کد خبر: ۵۷۷۱۷
تعداد نظرات: ۱۷ نظر
معاون تشخیص و درمان سازمان دامپزشکی کشور در گفت‌وگو با حکیم مهر:
«دکتر قاسم رضاییان‌زاده» افزود: پس از مطرح شدن این موضوع، بلافاصله سازمان دامپزشکی و نظام دامپزشکی کمیته‌ای را تشکیل دادند تا پیگیری لازم را برای رد مصوبه فوق انجام دهند ...
 

حکیم مهر- محسن طاهرمیرزایی: چند روز پیش بود که خبری ناامیدکننده در خصوص کلینیک‌های دامپزشکی در خروجی پایگاه خبری حکیم مهر قرار گرفت و واکنش‌های مختلفی را برانگیخت: «دیوان عدالت اداری قرار گرفتن کلینیک‌های دامپزشکی در زیرمجموعه صنف گل‌فروش‌ها و الزام این کلینیک‌ها به اخذ مجوز از اتحادیه گل‌فروش‌ها را تایید کرد.»

ماجرا به اواسط سال ۹۷ برمی‌گردد که در پی الزام کلینیک‌های دامپزشکی مشهد به کسب مجوز از اتحادیه گلفروش‌ها، ۷ کلینیک دامپزشکی در این شهر از سوی اداره اماکن فرماندهی انتظامی خراسان رضوی با ارسال اخطاریه تهدید به پلمپ شدند و نهایتاً یکی از این کلینیک‌ها هم پلمپ شد.

در پی چالش به وجود آمده، در آن زمان این مسئله با همکاری نظام دامپزشکی خراسان رضوی و اداره کل دامپزشکی استان به‌صورت موقت حل و به فراموشی سپرده شد. به دنبال موضوع، ۲ تن از همکاران کلینیسین فعال در شهر مشهد (دکتر ایمان امیران و دکتر حسین جهانیان) به نمایندگی از دامپزشکان درمانگاه‌های حیوانات خانگی شهر مشهد با طرح شکایت در دیوان عدالت اداری خواستار لغو این آیین‌نامه خنده‌دار شدند، ولی متاسفانه هیأت تخصصی صنایع و بازرگانی دیوان عدالت اداری با ابطال بندهای مربوطه مخالفت نموده و بدین ترتیب کلینیک‌های دامپزشکی این شهر ملزم به اخذ مجوز از صنف گلفروش‌ها و سموم دفع آفات نباتی شده‌اند!

حالا معاون تشخیص و درمان سازمان دامپزشکی کشور ضمن گلایه از انتشار نادرست خبر مذکور، در گفت‌وگو با حکیم مهر به بیان جزئیات دقیق‌تر آن می‌پردازد.

 «دکتر قاسم رضاییان‌زاده» می‌گوید: «پایگاه خبری حکیم مهر تیتر زده بود که کلینیک‌های دامپزشکی باید از صنف گلفروش‌ها مجوز بگیرند، در صورتی که چنین چیزی صحیح نیست و صرفاً این مصوبه مختص کلینیک‌های دام کوچکی است که اقدام به فروش اقلام پت‌شاپ می‌کنند.»

حکیم مهر: آقای دکتر، جزئیات رأی اخیر دیوان عدالت اداری چیست؟

سازمان دامپزشکی موضوع را به شکل کامل بررسی کرد. اتفاقات مشهد هم به کلینیک‌های دام کوچکی که به اصطلاح پت‌شاپ در آنها وجود دارد و ملزومات دام کوچک به فروش می‌رسانند، مربوط می‌شود. سازمان دامپزشکی کشور به استناد مواد ۷، ۸ و ۹ قانون سازمان دامپزشکی مصوب سال ۱۳۵۰ و همچنین ماده ۲ قانون افزایش بهره‌وری، مسئولیت سیاست‌گذاری و اعلام ضوابط را برعهده دارد. در حال حاضر نیز این ضوابط ابلاغ شده و سازمان نظام دامپزشکی کشور مسئول صدور پروانه‌های دامپزشکی است و هیچ ارگان دیگری هم نه مسئول این کار بوده، نه هست و نه خواهد بود.

