کد خبر: ۵۶۰۴۶
گفت‌وگوی تفصیلی حکیم مهر با رئیس سازمان دامپزشکی کشور:
«دکتر علیرضا رفیعی‌پور» افزود: کرونا آمد که بگوید «پیشگیری بهتر از درمان است»؛ اگر تا الان به این اصل ایمان نداشتیم، حالا باید ایمان بیاوریم ...
 
 

حکیم مهر- محسن طاهرمیرزایی: سال ۹۸ سال مواجهه با انواع بحران‌ها در حوزه دامپزشکی کشور بود. این را رئیس سازمان دامپزشکی کشور در مصاحبه اختصاصی پایان سال خود به حکیم مهر می‌گوید. «دکتر علیرضا رفیعی‌پور» عملکرد مجموعه تحت مدیریت خود در سال ۹۸ را رضایت‌بخش عنوان کرده و به آن نمره ۱۸ می‌دهد.

از نظر او امسال در هیچ حوزه‌ای از بیماری‌ها، چه استراتژیک و چه غیراستراتژیک، مجموعه بیماری‌های دام، طیور و آبزیان و بیماری‌های مشترک با طغیان مواجه نشدیم که این شاخص موفقیت بوده است. وی معتقد است زمانی که بحران می‌آید، اعتبارات به آن سمت جهت پیدا می‌کند و بعد از این رخداد، برنامه‌ها و اقداماتی که برای توسعه زیرساخت‌ها یا اقدامات بهداشتی، نظارتی و تشخیصی وجود داشته و خیلی از خریدها انجام نخواهد شد.

دکتر رفیعی‌پور یکی از نقاط ضعف سازمان دامپزشکی را ارتباط بین سازمان و تشکل‌ها عنوان و تاکید می‌کند که تشکل‌ها باید نقش بیشتری در پیشبرد اهداف تولید کنندگان ایفا کنند. وی تصریح می‌کند که همه‌گیری جهانی کرونا یک بار دیگر این مهم را که حکومت‌ها یا دولت‌ها باید بیشتر به جایگاه بهداشتی اهمیت دهند، به ما گوشزد کرد.

حکیم مهر: آقای دکتر، به پایان سال ۹۸ نزدیک می‌شویم. ارزیابی شما از این سال برای سازمان دامپزشکی کشور چیست؟

واقعیت این است که از سال ۹۸ باید به‌عنوان یک سال با بحران‌های فراوان یاد کنیم. بحران‌هایی ازجمله سیل ویرانگر ابتدای سال که ۲۵ استان را به شکل حاد درگیر کرد، سیل اواخر سال در جنوب کشور، زلزله در آذربایجان غربی و خوی، تحریم‌ها و... که مسیر عبور از آنها، مسئولیت‌های خیلی سنگینی متوجه دستگاه‌های حاکمیتی بهداشتی بوده است.

اعتبارات سازمان دامپزشکی متاثر از تحریم‌های نفتی بود. کمااینکه برخی دستگاه‌ها مثل سازمان دامپزشکی که یک دستگاه بهداشت محور و سلامت‌گراست، اعتبارمحور هم هستند؛ یعنی اعتبار باید وجود داشته باشد تا سازمان در مسئولیت اصلی خود موفق باشد. منظور من از سازمان دامپزشکی مجموعه خانواده دامپزشکی است. سازمان دامپزشکی به عنوان حاکمیت مسئولیت‌هایی در حوزه تحقیقات و پژوهش، آموزش و همچنین حوزه علمی و دانشگاهی دارد که متوجه بخش‌های خصوصی دامپزشکی مثل نظام دامپزشکی است.

به طور خلاصه در مجموعه‌ی دامپزشکی کشور و با محوریت سازمان دامپزشکی، سال سختی را شروع کردیم اما به لطف خدا توانستیم از همه این بحران‌ها سربلند بیرون بیاییم تا با یک عملکرد قابل قبول به پیشواز سال ۹۹ برویم.

