کد خبر: ۵۶۱۶۵
تعداد نظرات: ۲۲ نظر
نگاه شما:
تاکید می‌کنم که این یک جنگ ملی است که ممکن است خدایی نکرده فردا روزی قربانی آن فرزند، همسر، پدر یا مادر ما باشد ...
 
 

 ۹ پیشنهاد برای حضور فعال دامپزشکی در بحران همهگیری کرونا

دکتر آراسب دباغمقدم

کشور دقیقاً وسط یک جنگ زیستی است که روزانه تعدادی مجروح (بیمار) و کشته میدهد. اینکه این ویروس چرا و از کجا آمد، الان دیگر اهمیتی ندارد؛ مهم این است که تقریبا تمام کشور را اشغال کرده است؛ حالا یکجا را بیشتر و جایی را کمتر. از نظر من هر استان قرمز، عین زمان جنگ یعنی سقوط آن استان (این را، همسنهای من متوجه میشوند که چه بار معنایی و چه حس بدی دارد).

در این حدود ۲۲ روز، بسیاری از گروههای علوم پزشکی در کنار پزشکان و پرستاران، نقشآفرینی کردند. از روانشناسان گرفته تا میکروبیولوژیستها که در برخی بیمارستانها دارند به جای پرستار انجام وظیفه میکنند. روانشناسان در مدخل بیمارستانها در امر تریاژ و جداسازی مشغول هستند.

من تماسهای متعددی با مسئولان نظام دامپزشکی داشتم مبنی بر این که اگر ما میگوییم که «دامپزشکان، سربازان خط مقدم بهداشت هستند»، نباید در این روزها مردم کشور را تنها بگذاریم. ایشان پیشنهاد خواستند و بنده هم تقدیم کردم که هنوز اقدام عملی ندیدهام.

حداقل مشارکت همکاران دامپزشک در موضوع بیماری کرونا به شرح ذیل است:

الف- سامانه ی ۴۰۳۰ به همکارانی نیاز دارد که پاسخ مردم را در مورد نگهداری یا عدم نگهداری حیوانات خانگی، ناقل بودن یا نبودن آنها، بهداشت مواد غذایی و غیره بدهند. عدهای از همکاران متخصص میتوانند در این سامانه ثبت نام کنند و مدتی از وقت آزاد خود را به این کار اختصاص دهند. تلفن ها روی تلفن فرد خواهد افتاد و شمارهی فرد متخصص، جایی درج نخواهد شد و تعیین زمان هم بر عهدهی خود فرد متخصص است.

ب- تعدادی از دوستان در رشتههای ویروس شناسی، علوم آزمایشگاهی، میکروب شناسی و غیره تخصص دارند، این دوستان به دو صورت میتوانند به کشور کمک کنند؛ سریع در انستیتو پاستور دوره ببینند و آزمایشگاه خودشان را برای تشخیص اولیهی کرونا تجهیز کنند و به کاهش تراکم نمونه ها در کشور کمک کنند. دوم این که از مسیر نظام دامپزشکی یا هر مسیر دیگری، نام خودشان را به شبکهی آزمایشگاهی کرونا اعلام کنند. در حال حاضر ۲۲ آزمایشگاه در کشور دایر شده است که تقریبا شبانهروز مشغول آزمایش هستند و باز هم برخی جوابها بعد از مرگ افراد حاضر می شود.‌

پ- تعدادی از همکاران در امور مواد ضدعفونی کننده متخصص و صاحبنظر هستند. این همکاران می توانند مطالب علمی را ترجمه و در فضای مجازی با نام خودشان منتشر کنند. صحت مطالب باید با دقت تعیین شود.

ت- تعدادی از همکاران، توانمندی تولید مواد ضدعفونی کننده را در کارخانه هایشان دارند. الان وزارت بهداشت خیلی زود مجوز میدهد؛ کشور به شدت نیازمند مواد ضدعفونی کننده است. الان بهترین موقع تولید این مواد است.

ث- تعدادی از همکاران توانمندی مالی خرید و اهدای مواد ضدعفونی کننده و تجهیزات حفاظت فردی و شوینده و غیره را به بیمارستان ها، مراکز نگهداری سالمندان، کودکان عقب افتاده، معلولان و غیره دارند؛ در این کار خیر پیشگام شوند.