حکیم مهر: پس ماجرای این ابلاغیه چیست؟

در خصوص عرضه مواد مصرفی دامپزشکی پت انیمال و خوراک و ملزومات حیوانات خانگی توسط مراکز دامپزشکی اعم از بیمارستان‌ها و درمانگاه‌های اختصاصی حیوانات خانگی و داروخانه‌های دامپزشکی که پروانه خود را بر اساس قوانین خاص از نظام دامپزشکی دریافت کردند، نظر به اینکه بعضاً این اقلام کاملا در جهت موازین بهداشتی است، از جمله خوراک‌هایی که نقش درمانی را ایفا می‌کنند، مثل غذاهای کلیوی دیابتی، قندی، عروقی و همچنین مکمل‌های درمانی دیگر، این کلینیک‌ها برابر با ضوابط ابلاغی مجاز به فروش این اقلام هستند. پت‌شاپ‌هایی هم که فعال هستند و پروانه خود را از اتحادیه گل‌فروشان و فروش سموم دفع آفات نباتی می‌گیرند، باید قبلا تعهد لازم را به مراجع صدور پروانه دامپزشکی در استان‌ها داده باشند تا از هر گونه عرضه دارو، واکسن و خدمات دامپزشکی خودداری کنند که در صورت مشاهده چنین موضوعی می‌توانند از طریق نظام دامپزشکی استان‌ها و از کانال ذی‌ربط و ذی‌صلاح موضوع را پیگیری کنند.

اما در خصوص موضوع اخیر مطرح شده مبنی بر اخذ مجوز پت‌شاپ توسط صنف گل‌فروشان و سموم نباتی که در مشهد وجود داشته است، بلافاصله سازمان دامپزشکی و نظام دامپزشکی کمیته‌ای را تشکیل دادند تا پیگیری لازم را برای رد مصوبه فوق انجام دهند.

حکیم مهر: پس این مصوبه مورد تایید سازمان نیست؟

خیر و اقدامات لازم در خصوص لغو آن صورت گرفته است. کمااینکه این دغدغه بین دامپزشکان ایجاد شده بود که افراد خواهان فعالیت در زمینه دام بزرگ نیز می‌بایست مجوز خود را از گل‌فروشی بگیرند، در صورتی که این مصوبه صرفا مختص کلینیک‌های دام کوچکی است که اقدام به فروش اقلام پت‌شاپ می‌کنند. صنف می‌گوید که شما باید برای فروش این اقلام از من مجوز بگیرید که ما پیگیر لغو همین خواسته نیز هستیم که البته این مهم با کمک خود صنف به دست می‌آید.

حکیم مهر: تا این لحظه چه اقداماتی در جهت لغو این مصوبه انجام داده‌اید؟

دیروز در این خصوص جلسه‌ای داشتیم که مقرر شد ابتدا مشکلات درون صنف و مابین سازمان دامپزشکی و نظام دامپزشکی مطرح و ابهامات برطرف شود تا به یک وحدت رویه برسیم. بعد از آن نیز اقدامات و جلسات لازم با اصناف انجام خواهد شد تا این ابلاغیه لغو شود.

حکیم مهر: ممنون از فرصتی که در اختیار ما قرار دادید.

 

