کد خبر: ۵۷۳۵۱
تعداد نظرات: ۳۰ نظر
در گفت‌وگوی حکیم مهر با «دکتر بهروز کبیری» مطرح شد:
«دکتر بهروز کبیری» می‌گوید: آنچه که اکنون در جامعه دامپزشکی با آن مواجه هستیم، عدم رعایت احترام متقابل، عدم تابعیت قانون، صداقت، مسئولیت‌پذیری و شفافیت است ...
 
 

حکیم مهر- محسن طاهرمیرزایی: مصادیق اخلاق حرفه‌ای در دامپزشکی چیست؟ «آنچه که اکنون در جامعه دامپزشکی با آن مواجه هستیم، عدم رعایت احترام متقابل، عدم تابعیت قانون، صداقت، مسئولیت‌پذیری و شفافیت است»؛ این را یک دامپزشک بخش خصوصی استان اصفهان به حکیم مهر می‌گوید.

 «دکتر بهروز کبیری» معتقد است که در حرفه پزشکی نسبت به دامپزشکی، احترام متقابل بین همکاران بسیار محرز و شفافیت در آنها بهتر است. تعرفه‌های خدمات درمانی پزشکان همسان‌تر است و از زمان دانشگاه و آموزشکده‌های پزشکی، اخلاق حرفه‌ای به‌عنوان اصول تدریس می‌شود که پزشکان بعد از آن، بهتر می‌توانند با جامعه خود ارتباط داشته باشند.

وی می‌گوید: «طرف مقابل پزشک، یک موجود به نام انسان است اما در دامپزشکی با دو نوع اخلاق مواجه هستیم؛ یکی حیوان و دیگری صاحب حیوان. این ناهمخوانی باعث شده مقداری بین دامپزشکی و حرفه پزشکی فاصله بیفتد.»

حکیم مهر: آقای دکتر، تعریف اخلاق حرفه‌ای دامپزشکی چیست؟

به طور کلی اخلاق حرفه‌ای در برگیرنده اصول، وظایف و استانداردهای رفتار فردی و سازمانی مورد انتظار از افراد حرفه‌ای در مشاغل گوناگون است. افراد شاغل در موقعیت‌های حرفه‌ای از مهارت‌ها و دانش خود برای انجام کار بهره می‌گیرند. این افراد قادر به قضاوت، اعمال مهارت و دانش و تصمیم براساس دانش خود در شرایطی هستند که عموم جامعه به دلیل نداشتن این دانش و مهارت قادر به انجام آن کار نیستند. چگونگی استفاده از این دانش و مهارت هنگام ارائه خدمات به جامعه، مساله اخلاقی و موضوع اخلاق حرفه‌ای است.

حکیم مهر: مؤلفه‌های اخلاق حرفه‌ای چه چیزهایی هستند؟

برخی از مولفه‌های اخلاق حرفه‌ای، صداقت، راست‌کرداری، شفافیت، مسئولیت‌پذیری، رازداری، بی‌طرفی، احترام، تابع قانون بودن و وفاداری است. در حرفه دامپزشکی نیز مثل مشاغل دیگر، در قوانین از اخلاق حرفه‌ای نام برده شده است و بندهای ۲ و یک ماده ۲ قانون سازمان دامپزشکی که مربوط به اهداف تاسیس آن است، تلاش در جهت ارتقای اخلاق حرفه‌ای در کلیه امور دامپزشکی در چهارچوب ارزش‌های عالی اسلام و تلاش در جهت حفظ شئون حرفه‌ای دامپزشکی آورده شده است.

همچنین در ماده ۵ آیین‌نامه اجرایی رسیدگی به تخلفات صنفی و حرفه‌ای شاغلان حرفه دامپزشکی مصوبه ۱۳۸۳، آمده است که عدم رعایت شئونات شغلی عبارت است از هرگونه اقدامی که موجب هتک حرمت جامعه دامپزشکی می‌شود، از قبیل رقابت ناسالم حرفه‌ای، اعتیاد به مواد مخدر، استفاده غیرمجاز از موقعیت‌های شغلی و به کار بردن عناوین علمی و غیر واقعی و امثال آن.