حکیم مهر:‌ سال ۹۸ سال خوبی برای دامپزشکی بود یا نه؟

جدای از اینکه ما باید در هر شرایطی وظایف خود را انجام دهیم، شرایط بحران کار را سخت‌تر می‌کند اما یک دستگاه حاکمیتی با یک سابقه طولانی مثل دامپزشکی با نیروهای متخصص و باتجربه، امکانات و تجهیزات در حوزه‌های مختلف همیشه آماده انجام اقدامات واکش سریع است تا کشور دچار بحران نشود. اگر آن تجربه و پتانسیل نیروی انسانی، تجهیزات و امکانات حوزه علم، پژوهش و تحقیقات در سازمان دامپزشکی طی قرن گذشته به این مرحله نمی‌رسید، هر یک از بحران‌هایی که نام بردم می‌توانست در حوزه بیماری‌ها چه دامی و چه مشترک، فاجعه ایجاد کند.

ما به تازگی از طغیان و اپیدمی آنفلوانزای فوق حاد پرندگان عبور کرده بودیم و این شرایط تغییرات اقلیمی و آب و هوایی می‌توانست به شکل مجدد ما را با طغیان آنفلوانزا و بیماری‌های دیگر همراه کند اما نشدیم. همه اینها نشان می‌دهد که با توجه به همه این شرایط، در حوزه بهداشتی کنترل و کاهش بیماری‌های دامی و مشترک سال خوبی را گذراندیم. کمااینکه در هیچ حوزه‌ای از بیماری‌ها، چه استراتژیک و چه غیراستراتژیک، مجموعه بیماری‌های دام، طیور و آبزیان و بیماری‌های مشترک با طغیان مواجه نشدیم که این شاخص موفقیت امسال ما بوده و از این بابت خدا را شکر می‌کنیم. همچنین از همه عزیزانی که کمک حال سازمان بودند، تشکر می‌کنیم.

حکیم مهر: این بحران‌هایی که اشاره می‌کنید، چقدر هزینه روی دست سازمان گذاشت؟ به هر حال احتمالا سازمان در ابتدای سال بخشی از بودجه خود را برای برنامه‌های توسعه‌ای در نظر گرفته بوده است. چقدر این بحران‌ها شما را دچار زحمت کرد و از برنامه‌ها عقب انداخت؟

سؤال بسیار خوبی کردید. قطع به یقین ما پیش‌بینی‌های خوبی را طی چند سال گذشته در حوزه اعتبارات انجام دادیم. یکی از شاخص‌های موفقیت سال ۹۸ با همه مشکلاتی که در کشور بوده، این بوده که به دلیل ماهیت بهداشتی اجازه ندادیم همان اعتبارات اندکی که داریم، خدشه‌دار شود. سازمان‌ دامپزشکی نیز مانند خیلی از دستگاه‌ها متاثر از شرایط کشور است و زمانی که بودجه کشور ۳۰ درصد کاهش پیدا می‌کند، همه را متاثر می‌کند و این مهم قطعا برنامه‌های توسعه‌ای را خواهد کاست. این بحران‌ها چه به صورت مجازی و چه واقعی، قطعا روی هزینه‌های کاذب تاثیر گذاشته و اعتبارات را کم می‌کند که در نتیجه نگاه‌های توسعه‌ای دچار مشکل می‌شوند. با این حال در بعضی حوزه‌های دامپزشکی موفق بودیم و توسعه داشتیم.

به طور کلی من نظر شما را تایید می‌کنم، زمانی که بحران می‌آید، اعتبارات به آن سمت جهت پیدا می‌کند و زمانی که این اتفاق می‌افتد برخی برنامه‌ها و اقداماتی که برای توسعه زیرساخت‌ها یا اقدامات بهداشتی، نظارتی و تشخیصی داشتیم و خیلی از خریدها انجام نخواهد شد. مثلا اگر قرار بود تجهیز یک ازمایشگاه صورت گیرد، دیگر نمی‌توان آن را انجام داد اما خب وقتی در این شرایط، موفقیت و عدم موفقیت‌ها را بررسی می‌کنیم، متوجه لطف خدا و تلاشی که همکاران ما انجام دادند می‌شویم. کمااینکه در بحران‌ها بخش‌ خصوصی و حتی سازمان‌های مردمنهاد به کمک دامپزشکی آمدند تا اعتبارات اندک دامپزشکی دچار تلاطم زیاد نشود.