انتشار یافته: ۱۷
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۹
ناشناس
|
Germany
|
۲۳:۰۷ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۲
3
9
اقلام پت چه ربطي به گل فروشي داره؟؟
پاسخ ها
ناشناس
| Japan |
۱۱:۰۸ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۳
دوستانی نظر منفی میدن دقیقا فازتون چیه نترسید بیایید حرفتونو بزنید
مصطفی قلاوند
| Netherlands (Kingdom of the) |
۰۹:۱۳ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۶
طرف آدم می‌فرسته فضا چند هزار نفر مخالفشن، عزیز دل آدمیزاده یه موقعهایی دوست داره همینطوری مخالفت بکنه
بلانسبت مافیای تازه به دوران رسیده
ناشناس
| Germany |
۱۷:۲۶ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۸
اقلام و لوازم مربوط به پت طیف وسیعی از تجهیزات نگهداری و مراقبت و مواد غذایی و مکملهای غذایی مربوط به گونه های متنوع و متفاوتی است که فروش آن نیاز به علم و آگاهی و تجربه مناسب دارد .
بسیاری از این اقلام با توصیه و مشاوره دامپزشک مجرب برای نیازهای ویژه حیوان مربوطه باید تهیه شود و برخی از این تجهیزات نیاز به حضور حیوان در محل و تطبیق و تنظیم آن برای آن حیوان خاص دارد .
با توجه به تخصصی و اختصاصی بودن لوازم و تجهیزات و مواد غذایی پت که مربوط به بهداشت و سلامت حیوانات اغلب گوشتخوار است نه گیاهان ، لذا از ابتدا نیز باید و باید فقط نهادهای مربوط به سلامت و بهداشت حیوانات ، یعنی سازمان دامپزشکی و یا نظام دامپزشکی بر فروش این اقلام نظارت می داشتند و از آنها باید مجوز گرفته میشد .
اما متاسفانه بی عملی و بی تفاوتی نهادهای مربوطه و دست کم گرفتن موضوع پت شاپها که در امور دامپزشکی هم بسیار مداخله میکنند و باید توسط همین نهادها پیگیری میشد !! که هرگز نشده !! باعث شد که با توجه به وجود بعضی اقلام پلاستیکی در لوازم پت و امثالهم ، نهادهای صنفی را که مستاصل از تعیین نوع واحد صدور پروانه کسب برای پت شاپها بودند ، مجبور کند که علی الحساب صنف گل فروشان را برای پت شاپها در نظر بگیرند تا سر و سامانی به رشد قارچ گونه پت شاپها بدهند .
طبق معمول این مملکت ، بر مبنای مفروضی از اساس غلط که تحمیل شده یا به ناچار در زمانی برای رفع موقت مشکلی بنا شده و کسی دیگر پیگیر اصلاحش نشده و باقی مانده ، صدور پروانه پت شاپها توسط گلفروشان تعمیم داده شده و به کلینیکهای دامپزشکی نیز گسترده کرده اند . البته به وضوح این موضوع حاصل سوءاستفاده و سوءنیت بعضی ادارات از جمله شهرداری از بی عملی نهادهای دامپزشکی و خلاء قانونی برای کسب درآمد به هر قیمتی است .
البته بنظر میرسید در 22 تیر ماه سال 96 با صدور نامه ای ، ار طرف سازمان دامپزشکی ، این معضل و سوال در باب فروش لوازم و غذای پت در کلینیکها بطور کلی حل شده باشد :


سازمان دامپزشکی کشور عرضه و فروش غذا، تجهیزات و لوازم حیوانات خانگی را در درمانگاه ها و بیمارستان های دامپزشکی بلامانع اعلام کرد

"""به گزارش حکیم مهر، در پی پیگیری های جامعه دامپزشكي حيوانات كوچک، «دکتر محسن مهدوی نژاد» مدیرکل دفتر دارو و درمان سازمان دامپزشکی کشور در نامه ای به ادارات کل دامپزشکی استان های سراسر کشور، نگهداری، عرضه، فروش خوراک، غذا و لوازم حیوانات خانگی از قبیل قفس و لانه، جای خواب، باکس حمل و نقل، لباس، ظروف آب و غذاخوری، قلاده، اسباب بازی، لوازم بهداشتی، لوازم آموزشی و... توسط درمانگاه ها و بیمارستان های دامپزشکی حیوانات خانگی را به شرط اختصاص فضای مناسب، حفظ وضعیت ظاهری و آراستگی مرکز و عدم مزاحمت برای ارائه خدمات اصلی آنها بلامانع دانست.

وی در این نامه تاکید کرد که عرضه و فروش غذا، تجهیزات و لوازم حیوانات خانگی را در درمانگاه ها و بیمارستان های دامپزشکی نیازی به اخذ مجوز و پروانه جداگانه از سایر مراجع ندارد."""