حکیم مهر: مساله اصلی جامعه دامپزشکی در حوزه اخلاق حرفه‌ای چیست؟

آنچه که اکنون در جامعه دامپزشکی با آن مواجه هستیم، عدم رعایت احترام متقابل، عدم تابعیت قانون، صداقت، مسئولیت‌پذیری و شفافیت است. مولفه‌هایی که در این حرفه در رعایت اصول اخلاقی باید به آن توجه کرد شامل این موارد هستند:

برخوردهای سلیقه‌ای مسئولین ادارات دامپزشکی در اجرای ضوابط، مقررات، شیوه‌نامه‌ها، دستورالعمل‌ها و بخش‌نامه‌ها که ناشی از سوء برداشت، پیش‌داوری و بی‌اعتمادی متقابل یکدیگر است. سوء استفاده، روابط پنهان و ایجاد رانت، تفکیک وظایف حاکمیتی و تصدی‌گری و واگذاری امور تصدی‌گری، عدم برخورد با درمان‌های غیر مجاز و عدم همخوانی تعرفه‌های خدمات درمانی با تورم سالیانه.

حکیم مهر: راهکارهای پیشنهادی شما برای حل این معضلات چیست؟

راهکارها شامل فرهنگ‌سازی، شفاف‌سازی و آگاهی افراد از حقوق خود، اطلاع‌رسانی از قرارداد و قوانین و مقررات، احصا و تسریع در روند امور قابل واگذاری، برخورد جدی با دخالت اشخاص غیرمجاز در امور دامپزشکی و کاهش تعداد مراکز آموزش دامپزشکی است. همچنین دانشجویان در طول دوران تحصیل آموزش بسیار کمی در رابطه با رعایت اخلاق حرفه‌ای با رشته خود فرا می‌گیرند که لازم است در دانشگاه بیشتر دقت شود و پیگیری گردد.

حکیم مهر: تفاوت‌های رفتار حرفه‌ای در دامپزشکان و پزشکان در چیست؟

تفاوت رفتاری به همان فاکتورهایی برمی‌گردد که من نام بردم؛ یکی اینکه در حرفه پزشکی نسبت به دامپزشکی، احترام متقابل بین همکاران بسیار محرز است و شفافیت در آنها بهتر است. تعرفه‌های خدمات درمانی پزشکان همسان‌تر است. از زمان دانشگاه و آموزشکده‌های پزشکی، اخلاق حرفه‌ای به‌عنوان اصول تدریس می‌شود که پزشکان بعد از آن، بهتر می‌توانند با جامعه خود ارتباط داشته باشند.

دومین مساله‌ای که بین دامپزشکی و پزشکی هست، وجود یک ناهمخوانی در اخلاق حرفه‌ای در پزشکی و دامپزشکی است. در پزشکی طرف مقابل یک موجود به نام انسان است اما در دامپزشکی با ۲ نوع اخلاق مواجه هستیم؛ یکی حیوان و دیگری صاحب حیوان. این ناهمخوانی باعث شده مقداری بین دامپزشکی و حرفه پزشکی فاصله بیفتد.

حکیم مهر: اشاره کردید که در پزشکی احترام متقابل بیشتر از دامپزشکی است. چرا؟

چون این احترام از دانشکده ایجاد می‌شود. از زمانی که فردی در دانشکده پزشکی قبول می‌شود، این احترام متقابل به او دیکته می‌شود. از آنجا آموزش داده می‌شود که در هر حال برای حرفه خودشان ارزش قائل باشند و بیشتر به آن رسیدگی کنند.

