کد خبر: ۵۴۹۵۸
تعداد نظرات: ۲۶ نظر
تحلیلی بر اظهارات «دکتر بهادر حاجی‌محمدی» در صدا و سیما:
ایشان در گفتارشان تفاوت «آلودگی»، «حداکثر مجاز باقیمانده MRL» و «ارزیابی خطر» را تفکیک نکرده‌اند. قریب به اتفاق مقالات مورد نظر ایشان به «آلودگی» اشاره دارند، نه به «حداکثر مجاز آلودگی» ..
 

تحلیلی بر مصاحبهی جنجالی آقای دکتر حاجیمحمدی

دکتر آراسب دباغمقدم

متخصص بهداشت و کنترل کیفی مواد غذایی از دانشکدهی دامپزشکی دانشگاه تهران

 ۱- جناب دکتر حاجیمحمدی از همکاران ارزشمند دامپزشک و عضو هیات علمی دانشکدهی بهداشت دانشگاه علوم پزشکی یزد هستند.

 ۲- ایشان در انجمن علمی «بهداشت مواد غذایی» که تقریباً انجمن غیرفعالی است، سمت «بازرس» انجمن را دارند. «بازرسها» در انجمن فقط نظارت دارند که انجمن از اهداف و مسیر اساسنامه خارج نشود. بازرس حق رأی هم ندارد. در ضمن ایشان «بازرس مواد غذایی» به آن معنی خاصی که در برخی نوشتهها به آن اشاره شده و مجری هم ظاهراً چنین برداشت کرده، نیستند.

 ۳- در فرمایشات ایشان به لحاظ علمی، اشکالاتی مطرح است که به شرح ذیل میباشد:

الف- مقالات مورد استناد ایشان هیچکدام طرح جامع کشوری نیستند، بلکه مواردی از پایاننامهها یا تحقیقات دانشگاهی (اغلب دانشجویان عمومی یا تخصصی) غیر ملی هستند که فقط تعداد محدودی نمونه را بررسی کردهاند. این نوع مقالات اگر چه به لحاظ علمی ارزشمند هستند، اما نمیتوانند نشاندهندهی وضعیت کلی آلودگی به آفلاتوکسین در کشور باشند.

ب- ایشان در گفتارشان تفاوت «آلودگی»، «حداکثر مجاز باقیمانده MRL » و «ارزیابی خطر» را تفکیک نکردهاند. قریب به اتفاق مقالات مورد نظر ایشان به «آلودگی» اشاره دارند، نه به «حداکثر مجاز آلودگی»؛ به این معنی که اصولاً هیچیک از غذاهایی که ما در طول عمرمان مصرف میکنیم، به طور مطلق عاری از آلودگی نیستند، بلکه یک حداکثر مجازی از نظر آلایندههای شیمیایی، میکروبی و فیزیکی دارند. این حد مجاز، در اغلب موارد بر اساس سبد مصرفی آن کشور تعیین میشود، به طور مثال حد مجاز یک شبه فلز مثل آرسنیک در کشوری مثل ایران که مصرف برنجش بالا است، باید کمتر از کشوری باشد که مصرف برنج کمتری دارد. این موضوع در مورد شیر و فرآوردههای شیری که سرانهی مصرف ایران تقریباً نصف جهان است نیز صدق میکند.

پ- موضوع آلودگی شیرها به آفلاتوکسین که یکی از سموم متابولیتی برخی از قارچها مثل آسپرژیلوس فلاووس است در کشور ایران، به عنوان موضوعی جدید تلقی نمیشود. اوج این مشکل در دورانی بود که برخی دامداران سنتی و نیمه صنعتی به دامهایشان نانهای کپکزده میدادند. امروزه، با توجه به این که شیر بسیاری از کارخانجات صاحب نام «دارای برند» صنعت لبنیات ‌از دامداریهای صنعتی تامین میشود، این مشکل بسیار کمتر از زمانی شده است که مقالات آن مورد استناد جناب دکتر قرار گرفته است. در دامداریهای صنعتی به دلیل داشتن دکترهای دامپزشک، اصولاً خوراندن خوراک کپکزده به دام - که خود سبب افت تولید و مشکلات در دام هم میشود- محلی از اعراب ندارد.

 ۴- آنچه که ایشان به عنوان «رسوایی روغن پالم» از آن یاد میکنند، هرگز در شیر اتفاق نیفتاده است و اصولاً شیری که حداکثر ۳.۵ درصد چربی دارد، موضوع جالبی برای تقلب جایگزینی «پالم» با چربی دامی (خامه) نیست. این تقلب مربوط به برخی از فراوردههای چرب شیر نظیر ماستهای پرچرب بود که آن هم تعداد کارخانههای متخلف، کمتر از انگشتان دو دست بود.

