کد خبر: ۵۷۴۳۰
تعداد نظرات: ۱ نظر

رئیس اداره دامپزشکی شهرستان نرماشیر گفت: طاعون نشخواركنندگان کوچک با نام تخصصي PPR يك نوع بيماري ويروسي و واگيردار است كه دام هاي سبك نظير گوسفند، بز و نشخواركنندگان كوچك وحشي به آن مبتلا مي‌شوند. بخش عمده این بیماری به دلیل ورود دام های آلوده و قاچاق است و این تنها یکی از خسارت هایی است که ورود دام قاچاق میتواند به شهرستان وارد کند.

به گزارش حکیم مهر به نقل از روابط عمومی اداره کل دامپزشکی استان کرمان، «دکتر محمدحسین زارع» با بيان اينكه اين بيماري قابل انتقال به انسان نمی باشد ولی می تواند موجب تلفات 90 درصدي در گله های گوسفند و بز شود، اظهار داشت: عدم توجه به اين بيماري و شيوع آن مي تواند خسارت هاي جبران ناپذير اقتصادي با خود در منطقه به همراه داشته باشد.

وی در خصوص علائم اين بيماري اظهار داشت: تب، ترشحات چشم و بيني، التهاب و جراحات دهاني، اختلالات تنفسي از قبيل سرفه، پنوموني و اختلالات گوارشي، التهاب روده و اسهال از جمله علائم بیماری طاعون نشخواركنندگان محسوب مي شود.

اين مسئول نظارت هاي مستمر و واكسيناسيون منظم را از اولويت هاي اداره دامپزشكي شهرستان عنوان كرد و گفت: اهميت كنترل و مقابله با اين بيماري سبب شده تا تامين اعتبار لازم براي واكسيناسيون در سال جاري نيز لحاظ شود.

دکتر زارع از دامداران و توليدكنندگان محصولات دامي خواست تا ضمن همكاري ‌لازم با گروه هاي دامپزشكي براي واكسيناسيون گله‌ها در مناطق پرخطر، براي هر گونه نقل و انتقال دام مجوز بهداشتي دامپزشكي را اخذ نموده و از خرید دام های غیربومی و با منشأ نامشخص که به صورت غیرمجاز وارد شهرستان شده اند خصوصأ در این فصول به شدت پرهیز نمایند و در صورت مشاهده هرگونه موارد مشكوك بيماري مراتب جهت پيگيري به صورت حضوری و یا با شماره تلفن 44270700 جهت پیگیری به اطلاع اداره دامپزشکی شهرستان رسانده شود.

 
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
United States of America
|
۰۸:۲۶ - ۱۳۹۹/۰۲/۳۰
0
2
فصول ابتدایی سال؟
هر سال تو‌منطقه ما کلا ۴ فصله!
تو نرماشیر سال چند فصل داره؟؟
نظر شما
ادامه