حکیم مهر: به غیر از احترام متقابل، چه چیزهایی را باید از رفتار صنفی پزشکان بیاموزیم؟

فاکتورهای زیادی هست که یکی از آنها ارزش‌گذاری است. دیگری صداقت است که در پزشکان بیشتر است. یکی مسئولیت‌پذیری به امور صنفی است. یکی شفافیت است که بین پزشکان خیلی خوب است. آنها به قانون احترام می‌گذارند و کار آنها بر کیفیت و رقابت سوار است، یعنی در کسب و کار آنها رقابت از نوع کیفیت استوار است. ما باید اینها را از پزشکان یاد بگیریم.

حکیم مهر: نحوه تعامل بین اصناف مختلف دامپزشکی را با هم چطور ارزیابی می‌کنید. مثلا تعامل کلینیسین‌ها و داروخانه‌دارها.

تعامل بین این ۲ صنف به ساختاری در سازمان دامپزشکی به نام بخش تشخیص و درمان برمی‌گردد. بخش تشخیص و درمان شامل داروخانه، آزمایشگاه و کلینیسین‌ است و قطعاً در یک بخش و یک آیتم نهادینه می‌شود. اما این به قوانین اجرایی برمی‌گردد که دستگاه نظارتی چگونه بین اینها ارتباط متقابل خوب ایجاد کند. هم در قانون سازمان نظام دامپزشکی و هم در قانون سازمان دامپزشکی، در دستورالعمل‌ها و شیوه‌نامه‌ها، وظایف به شکل کاملاً مشخص ایجاد شده است. اما چگونه است که بین این ۲ صنف، به جای رابطه تعامل، تقابل ایجاد گردیده‌اند؟ علت این مساله برمی‌گردد به دستگاه حاکمیتی نظارتی که قوانین را در یک بخش اجرا می‌کند و در بخش دیگر، خیر. به فاکتورهایی برمی‌گردد که فعلا باعث شده در دامپزشکی تقابل ایجاد شود، از جمله برخوردهای سلیقه‌ای مسئولین ادارات در استان‌ها و شاید شهرستان‌ها و عدم نظارت و عدم به کار بردن دستورالعمل‌ها و قوانینی که از طریق سازمان دامپزشکی ابلاغ می‌گردد؛ اینها باعث شده که این تعامل به تقابل تبدیل شود.

یکی از مسائلی که درمانگران بسیار از آن شاکی و ناراحت هستند، توزیع بی حد و حصر دارو و در دسترس بودن آن برای عموم جامعه ایران در بخش دام یا مرغداری سنتی یا صنعتی است که باعث ایجاد درمان‌های غیر مجاز شده است. این مساله باعث شده افرادی که در درمان‌های مجاز به عنوان درمانگر و کلینیسین فعالیت می‌کنند و دارای پروانه هستند، به مشکل برخورد کنند. به هر حال ضوابطی برای آنها ایجاد شده تا بتوانند درمان کنند و برای آنها پروانه صادر شود و شرایط خاصی را طی کنند که به آن حد برسند تا بتوانند پروانه بگیرند.

از جهتی شرایطی که داروخانه‌ها ایجاد کرده‌اند، باعث شده که دارو بدون ارائه نسخه صورت گیرد. عدم ارائه نسخه، بی‌ارزش کردن نسخه، در دسترس بودن کافی دارو بدون تجویز کلینیسین باعث شده تا چرخه بهداشت عمومی نیز به خطر بیفتد.

