کد خبر: ۵۷۷۰۳

رییس اداره بهداشت و مدیریت بیماری های طیور اداره کل دامپزشکی استان خراسان رضوی اظهار کرد: هیچ نوع هورمونی در مرغداری های استان استفاده نمی شود.

به گزارش حکیم مهر به نقل از روابط عمومی اداره کل دامپزشکی استان خراسان رضوی، «دکتر علیرضا شهرام شرقی» با اعلام این مطلب افزود: در طول دوره پرورش طیور، احتمال بیماری و بروز عفونت در گله های مرغ وجود دارد لذا برای پیشگیری از مرگ و میر و درمان طیور باید با تجویز دامپزشک  فارم در صورت نیاز به مرغها آنتی بیوتیک های مجاز با رعایت زمان پرهیز از مصرف گوشت وتخم مرغ تولیدی داده شود.

وی افزود: به همین خاطر مصرف آنتی بیوتیک در امر پرورش مرغ تابع قوانین خاص و پرهیز از کشتار در مدت زمان تعیین شده است.

وی یادآور شد: اگر باقیمانده آنتی بیوتیک در مرغ های کشتار شده از حد مجاز بیشتر باشد امکان انتقال آن از طریق مصرف فراورده های خام دامی به بدن انسان وجود دارد و در واحدهایی که مرغ بدون مصرف آنتی بیوتیک در طول دوره پرورش تولید می کنند فرآیند پرورش با شرایطی خاص صورت می گیرد و از هیچ نوع آنتی بیوتیک در طول پرورش مرغ استفاده نمی شود.

شهرام شرقی خاطر نشان ساخت: مرغ فاقد آنتی بیوتیک در راستای ارتقای کیفیت و اطمینان کامل از نبود هیچگونه آنتی بیوتیک در گوشت مرغ تولید می شود اما باید تاکید کرد این بدان معنا نیست که سایر مرغ های تولیدی از نظر سلامت دچار مشکل هستند بلکه سلامت آنها نیز با توجه به حضور کارشناسان دامپزشکی در کشتارگاه های طیور کاملا مورد تائید است.

وی عنوان داشت: برخی مردم تفاوت میان آنتی بیوتیک با هورمون را نمی دانند و عرضه مرغ فاقد آنتی بیوتیک در برخی فروشگاهها این تصور نادرست را ایجاد کرده که سایر مرغهای تولیدی دارای هورمون هستند که در همین جا اعلام می کنم چنین تصوری، یک تصور غلط است و در هیچ یک از تولیدات طیور استان از هورمون استفاده نمی شود.

شهرام شرقی گفت: استفاده از هورمون در صنعت طیور ایران شایعه ای بی اساس است زیرا تجویز هورمون رشد در تغذیه مرغ گوشتی برای واداشتن آن به رشد سریع و ناگهانی نه تنها مفید نیست بلکه زیان آور بوده و توجیه اقتصادی نیز ندارد.

وی، غیرقانونی بودن، هزینه زیاد، فقدان تاثیر هورمون و اثرات منفی آن بر عملکرد طیور، دستیابی به شناخت دقیقتر نیازهای غذایی طیور و... را از دلایل عدم استفاده از هورمون در صنعت مرغداری برشمرد.

وی اظهار داشت: افراد غیرمتخصص باید از اظهار نظر غیرکارشناسی بویژه در فضای مجازی در مورد فراورده های خام دامی پرهیز کنند و از ایجاد زمینه های تشویش اذهان عمومی، شایعات بی اساس و خسارت به صنایع مرتبط و تولیدات طیور خودداری نمایند.

 

نظر شما
ادامه