کد خبر: ۵۵۶۳۶

«دکتر ایمان معماریان» دامپزشك حیات وحش گفت: اصولاً در مسمومیت های بوتولیسم، پرندگانی که جثه بزرگتری دارند تلفات کمتر و پرندگان با جثه کوچکتر تلفات بیشتری می دهند که شاهد چنین موضوعی نیستیم.

به گزارش حکیم مهر به نقل از رادیو گفت و گو، برنامه «زمین 360 درجه» با موضوع زیست بوم پرندگان مهاجر در ایران و مرگ فلامینگوها در میانکاله با حضور «دکتر ایمان معماریان» دامپزشک حیات وحش و «علیرضا هاشمی» مدیر گروه پرنده شناسی از آنتن رادیو گفت و گو پخش شد.

در ابتدا، هاشمی بیان کرد: طبق شنیده ها، حدود 15 هزار پرنده به یکباره تلف شدند و پس از اعلام نگرانی سازمان محیط زیست، سازمان دامپزشکی کشور به همراه متخصصان سازمان حفاظت محیط زیست برای بررسی موضوع به منطقه اعزام شدند.

وی افزود: به نظرم سازمان دامپزشکی که بیشتر با دام اهلی سروکار دارد شاید تخصص کافی برای بررسی حیات وحش در محیط های طبیعی را نداشته باشد. ما دامپزشکان متخصصی در سازمان حفاظت از محیط زیست داریم که صرفاً روی حیات وحش کار می کنند اما ما همچنان منتظر اعلامیه سازمان دامپزشکی هستیم.

مدیر گروه پرنده شناسی یادآور شد: پس از گذشت چند هفته از قضیه، آزمایشات زیادی انجام شده لذا دیگر الان نباید بر اساس حدس و گمان صحبت کرد. متاسفانه این ابهام فقط در نوع عامل مرگ پرندگان نیست بلکه با وجود ممنوعیت صید و شکار در مازندران اما شاهد صید 24 ساعته پرندگان در تالاب های فریدونکار هستیم ضمن اینکه و بازار فریدونکنار نیز کماکان به فعالیت خودش ادامه می دهد.

هاشمی با انتقاد از عملکرد سازمان محیط زیست در این حوزه گفت: سازمان از طرفی مجوز شکارچیان قانونی را باطل می کند اما مافیای صید و شکار هر آنچه که می خواهند انجام می دهند و از طرف دیگر شائبه هایی مطرح می شود که پرندگان مرده وارد بازار شدند و هیچ حرفی هم زده نمی شود.

وی افزود: بر فرض که بوتولیسم منشأ این اتفاق بوده است اما سازمان حفاظت از محیط زیست چه برنامه ای برای این موضوع دارد که دوباره این اتفاق نیفتد و چرا در مقابل تلف شدن 15 هزار پرنده، هیچ توجهی به شکار غیرقانونی سالانه یک میلیون قطعه پرنده در فریدونکنار نمی شود؟!

هاشمی ادامه داد: اگر ترس از سرایت بیماری در آن زمان بود پس چرا فریدونکنار در همان زمان و شرایط به صید ادامه می داد و هیچ کسی هم جلوی آن را نگرفت؟!

مدیر گروه پرنده شناسی اظهار داشت: بخش جنوبی میانکاله مانند بخش جنوبی شبه جزیره صرفاً در اختیار سازمان محیط زیست نیست و زمین های شخصی و کشاورزی و رفت و آمدهای زیادی در آن منطقه وجود دارد.

هاشمی تصریح کرد: تلفات پرندگان در همه نقاط دنیا اتفاق افتاده اما مهم تلاش بخش دولتی و خصوصی برای بررسی علت این تلفات و تبادل نظر متخصصان در این خصوص است.

همچنین در ادامه این برنامه، معماریان دامپزشک حیات وحش گفت: «بوتولیسم» باکتری است که در شرایط بی هوازی رشد می کند و سم بوتولیسم تولید می کند که این سم می تواند برای گونه های مختلف جانوری خطرناک باشد و موجب مسمومیت و مرگ شود.

وی افزود: این بیماری مختص تابستانهاست و طبق گزارشات در نقاط مختلف دنیا معمولاً در این فصل ایجاد می شود لذا باید بررسی شود که چرا و در چه شرایطی، وضعیت بی هوازی ایجاد شده و چرا سالهای قبل این اتفاق نیفتاده است؟

این دامپزشک حیات وحش ادامه داد: معمولاً در اثر این نوع مسمومیت، اول دوزیستان و ماهی ها تلف می شوند که در حال حاضر مسمومیتی در این گونه ها گزارش نشده ضمن اینکه پرندگان تلف شده بیشتر متعلق به "چنگرها" و سپس "فلامینگو"ها و دو تا سه درصد هم در مرغابی هاست.

معماریان خاطرنشان ساخت: اصولاً در چنین مسمومیت هایی، پرندگانی که جثه بزرگتری دارند تلفات کمتری دارند و پرندگان با جثه کوچکتر تلفات بیشتری می دهند و مجموعه این عوامل می توانند فرضیه بوتولیسم را در پرندگان تلف شده زیر سوال ببرد.

وی همچنین اظهار کرد: گرچه تلفات در یک پیک زمانی اتفاق افتاده اما همچنان هم ادامه دارد و روزانه چندین لاشه جمع آوری می شود ضمن اینکه لاشه خوارها مانند شغال باید تلفات قابل توجهی داشته باشند اما شاهد چنین موضوعی نیستیم.

دامپزشک حیات وحش با بیان اینکه علائم کلی مسمومیت پرندگان با بوتولیسم با علائم بیماری هایی که روی سیستم عصبی مرکزی تاثیر می گذارند متفاوت است افزود: طبق شنیده ها آزمایشات آنفلوانزا و نیوکاسل که منفی است اما باید بررسی های بیشتری انجام شود تا شاید به نتایج بهتری از بوتولیسم برسیم.

وی تأکید کرد: در اینکه پسماندهای سموم کشاورزی یا کارخانجات می توانند مشکلات زیادی برای تالاب ها و حیات وحش ایجاد کنند هیچ شکی نیست اما استفاده از سموم کشاورزی در سالهای قبل و زمان های دیگر هم بوده و چرا باید الان به یکباره و در یک منطقه خیلی کوچکی از تالاب این تلفات ایجاد شود؟! ضمن اینکه وقتی سم وارد تالاب می شود اول باید روی دوزیستان و ماهی ها اثر بگذارند نه پرندگان.

معماریان با تأکید بر اینکه بررسی ها باید دقیق تر و با جزئیات بیشتری انجام و اعلام شوند گفت: اگر بوتولیسم عامل این اتفاق باشد مهم ترین نکته پی بردن به چرایی ایجاد شدنش است تا این شرایط بی هوازی دوباره در آینده تکرار نشود.

 

نظر شما
ادامه