حکیم مهر:‌ این معضل چگونه برطرف می‌شود؟

زمانی این معضل برطرف می‌شود که هر صنف وظایف ذاتی قانونی خود را اجرا کند. درمانگر وظیفه دارد که به دقت و درستی تشخیص دهد و از عوامل پاراکلینیک استفاده کند، به آزمایشگاه بها دهد و دارویی را تجویز کند که در سیکل جریان قانونی، داروخانه‌دار هم طبق نظر دکتر دامپزشک درمانگر دارو ارائه دهد. چنین فرایندی زمانی اتفاق می‌افتد که دستگاه حاکمیتی و نظارتی، به دقت به این مساله نگاه کند. یعنی بگوید که صنف داروخانه این وظایف و صنف درمانگر این وظایف را دارد. اما این‌چنین نیست و دستگاه نظارتی کوتاهی می‌کند. دستگاه نظارتی حتی قوانین و دستورالعمل‌های خودش را اجرا نمی‌کند. این باعث شده که خودبه‌خود یک اخلاق غیرحرفه‌ای در این بخش شکل گیرد و هر دو، همدیگر را به عدم اجرای قوانین متهم کنند. در نهایت آن چیزی که ضرر می‌خورد، بهداشت جامعه عمومی انسانی است که در مقاومت آنتی‌بیوتیکی نهادینه شده است و مصرف بی‌رویه و تلفات بیش از حد از طریق درمان‌های غیرمجاز توسط دامدار و مرغدار به اقتصاد جامعه کنونی ما نیز ضربه می‌زند.

حکیم مهر: به‌عنوان حرف آخر...

ما امیدوار هستیم که در حرفه دامپزشکی که یک حرفه قابل احترام است، این مساله از بالا به پایین تلقین شود که اخلاق باید به درستی تدوین شود. وقتی روابط در حرفه دامپزشکی به درستی تعیین و قوانین به شکل درست اجرا شود، در نهایت آن فردی که مصرف کننده یا خدمات گیرنده هست، در بهترین حالت و کمترین چالش و با بهترین کیفیت، خدمات حرفه دامپزشکی را دریافت می‌کند. متاسفانه در حال حاضر در جامعه کنونی و در مقطع کنونی، دامپزشکی به آن جایگاهی که باید نرسیده است. دلیل آن هم این است که حاکمیت در این زمینه به شکل سلیقه‌ای عمل می‌کند و رانت وجود دارد.

اگر این مسائل برطرف شود، ما می‌توانیم امیدوار باشیم که دامپزشکی نیز مثل حرفه پزشکی صاحب منصب، قدرت و محبوبیت شود. اما تا زمانی که این مسائل و اخلاق حرفه‌ای در آن رعایت نشود، امیدی به ارتقای جایگاه این رشته نداریم.

حکیم مهر: ممنون از فرصتی که در اختیار ما قرار دادید.

 