ج- همکاران متخصص مواد غذایی میتوانند در قالب تیمهای تشدید نظارت بر فروشگاه ها و مراکز عرضهی مواد غذایی برای کمک به سازمان دامپزشکی و وزارت بهداشت ساماندهی شوند.

چ- همکاران اپیدمیولوژیست میتوانند در قالب تیمهای بررسی طغیان وزارت بهداشت که به استان ها می فرستد، ساماندهی شوند.

ح- همکارانی که ارتباط با آن سوی آب دارند میتوانند در وارد کردن اقلام مورد نیاز مثل تبسنج لیزری، ترمواسکن و ECMO  (ریهی مصنوعی)، تجهیزات حفاظت فردی استاندارد و غیره به کشور کمک کنند.

خ- همکارانی که دورههای امدادگری و کمکهای اولیه دیده اند، میتوانند در بیمارستان ها برای کمک به کادر درمانی حاضر شوند. الان تمام دانشجویان سال آخر پرستاری و پزشکی فراخوان شده اند، خیلی از بیمارستان ها و سازمان ها کارکنان بازنشستهی خودشان را هم فراخوان کرده اند. کادرهای درمانی در این حدود بیست و چند روز کار بدون استراحت و مداوم از نظر جسمی و روانی بسیار فرسوده شدهاند.‌

تاکید میکنم که این یک جنگ ملی است که ممکن است خدایی نکرده فردا روزی قربانی آن فرزند، همسر، پدر یا مادر ما باشد. الان دیگر مهم نیست که چرا ویروس آمد، چه کسی یا کسانی کوتاهی کردند، چه اقداماتی باید میشد که نشد، خط و ربط سیاسیمان چیست و چگونه میاندیشیم. اگر حلقهی محاصرهی این ویروس تنگ شود، روزی قطعا به خانهی ما هم میرسد؛ کاری بکنیم تا دیر نشده است.

 

انتشار یافته: ۲۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۷
دامپزشک درس حوانده!
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۲:۲۴ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۵
0
6
......................... سالهاست که دانشجویان مقاطع فوق لیسانس و دکترای همه ی دانشگاهها real time PCR را که اصلی ترین تست مولکولی کورونا ویروس COVID-19 است ، می آموزند ! و در ان متبحر شده و کارآزموده اند و آنچه الان دارای اشکال و بحران است ، نبود پرایمرهای اختصاصی این ویروس است نه کار با دستگاهها و کیت های آن !؟ و دوستان انستیتوپاستور با تحویل گرفتن کیت ها و پرایمرهای اختصاصی ،انچنان هم شق القمر نمی کنند! ...............................
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۷:۰۷ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۵
پرایمر و پروب ریل تایم تو سایتwhoو cdcهست اگه واقعا کارتون بلد باشین میتونستین حداکثر دو هفته ای سنتز کنین! ولی مشکل جای دیگه اس مثلا دانشکده دامپزشکی تهران که اسمی بهترین دانشکده از نظر پذیرش ویروس شناس، ایمونولوژی و غیر هست کلا دانشکده رو تعطیل کرده نگهبانای دم در هم که انگار میخوان دزد بگیر اجازه ی کار بهت نمیدن، بعدش شما فک میکنی اقای ریاست دانشکده از ترس الوده شدن دانشکده بهت اجازه کار کرونا میده؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۲۳ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۵
real time PCR؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
واقعا باید جلو درس خوانده علامت تعجب گذاشت!
Reverse transcription polymerase chain reaction
ترجمه عبارت فوق را اگر مطالعه کنید فرقش را با real time PCR خواهید فهمید خواهید دانست الان کدوم مشکل کشور را حل می کند
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۴۶ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۵
فکر کردم این دوست ما به درستی اشکال به کپتال ننوشتن real time گرفته ؟! اما وقتی
محتوای متن مطلبشون رو خوندم فهمیدم حق با دکتر دباغ مقدم است ؟! همکاران باید برای آموزش به همون انستیتو پاستور مراجعه کنند!!!! چون حتی قبل از نوشتن با قاطعیتشون ؟!!! برای اطمینان از صحت و سقم مطالبشون زحمت یک جستجوی ساده اینترنتی به خودشون نمی دهند؟؟؟؟؟؟ یکبار دیگر به کامنت همکارمون دقت بفرمایید... " real time PCR؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
واقعا باید جلو درس خوانده علامت تعجب گذاشت!
Reverse transcription polymerase chain reaction
ترجمه عبارت فوق را اگر مطالعه کنید فرقش را با real time PCR خواهید فهمید خواهید دانست الان کدوم مشکل کشور را حل می کند
دامپزشک درس خوانده
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۰۷ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۵
ضمن تشکر از شما دوست گوگل ترانزلیتی عزیز!!! بابت مطالعه مطلب تخصصی دامپزشکی ارایه شده! ............... یه سرچ کوچولو درباره تشخیص مولکولی COVID-19 انجام بده! بعدش لینک هاش رو وارد گوگل ترانزلیت کن !؟ .......................... برات یه چند تاشون رو می فرستم شاید کسی حاصر نشه برات سرچ کنه عزیز برادر؟؟؟
https://www.cdc.gov/coronavirus/2019-ncov/lab/rt-pcr-detection-instructions.html