در مجموع، همگی دست به دست هم دادیم و موفق بودیم که بحران‌ها را به خوبی کنترل کنیم. مثلا بعد از بحران سیل، از بروز یک طغیان بیماری که آثار آن می‌توانست از سیل بدتر باشد، جلوگیری کردیم. اجازه ندادیم دامپزشک، مرغدار و آبزی‌پرور ما به دلیل و تغییرات اقلیمی دچار خسارت غیرقابل جبران شود. البته ما حتما نیاز به اعتبارات بیشتر داریم تا بتوانیم به وظیفه ذاتی بهداشتی خود برسیم و اقدامات توصیه‌ای را که به پیشبرد اهداف تولید در کشور و حتی صادرات ما در مازاد تولید سازمان دامپزشکی کمک می‌کند، موفق‌تر از گذشته عمل کنیم.

حکیم مهر: مهمترین اقدامات مثبت سازمان دامپزشکی در سالی که گذشت، چه بود؟

با همه شرایطی که بود، خوشبختانه در حوزه بهداشت، کنترل و پیشگیری خیلی خوب عمل کردیم. امسال به مباحث نظارتی هم خیلی خوب پرداخته شد که این مساله یک جنبه توسعه‌ای داشت و به نوعی خدمات نظارتی ما توسعه پیدا کرد. همانطور که در طول سال در نشست‌های خبری خود از تدوین، رونمایی و ابلاغ طرح‌های ملی صحبت کردیم. این برنامه‌ها یک کار خیلی ارزشمند در حوزه نظارت بود که مردم عزیز ما بتوانند با اجرا شدن طرح‌های ملی مثل «طرح ملی گوشت مرغ از مزرعه تا سفره» با یک محصول باکیفیت مرغ مواجه شوند. این طرح از مرغداری شروع و تا مرحله کشتار، بسته‌بندی و عرضه ادامه پیدا می‌کند. همچنین «طرح ملی ارتقای کیفیت بهداشتی و تضمین سلامت تخممرغ» که پروتئین ارزشمندی است و در این شرایط گرانی برخی اقلام غذایی مردم، مرغ و تخممرغ خیلی در دسترس هستند. اینها اقدامات خوبی بوده که در حوزه نظارتی انجام شده است.

در همان حوزه بهداشتی، «طرح ملی کنترل سالمونلا و کنترل نیوکاسل» را از سال قبل داشتیم و ادامه دادیم. همه اینها در راستای ارتقای آن نظارت‌های عالیه دامپزشکی بر روی محصول نهایی که مردم مصرف می‌کنند یا صادرات می‌کنیم بوده و جزء شاخص‌های موفقیت ما در سال ۹۸ به حساب می‌آید.

در حوزه تشخیصی که هزینه‌های بالایی دارد، تامین وسایل آزمایشگاه، آموزش متخصصین و به کارگیری آنها در آزمایشگاه‌های کشور را داشتیم. در حوزه مواد مصرفی از جمله کیت‌ها و مواد مصرفی که آنها هم هزینه بالایی دارند و باید به صورت روزمره تامین شوند، همچنین نگهداری دستگاه‌های پیشرفته آزمایشگاهی، دقت، سرعت و شناسایی عوامل بیماری‌زا سازمان دامپزشکی خیلی موفق عمل کرده است.

علاوه بر امکانات، تجهیزات، نیروی متخصص و مواد مصرفی اولیه مناسبی که با همه شرایط تحریمی از قبل تهیه شده، ما در حوزه تشخیصی با همکاری معاونت علمی و فناوری رئیس جمهور جزو شبکه آزمایشگاهی کشور قرار گرفتیم. در کنار آن به خیلی از آزمایشگا‌ه‌های بخش‌ خصوصی کشور به‌عنوان آزمایشگاه همکار، سرتیفیکیت دادیم. در حوزه وزارت بهداشت، سازمان غذا و دارو و سازمان ملی استاندارد هم آزمایشگاه‌های همکار را به کار گرفتیم. اینها خیلی کمک کرد که در سال ۹۸ در زمینه تشخیص دقیق و سریع عوامل بیماری‌زا موفق باشیم. این موفقیت هم به حوزه بهداشتی و هم نظارتی کمک می‌کند. سال‌های قبل به این اندازه از عدد و رقمی که امسال داشتیم، نرسیده بودیم.

