کد خبر: ۵۵۵۰۵
تعداد نظرات: ۳ نظر

رئیس شبکه دامپزشکی قاینات گفت: در حال حاضر علائمی از بروز بیماری PPR در حیات وحش شهرستان قاینات مشاهده نشده است.

به گزارش حکیم مهر به نقل از روابط عمومی شبکه دامپزشکی شهرستان قاینات، در پی اطلاع رسانی اداره محیط زیست شهرستان مبنی بر شکار شدن یک راس بره میش کوهی توسط شکارچیان غیر مجاز در منطقه حفاظت شده لشکرگاه لاشه به شبکه دامپزشکی منتقل گردید.

«دکتر رضا محمودی» رئیس شبکه دامپزشکی شهرستان اظهار داشت: در راستای تماس تلفنی مبنی بر توقیف لاشه شکار شده و در پی تلفات حیات وحش در شهرستان های اطراف، لاشه به شبکه دامپزشکی به منظور بررسی بیشتر منتقل گردید که پس از معاینات بالینی و کالبد گشایی علائمی از بروز بیماری طاعون نشخوارکنندگان کوچک در این لاشه مشاهده نگردید.

محمودی تشریح کرد: در شهرستان قاینات یکی از اولویت های واکسیناسیون، واحدهای اطراف مناطق حفاظت شده می باشد که بتوان حدالامکان پیشگیری را از دام های اهلی شروع کرد که این مهم باعث عدم بروز بیماری از دام های اهلی به دام های حیات وحش می گردد.

ولی مسئله ی مهم عدم امکان واکسیناسیون دام های حیات وحش می باشد که این موضوع مراقبت و پیشگیری را دشوار می سازد و همچنین مشترک بودن منطقه تردد حیات وحش و ارتباط وحوش منطقه قاینات با شهرستان های اطراف که در حال حاضر بیماری PPR در حیات وحش آنجا تایید شده است احتمال بروز بیماری در این شهرستان را بیشتر می کند که در همین خصوص هماهنگی ها و همکاری های لازم با اداره محیط زیست شهرستان در خصوص پایش مشترک و گزارش احتمالی تلفات غیر متعارف حیات وحش انجام شده است.

محمودی عنوان کرد بیماری طاعون نشخوارکنندگان یک بیماری ویروسی بسیار واگیر گوسفند و بز است و این بیماری به دلیل سرایت از دام اهلی به حیوانات وحشی از جایگاه مهمی در پایش و کنترل بیماری در حیات وحش دارد و بیشتر در مکان‌هایی مشاهده می‌شود که دام اهلی در تماس با حیوانات وحشی هستند یا از آبشخورهای مشترک استفاده می‌کنند.

وی در پایان گفت: این بیماری با شروع ناگهانی تب، ریزش ترشحات از چشم و بینی، زخم دهان، تنگی نفس، اسهال بدبو و سرفه بروز می‌کند و دام مبتلا به شدت لاغر شده و تلف می‌شود و ترشحات چشم، بینی، آب دهان و مدفوع حاوی مقادیر زیادی از ویروس این بیماری است که اهمیت واکسیناسیون دام های اهلی حاشیه مناطق حفاظت شده را بیش از پیش حائز اهمیت می کند.
 

انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۳۵ - ۱۳۹۸/۱۱/۲۰
0
0
عجب بی آزمایش تشخیص داده!
پاسخ ها
ناشناس
| Germany |
۰۶:۲۱ - ۱۳۹۸/۱۱/۲۱
ازمایش شده دوست عزیز
ناشناس
| Germany |
۰۶:۲۳ - ۱۳۹۸/۱۱/۲۱
فکر نکنم از سواب ها برای تمیز کردن بینیش استفاده کرده باشن.....قطعا ازمایش شده
نظر شما
ادامه