 ۵- موضوع ذرتهای آلوده و ترخیص یا عدم ترخیص آن که هنوز هم نگرانیهایی را به دنبال دارد، لازم است توسط مسئولان برای مردم شفاف توضیح داده شود. مردم نگران این موضوع هستند که مبادا این ذرتها به عنوان غذای انسان یا خوراک دام (در دامداریهای غیرصنعتی)، به مصرف رسیده باشد. عدم شفافسازی کامل موضوع توسط مسئولان نظارتی، بازار شایعات را دامن زده است.

 ۶- ایشان چندین نوبت از عنوان «حرارت جوش» به جای کلمه «پاستوریزاسیون» استفاده میکنند، که اهل فن میدانند که اصولاً «پاستوریزاسیون یک روش گرمایشی غیرمستقیم و اساساً با حرارت جوش متفاوت است». هر چند که پاستوریزاسیون شیر هم روی آفلاتوکسین اثری ندارد.

 ۷- نکتهی آخر، بحث ایشان در مورد نظارت بر شیر است که در بخش شیر خام، توسط سازمان دامپزشکی کشور انجام میشود  و بعد از پاستوریزاسیون با وزارت بهداشت است. در کشورهای متمدن، شیر پاستوریزه و استریل، به عنوان فرآوردهای با «حداقل فراوری» (Minimally Processed ) تلقی میشوند و نظارت آنها با سازمان دامپزشکی است، کما اینکه کارخانجاتی که فراوردههای لبنی خود را به کشورهای اروپایی صادر میکنند باید مجوز سازمان دامپزشکی کشور را داشته باشند و اصولاً اغلب کشورهای متمدن جهان، وزارت بهداشت را در امر نظارت بر شیر که سلامت آن تقریبا صد در صد وابسته به سلامت دام است، صاحب صلاحیت نمیدانند.

 ۸- ضمن احترامی که برای همکار ارجمند جناب دکتر حاجیمحمدی قایل هستم و دغدغهی ایشان در مورد سلامت مواد غذایی را  درک میکنم،،، مطرح کردن مسایل تخصصی را که توضیح آنها از دانش جمعیت عمومی بالاتر است (مثلا توضیح روشهای نمونهبرداری و آنالیز آماری) به صلاح امنیت روانی و غذایی جامعه نمیدانم. فرمایشات ایشان جز ایجاد بدبینی مطلق به برندهای خوب مواد غذایی کشور (که در شرایط تحریم از معدود صنایع پر رونق هستند) و احتمالاً تعطیلی کارخانجات و بیکاری عدهی بیشتری از کارگران، سودی به حال مصرفکنندگان ندارد. جای مباحث این چنین تخصصی نه در «صدا و سیمای ملی»، که در «کنگرههای تخصصی» است.

 