انتشار یافته: ۳۰
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۴
ناشناس
|
Australia
|
۲۳:۲۴ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۵
1
4
یکی از مهمترین راهکارها رسانه ای کردن مشکلات می باشد
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۰:۲۹ - ۱۳۹۹/۰۲/۳۰
بدون شک اگر رسانه به وظیفه خود بدرستی عمل کند بسیاری از انحرافها بر طرف میشود وگرنه در عدم انجام وظیفه توسط رسانه ، انحرافات لاپوشانی میشود !!
پس استفاده کمتر از نقطه چین یکی از راههای اصلاح امور است .
ناشناس
|
Germany
|
۲۳:۴۷ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۵
3
6
............. اگر از درون به دیگر صنوف و منجمله پزشکان بنگرید اوضاع به همین منوال و حتی بدتر است.
پاسخ ها
ناشناس
| United States of America |
۱۱:۱۴ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۶
دوست عزیز اطلاع نداری لطفا قضاوت نکن
دامپزشک ۶۳
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۱۴ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۶
5
2
................... تهمت های بی بدیل ایشون به داروخانه های دامپزشکی در خصوص تخلفات و قانون گریزی های پی در پی داروخانه داران هست. بدون هیچگونه‌مستنداتی و بدون برگزاری هیچ گونه دادگاه نظام دامپزشکی برای عموم داروخانه های دامپزشکی کشور.
در حالیکه همه ما فعالین بخش خصوصی میدونیم‌که تخلفات خود کلینیسینها و ضعفها و خطاهای فاحش علمی و عملی بعضی دوستان کلینیسین باعث چه خسرانهای جبران ناپذیری به تولید کشور در حوزه های مختلف شده.
بدرود
پاسخ ها
ناشناس
| United States of America |
۰۰:۵۵ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۶
بله حق باشماست. مواردی که فرمودین خودش بی اخلاقی حرفه ای هست
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۰۵ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۶
تخلفات داروخانه های دامپزشکی بر هیچ کس پوشیده نیست. البته همکاران داروخانه داری هم هستند که به اصول مطرح شده پایبند هستند اما تعدادشان بسیار بسیار کم است.
دود این تخلفات گسترده نهایتا به چشم همه ما دامپزشکان خواهد رفت. جایی که بهداشت عمومی جامعه به علت مصرف بی رویه آنتی بیوتیک ها به مرز بحران برسد و ارگان های نظارتی دیگر غیر از دامپزشکی وارد شوند همه ما دامپزشکان محکوم هستیم
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۱۸ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۶
3
7
نظر شما چند درصد از دامپزشکان با علاقه دامپزشکی را انتخاب کرده اند که حالا بخواهند به همکاران دامپزشک خود احترام بگذارند؟!!!
پاسخ ها
ناشناس
| Austria |
۱۶:۴۰ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۷
به نظر بنده که در هفته پنج روزش رو برای درمان حیوانات زبون بسته تو کلینیک ها هستم درصد نمیتونم بگم ولی میتونم اینجوری مثال بزنم بگم مثلا از ده تا پزشکی که میشناسم چهار تا شون با علاقه دنبال دامپزشکی رفتن و حیوون دوست هستن و از رو علاقه دارن کار میکنن بقیه اشون از اجبار دامپزشکی قبول شدن و فقط و فقط بخاطر پول تو این حرفه هستن ..حالا از اون چهارنفر دامپزشک 2 نفرشون با وجدان کار میکنن و پول تو این حرفه براشون حرف اول رو نمیزنه و 2 نفر دیگه بشدت درآمد کارشون براشون مهم هستش و انصاف ندارن
Vet
|
United States of America
|
۰۰:۲۴ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۶
1
4
ایشان علت هایی را که منجر به ایجاد اختلال حرفه ای در دامپزشکی، بخش خصوصی وجود داشته و دارد را صرفآ از دیدگاه خود بیان نموده است و حال اینکه موارد را میباید بطور واقعی بیان کرد.
عدم همخوانی و نامتناسب بودن تعداد دامپزشکان و جمعیت دامی کشور اساسی ترین علت تقابل ما بین دامپزشکان میباشد.
نمی‌توان گفت بخش حاکمیتی سلیقه ای عمل می‌نماید.
باید این واقعیت را بپذیریم که وضعیت فعلی در بخش خصوصی و ابرومداری در این بخش در مقطع کنونی را بخش حاکمیتی باعث شده است.
جنابعالی اصلآ اشاره ای به خصوصیات و رفتارهای نامناسب رقابتی برخی از همکاران با یکدیگر که مرتبط با دامپزشک بودن آنان ندارد، ننموده اید، لذا بهتر است بگوییم :
مقصر اصلی روابط و تقابل ها در دامپزشکی خصوصی خودمان هستیم و در پی یافتن مقصر وقت خود را تلف نکنیم.
از حکیم مهر سپاسگزاریم.
پاسخ ها
ناشناس
| Mauritius |
۰۷:۵۲ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۷
به دنبال تطهير بخش دولتي نباشيد كه مثال بارز وقتي بگندد نمك است

ولي در خصوص نوع ديدگاهتان كاملا مشعوف شديم وقتي گفتيد ايشان از ديدگاه خود گفته است و واقعيت ها را بايد بيان كرد

