکتر خلج نگفتن حقوق بچه های دامپزشکی کارفرماها میدن بعد ک یکی از مسولین فنی اومد رو خط به مجری برنامه گفت ما حقوقمون از کارفرما میگیریم و اگر جلو کارش بگیریم اذیتمون میکنه مجری برنامه هم که جا خورده بود خندید و به دکتر خلج گفت حقوق مسول فنی کارفرما میده؟؟؟ دکتر خلجم با اطمینان گفتن نه تا سال دیگه این مشکل کامل حل میشه و ماده 19 این مشکل حل میکنه 4 سال گذشت نه حکیم مهر پیگیری کرد نه دکتر خلج معلوم نیست کجاست هیچی به هیچی الانم ک نماینده مجلس گفته عه من نمیدونستم
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۰۵ - ۱۳۹۹/۰۴/۳۰
0
2
..................................
آقای نماینده بحث نظارت موادغذایی چنین نیست که با مراجعه های مقطعی بتوان کنترل کرد بلکه بدلیل باید در روند تولید بود و مسائل بسیاری برای کنترل و مشاوره است به همین دلیل است که در مجلس تصویب شد که در کارخانه ها باید مسؤل فنی بطور مستقیم باسد . مسؤل فنی دامپزشکی ک به عنوان ناظر و نماینده دامپزشکی است . باید توسط دولت به کارخانه معرفی شود ن اینکه مثل الان کارخانه خودش با کسي توافق کند که البته دامپزشکی می ترسد اینکار انجام دهد و نگران آن است که کارخانه ها بگن این دامپزشک نمی تواند خواسته های ما را برآورده کند در صورتی که دامپزشک نماینده دولت است و وظایف مشخصی دارد و حتی برای صادرات میتوان وظایف بیشتری برایش تعریف کرد که آنها را انجام دهد و این دامپزشکی است که باید تصمیم بگیرد از عملکرد مسؤل فنی رضایت دارد یا خیر ن کارخانه .

در رابطه با حقوق باید به حساب نظام دامپزشکی واریز شود تا از آن محل حقوق دامپزشک واریز شود ک البته یک مشکل قانونی دارد و اصلاح آن دست شما و همکارانتان را می بوسد . این است ک در قانون آمده نظام دامپزشکی یک ارگان مردم نهاد است و نمیشود پول به حساب آن بیاید و باید یک شرکت ثبت شود و حقوق به حساب یک شرکت بیاید و از آنجا به ناظر داده شود ک متاسفانه این شرکتها برای چپاول میآیند و مسولين فنی هم رضایتی به این شرکتها ندارند .فقط باید این قانون اصلاح شود تا حقوق مستقیما به حساب نظام دامپزشکی بیاید .

اکنون جایگاه علمی دامپزشکی به جایی رسیده ک که جز جدانشدنی بخش تولید شده است و کارخانه داران و بهره برداران خودشون اذعان میکنند ک کارخانه بدون دامپزشک به مشکل برميخورد و واقعا نمی تواند کار را به خوبی انجام دهد ولی ما و همکارانمان در ادارات هنوز به این یقین نرسیدیم ک واقعا از خودمون متاسفيم ک از ماست ک برماست .
به جای اینکه دنبال را حل باشیم دنبال ...