انتشار یافته: ۲۶
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۳
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۲:۳۰ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۹
6
17
.................. همه بر مسأله آفلاتوکسین ها واقف هستیم. اتفاقاً سخنان شما غیر منطقی و غیر علمی است. چنان جبهه میگیرند انگار که ...... خبر ندارند وضعیت کشور چگونه است
پاسخ ها
ناشناس
| United States of America |
۰۹:۵۳ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۹
صحبت های آقای دکتر دباغ مقدم کاملا علمی است و دوستانی که با ایشان مخالفت میکنند صرفا بخاطر مخالفت با وضعیت کنونی کشور این کار رو انجام میدهند و میخواهند هر فردی که وضعیت کنونی کشور را خراب نشان میدهد، تایید کنند و هر فردی که وضعیت را درست نشان دهد، مخالفت کنند. در حالیکه هر فردی که صحبت هایش علمی تر و بر اساس تحقیقات علمی می باشد، درست میگوید
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۰۸ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۹
0
14
متاسفانه متاسفانه ما بحث آفلاتوکسین را علاوه بر شیر خام در گوشت مرغ، تخم مرغ،گوشت قرمز...داریم
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۱۸ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۹
1
13
جناب دکتر دباغ مقدم
سلام علیکم
شما هم از همکاران ارزشمند دامپزشک ما هستید اما قریب به اتفاق خوانندگان متن شما متوجه ......... می شوند!
اتفاقا شما هم از واژگانی استفاده می کنید که عوام متوجه نمی شوند.عوامی از قبیل من که شاید از جزییات علمی مد نظر خواصی از قبیل شما اطلاع نداشته باشند اما به کلیت و یقین رسیده اند آب و غذا و هوای سالمی در اختیارشان نیست اما از آن جا که حافظه بسیار کوتاهی داریم بعد از هر جنجال،به راحتی معضل قبلیمان را فراموش می کنیم.
............................
اما محض اطلاع شما عرض می کنم (البته اگر سند و مدرک مطالبه نکنید)که اپیدمیولوژی تب مالت انسانی برخی متخصصین عفونی را به این سمت و سوی تشخیصی برده است که پنیرهای تولیدی کارخانه ها در برخی موارد پروسه حرارتی را به درستی طی نمی کنند که شاید برای صرفه جویی در مصرف انرژی در کارخانه و سود بیشتر است . گاهی تب مالت در افرادی مشاهده می شود که هیچ راه ابتلای دیگری نمی توان در مورد آنها تصور کرد جز مصرف پنیرهای به قول شما پاستوریزه برند!!
بنابراین فراموش نکنیم که ؛
1- همیشه حق با ما نیست
2-همیشه حرف حق شیرین نیست
3- .....................
4- به عنوان مدعی مسلمانی به قول پیامبر اکرم عمل کنیم که فرمودند پرهیزگارترین مردم کسی است که حق بگوید چه به سودش باشد چه به ضررش.
5-و در آخر این که ...................... دوست عزیز.
پاسخ ها
حسین ترابی
| United States of America |
۱۱:۲۰ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۹
سرجدتان اینقدر سانسور نکنید و اجازه بدید متوجه بشیم منظور چیست.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۲۰ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۹
0
14
سلام ایشان در بند هشت همه واقعیت را بیان کردن و آن چیزی نیست جزء تقدم اقتصاد بر بهداشت عمومی . ....................
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۴۱ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۹
1
12
اتفاقا اینگونه بحث ها باید در رسانه های عمومی مطرح شود و اگر پاسخی برای آنها وجود دارد مسئولین مربوطه روشنگری نمایند. هماگونه که مشاهده مینمایید هیچ ارگان رسمی صحبت های این دوست محترم را تکذیب نکردند. وقتی وزیر بهداشت کشور میگوید روغن پالم در شیر وجود دارد توجیه اینکه وجود ندارد یعنی چه. درست است شیر3.5درصد چربی دارد این چربی مفید را میگیرند برای مصرف خامه و چیز های دیگر یک چربی ارزان قیمت در آن وارد میکنند.بنده یک شیر پاستوریزه خریدم با درب باز یک ماه در یخچال بوده بدون اینکه مزه اش تغیر کند این حتما ماده نگاهدارنده قوی دارا میباشد. حالا ایشان در یک انجمن غیر فعال کار میکنند مسئله مهمی نیست حضرتعالی که انجمن های فعال را رهبری میکنید بفرمایید این ذرت های آلوده به مایکو توکسین و جوهای آلوده به سم ارگو را که وارد کشور نمودندند چه موجوداتی مصرف کردند. اگر گاو مصرف کرده چه اتفاقی خواهد افتاد؟لطفا پاسخ دهید.
دامپزشک
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۵۲ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۹
15
6