دوست عزيز گفتن اينكه واقعيت ها با نوشته هاي كسي كه خودش سالهاست تو حوزه درمان داره فعاليت ميكنه فقط از يه دولتي پشت ميز نشين خودخواه برمياد نه بيشتر اگر عينك لازم داريد بزنيد
دامپزشک بخش خصوصی
|
Turkiye
|
۰۱:۵۹ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۶
2
5
به نظرمی آیداین وضعیت نابسامان دراخلاق حرفه ای دردامپزشکی دارای چندمرحله ظهوروبروز می باشد: ۱_ زمانی که درراس مدیریت عالی آموزشی تصمیم گرفتنداشخاص سهمیه ای که درکنکور دررشته پزشکی پذیرفته شده و کشش علمی نداشتندراجهت جلوگیری ازبروز خطای انسانی واردرشته دامپزشکی کنند( همکاران پیش کسوت به خوبی به این موضوع واقف هستند)واین قشربعدازفارغ التحصیلی بلافاصله مناصب وپستهای دولتی رابه اصطلاح درو کردندوبامدیریتشان ریشه احترام واخلاق راخشکاندند ۲_ درمرحله آخرکه تیرخلاصی بودبه بدنه نحیف دامپزشکی پذیرش های کیلویی وباتعداد بالادردانشگاه آزادکه صرفا جهت ایجاددرآمدواشتغال برای هیات های علمی جدیدباعث بروز فاجعه دررشته دامپزشکی شده وشمانمی توانیدازفردی که با پول پدرجان وارداین رشته شده توقع اخلاق مداری داشته باشید ودرمیدان رقابت این فارغ التحصیلان باسرمایه بالا وپول زیادفرصتهای خوب شغلی را دراین رشته قبضه کرده اندوبچه های بااستعدادی که توانایی رقابت مالی ندارندبه ناچارازصحنه اشتغال حذف خواهندشد،بهرحال اگرروزی اراده ای درجهت حل این مشکلات درکشوربوجود بیایدتوجه به این دومساله ذکرشده بایددر اولویت قراربگیرد باتشکرازسایت وزین حکیم مهر.
پاسخ ها
ناشناس
| United States of America |
۱۲:۱۹ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۶
دوست عزیز انگار شما اصلل تا حالا با بچه های دانشگاه آزادی برخورد نداشتید
اولا طیف کوچیکی از دانشگاه ازادیها ثروتمندهستند. اکثرشون بچه های کارمند و کارگرن.
دوما شما به پذیرفته شدگان دوره های تخصص چند سال اخیر نگاه کنید. اکثرا از بچه های دانشگاه آزاد تبریز و کرج و گرمسار هستن.
سوما تو بازار کار هم اکثر بچه های دانشگاه ازاد بخاطر سواد بالاشون مراجعات بیشتری دارن و این هیچ ربطی به پول نداره.
چهارما چطور به خودتون اجازه میدید به ۶زاران فارغ التحصیل دانشگاه ازاد بگید بی اخلاق؟؟ شما اخلاق دارید که به همه دانشگاه ازادیها اتهام بی اخلاقی وارد میکنید؟
البته من حدس میزنم شما بخاطر ناتوانی در رقابت با بچه های دانشگاه آزادی در بازار کار اینگونه غیرمنصفانه اظهار نظر میکنید. بهتره رسما عذرخواهی کنید.
بدرود
ناشناس
| United States of America |
۱۲:۲۰ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۶
یه کلینیسین نیاز به پول انچنانی نداره
نیاز به سواد داره
اگه سواد ندارید و نمیتونید با باسوادهای دانشگاه آزاد رقابت کنید این رو به پول ربط ندید که خیلی مضحکه
ناشناس
| Russian Federation |
۱۱:۴۰ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۷
واقعاجالبه نمیدونستیم بچه های کارگروکارمندمیتونن شهریه ثابت ۵ میلیونی بدهندخداروشکرکه وضع اقشارمااینقدرخوبه!!!!!واقعااین کامنت حرف دل خیلی ازفارغ التحصیلان هست چه آزادوچه دولتی توروخدا تاوضع ازاین بدترنشده پذیرش های اتوبوسی وکیلویی رامتوقف کنین.
ناشناس
|
Canada
|
۰۲:۲۷ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۶
1
4