http://94.182.147.225/files/fa/news/1396/4/31/8477_996.jpg


حال سوال این است با وجود چنین دستورالعملی از طرف سازمان دامپزشکی که یک نهاد دولتی و به نظر بعضی حاکمیتی است و تاکید آن بر عدم نیاز به کسب مجوز از نهادهای دیگر ، چرا کلینیکهای دامپزشکی با چنین معضلی روبرو شده اند !!؟؟
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۱:۱۳ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۳
3
4
پت یعنی فروش لوازم تزیینی و همچنین خاک گربه و...پس خاک و کود میشه گل وگیاه
پاسخ ها
دکتر صفرپور
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۳۸ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۴
انشالله بزودی دامپزشکی میاد زیر مجموعه وزارت بهداشت میشه و همه این مشکلات حل میشه.چون برای تمام موارد آن برنامه ریزی شده.دیروز هم طرح دو فوریتیش در مجلس استارت خورد.البته بگذریم که سالن های آرایشی و زیبایی و محصولات آرایشی بهداشتی زیر نظر صنف خراز ها هست.خودمم علتشو نمی‌دونم
ناشناس
|
Italy
|
۰۱:۱۴ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۳
4
4
والا اینقدر به دامپزشکی کم بها دادین که دامپزشکا زیر نظر دامدارها هستن فقط مونده زیرنظر گلفروش ها هم باشن ................. .شغل به این سختی
ناشناس
|
Japan
|
۱۱:۰۷ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۳
1
1
نوش دارو بعد مرگ سهراب ...
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۰۰ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۳
1
0
خاک گربه و لوازم تزیینی انرا در تهران سوپرمارکتها هم بفروش میرساند این دیکر چه بهانه ایست دامپزشکی در بین خوف و رجا قرار گرفته حتما حیوانات بجای دعا در حال نفرین کردن هست که چرا ما را طبق الگوی پول پرست امریکایها مارا مختوع النسل میکنید ......
پاسخ ها
ناشناس
| Finland |
۱۶:۰۴ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۳
معلومه دامپزشک نیستی مقطوع النسل
تارا
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۰۸ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۳
0
1
حکیم مهر عزیز ایا لهتر نیست هر نظر و پیامی را با نام دامپزشک و دامپزشکی منتشر نکنید کاملا واضح است اکثر پیامها اصلا از طرف دامپزشکان ارسال نشده و تنها با نظر بدبین کردن اذهان عمومی به قشر دامپزشک و تضعییف موقعیت حضور این قشر تحصیلکرده و سربازان گمنام حفظسلامت حامعه نوشته شده است .دانشجوی تخصص جراحی تهران
مح
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۱۳ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۴
1
0
واقعا انگار دارم خواب میبینم
دکتر عباس فرهمند
|
Germany
|
۱۱:۱۹ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۴
1
0
همکاران عزیر من مدت سیزده سال در همدان و مدت بیست سال در شهریار و پنج سال هست در تهران کلینک دارم و کار کلینکی میکنم هرگز بهیچ شکل ‌متعرضی در هیچ موردی نداشتم ملک کلینک هم متعلق بخودم بود نمیدانم ‌این سرو صدا از نقاط کشور ‌بگوش میرسد یک بار ماده ۱۰۰ یکبار مجوز از گل فروشی که همه اش جار و جنجال است اگر کسی کار غیر قانوتی میکند که سازمانهای مطبوع دامپزشکی مورد قبولش تیست باید جوابگو ‌باشیم آنهم ‌اداری دنبال کنیم و بجز بین آن فرد و سازمان مربوطه دلیلی ندارد روی آنتن و بحث در کانال ارتباط جمعی مانند نشریه وزین حکیم مهر نکشانیم تا موضوع برای همگان تمیم پیدا کند بعنوان یک دامپزشک متشکر میشوم اگر رعایت لازم انجام گیرد
ناشناس
|
Germany
|
۱۳:۲۱ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۴
0
0
سلام. ........... حکیم مهر، هیچ خبری از نیروهای خرید خدمت شبکه های دامپزشکی نداشتی. با توجه به اینکه این عزیزان کارکردشون در ادارات خراسان بالای 10 سال میرسه و هیچ خبری نزاشتی بزرگوار. این یعنی ظلم واقعی.
