کد خبر: ۵۵۷۷۲
 
 

مسئول بخش تحقیقات علوم دامی و گروه دامپزشکی مرکز تحقیقات آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان اصفهان، با اشاره به نقش و جایگاه ویژه استان اصفهان از لحاظ تولید شیر، تولید گوشت مرغ وتولید تخم مرغ، گفت: بخش تحقیقات علوم دامی و گروه دامپزشکی مرکز تحقیقات آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان اصفهان با 37 سال سابقه فعالیت علمی و فنی مولود انقلاب است که می توان به برخی از مهمترین دستاوردهای علمی اخیر آن در زمینه­های تغذیه، پرورش و اصلاح نژاد مرغ بومی تهیه و فرموله کردن مکملهای غذایی مورد استفاده در تغذیه زنبور عسل، تعیین ارزش غذایی مواد خوراکی دام و طیور استان اصفهان، تولید و همکاری با بخش اصلاح بذر و نهال در معرفی لاینها و ارقام جو مناسب خصیل جهت تغذیه دام، مطالعه ملکولی گونه های آنا پلاسما در گاو و گوسفند اشاره کرد.

به گزارش حکیم مهر به نقل از خبرگزاری علم و فناوری از اصفهان، «احمدرضا رنجبری» گفت: استان اصفهان با مزیتهای نسبی در زمینه کشاورزی و به خاطر ظرفیتها و قابیلتهای زیاد، نقش اساسی را در توسعه کشاورزی و امنیت غذایی کشور بر عهده دارد به گونه ای که مازاد تولیدات دامی استان به سایر استان­ها و حتی کشورهای همسایه صادر می­گردد.

وی با بیان این که استان اصفهان از لحاظ تولید شیر، تولید گوشت مرغ وتولید تخم مرغ به ترتیب در جایگاه اول، دوم و سوم کشور قرار دارد، افزود: بخش کشاورزی 11 درصد سهم اشتغال و 9 درصد تولید ناخالص استان را دارد.

رنجبری تصریح کرد: استان اصفهان که 6.2 درصد جمعیت کشور را در خود جای داده، 12.2 درصد سهم تولید شیر، 10.4 درصد سهم تولید تخم مرغ و 7.8 درصد سهم تولید گوشت مرغ در کشور را به خود اختصاص داده است.

بخش تحقیقات علوم دامی و گروه دامپزشکی مرکز تحقیقات آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان اصفهان مولود انقلاب است و دستاوردهای ارزشمندی دارد

وی با بیان این که بخش تحقیقات علوم دامی و گروه دامپزشکی مرکز تحقیقات آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان اصفهان در واقع مولود انقلاب است ، اظهار داشت: این بخش با 37 سال سابقه فعالیت فنی مولود انقلاب و دارای 5 واحد تحقیقاتی و 1 گروه و 1 آزمایشگاه است.

رنجبری گفت: 15 نفر نیروی انسانی در این بخش مشغول فعالیت بوده که از این تعداد 14 نفر محقق شامل 10 نفر هیأت علمی ( 7 نفر با مدرک دکتری و 3 نفر کارشناس ارشد) و 4 نفر کارشناس ارشد غیر هیأت عملی هستند، یک نفر نیز به عنوان تکنسین با مدرک فوق دیپلم در بخش حضور دارد.