تا زمانی که فساد دربخش دولتی دامپزشکی وجود داشته باشد هیچگونه اخلاق حرفه ای هم وجود نخواهد داشت.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۷:۴۰ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۶
1
2
بنظرم چیزی که فعلا داره فرهنگ سازی میشه اینه که ما باید نسبت به پزشکان عقده داشته باشیم.
این مقایسه سم مهلک برای ماست.
اینم یه مجالی بود برای سرکوفت زدن و خود بهتر دیدن!!
ناشناس
|
United States of America
|
۱۱:۱۷ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۶
0
6
تا زمانی که اداره دامپزشکی ارزشی برای دامپزشک قائل نیست و کارمندان اداره دامپزشکی که بیشترشان دامپزشک نیستند و اینکه خودشان با بی احترامی با دامپزشکان رفتار می کنند چه انتظاری از دیگران و همکاران دارید
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۲۹ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۶
1
2
چرا نباید باین باور برسیم که ما دامپزشک هستیم وحیوات درمان می‌کنیم از هر نوع‌چون طبابت میکنیم‌ طبیب حیونات هستم اصلا چه بهتر چه بدتر نباید با پزشکی یا دندانپزشکی یا داروسازی مقایسه شویم اگر هرکس دوست داشته پزشک باشد ودامپزشک شده است این مشکل فردی ان فرد است نه عموم دامپزشکان بله چون در دامپزشکی داروخانه هم دتر دامپزشک اداره میکند مراجعه کننده از او نظر درمان هم میگیرد داروخانه انسانی هم‌بسیار نظر طبابت میدهد در صورتیکه پزشک نیست در خاتمه اگر من یک طبیب دام خوبی از هر نوع حیوان باشم مراجعه کننده بی نظر من حتی مکمل هم بحیوانش نمیدهد خلاصه هرکس باید کارش را بلد باشد تا باو متقاضی اعتماد کند بقیه گله ها به نظر این جانب فرار از واقعیت است .
پاسخ ها
ناشناس
| United States of America |
۰۷:۲۴ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۷
دوست عزیز شما دکتر هستید باید شان دکتر بودن شما در جامعه حفظ شود نه اینکه کارفرما یا دامدار بخواهد با هر لحنی با شما حرف بزند الان خط فقر 9 میلیون هست دردآور است که بیش از نیمی از دامپزشکان حقوق 3 میلیونی دارند
ناشناس
| United States of America |
۰۷:۳۲ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۷
دکتر عزیز هیچ می دانید اینگونه طرز فکر شما داره آتیش میزنه به این رشته
الان حقوق مصوب کارگر 2.5 هست مسئول فنی کشتارگاه 3 میگیره
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۱۸ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۶
3
3
اصلا مقابسه بین پزشک و دامپزشک کاملا اشتباه میباشد هردو رشته مهم مفید و قابل احترامند و هر یک جایگاه و ارزش خود را دارد .ایا تا به حال دیده ایم دو مهندس از دو رشته مختلف مثلا برق و ساختمان همدیگر را تخریب کنند یا هر یک جایگاه خود را بالاتر از دیگری بداند این همان اخلاق حرفه است.
دامپزشک بخش خصوصی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۵۳ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۶
0
3
سلام بنده 20ساله در بخش خصوص شهرستان دارم خدمت میکنم ولی متاسفانه دو ساله ریس محترم شبکه که یه کارشناس هستند و هیچ تجربه کاری ندارند و انگار بخش خصوصی برده است هیچگاه ایشان صمیمیت نداشته و خیلی مغرور هستند
ما چیزی بغیر از محبت نمیخوایم ولی متاسفانه دریغ ازیه دلگرمی ساده و یا تشکر زبانی
جالبه شبکه با وجوددامپزشکان زیاد در اداره کل فاقد دامپزشکه دولتی است و بار زحمت بروشانه ی بخش خصوصی در بیماری یابی و ...... زیاد که مهم نیست وظیفه ی ماست فقط ما یه محبت و درک میخواهیم که دریغ از ان که این مایه دلسردی میشه