دانشگاههای ما استاندارد هستند( و اگر نیستند باید سازمان دامپزشکی و نظام دامپزشکی وارد شوند ک دانشگاهی ک استاندارد لازم را ندارد دانشجو نگیرد )و از دانشجویان آزمون گرفته میشود و علاوه بر آن آزمون پيشدرمانگاهي و ... برگزار میشود ولی این ک برای داشتن شماره نظام باید آزمون داده شود یعنی ما دانشگاهها را قبول نداریم در صورتی ک خودمان از همان دانشگاهها فارغ التحصیل شدیم و داریم کار میکنیم و مردم به کار ما اعتماد میکنند . مرغداران به حرف ما گوش میدهند .
ناشناس
|
Netherlands (Kingdom of the)
|
۱۹:۳۳ - ۱۳۹۹/۰۴/۳۰
0
0
سلام دوستان
من تازه فارق‌التحصیل شده‌ام. در مورد آینده شغلیم خیلی مردد هستم.
اگه ممکنه بنده رو با توجه به وضعیت کشور راهنمایی کنید و بگین به نظرتون اشتغال در چه بخش‌هایی سودآور و مناسب یک تازه فارق‌التحصیل هست.
خیلی ممنون می‌شم.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۵۲ - ۱۳۹۹/۰۴/۳۱
کدوم استانی؟؟؟منم تازه میخوام دفاع کنم احساس میکنم کار نیست البته واقعا اینجا نیست خودمم پرسیدم گفتم بخوام یه کاری انجام بدم میشه مثل آزمایشگاه تشخیصی خوب؟گف۲ ۳ میلیارد میخواد داری؟؟کلینیکم که هزینه زیاد مسئول فنی هم خیلی ها گفتن تو نوبتن موندم خودم
ناشناس
| United States of America |
۲۳:۱۴ - ۱۳۹۹/۰۴/۳۱
من تقریبا تهرانم ولی جای دیگه هم کار باشه میرم.
خیلی نگرانم. بعد ۷ سال دانشگاه و الانم ۲ سال سربازی کار پیدا نکنم سرمو نمی‌تونم بالا نگه دارم.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۲:۱۸ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۱
خوبه که تهران کلینیک دام کوچیک هست کار بیشتر هست استان ما که اشبااااع رفتم نظام پرسیدم گفتن خواستی نزنی دامپزشکی
منم اگه کار پیدا نکنم دیگه بعد این همه درس خوندن قشنگ تو فامیل دوست آشنا به سخره گرفته میشم هی دکتر دکتر تهش بیکااار
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۱۲ - ۱۳۹۹/۰۴/۳۰
0
1
چون حوزه کاری دامپزشکی نظارتی است و در حوزه نظارتی اگر استقلال نباشد، ممکن است در فسادها و رانت‌ها دچار اختلالات جدی در بحث امنیت غذایی شود.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۲۰ - ۱۳۹۹/۰۴/۳۱
0
0
انشاءا.... کسانی که از ...... و..... مستفیض شدند خواهند دید که چه اجحافی به کارکنان سازمان دامپزشکی و کل تحصیل کردگان رشته های مرتبط با دامپزشکی می شود
البته در حال حاضر کلیه همه وطنان با مشکلات شدید اقتصادی و معیشتی و حتی اجتماعی و روانی .... مشکل دارند
شما ببینید تا چه مقدار زیر خط فقر هستند!!!!!!
صادق
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۳۳ - ۱۳۹۹/۰۴/۳۱
0
4
با سلام
جناب نماینده عزیز حالا که بحث دامپزشکی وارد شده اید نسبت به بررسی و حل سایر مشکلات همکاران خصوصی و دولتی اهتمام فرمایید.باشد که ذخیره یقبر و قیامت شما و سایر اعضای محترم کمیسیون باشد.برخی همکاران دولتی و خصوصی حقوقشان کفاف هزینه های نیمی از ماه را نمیدهد.
دکتر xy
|
Canada
|
۱۴:۰۲ - ۱۳۹۹/۰۴/۳۱
0
2
حکیم مهر لطفا به نماینده محترم اطلاع رسانی میکردید حقوق دامپزشکان چه دولتی و چه مسولین فنی چقدر هستش به فکر معیشت هم باشند. درکنار ماده ۱۹ ماده ۱۸ هم باید اجرا شود. وظیفه دامپزشکان حفاظت از بخش تولید و درمان و بهداشت سرمایه های کشور هستش ولی هیچ اهمیتی داده نمیشه. دامپزشکی همیشه با مشکل کمبود اعتبار و یا اجرا نشدن قوانین روبرو هستش.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۰۷ - ۱۳۹۹/۰۴/۳۱
0
1
اگه ناظر از کارفرما حقوقشو نگیره راحتتر دستورات و اجرا میکنه ودر صورت لغزش به بخش نظارت اعلام میکنه این راهکار خوبیه ولی راهکار نهایی نمیتونه باشه واحد ی که کوتاهی کرده پلمپ شده و این باز مسئولین فنی هستن که بیکار میشن ....نه؟؟؟؟ پس مشکل باید از بنیه حل بشه ما ناظرین بهداشت ترس از حقوق کارفرما نداریم ترس از بیکاری داریم این چی میشه
حسین
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۰:۱۱ - ۱۳۹۹/۰۴/۳۱
0
1
بسه. از سال 1374. تا حالا من تو خبرها. ابن مطلب را خونده ام که اقایون مسئول مدعی بودند که نمیدونستند اوضاع ه وضعیت وابستگی مسوولین فنی به کارفرما را
حالا فهمیدید بسم الله. عمرا اگه بتونن کاری کنند
این نقل وحدیث ها نخ نما شده اقایون حکیم مهر هم از این فاز مصاحبه های اینجورکی دست بردارد هر سال حکیم مهر تعرفه حقوق مسئولین فنی رو تو سایت میزاره مردم میخونند فکر میکنند ابن چرندیات حقیقت دارد به قول معروف تو.خودمون خودمون راکشته ابم بیرونمون مردم را
ناشناس
|
Germany
|
۰۰:۴۶ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۱
0
0
سلام خسته نباشید از وقتی که برای مسئول فنی کارخانجات و سکو های شیر دکتر میگیرند ما که کارشناس و ارشد هستی دیگه جایگاهی توی دامپزشکی نداریم.داخل شهر ما دکتر دامپزشک کم ست ولی دامپزشکی برای پروانه بهداشتی حاضر نیست از کارشناسی با سوابق بالا استفاده کنه و معادل بزنه
حالا با ۱۰ سال سابقه کار بیکاریم لطفا پیگیری کنید.
جواد
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۵۴ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۱
0
1
حکیم مهر لطفا پیگیر حقوق و مزایا و تسری کارکنان بخش دولتی باش کارمند با حقوق 3 تومان در ماه با 4 نفر عایله مندی یعنی ننگ. همین که استخدام کردید به نظرتون مشکل فازغ التحصیل را حل کردید با این حقوق به خدا همین استخدام نبودی راحت تر بود واقعا متاسفم همش تو مملکت ما کادر بهداشت و معلم . بخش دامپزشکی هم با این همه مرض و خطر و کثافت کشک
مسئول فنی
|
Italy
|
۰۰:۱۰ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۲
0
1
ممنون از شما نماینده محترم..عاجزانه خواهشمندیم این معضل ننگین رو از دامن سازمان دامپزشکی و کشور پاک کنید..واقعا طاقت ما دیگه تموم شده
بنده خدا
|
Philippines
|
۱۸:۴۶ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۲
0
0
جناب اقای دکتر محمد رشیدی
با سلام
........................ از این سناریو چیزی به مسئولین فنی نمی رسه ودر رفع مشکلشان اثری ندارد اینان از استقلال پول بیشتر خواستنه و بدون نظارت بودن
نظر شما
ادامه