وی در ادامه به وظایف و توانمندیهای بخش تحقیقات علوم دامی اصفهان اشاره نموده و از جمله مهم­ترین آنها را به شرح ذیل عنوان نمود

تعیین نیازهای غذایی گونه های مختلف دام و طیور بومی و صنعتی

شناسایی منابع خوراکی جدید قابل استفاده در تغذیه دام، طیور و زنبور عسل

تعیین ارزش غذایی و توصیه سطوح مناسب استفاده از منابع خوراکی جدید قابل استفاده در تغذیه دام و طیور

تولید و بررسی اثر تغذیه مواد افزودنی (پری بیوتیک، پروبیوتیک، بافرها، کیلات ها و آنزیم) بر عملکرد دام، طیور و زنبور عسل

ارائه راهکارهای مناسب غنی سازی، افزایش کیفیت و ارزش غذایی تولیدات دامی برای مصارف انسانی

تعیین مواد ضد تغذیه ای ( گوسیپول، تانن )، سموم قارچی ( آفلاتوکسین) و عناصر سمی موجود در منابع خوراکی دام و طیور

اصلاح نژاد، بهبود مدیریت پرورش و تغذیه زنبور عسل

دستیابی به محصولات جدید از طریق فن آوری زیستی و ریز فن آوری جهت بهبود و افزایش عملکرد دام، طیور و زنبور عسل

برگزاری کارگاه های آموزشی - ترویجی در زمینه های تغذیه، پرورش و اصلاح نژاد دام و طیور

مشاوره و ارائه خدمات فنی به بهره برداران، تعاونی ها ، شرکت ها ، تشکل ها و مراکز خدماتی فعال در زمینه دام و طیور

تهیه و نگارش مقالات علمی- ترویجی، علمی- پژوهشی و برگزاری همایش های ملی و منطقه ای

تغذیه، پرورش و اصلاح نژاد مرغ بومی

مسئول بخش تحقیقات علوم دامی و گروه دامپزشکی مرکز تحقیقات آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان اصفهان، در ادامه با نگاهی کوتاه به فعالیتهای انجام گرفته در این بخش، اظهار داشت: یکی از فعالیتهای مهم این بخش تغذیه، پرورش و اصلاح نژاد مرغ بومی با همکاری بخش اجرا بوده است.

700 هزار جوجه بومی سالانه در استان اصفهان تولید و توزیع می شود

وی افزود: بواسطه این فعالیت هم اکنون حدود 6 میلیون قطعه مرغ بومی در استان وجود دارد و سالانه حدود 700 هزار جوجه بومی در استان تولید و توزیع می شود.

افزایش تولید تخم مرغ بومی از 75 عدد در سال به 145 عدد در سال یکی از دستاورد هاست

رنجبری ادامه داد: در طول بیش از دو دهه تحقیقات بر روی تغذیه، پرورش و اصلاح نژاد مرغ بومی تولید تخم مرغ یک قطعه مرغ بومی از 75 عدد در سال(3.75 کیلوگرم) به 145 عدد در سال (7.25 کیلو گرم) افزایش یافته است. هم اکنون استقبال خوبی نیز برای پرورش این مرغ در سطح استان و کشور صورت گرفته است.

افزایش تولید تخم مرغ بومی در استان 21 هزار تن در سال است

وی ادامه داد: به عبارتی به ازای هر قطعه مرغ 3.5 کیلوگرمی در سال افزایش تولید ایجاد شده که با احتساب 6 میلیون قطعه، تولید مرغ بومی به 21 هزار تن تخم مرغ افزایش یافته است.

تهیه و فرموله کردن مکملهای غذایی مورد استفاده در تغذیه زنبور عسل

مسئول بخش تحقیقات علوم دامی و گروه دامپزشکی مرکز تحقیقات آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان اصفهان، گفت: همچنین 7 پروژه تحقیقاتی در رابطه با تهیه و فرموله کردن مکملهای غذایی مورد استفاده در تغذیه زنبور عسل جهت بالا بردن تولید کلنی زنبور عسل در این بخش انجام گرفته و نتایج خوبی هم حاصل شده است.

28 میلیارد ریان صرفه جویی اقتصادی تهیه و فرموله کردن مکملهای غذایی مورد استفاده در تغذیه زنبور عسل برای زنبورداران استان است

وی بیان کرد: جایگزینی 50 درصد شکر با فروکتوز با توجه به 800 هزار کلونی استان اصفهان می تواند 28 میلیارد ریال صرفه جویی اقتصادی برای زنبورداران استان داشته باشد و از خروج میزان قابل توجهی ارز از کشور جلوگیری کند.

