کد خبر: ۵۵۸۳۶
مدیرکل دامپزشکی استان گلستان:
«دکتر غلامرضا محرابی» افزود: روزانه لاشه پرندگانی که جمع‌آوری شده به صورت بهداشتی دفن می‌شود ...
 
 

حکیم مهر: حدود یک هفته از انتشار خبر تلف شدن پرندگان زمستان گذران در سواحل استان گلستان می‌گذرد و با اینکه دامپزشکی از همان روز نخست اقدام به نمونه‌برداری از لاشه پرندگان کرده اما هنوز چیزی درباره نتایج آزمایشات اعلام نشده است.

به گزارش حکیم مهر به نقل از تسنیم، اوایل بهمن ماه امسال بود که تلفات غیرعادی پرندگان مهاجر و زمستان گذران در تالاب بین‌المللی میانکاله خبرساز شد. تلفاتی که تعداد آن به بیش از 30 هزار قطعه هم تخمین زده می‌شد و دلایل مختلفی درباره علت مرگ پرندگان منتشر شد.

گمانه‌زنی‌ها ادامه داشت تا اینکه دامپزشکی کشور پس از چند روز « بوتولیسم» را علت اصلی مرگ و میر پرندگان مهاجر اعلام کرد. هرچند درباره صحت نتایج این آزمایشات هنوز هم حرف و حدیث‌های زیادی وجود دارد.

با توجه به یکپارچگی تالاب بین‌المللی میانکاله و در برگرفتن بخشی از پهنه‌های آبی استان‌های مازندران و گلستان، پایش‌های روزانه و مستمر سواحل استان در دستور کار محیط زیست استان قرار گرفت.

تا اینکه هفته گذشته نخستین تلفات پرندگان مهاجر در ساحل بندرترکمن مشاهده و در روز نخست بیش از 300 لاشه پرندگان در این منطقه جمع‌آوری و دفن بهداشتی شد.

حالا اما از محیط زیست استان خبر می‌رسد تعداد مرگ و میر پرندگان زمستان گذران در سواحل بندرترکمن و بندرگز دست‌کم به بیش از 7 هزار قطعه رسیده است.

در این بین اما همه منتظر اعلام نتایج آزمایشات از سوی دامپزشکی هستند. هرچند بنا به گفته مدیرکل دامپزشکی استان نمونه‌های اولیه برای بیماری آنفلوآنزا و نیوکاسل منفی بوده است.

«محمود شکیبا» رئیس اداره حیات وحش و آبزیان محیط زیست گلستان در این باره به خبرنگار تسنیم در گرگان گفت: روز گذشته حدود 2 هزار لاشه پرندگان را در ساحل بندرگز جمع‌آوری کردیم. در حدود یک هفته اخیر دست‌کم بیش از 7 هزار قطعه پرنده مهاجر در سواحل استان تلف شده‌اند.

وی با بیان اینکه متأسفانه نمی‌توان درباره علت این مرگ و میرهای نامتعارف اظهارنظر کرد، افزود: نخستین تلفات در بهشهر مشاهده شد و یک هفته قبل نخستین موارد مرگ و میر از ساحل بندرترکمن و روز گذشته در بندرگز گزارش شده است. در مازندران علت مرگ و میر این پرندگان بوتولیسم اعلام شد که به خاطر حالت مردابی محض در منطقه رخ داده است. اما این منطقه با سواحل گلستان فاصله دارد و تا پاسخی از دامپزشکی دریافت نکنیم، نمی‌توانیم درباره آن سخن بگوییم.

شکیبا گفت: روزانه محیط بانان در منطقه حضور دارند و از صبح شروع به جمع‌آوری لاشه پرندگان می‌کنند و پس از تحویل به دامپزشکی، دفن بهداشتی لاشه‌ها انجام می‌شود.

«دکتر غلامرضا محرابی» مدیرکل دامپزشکی استان نیز در این باره به خبرنگار تسنیم گفت: روزانه لاشه پرندگانی که جمع‌آوری شده به صورت بهداشتی دفن می‌شود. نمونه‌گیری هم انجام شده که بررسی نمونه‌های اولیه درباره بیماری آنفلوآنزا و نیوکاسل منفی بوده است.

وی افزود: با اینحال نمونه‌ها را برای تأییدیه بیماری بوتولیسم و سم‌شناسی به آزمایشگاه مرکز تشخیص سازمان دامپزشکی کشور ارسال کردیم که به محض دریافت نتیجه آن را به اطلاع مردم می‌رسانیم.

محرابی درباره زمان اعلام نتیجه بررسی نمونه‌ها گفت: به احتمال فراوان روزهای پایانی هفته جاری یا اوایل هفته آینده نتیجه بررسی‌ها به استان اعلام می‌شود.

 

نظر شما
ادامه