https://www.360dx.com/coronavirus-test-tracker-launched-covid-19-tests

https://testguide.labmed.uw.edu/public/view/NCVQLT

https://www.cdc.gov/coronavirus/2019-ncov/lab/rt-pcr-detection-instructions.html

https://testguide.labmed.uw.edu/public/view/NCVQLT

https://www.elitechgroup.com/genefinder-covid-19-realamp-kit

https://www.who.int/emergencies/diseases/novel-coronavirus-2019/technical-guidance/laboratory-guidance

http://www.cidrap.umn.edu/covid-19/lab-guidance-diagnostics

https://www.publichealthontario.ca/en/laboratory-services/test-information-index/wuhan-novel-coronavirus

https://www.bio-rad.com/featured/en/coronavirus-covid-19-assay-development-vaccine-research.html
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۵:۵۶ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۶
تا اونجا که من میدونم همان دوست به قول شما گوگل ترانزلیتی درست گفته:
real time PCR تشخیص کیفی است و همانطور که از اسمش مشخص است زمان رونوشت برداری را مشخص می کند
ولی Reverse transcription polymerase chain reaction فعلا تست تشخیصی کوید 19 است
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۶:۰۰ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۶
Evaluation
باز هم در حمایت دوست و همکار عزیز و باسوادمان که به قول منتقدین گوگل ترانزلیتی نام نهاده شده اند مطلب زیر را تقدیم می کنم قسمتEvaluation را در این مطلب دقی مطالعه کنید
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/books/NBK554776/
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۴۲ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۶
بله تا اونجایی که شما می دونید ؟! حق با اون دوست گوگل ترانزلیتی ماست!!! اما بعد از اونجایی که شما می دونید ، خیلی وقته که علم پیشرفت کرده و از ریل تایم برای بالا بردن حساسیت تست های تشخیصی تا حد شناسایی و تعیین یک کپی از ژنوم ویروس خاصه در کووید ۱۹ استفاده می کنند از جمله در پاستور!!!
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۲۸ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۶
دوست عزیز ...................... اگر ویروس شناس قوی در دانشکده دامپزشکی دانشگاه تهران جذب می شد شاید می شد در این شرایط روی اون حساب کرد و کمکی به کشورمون می شد همه با هم مقصریم ..............................
دامپزشک درس خوانده!
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۳۷ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۶
ضمن تشکر از سایت وزین حکیم مهر که با سعه صدر و بزرگوارانه فرصتی فراهم کردند برای یک مباحثه علمی چالش برانگیز و البته سپاس از دوست گوگل ترانزلیتی فهیم و دانشمند مان و حامیان ارزشمند ایشان؛ از انجایی که ظاهرا دوستان خیلی به مراجع و منابع بیگانه اعتقادی ندارند، محض اقناع عزیزان و ان شاءالله بهره برداری کشور از ظرفیت علمی بالای عزیزان در رفع این بلیه ی بزرگ ، علاوه بر معرفی سایت زیر، خواهشمند است با تکمیل فرم زیر ، بی سوادی این همکار ۲۰ سال گرد و خاک خورده آزمایشگاههای کم و بیش پیشرفته تشخیص مولکولی متعصب به رشته ی دامپزشکی شان را به بزرگی خود ببخشایند! و مردم و جامعه علمی کشور را با نتایج اموخته های بی بدیلشان سرافراز بفرمایند؛ اطلاعیه کمیته تشخیص آزمایشگاهی قرارگاه کنترل و مراقبت کورونا وزارت بهداشت؛