نمونه آن هم امکانات ما در استانی مثل مازندران است که بحث رخداد تلفات میانکاله را که یک رخداد جدید بود، در مرکز تشخیص خودمان در تهران یا در آزمایشگاه همکاری مثل پاستور انجام دادیم. جدای از اقدامات مراحل اولیه بالینی، بازدید میدانی و مباحث این چنینی، برداشت نمونه و ارسال سریع آن چه از آب و خاک و نمونه‌های مرضی و تلف شده و ارسال سریع به آزمایشگاه‌ها چه آزمایشگاه‌های مجهز دامپزشکی و چه همکار، در نهایت منجر به شناسایی تلفاتی شد که عدد آن به بیش از ۲۰ هزار قطعه رسید. این مساله اگر به موقع شناسایی نمی‌شد، می‌توانست شرایط سختی را در کشور ایجاد کند، اما در حوزه تشخیصی، با کمک همه منابع و پتانسیل موجود در سازمان دامپزشکی، سال موفقی را طی کردیم.

 در حوزه آنفلوانزا بیش از ۱۷ استان کشور تشخیص سریع H5 را می‌دهند و از این بابت نگران نیستیم. امسال آنفلوانزا را در بخش صنعتی، وحشی، بومی و روستایی داشتیم که تشخیص سریع آن و اقدامات بهداشتی فوری سازمان دامپزشکی در محل کانون‌ها کمک کرد تا این بیماری خطرناک مدیریت شود. بحث رخداد ناشناخته میانکاله هم یک اتفاق جدید بود که می‌توانست بحران سختی را ایجاد کند اما سرعت و دقت ما در حوزه تشخیصی و بهداشتی این اجازه را نداد. سال آینده با همکاری محیط زیست می‌توانیم از چنین فاجعه‌هایی که بسیار هم می‌تواند در سطح ملی و بین‌المللی مخاطره‌آمیز باشد، پیشگیری کنیم.

در حوزه دارو و درمان نیز تخصیص و تامین ارز برای نهاده‌های دامپزشکی، مواد بیولوژیک مواد اولیه، ریزمغذی‌ها و... با همه سختی‌های آن، امسال یک رشد ۴۰ درصدی نسبت به سال ۹۷ داشت که این یکی دیگر از شاخص‌های رشد سازمان است. در این حوزه ما همواره پیش‌بینی ۳ ماه تا ۶ ماه آینده را داشتیم. ارز تامین شد، اگرچه ممکن است برای انتقال آن، عزیزان واردکننده و تولیدکننده مشکل داشتند اما این کار به لطف خدا انجام شده و کار بسیار شاخصی بود.

نهاده‌های دامپزشکی مثل دارو، واکسن، ریزمغذی‌ها و مواد بیولوژیک، درصد کمی از اقتصاد دامی یا چرخش اقتصادی حوزه دامی را در بر می‌گیرد اما تاثیر آن در بقای صنعت دام طیور و آبزیان کشور بیش از ۹۰ درصد است. زمانی که از تخصیص ارز صحبت می‌کنیم، بالای ۷۰ درصد این تخصیص ارز مواد اولیه تولیدکنندگان داخلی است. تولید کننده داخلی باید برای تولید دارو، ماده اولیه یا واکسن یا هر ماده اولیه‌ای که بتواند منجربه یک ماده بیولوژیک برای کمک و پشتیبانی تولید شود، داشته باشد. این هم یک شاخص ویژه سال ۹۸ سازمان بود که خوشبختانه در حوزه شرکت‌های دانش بنیان و استارتاپ‌ها، یک ورود حمایتی خوب داشتیم. در واقع از ابتدای سال با حمایت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری ورود کردیم تا شرکت‌های دانشبنیان و استارتاپ‌ها در شرایط تحریم موجود به حوزه دامپزشکی کمک کنند. در این یک سال با حمایت‌های به روزی که این عزیزان داشتند، توانستیم شروع‌ خوبی داشته باشیم که برخی هم منجر به نتیجه شد. مثلا بحث ریزمغذی برای اولین بار در ایران توسط شرکت‌های دانش‌بنیان تولید شد. همچنین برای اولین بار به‌غیر از موسسه رازی، یک شرکت دانش بنیان واکسن دامی برای کشور تولید کرد. این کار نیز در سال ۹۸ فوق‌العاده کار بزرگی بود.

