کد خبر: ۵۶۵۸۶
 
 

آیا کروناویروس توسط مواد غذایی یا بستهبندی آنها قابل انتقال است؟

دکتر آراسب دباغ‌مقدم

این روزها توصیه های مختلفی را از مجامع یا اشخاص متعدد (که برخی نیز غیر تخصصی و غیر مرتبط هستند) در مورد نحوهی خرید یا ضدعفونی مواد غذایی یا حتی بستهبندی آنها پس از ورود به منزل میشنویم که زندگی را بیش از پیش بر افراد سخت کرده اند.

در زمینهی بهداشت و ایمنی مواد غذایی، اصلی ترین نهاد جهانی، سازمان غذا و کشاورزی جهان FAO است که در اغلب اوقات اطلاعیه هایش را به صورت مشترک با سازمان بهداشت جهانی WHO منتشر می کند.

مطالب این یادداشت، بخشی از این اطلاعیه است که در تاریخ هفتم آوریل (سه روز پیش) منتشر شده است. 

 ۱- اگرچه مواد ژنتیکی (RNA ) کووید ۱۹ از نمونه های مدفوع بیماران عفونی جدا شده است، اما گزارش یا مستنداتی مبنی بر انتقال مدفوعی-دهانی این بیماری وجود ندارد. به عبارت ساده تر، دستگاه گوارش انسان، مسیر ورود این ویروس به بدن نیست و نگرانی خاصی در حال حاضر از خوردن مواد غذایی وجود ندارد.

 ۲- هیچگونه شواهدی تا امروز، مبنی بر این که ویروس کرونا توسط غذا یا بسته بندی آنها منتقل می شود، وجود ندارد. کروناویروس نیز مانند تمام ویروس ها برای تکثیر به سلول های میزبان انسانی یا حیوانی احتیاج دارد و نمی تواند در غذا تکثیر شود.

 ۳- امکان زنده ماندن کووید ۱۹ روی سطوح مختلف گزارش شده است که از آن جمله می توان به زنده ماندن آن به مدت ۷۲ ساعت روی پلاستیک و فولاد ضد زنگ (استنلس استیل)، ۴ ساعت روی مس و ۲۴ ساعت روی مقوا اشاره کرد؛ اما باید بدانیم که این گزارش ها در شرایط آزمایشگاهی و با دما و رطوبت نسبی کنترل شده تهیه شده است و با محیط زندگی واقعی تفاوت دارد. (در شرایط واقعی ممکن است مدت زنده ماندن ویروس، بیشتر یا کمتر باشد.)

 ۴- به منظور کاهش یا حذف خطر انتقال بیماری از سطوح مرتبط با غذا یا مواد بسته بندی غذا، رعایت اقدامات بهداشت فردی توسط کارکنان غذاکار را توصیه می شود.

 ۵- استفاده از ماسک و دستکش نیز به عنوان راهی برای کاهش آلودگی سطوح مرتبط با غذا و بسته بندی مواد غذایی قابل توصیه است، به شرطی که به صورت مناسب و دقیق استفاده شوند.

۶- در حال حاضر هیچ توصیه ای مبنی بر شستن یا ضد عفونی کردن بسته ها یا کیسه های مواد غذایی که به منزل منتقل می شوند، وجود ندارد.

منبع: کانال بهداشت عمومی و مواد غذایی

 

نظر شما
ادامه