با سلام . ممنون از جناب اقای دکتر دباغ مقدم. صرف نظر از نظرات ، واقعاً از شکل توضیح ایشان بسیار خرسند شدم چرا که بدون اینکه به کسی توهین کنند و فقط با دلایل عقلی و علمی پاسخ دادند . واقعاً این روش اگر تبدیل به رویه شود همه میتوانند نظر دهند و بازخورد آن را بگیرند. متاسفانه چند صباحی است که در سازمان جای نظرات علمی و فنی و تجربی خالیست که باعث افول مباحث علمی شده است.
ناشناس
|
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
|
۰۹:۰۱ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۹
0
15
تا چه زمانی مصلحت اندیشی کنیم؟ تا کی به ضرر منافع ملی و تولید نگوییم؟ تا کی اقتصاد را بهانه کنیم؟
اصلا انگار همه به فکر همه چیز هستیم جز سلامت، هرچند در کرسی سلامت نشسته ایم.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۱۸ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۹
5
4
دوست عزیز نویسنده این کامنت( صحبت های آقای دکتر دباغ مقدم کاملا علمی است و دوستانی که با ایشان مخالفت میکنند صرفا بخاطر مخالفت با وضعیت کنونی کشور این کار رو انجام میدهند و میخواهند هر فردی که وضعیت کنونی کشور را خراب نشان میدهد، تایید کنند و هر فردی که وضعیت را درست نشان دهد، مخالفت کنند. در حالیکه هر فردی که صحبت هایش علمی تر و بر اساس تحقیقات علمی می باشد، درست میگوید)
شما اول پرچم آمریکا را از کامنت خود حذف بفرمایید بعد به تحلیل اوضاع مملکت بپردازید.
و بعد هم اگر به زعم شما اوضاع کشور خوب نیست به دلیل همین مسائل پیش پا افتاده و در عین حال مهم مثل داستان ذرت های آلوده و پالم و هوای ناسالم ناشی از خودروی بی کیفیت و آب ناسالم در اثر بی مدیریتی هست که ته اون به رانت و فساد بر می گرده که قوه قضاییه در حال پیگیریه.
باز هم تاکید می کنم سکوت را تجربه کنید
دامپزشک
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۲۴ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۹
1
3
اگر یک نفر از ما پیش وجدان خودش به این نتیجه رسید که برای منافعش تخلف نمی کند انگاه جامعه خود به خود به سمت اصلاح پیش میرود.هرگونه انتقاد و اصلاح را باید از خودمان اغاز کنیم.امروز صبح تا الان چند بار برای منفعت خودمون دروغ گفتیم یا سکوت کردیم؟
مگر مدیران در تمام سطوح این کشور جزیی از جامعه ما هستند؟
قرار نیست چون پاک دست نیستیم در برابر تخلف سکوت کنیم ولی قرار هم نیست خودمون برای منافعمون هر کاری دوست داریم بکنیم بعد توقع داشته باشیم مسؤلین تخلف یا مصلحت اندیشی نکنن.مسولین که از فضا نیامده اند عملکرد من و شما سبب روی کار امدن این مسولین شده است.
جا داشت اقای دکتر حاجی محمدی در سیما به مردم می فرمودند که خطر آفلاتوکسین در محصولات سنتی به مراتب بیشتر از محصولات کارخانه ای هست.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۰۲ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۹
مردم به آرم استاندارد محصولات پاستوریزه اعتماد داشتند.
قرار نیست محصول استاندارد هم همانند سنتی باشد.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۲۶ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۹
1
7
صحبت های دکتر دباغ غیر کارشناسانه و جهت دار و بنفع کارخانجات لبنیات که هیچگونه کنترولی روی آنها نیست میباشد. میزان افلاتوکسین مجاز در اتحادیه اروپا برای AFM1 شیر بمیزان 50نانوگرم در کیلوگرم و در آمریکا این رقم را حد اکثر 500 نانوگرم در کیلو گرم میداند. مقدار آن در لبنیات ایران چقدر است؟. آقای دکتر حتما شما سالها کار کرده اید میزان آنرا لطفا ذکر نمایید انوقت میشود گفت دوست یزدی ما صحیح صحبت نموده یا نه.
دکتر فرهمند
|
Netherlands (Kingdom of the)
|
۱۶:۳۵ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۹
1
1
یک کلام من بعنوان یک دامپزشک باتجربه می گویم ‌لازم است حداقل از ۱۰۰‌ گاوداری از شیر دوشیده شده لازم است نمونه برداری شود سپس دیده شود خوراک مصرفی از چه مواد خوراکی روزانه تشکیل شده بعد نتیجه مشخص میشود آیا آفلاتوکسین و روعن پالم احتمالی چفدر در شبر تولیدی ‌درکارخانه پاستویراسیون اصافه شده یا خیر و مبزان آفلاتوکسین هم بعد از پاستوریزه شدن مقایسه شود
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۰۴ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۹
مگر آفلاتوکسین بعد از تولید شیر خود بخود افزایش پیدا می کند؟
همه اش مربوط به خوراک دام است
ناشناس
|
Netherlands (Kingdom of the)
|
۱۷:۲۶ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۹
0
7
سلام و عرض ادب خدمت دکتر دباغ عزیز