میخوام بگم ما با بخش دولتی دو بال هستیم و مکمل همدیگه بیایم با هم یکی باشیم تا بتونیم به دامدار و تولید کننده کمک کنیم
یا حق
ناشناس
|
United States of America
|
۰۷:۲۹ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۷
1
2
دوستانی که نمی خواهند خودشان را با دکتر های دیگر مقایسه کنند معضل این رشته هستند بسیاری از دوستان را میشناسم که در مجامع عمومی خود را پزشک جا می زنند تا احترام ببینند چرا باید اینطور شود چرا وقتی به یکی می گویی دامپزشکی باید دهانش را کج کند
همه ی اینها نتایج اعمال و افکار ماست نتیجه تخریب همکار توسط همکار هست ننیجه بی اخلاقی هاست دکتر دامپزشک داریم برای جذب مشتری داره رایگان ویزیت می کنه
من تا زمانی که افکار کوتاه در این رشته می بینم همین هست که هست
ناشناس
|
Mauritius
|
۰۷:۵۴ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۷
0
2
اين ديدگاه بخش دولتي به بخش خصوصي در حال اصلاح است
ابزارهايي در اختيار دامپزشكان قرار خواهد گرفت كه معادلات بخش دولتي را بهم خواهد ريخت
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۲۷ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۷
0
4
من بعنوان کسیکه سی سال سابقه کار در دامپزشکی دارم از رفتار نارس تعدادی زیاد از همکاران در بخش خصوصی متاسف و خجالت میکشم بخصوص طبقه زیر چهل سال نه کوچک بزرگ سرشان میشود نه پیش کسوتی نه تجربه فقط پول و پول و پول البته تک و توک افراد فهمیده هم هست
ناشناس
|
United States of America
|
۱۲:۳۸ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۷
0
2
در حال حاضر در بخش خصوصی نابسامانی فراوان است سازمان محترم دامپزشکی نمیبایست بخش خصوصی را بدون دخالت و نظارت مستقیم بخش دولتی رها میکرد کما اینکه در دفاتر صدور گواهینامه رانندگی و یا شوراهای حل اختلاف از کادر دولتی یا بازنشسته دولتی هست ولی در دامپزشکی کل کار به دامپزشکانی واگذار شده که فاقد تجربه لازم هستند بنده خودم دامپزشکانی را میشناسم که در ابتدای اخذ پروانه مرکز مایه کوبی تا ان زمان فرق سرنگ اتوماتیک با نیمه اتوماتیک را نمیدانست در هر داروخانه یا مطب یا بیمارستان یا مرکز مایه کوبی اگر یک کارمند دولتی بعضا کاردان یا دکتر ناظر مستقیم باشد خیلی بهتر بود دانشگاه چیزی به دامپزشکان بجز مباحث نظری یاد نمیدهد .پس دامپزشکان تازه کار در ابتدا در نزد تکنیسینهای دامپزشکی خیلی سوتی میدهند چون عملا سوادشان کم ولی ادعایشان زیاد است
ناشناس
|
Italy
|
۱۳:۴۳ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۷
0
0
بعد از بیست سال تحصیل و تلاش شرافتمندانه ،
چه دامپزشکی چه رفتار حرفه ای همه امور و اعمال ضوابط حرفه ای و سلامت مردم را کارفرما تعیین میکند....
امنیت شغلی ، باشید یا نباشید ....
ناشناس
|
Sweden
|
۲۳:۳۴ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۷
0
0
دارو فروشی داروخانه ها که هیچ کس نمی تونه باهاشون برخورد کنه!
شناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۲:۴۳ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۸
1
1
حکیم مهرجان خسته ایم از این مقایسه پزشک و دامپزشک در ایران از انتقال به وزارت بهداشت و اینها
................
نظر شما
ادامه