بواسطه این پروژه ها سالانه 236 میلیارد ریال به زنبورداران استان کمک می شود

رنجبری خاطرنشان کرد: استفاده از مکملهای غذایی حداقل یک کیلو گرم عسل را در هر کلنی بالا برده و حداقل 10 درصد تلفات زمستانه کلنی ها را کاهش می دهد این امر افزایش درآمدی 160 میلیارد ریالی از تولید عسل در سال و کاهش 48 میلیارد ریال خسارت از تلفات زمستانه را به همرا دارد و در مجموع بواسطه انجام پروژه ها سالانه 236 میلیارد ریال به زنبورداران کمک می شود. در این ارتباط دو شرکت دانش­بنیان موفق نیز به ثبت رسید که در حال حاضر تولیدات خود را در سراسر کشور توزیع می­کنند.

تعیین ارزش غذایی مواد خوراکی دام و طیور استان اصفهان

مسئول بخش تحقیقات علوم دامی و گروه دامپزشکی مرکز تحقیقات آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان اصفهان، گفت: بخش دیگری از فعالیتهای این بخش تعیین ارزش غذایی مواد خوراکی دام و طیور استان اصفهان است که در قالب 30 پروژه تحقیقاتی انجام شده است.

وی تصریح کرد: در این رابطه بومی سازی جداول ترکیبات شیمیایی منابع خوراک دام به منظور استفاده از اعداد و ارقام جداول ارزش غذایی گیاهان منطقه و همچنین استفاده بهینه از منابع خوراک به منظور افزایش راندمان تولید از جمله فعالیت­های دیگر همکاران بخش بوده است.

تولید و معرفی لاینها و ارقام جو مناسب خصیل جهت تغذیه دام

مسئول بخش تحقیقات علوم دامی و گروه دامپزشکی مرکز تحقیقات آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان اصفهان، از جمله فعالیت­های دیگر بخش را همکاری با بخش علوم زراعی و باغی در خصوص تولید و معرفی لاینها و ارقام جو مناسب خصیل جهت تغذیه دام عنوان کرد و گفت: نتایج این پروژه مشترک نیز با استقبال فراوان زارعین همراه بوده است.

رنجبری با بیان این که گیاه جو قادر است در زمینهای فقیر و با آب با درجه شوری بالا و با راندمان مصرف آب بیش از 2 برابر ذرت، تولید علوفه نماید، گفت: با توجه به این که میزان ژنوتیپ های منتخب این آزمایش 8/1 تا 2 برابر ارقام جو اصلاح شده می باشند کارایی تولید ماده خشک آنها بطور متوسط 7/1 برابر و کارایی تولید پروتئین این ژنوتیپها به طور متوسط 5/2 برابر ذرت علوفه ای است علاوه بر این میزان آب مصرفی کمتر(دو آب کمتر) و حدود 2 ماه زودتر زمین آزاد می شود همچنین در کنترل علف هرز هم مفید است.

مطالعه ملکولی گونه های آنا پلاسما در گاو و گوسفند

مسئول بخش تحقیقات علوم دامی و گروه دامپزشکی مرکز تحقیقات آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان اصفهان، دیگر فعالیت این بخش را که از نظر اقتصادی هم بسیار مهم است، مطالعه ملکولی گونه های آنا پلاسما در گاو و گوسفند در استان های مختلف کشور عنوان کرد و گفت: در این زمینه توانستیم 5 گونه آناپلاسما شامل آناپلاسما مارجیناله، آناپلاسماسنتراله،آناپلاسما بوویس، آناپلاسما فاگوسیتوفیلم و آناپلاسمااوویس را برای اولین بار در کشور شناسایی کنیم.

 

نظر شما
ادامه