کد خبر: ۵۵۱۷۲
تعداد نظرات: ۲ نظر
معاون بهداشتی و پیشگیری سازمان دامپزشکی:
«دکتر علی‌صفر ماکنعلی» افزود: تاکنون صادرات محصولات لبنی کشور ما حتی در یک مورد عدم انطباق بهداشتی نداشته است، بنابراین آنچه که تولید و عرضه می شود محصول سالم است...

حکیم مهر: معاون بهداشتی و پیشگیری سازمان دامپزشکی گفت: علت تلفات دو هزار پرنده مهاجر در تالاب میانکاله در دست بررسی است و طی یک هفته آینده مشخص و اعلام می‌شود.

به گزارش حکیم مهر به نقل از ایرنا، «دکتر علی‌صفر ماکنعلی» روز یکشنبه در نشست خبری به مناسبت فرارسیدن دهه فجر انقلاب اسلامی درباره مرگ و میر پرندگان وحشی و مهاجر در میاکاله افزود: تلفات در منطقه میانکاله روز سه شنبه به سازمان دامپزشکی کشور اعلام شد که تیم های میدانی برای بازدید و بررسی به آن منطقه اعزام کردیم.

وی با بیان اینکه ۶۲۰ منطقه حیات وحش در برنامه ملی راهبردی تعیین شده است اظهارداشت: بررسی های آزمایشگاهی نشان می دهد که میزان تلفات یاد شده در اثر ویروس بیماری های آنفلوانزای فوق حاد پرندگان و نیوکاسل نبوده است.

معاون بهداشتی و پیشگیری سازمان دامپزشکی کشور تصریح کرد: با توجه به اطلاعات جمع آوری شده از اکوسیستم احتمال آن می رود که این پرندگان در اثر مصرف ریشه گیاهان مردابی و ورود سم بوتولیسم به بدنشان از بین رفته باشند.

وی با بیان اینکه نمونه ها به آزمایشگاه مرجع سازمان دامپزشکی کشور ارسال شده است گفت: پیش‌بینی می‌شود تعداد تلفات این پرندگان به پنج هزار مورد برسد.

ماکنعلی یادآوردشد: در سال ۱۳۸۴ در ارس پنج هزار قطعه پرنده وحشی به علت بوتولیسم از بین رفتند.

وی اظهارداشت: تمامی اقدامات بهداشتی لازم از جمله دفن بهداشتی این پرندگان انجام خواهد شد و مشکلی در این خصوص نداریم.

۳ میلیون تن شیرخام غیرصنعتی تولید می شود

معاون بهداشتی و پیشگیری سازمان دامپزشکی کشور درباره ادعای بی اساس وجود سم آفلاتوکسین در شیر و فراورده های لبنی کشور گفت: سازمان دامپزشکی نخستین مرجع در واکنش به ادعای وجود سم آفلاتوکسین در شیرخام و فراورده های لبنی بود و معتقدیم باید با تهیه کنندگان این برنامه که یک صنعت ملی را مورد هدف قرار داده اند، برخورد قانونی و جدی صورت گیرد.

وی اظهارداشت: در شیرخام یا هر فراورده خام دامی دیگر نیز ممکن است تعدادی میکروب و میکرو ارگانیزم وجود داشته باشد اما این موضوع  نشانه آلودگی یک محصول نیست، در حالی که در کشور ما خیلی راحت از تولید و عرضه  گوشت و ذرت و شیر آلوده سخن می گویند.

ماکنعلی افزود: اکنون استاندارد مصوبه شورایی سال ۲۰۰۲ اتحادیه اروپا برای وجود آفلاتوکسین در شیرخام تا ۲۰ ppb و استاندارد ایالات متحده امریکا تا ۳۰۰ ppb است، در حالی که طبق استاندارد ملی کشور ما این رقم پنج  ppb تعیین شده است.

وی وجود سم افلاتوکسین را ناشی از قارچ دانست و  تصریح کرد: ما سه دسته گاوداری کوچک (تهیه شیر برای خود مصرفی) گاوداری سنتی و گاوداری صنعتی داریم که مدیریت بهداشتی برآنها حاکم است و براین باوریم که تولید کنندگان هر غذا و مواد غذایی را جلوی گاو ۳۰ تا ۴۰ میلیونی خود نمی گذارند.

وی با تاکید براینکه مدیریت بهداشتی در سطوح مختلف توسط تولیدکنندگان و ناظرین بهداشتی دامپزشکی صورت می گیرد گفت: برای عرضه شیرخام تولیدی کشور معیارهایی برای ارزیابی کیفی وجود دارد که براساس آن شیر یا وارد مراکز جمع آوری و یا وارد کارخانه های لبنی می شود که در هر دو صورت کنترل های بهداشتی انجام می شود و ما نگرانی در این خصوص نداریم.

معاون بهداشتی و پیشگیری سازمان دامپزشکی کشور  اظهارداشت: یکی از معیارهای مهم ما سم افلاتوکسین n۱ است که از زمان تولید شیرخام تا تولید و عرضه محصول نهایی مورد کنترل و ارزیابی قرار می گیرد.

وی اضافه کرد: سه دستگاه متولی از جمله سازمان دامپزشکی، سازمان ملی استاندارد و وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به صورت موازی در مقاطع مختلف کنترل کیفی محصولات از جمله شیرخام تا فراورده های لبنی را برعهده دارد.