فراخوان تولید کیت تشخیص ویروس کورونا
http://imed.ir/Default.aspx?
PageName=News&ID=4469
محمد عطایی
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۴۲ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۶
آقا شرمنده من دیر رسیدم ! اون عزیز ناشناسی که افاضه فرموده اند" real time PCR تشخیص کیفی است"؟؟؟؟؟ این رو کجا کشف کرده اند و یا بهشون یاد داده اند؟!! با عرض معذرت دقیقا برعکس اسم دیگه ی Real-time PCR رو همه منابع و کتاب ها Quantitative PCR نوشته اند ، یعنی اینکه این ریل تایم پی سی آر است که کمی است و این RT PCR است که کیفی تلقی می شود ، البته امروزه خیلی منابع از نام Real Time rt- PCR تست برای تشخیص کووید ۱۹ نام می برند ... بین علمای دامپزشکی دعوا راه افتاده ! در حالی که تخصص و دانش کافی در این موضوعات ندارند ، و باید کار را به کاردانش که ما علوم پایه ای ها هستیم بسپارید... دوستتون دارم ویروس شناس
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۶:۱۷ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۷
حقیر از طرف خودم از حکیم مهر و تمام عزیزان دلسوز و حساس و غیور که بر آموخته های خود به شدت اصرار کردند و با ارجاع به منابع جبدید و به روز سعی در اقناع همدیگر داشتند و با نهایت ادب سعی در اقناع همدیگر داشتند سپاسگزارم
مباحثه زیبایی بود کاش همه اخبار در همین راستا باشد و مخاطبین با فقاهت محض دنبال کشف و رمز فنون جدید باشند
همگی سالم و موفق و محقق باشید
ارش دالوند
|
United States of America
|
۰۲:۵۲ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۵
0
5
سلام ارش دالوند کاردان دامپزشکی ودوره های امدادگر ارژانس کمک های اولیه راگذرانده ام 09356851725 09 167445884
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۲۱ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۵
0
0
با سلام، با توجه به قرابت ویروس برونشیت طیور و کرونای جدید بررسی بفرمایید که آیا واکسن برونشیت طیور می تواند در بدن انسان ایمنی نسبی نسبت به این ویروس ایجاد کند ؟ علما پاسخ دهند.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۱۸ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۵
0
1
متاسفانه کمکی که نمی شود .از ان طرف همکار بیمارما که بهبودی نسبی یافته درروستا درحال تردد وکارهست واز قرنطینه درآمده دراین حالت چه کار می توان انجام داد پرسنل داروخانه ها چه دامپزشی چه انسانی گاها خودشان ماسک ودستکش استفاده نمیکنند اگر بگوییم نیست که امروزه طرز تهیه ساده ترین دستکش وماسک آموزش داده می شود اگرچه شاید خیلی بازدارنده نباشد ولی از انتشار بازدم خودفرد درهوا جلوگیری می کند از طرفی کارهای غیر ضروری درمراکز دامپزشکی همچنان درحال انجام هست وباعث تردد بیشتر مردم درسطح جامعه می سود بهتر هست اول این موارد را سامان میدادیم کمک آنچنانی پیشکش
کلهر
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۵۲ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۵
0
1
با تشکر از همکار محترم ولی بهتر نیست در کاری که مربوط به وزارت بهداشت است از ایشان درخواست کمک شود بعد همکران صد در صد جان برکف کمک خواهند کرد
در استان قزوین ما حدود 20 روزی است کلیه سمپاشها را اماده برای ضدعفونی کردن محلات نمودیم ودر کلیه محافل هم گفتیم اماده هستیم ولیکن هنوز کسی اجازه کتبی برای فعالیت دامپزشکی صادر نکرده است و شاید بعضی ها یک جور دیگری به موضوع نگاه می کنند و می گویند با اماکن دامی و دام سر و کار نداریم با اسان م مناطق مسکونی انسانی سر کار داریم