 یک حوزه دیگر هم که قبلا کمتر به آن پرداختیم، حوزه پشتیبانی است. حوزه پشتیبانی سازمان دامپزشکی که کمتر در رسانه‌ها مورد توجه قرار می‌گیرد، با این شرایط سخت کشور واقعا کار بزرگی را انجام داد. با همه ضعف‌هایی که در حوزه بودجه کشور چه تخصیص اولیه و چه تامین نهایی بوده، در زمینه تبادل پروژه و برنامه تعریف شده با سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی، موفق عمل کرده‌ایم. در سال ۹۸ با وجود اینکه سرجمع اعتبارات کشور کاهشی بود، اما سازمان دامپزشکی در حوزه بهداشتی شامل تامین واکسن، مواد بیولوژیک و حوزه کنترل بیماری‌ها بین ۳۰ تا ۷۰ درصد رشد داشته که این اتفاق مبارکی است. معاونت توسعه سازمان دامپزشکی عملکرد خیلی خوبی داشت و اجازه نداد که متاثر از کمبود یا کمی تخصیص و تامین ارز سایر دستگاه‌ها یا نسبت به سال قبل باشیم.

حکیم مهر: مهمترین نقاط ضعف سازمان دامپزشکی را در سالی که گذشت، چه می‌دانید؟

قصد دارم نقاط ضعف سازمان را به این شکل با شما به مشورت بگذارم که خیلی از ضعف‌های ما می‌تواند که نباشد و این وابسته به دیگر ارکان حاکمیت است و ربطی به سازمان دامپزشکی ندارد.

حکیم مهر:‌ به چه معنا؟

منظور من همان بحث اعتبارات است، کمااینکه اگر موفقیت ما در جلب حمایت سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی یا خزانه نمی‌بود، خیلی از این موفقیت‌ها اصلا امکان‌پذیر نبود. با همه این اوصاف، برنامه‌های دامپزشکی مبتنی بر مباحث بهداشتی است و بهداشت هم ۱۰۰ درصد اعتبارمحور است و با تخصیص می‌تواند تحقق پیدا کند، لذا نقاط ضعف‌ ما که به نوعی می‌تواند مشترک باشد، با برخی توصیه‌ها در سال آینده رفع می‌شود.

حکیم مهر: چه توصیه‌هایی؟

اولین توصیه تشکل‌ها هستند که خیلی کمک‌حال ما بودند و هستند، اما از نظر من یکی از نقاط ضعف سازمان، ارتباط بین ما و تشکل‌هاست که آثار آن منتقل می‌شود. تشکل‌ها باید نقش بیشتری در پیشبرد اهداف تولیدکنندگان ایفا کنند. از طرفی حمایت‌هایی که باید با ۲ بال به سمت تولیدکننده حرکت کند، با یک بال ضعیف‌تر می‌شود. پس تشکل‌ها باید نقش بیشتری در پیشبرد اهداف تولید کنندگان بازی کنند که هنوز با این هدف فاصله داریم.

حکیم مهر: ریشه این نقطه ضعف در کجاست؟

ریشه آن هم متوجه حاکمیت است و هم عزیزان در حوزه بخش‌های خصوصی است. ما پارلمان بخش خصوصی به نام اتاق ایران داریم که زیرمجموعه‌های قوی دارند و می‌توانند به حاکمیت کمک کنند. ما هم می‌توانیم دوشادوش آنها در خدمت تولید کنندگان باشیم. لذا باید هدف‌گذاری بهتری در سال ۹۹ برای این همکاری‌ها داشته باشیم.

