کد خبر: ۵۵۱۷۱

رئیس سازمان دامپزشکی کشور از صادرات ۶۳ قلم محصولات دامی کشور به پنج قاره از جمله امریکا خبر داد و گفت: در چهار ماه نخست سال ۹ هزار تن شیرخام، ۱۶ هزار تن لبنیات، ۲۷ هزار تن میگو، ۲۵ هزار تن پای مرغ، ۲ هزار تن آلایش غیرخوراکی به کشور‌های دیگر صادر شده‌است.

به گزارش حکیم مهر به نقل از روزنامه جوان، «دکتر علیرضا رفیعی‌پور»، رئیس سازمان دامپزشکی کشور در نشست خبری با اعلام مطلب فوق در پاسخ به اینکه آیا تحریم‌ها پس از عقب‌نشینی امریکا از برجام بر صنعت حوزه دامپزشکی تأثیر گذاشته‌است، گفت: اتفاقاً این تحریم‌ها ما را قوی‌تر کرده است؛ چراکه تمرکز ما بیشتر بر تولید داخل معطوف شده و توانسته‌ایم نیاز‌های نهاده‌ها را کامل تأمین کنیم.

به گفته رفیعی‌پور، در سه ماه باقی مانده از سال، تمام ارز‌های مورد نیاز واکسن، ریزمغذی، مکمل‌ها دراختیار تولیدکنندگان قرار گرفته است. همچنین در ایام دهه فجر ۱۵ میلیون رأی گوسفند و بز در کشور علیه تب برفکی واکسیناسیون خواهند شد.

وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود اعلام کرد: برنامه ملی تضمین سلامت تخم‌مرغ تدوین شده و به زودی رونمایی خواهد شد و با اجرای این برنامه ملی، کیفیت بهداشتی تخم‌مرغ ارتقا می‌یابد.

وی با بیان اینکه طی سه سال اخیر تعدادی کانون های بیماری vhs آبزیان کاهش یافته است افزود: اکنون بیماری (khv)  در ماهیان پرورشی و رودخانه های کشور عراق خسارت های زیادی را وارد کرده است اما سازمان دامپزشکی کشور توانسته این بیماری را در مرزها کنترل کند.

معرفی ۱۸ محصول دامپزشکی 

رفیعی پور اضافه کرد: امسال ۱۸ محصول دامپزشکی برای اهداف نانو محور به معاونت علمی فناوری ریاست جمهوری معرفی شدند که از این تعداد یک محصول تایید شد و ۱۷ محصول  دیگر در دست بررسی است.

وی در رابطه با برنامه های سازمان دامپزشکی برای کنترل بیماری های انگلی مشترک بین دام و انسان اذعان کرد: تعداد دام های سمپاشی شده برای جلوگیری از بیماری‌های انگلی، ۸ میلیون و ۴۰۰ هزار رأس بوده است.

وی در خصوص وجود آفلاتوکسین در شیر خوراکی، گفت: میزان این آلودگی در شیر‌های خوراکی آمریکا ۳۰۰ ppm است در اروپا ۲۰ ppm است و در ایران ۵ ppm که جزو کمترین آلودگی‌ها در شیر‌های موجود خوراکی است.

وی گفت: در حال حاضر شیر خوراکی ایران در بالاترین استاندارد قرار دارد و رصد بهداشتی از مبدا تولید در گاوداری‌ها تا مصرف کننده و فروشگاه‌ها مرتب در حال انجام است.

وی در ادامه گفت: آلودگی شیر و بهداشتی بودن آن از سه مرجع سازمان دامپزشکی کشور، وزارت بهداشت و سازمان استاندارد بررسی و رصد می‌شود تا کوچکترین آلودگی خطرناکی به مصرف کننده نهایی نرسد.

وی گفت: امسال برای اولین بار میزان ارز مورد نیاز انواع واکسن و دارو و مکمل‌ها نقدا در اختیار تولیدکننده‌ها قرار گرفت و با توجه به شرایط سخت تحریمی خللی در تامین مایحتاج خود نداشتند.

رفیعی پور اظهار کرد: این سازمان با به روز رسانی دفاتر تخصصی خود در شرایطی که در جنگ اقتصادی به سر می‌بریم توانسته خدمت بزرگی برای فعالین بخش خصوصی انجام دهد در حالی که در حال حاضر مراجعه حضوری برای فعالیت‌های مربوط به دامپزشکی 90 درصد کاهش یافته است و همکاران ما در بخش ستادی بیشتر فعالیت‌های نظارتی انجام می‌دهند.


نظر شما
ادامه