پس بهتر است بعد از هماهنگی با دبیر ستاد ملی وارد عمل شد
والا تهمت های دیگری هم ممکن است زده شود
ناشناس
|
Netherlands (Kingdom of the)
|
۱۸:۲۹ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۵
0
4
متاسفانه دامپزشکان گان و ماسک و دستکش برای حفاظت خودشان ندارند چه برسد حفاظت دیگران
حمیدرضا زارع
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۰:۱۹ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۵
0
3
با سلام و احترام. زمانیکه وزیر محترم بهداشت یارانه مرحله دوم و سوم را بنام کارانه از 30م تومان تا 200م تومان به کادر پزشکی سرازیر کرد شما کجا بودید دامپزشکی کجا بود زمان یا حسین گفتن خبری از دامپزشکی نبود حالا که بایستی جبران حقوق های نجومی دوران 6ساله دکتر هاشمی شود دامپزشکی نخود آش شود نه دکتر جان در طرح زیارت خراسان رضوی هم دامپزشکی پرچمدار شد از همین طرح زیارت در روستای کنگ توالت ساخته شد اما به دامپزشکی استان خراسان رضوی چه تعلق گرفت این داستان ها قدیمی شده الان موقع یاعلی گفتن شبکه بهداشت ما دامپزشکان داریم افتضاح وزارت بهداشت رصد میکنیم همین دوستانی که در مورد تب مالت تیغ دشمنی را برگلوی دامپزشکی فشاردادن و از هر تخریبی استفاده کردند تا دامپزشکی با خاک یکسان نمایند الان بحران در مدیریت بحران مشهود است. سپاس
همکار
|
Germany
|
۲۱:۲۰ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۵
0
2
مواردی شما لیست کردید که دامپزشکان قادرند انجام دهند با چه بودجه ای و شما مسولیت ساماندهی این گروه ها را به‌عهده میگیرید، در صحبت بسیار آسان هست
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۲۱ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۶
0
0
وزارت بهداشت اگر کمکی از دامپزشکی میخواهد اعلام کند.
بدون اعلام نیاز جلو رفتن ما فقط باعث کژ فهمی عزیزان خواهد بود
ناشناس
|
United States of America
|
۰۷:۵۲ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۷
0
0
همکار گرامی سلام
تخصص شما دقیقا چیست و حیطه علمی و آموزشی شما چه بوده که در موضوعات متفاوت، کامنت دارید؟ پزشک هستید؟ ویروس شناس هستید؟ فیزیولوزیست هستید؟ متخصص تغذیه هستید؟ بهتر نیست کار تخصصی و مشکلات هر بخش را متخصصان همان بخش مرتفع کنند؟
دامپزشک
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۰:۳۸ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۰
0
0
به عنوان یه دامپزشک همیشه مخالف دخالت دامپزشکان در موضوعات مربوط به پزشکی بوده و هستم و حتی اعلام نظر در موردش رو هم جایز نمی بینم چند مورد از مواردی که دکتر دباغ اشاره کردند دخالت مستقیم در کار پزشکی است ! و فقط پاسخگویی در مورد حیوانات خانگی وظیفه اصلی خود ماست که اونم در رسانه ملی اطلاع رسانی کنند ! همراهی اپیدمیولوژیست ها با کادر درمانی در اکیپها یعنی چه ؟ تشخیص آزمایشگاهی دامپزشکی برای کیس های انسانی واقعا چقدر پذیرفتنی است از سوی مردم ، به بار روانی قضیه نگاه کنید ! فقط بحث ضدعفونی ها به نظر اجرایی باشه اونم با شک و تردید ، از طرفی مگر ما درخواستی از سوی وزارت بهداشت یا حتی هیات دولت در مورد همکاری با کرونا داشتیم، که انقد کاسه داغتر از آش بشیم! ظاهرا بعضی همکاران نمی خواهند بپذیرند که دامپزشک هستند نه پزشک
نظر شما
ادامه