امیر
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۳۷ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۴
0
2
با عرض سلام
طبق ماده 2 قانون نظام صنفی اگر کلینیک های دامپزشکی فقط کار درمانی حیوانات خانگی و اهلی و ... را انجام دهند دیگر نیازی به دریافت جواز کسب از اتحادیه صنفی ندارند.
اما اگر بخواهند فروش ملزومات دام و ... همانند کنسرو حیوانات؛ قلاده؛ سبد؛ انواع غذای خشک و... را داشته باشند طبق ماده 91 ق.ن.ص باید علاوه بر مجوز دامپزشکی از اتحادیه صنفی مربوطه جواز کسب دریافت دارند.
طبق قانون نظام صنفی حدنصاب تشکیل اتحادیه مستقل در تهران 300 عضو؛ کلانشهرهای دیگر 200 عضو و شهرهای کوچک 50 عضو است که در این شرایط سریعا باید مقدمات تشکیل اتحادیه صنفی مستقل پیگیری و اعضاء هیات مدیره هم از طرف دامپزشکان و از بین خودشان همگی دامپزشک هستند و فعالیت پت شاپ ها بر اساس ق.ن.ص قطعا امتیازات ویژه ای هم خواهد داشت.
در استان هایی که حدنصاب تشکیل اتحادیه شهرستان فراهم نیست با درخواست به کمیسیون نظارت مرکز استان تشکیل اتحادیه صنفی مرتبط استانی در قانون پیش بینی شده است.
دوستان این قانون فقط در مورد پت شاپ ها هست که همه کلینیک های دامپزشکی هم قطعا دارای پت شاپ هستند. پس لغو آن قطعا به نظر غیرممکن هست؛ چون در هیات عالی نظارت که وزیر جهادکشاورزی عضو آن هستند تائید شده است و کدآیسیک دارد. پس به سمت تشکیل اتحادیه صنفی مرتبط و مستقل حرکت کنید.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۲۵ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۴
0
1
البته اگر کلینیک دامپزشکی فقط به کار درمان حیوانات بپردازد طبق ماده 2 قانون نظام صنفی جزء مشاغل با قانون خاص محسوب شده و نیازی به مراجعه به اتحادیه صنفی نیست. ولی اگر داخل کلینیک دامپزشکی بخواهد ملزومات مورد نیاز حیوانات خانگی و .... را به عموم عرضه نماید طبق ماده 91 قانون نظام صنفی باید جواز کسب از اتحادیه صنفی مربوطه دریافت نماید.
حال بحث دوستان 2 حالت دارد
اول اینکه کلا نمیخواهند زیر پرچم قانون نظام صنفی باشند که طبق قانون امکان ندارد؛ چون این موضوع در هیات عالی نظارت که وزیر جهادکشاورزی هم عضو آن است به تصویب رسیده است و فقط اگر پت شاپ ها در کلینیک های دامپزشکی تعطیل شوند همان مجوز دامپزشکی کفایت میکند.
حالت دوم اینکه دامپزشکان عزیز برای پت شاپ ها نمیخواهند از اتحادیه گل فروشان مجوز داشته باشند و آن را بدون ارتباط به آن اتحادیه میدانند. در قانون نظام صنفی اعلام داشته که در تهران با تعداد 300 عضو در بقیه کلانشهرها 200 عضو و در شهرهای کوچک 50 عضو میتوانند اتحادیه صنفی مستقل تشکیل دهند که هر کدام از شهرها افرادی که جواز کسب دریافت داشته اند درخواستشان را به کمیسیون نظارت شهرستان ارائه دهند تا پس از موافقت ساز و کار ایجاد اتحادیه صنفی مرتبط را فراهم نمایند.
شهرهایی هم که تعداد موردنظر را جهت حدنصاب اتحادیه شهرستانی ندارند با درخواست به کمیسیون نظارت مرکز استان تشکیل اتحادیه صنفی استانی را درخواست نمایند.
به نظر در حال حاضر لغو قانون دریافت جواز کسب از اتحادیه های صنفی دیگر امکان پذیر نیست. فقط باید به سمت تشکیل اتحادیه مستقل صنفی مرتبط رفت.
ناشناس
|
France
|
۱۶:۲۰ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۴
0
1
یک فرد نمیتواند دو جواز کار داشته باشد بعید است در یک محل دو پروانه کار صادر شود مگر پلی کلینک یا بیمارستان باشد انهم نظام دامپزشکی در ارتباط با کار درمانی و ازمیشگاهی وغیره برای افراد جداگانه صادر میکند بازهم باید تحقیق شود در مورد یک فرد دو پروانه یا جواز محرز است که خلاف است
نظر شما
ادامه