ماکنعلی با بیان اینکه سالانه ۱۱ میلیون تن شیرخام در کشور تولید می شود که از این میزان هشت میلیون تن به شکل صنعتی و سه میلیون تن غیرصنعتی است گفت: ایران دارای رتبه ۱۰ تولید شیرخام در دنیاست که سالانه بین ۸۰۰ تا ۸۵۰ هزارتن معادل ۱۰ درصد تولید خود را به پنج قاره دنیا صادر می کند.

وی با اشاره به اینکه براساس دستور العمل های تخصصی بین المللی مراجع ذیصلاح برای بهداشت شیر و فراورده های لبنی در دنیا سازمان دامپزشکی است، افزود: تاکنون صادرات محصولات لبنی کشور ما حتی در یک مورد عدم انطباق بهداشتی نداشته است، بنابراین آنچه که تولید و عرضه می شود محصول سالم است.

معاون بهداشتی سازمان دامپزشکی درباره احتمال مصرف نان خشک کپک زده در واحدهای دامداری گفت: از نظر علمی انواع کپک و قارچ موجود روی نان خشک خطرناک نیستند و به طور حتم این محصول برای واحدهای صنعتی مورد استفاده قرار نمی گیرد اما ممکن است در واحدهای سنتی کوچک در روستاها استفاده کنند.

وی براین باور است که واحدهای دامی سنتی کوچک در روستاها شیر تولیدیشان به خود مصرفی می رسد و آنقدری نیست که به کارخانجات ورود پیدا کند.

ماکنعلی با تاکید براینکه ورود هر نوع شیرخام از واحدهای کوچک و سنتی نیز در مراکز جمع آوری شیر توسط ناظرین بهداشتی نمونه برداری و کنترل کیفی می شود، اظهارداشت: به طور قطع شیر و فراورده های لبنی که وارد بازار می شوند مراحل کنترل کیفی را سپری کرده اند.

وی درباره عرضه شیر در واحدهای لبنیات سنتی افزود: البته در تمامی دنیا شیرخام با «برچسب» به بازار عرضه می شود، با این وجود سازمان دامپزشکی کشور با فعالیت واحدهای لبنی سنتی موافق نیست اما از دید بهداشتی توزیع شیرخام  از واحدهای دارای پروانه بهداشتی و شناسنامه دار مشکلی ندارد.

این مقام مسوول تصریح کرد: به طور حتم واحدهای لبنیاتی سنتی باید دارای مجوز فراورده خام دامی باشند در غیر این صورت فعالیت این واحدها غیرقانونی است.

منشا تولید ویروس کرونا هنوز ناشناخته است

معاون بهداشتی و پیشگیری سازمان دامپزشکی کشور درباره دستورالعمل مقابله با ویروس جدید کرونا مشترک بین انسان و حیوان در کشور نیز گفت: این ویروس در سالیان گذشته وجود داشته اما اکنون به دلیل جهش و اختلالات ژنتیکی در کشور چین فعال و  اپیدمی شده است.

وی این ویروس را برای انسان کشنده دانست و اظهارداشت: این ویروس از انسان به انسان قابلیت انتقال  دارد.

ماکنعلی افزود:  هنوز منشا تولید ویروس کورنای جدید سال ۲۰۱۹ مشخص نیست اما احتمال آن می رود  که ارتباطی بین این ویروس و دام از جمله خفاش و مار وجود داشته باشد.

وی ادامه داد: این ویروس در انسان بیماری تنفسی ایجاد می کند که طبق گزارش های منتشره تا امروز بیش از ۵۱ نفر کشته و بیش از یک هزار نفر بستری شده اند و دومین مورد در امریکا دیده شده است.

وی تصریح کرد:  شبکه جهانی مالکان امضا برای مبادله اطلاعات علمی برای ویروس های نوپدید ۵۲ عضو دارد که ایران یکی از اعضای این شبکه جهانی است.

وی با بیان اینکه سازمان جهانی بهداشت دام هنوز دستور العملی به دامپزشکی کشورهای مختلف برای مقابله با این بیماری اعلام نکرده است افزود: البته ایران  ارتباطات مردمی چندانی با کشور چین ندارد اما به طور حتم در صورت لزوم اقدامات پیشگیرانه برای ورود این ویروس به کشور انجام خواهد شد.

وجود ناظر، دامپزشک در مزارع پرورش ماهی مصوبه لازم‌الاجرا است

این مقام مسئول در پاسخ به سوال خبرنگار تسنیم در ارتباط با تعیین حقوق 7 میلیون تومانی برای دامپزشکان به منظور حضور در مزارع پرورش ماهی گفت: در این ارتباط مصوبه بالادستی وجود دارد و این امر لازم‌الاجرا است اما در خصوص تعیین حقوق و دستمزد قانون کار وجود دارد و موضوعی است که نظام دامپزشکی کشور باید به این موضوع ورود کند.

 

خبرهای مرتبط
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۵۸ - ۱۳۹۸/۱۱/۰۷
0
0
البته ایشان نفرمودند در جلسات رسمی مصوبات بالا دستی در مورد دستمزد دامپزشکان را مخل تولید می دانند!!!
ناشناس
|
Canada
|
۱۷:۲۶ - ۱۳۹۸/۱۱/۰۸
0
0
شما مشکلات ما را در دام و پرندگان مازندران و باغ وحش های مشکل دار و ذرت آلوده بعد از چندین ماه، شیر مبهم و... حل کنید، آبزیان خیلی مهم نیست، این قسمت را بگذارید خودش حل می شه!
نظر شما
ادامه