من به‌عنوان یک کارشناس به این قضیه اعتقاد دارم که در شرایط جنگ اقتصادی کنونی، حاکمیت، فعالان اقتصادی، تشکل‌ها، واردکنندگان، تولیدکنندگان و صادرکنندگان به یک اندازه در خروج از شرایط سخت مسئولیت دارند. نباید همه تشکل‌های فعال اقتصادی، وارد کنندگان، صادر کنندگان و... بگویند که این مسائل به دولت برمی‌گردد و از دولت انتظار داشته باشند یا اینکه دولت انتظار داشته باشد که این عزیزان مشکلات را حل کنند. این امکان‌پذیر نیست. لذا در شرایط جنگی کنونی، حاکمیت و دولت با دستگاه حاکمیتی و دیگر تشکل‌ها حتما باید به یک اندازه برای خروج از شرایط سختی که در آن قرار داریم، تلاش کنند. این شرایط سخت نقطه ضعف تشکل‌ها و حاکمیت را در سال ۹۸ مقداری پررنگ کرده است.

حکیم مهر: آیا کاری هم بود که در سال ۹۸ به هر دلیلی نتوانسته باشید آن را انجام دهید؟

در بحث تشکل‌ها بله. ما برای تامین نهاده و ماده اولیه نیاز به تشکل داریم تا به ما کمک کند. چون صرفا یک واردکننده و یک تولیدکننده که واردکننده هم هست، نمی‌توانند یک اقتصاد ۱۳۴ هزار میلیاردی را پوشش دهند. سال آینده انشاءالله خود تشکل‌ها در تامین زنجیره‌های تولید که به اندازه انتظار ما حرکت نکردند، اقدام خواهند کرد.

ما به‌عنوان حاکمیت با حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان و استارت آپ‌ها می‌توانیم خدمت شایسته‌ای را به تولید کنندگان داشته باشیم. من اعتقاد دارم که سال بعد باید به حوزه حمایت از تولید داخلی با همکاری کشورهای منطقه در آسیا ورود کنیم. این مساله در سال آینده می‌تواند یک شاخص سازمان دامپزشکی باشد. کمااینکه طی این ۲ سال تحریم متوجه شدیم که قطعا نه آمریکا و نه اتحادیه اروپا به اندازه یک کشور همسایه ما در حوزه اقتصادی با ما تراز تجاری ندارند. سازمان دامپزشکی به سهم خود در این زمینه تغییر دیدگاه داده و با رعایت همه استانداردهای بین‌المللی و ضوابط و مقررات و استانداردهای جاری ملی، منطقه‌ای و بین‌المللی به دنبال این هستیم که سال بعد بگوییم بالاترین سطح ارتباط ما برای پیشبرد اهداف تولید، چه در کمیت و چه در کیفیت و چه در صادرات با پیمان‌های منطقه‌ای اوراسیا خواهد بود.

حکیم مهر: بدون‌شک یکی از بحران‌های بهداشتی و درمانی سال ۹۸، اپیدمی ناشی از ویروس کرونا در کشور است. نقش سازمان دامپزشکی در این زمینه چیست؟

همه‌گیری جهانی کرونا یک بار دیگر این مهم را که حکومت‌ها یا دولت‌ها باید بیشتر به جایگاه بهداشتی اهمیت دهند، به ما گوشزد کرد. ما از یک همه‌گیری جهانی صحبت می‌کنیم که خیلی مهم است و باید برای یک بار برای همیشه تکلیف خود را با اصل «پیشگیری بهتر از درمان است» مشخص کنیم. امروز چند هزار میلیارد تومان برای درمان بیماری کرونا در کشور هزینه می‌شود یا باید هزینه شود؟ دنیا چقدر هزینه کرده و این بیماری چقدر به اقتصاد دنیا لطمه زده است؟ پیش‌بینی شده که کرونا ۶ تریلیون دلار به اقتصاد دنیا خسارت وارد می‌کند. کرونا هم یک بیماری مشترک بین انسان و دام بوده است، لذا حکومت‌ها و دولت‌ها باید بیش از گذشته به جنبه‌های بهداشتی و اقدامات بهداشتی دستگاه‌های حاکمیتی مثل دامپزشکی توجه کنند تا مجبور به هزینه‌های کلان نشوند.