جناب دکتر از بیانات شما متشکرم.

آیا در ایران امکان اندازه گیری آفلاتوکسینها وجود دارد؟اگر پاسخ مثبت است چطور ارگوتیسم در استان های قم،قزوین و....را بدونه پاسخ گذاشتید؟
................... ذرتها و دیگر نهادهای دامی آلوده به آفلاتوکسینها هستند بحث نان خشک نیست.مسئول و ناظران بر نهادهای دامی کیست ؟ چرا در مقابل ارگوتیسم پاسخگو نبود؟

و....
ناشناس
|
Australia
|
۱۸:۵۵ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۹
0
7
دکتر دباغ مقدم نیز فرمایشات شما متین و سنجیده ولی اظهار نظر دکتر حاجی میرزایی هم بسبار شفاف و روشن هستش.باشد که سازمان دامپزشکی یه تکون اساسی در بحث نظارت برمواد خام پروتینی به خودش بده
پاسخ ها
ناشناس
| United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland |
۰۱:۰۲ - ۱۳۹۸/۱۰/۳۰
حاجی میرزایی؟
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۰:۰۶ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۹
0
7
بند 8 و برند های خوب؟؟؟؟؟
کدام برند؟
سلامتی مهم است یا برند ؟
همکار دامپزشک
|
Netherlands (Kingdom of the)
|
۲۰:۰۹ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۹
0
9
با تمام ارادتی که به دکتر دباغ مقدم دارم اما بایستی عرض کنم که وضعیت فراورده های خام دامی و خوراک دام چه از لحاظ ارزش تغذیه ای(آزمونهای شیمی) چه از لحاظ میکروبی(آلودگی بالای سالمونلا و ای کولای) چه از لحاظ باقیمانده های سموم و آنتی بیوتیک و فلزات سنگین در وضعیت بسیار اسفناکی قرار دارد. عملکرد ضعیف سازمان دامپزشکی به عنوان متولی اصلی در حوزه بهداشت مواد غذایی باعث وقیح شدن تولید کنندگان و بازرگانان این حوزه شده است. جای هیچ گونه کتمان و لاپوشانی وجود ندارد.
کلهر
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۰:۲۳ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۹
7
1
دکتر اراسب موفق باشید حتی که از متبحرین صنایع غذایی هستید
ناشناس
|
Canada
|
۲۳:۲۳ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۹
0
6
لطفا از مضلومیت مسئول فنی ها رو بیان کنید که حق این رو ندارند که برخلاف نظر کارخانه دار عمل کنند مشکل اصلی اینجاست نه جای دیگر
زمانی که حقوق توسط کارفرما داده می شو آیا می شود انتظار بهداشت داشت؟؟؟؟؟؟
امیر، دامپزشک
|
United States of America
|
۰۷:۴۵ - ۱۳۹۸/۱۰/۳۰
6
2
منصفانه و جامع ترین نظری بود که طی این چند روز راجع به شیر و افلاتوکسین خوندم.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۳۸ - ۱۳۹۸/۱۰/۳۰
0
4
بهتر است کمی در باره رنج افلاتوکسین M1در مطالعاتی که روی شیر در ایران صورت گرفته نظر بیاندازیم.من آمار چند مطالعه را میدهم:
تهران.64 نمونه از شرکتهای مختلف لبنی 82.6 درصد نمونها مثبت بود.میانگین افلاتوکسین 207 نانوگرم در لیتر و رنج آلودگی(69 – 387 نانوگرم درلیتر).بر اساس استاندارد 50نانوگرمی اروپا 100 درصد نمونه های مورد مطالعه آلودگی غیر مجاز داشتند.
مشهد 62 نمونه از کارخانجات لبنی 100درصد آلوده رنج آلودگی 22-389 نانوگر در لیتر
بابل 111 نمونه از سوپرمارکت رنج آلودگی 193 –259 نانوگر در لیتر شیراز 250 نمونه از شرکتهای لبنی بارنج30 – 7500نانوگر در لیتر
با توجه به این آمار ها باید نظری علمی به مسئله افکنده شود چرا که دلالهای محترم در سالهای اخیر بدترین وارزان ترین غذا های دام را وارد نموده اند. بعنوان یک دامپزشک من خود و خانواده از لبنیات استفاده نمیکنیم.
رفرانس مطالب:
مجله علوم تغذيه و صنايع غذايي ايران
599- سال هفتم، شماره 5، ويژه نامه زمستان 1391 ، صفحات 612
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۱۸ - ۱۳۹۸/۱۰/۳۰
این مقاله علمی پژوهشی هست و مال شهید بهشتی تهران
این هم لینک مقاله
http://nsft.sbmu.ac.ir/article-1-1057-fa.html
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۱۶ - ۱۳۹۸/۱۰/۳۰
0
4
متاسفانه مزید بر افلاتوکسین شما استفاده از هیپوکلرید سدیم، جوش شیرین، بار میکروبی بالا، سوماتیک سل های بالا و سایر تقلبات را اضافه کنید. ما در استان خودمان در طرح پایش شیر به نتایج تاسف باری دست یافتیم. البته 100 درصد نمونه ها اینطوری نبودند و میشه گفت قریب 50 درصد نمونه ها یکی از موارد بالا را داشتند.
نظر شما
ادامه