کرونا آمد که بگوید پیشگیری بهتر از درمان است. اگر تا الان به این اصل ایمان نداشتیم، حالا باید ایمان بیاوریم. کرونا آخرین بیماری نخواهد بود و اولین هم نیست. همین خانواده ویروس که قبلا در دام و انسان منتقل می‌شده مثل یک سرما خوردگی عادی بوده است. زمانی به مرس تبدیل شد و کلی تلفات انسانی گرفت و بعد تبدیل به بیماری سارس شد. منشاء همه اینها بیماری ساده و عادی با علایم سرماخوردگی با نام کرونا بوده است که در ۲۰ سال گذشته شکل‌های جدید گرفت. از شتر آمد و به مرس تبدیل و از گربه آمد و به سارس تبدیل شد. این یعنی یکی از ضعف‌های ما این است که هنوز اعتقاد نداریم که پیشگیری بهتر از درمان است.

از آنجا که مسئولیت ما صد درصد بهداشتی است، بحث دام سالم، غذای سالم و انسان سالم سرلوحه سازمان دامپزشکی است. حکومت‌ها باید با مسئولیت صرفا بهداشتی اقداماتی کنند که به این همه‌گیری‌ها چه در حوزه یک کشور یا به شکل تمام قاره‌های دنیا مواجه نشویم. اگر در حوزه اعتبارات پیشگیری عملکرد خوبی نداشته باشیم، باید صد برابر آن را جای دیگر هزینه کنیم. اعتباراتی که سازمان دامپزشکی می‌خواهد این است که ما به‌عنوان یک دستگاه حاکمیتی پیشگیری کننده می‌گوییم باید ملزومات بهداشتی به اندازه کافی باشد. معاونت بهداشتی وزارت بهداشت هم همین کار را می‌کند و شهرداری‌ها و خیلی از دستگاه‌های دیگر که اقدامات بهداشتی می‌کنند، همین وظیفه را دارند.

در حال حاضر ما در تامین ملزومات بهداشتی مشکل داریم. به دلیل کمبود ملزومات بهداشتی باید میلیاردها تومان برای درمان بیماری‌ها هزینه کنیم. زمانی که نگاه حمایتی حاکمیت‌ها به سمت دستگا‌ه‌های بهداشت‌محور مثل سازمان دامپزشکی، معاونت بهداشتی وزارت بهداشت، شهرداری‌ها و... باشد، این دستگاه‌ها پیش‌بینی ملزومات بهداشتی و اقدامات بهداشتی را می‌کنند. در حال حاضر در هزاران برنامه تلویزیونی، شبکه‌های اجتماعی، روزنامه‌ها و... اقدامات بهداشتی را ترویج می‌کنیم، اما این زمانی است که اپیدمی آمده و دنیا را محاصره کرده است. البته وضعیت در کل دنیا همین است و کشورهای چین و آمریکا هم به دامپزشکی آن طور که باید کمک نمی‌کنند. ما برای کنترل خانواده کرونا ویروس نیاز به اقدامات بهداشتی از جمله واکسن به اندازه کافی داریم. اعتبارات در کشور ما متاثر از بودجه‌ریزی خاص کشور است اما می‌شود بگویند تخصیص اعتبارات دستگاه‌های بهداشتی صد در صد باشد. از نظر من حتی باید رسانه اختصاصی بهداشتی هم داشته باشیم.

حکیم مهر: اگر نگاهی به عملکرد سازمان دامپزشکی در سال ۹۸ بیندازید، چه نمره‌ای را به عملکرد خودتان می‌دهید؟

برای اینکه به حق‌الناس به گردن من نماند، حتما نمره ۱۸ را به اقدامات انجام شده از سوی سازمان دامپزشکی و همه ارکان دامپزشکی می‌دهم.

حکیم مهر: ممنون از فرصتی که در اختیار ما قرار دادید.

 

نظر شما
ادامه