کد خبر: ۵۳۷۷۶
تعداد نظرات: ۱ نظر

رییس شبکه دامپزشکی رشتخوار گفت: شهرستان رشتخوار فاقد نیروی کارشناس و کاردان رسمی و پیمانی بوده و همکاران عمدتاً نیروهای طرحی و قراردادی می باشند.

به گزارش حکیم مهر به نقل از روابط عمومی اداره کل دامپزشکی استان خراسان رضوی، گفتگوی این هفته را با «دکتر حسین اکبری نسب»، رییس شبکه دامپزشکی شهرستان رشتخوار انجام داده‌ایم و طی آن گزارشی از ظرفیت ها و خدمات این مجموعه را منتشر کرده ایم؛ با ما در مطالعه این گفتگو همراه باشید. 

لطفا خودتان را به طور کامل معرفی کنید

اینجانب حسین اکبری نسب متولد سال 1362 دانش آموخته دکتری حرفه­ای دامپزشکی از دانشگاه آزاد اسلامی واحد گرمسار می باشم. به­ مدت 3 سال در بخش خصوصی شهرستان زاوه دارای مرکز مایه کوبی مستقل بوده و پس از آن به استخدام شبکه دامپزشکی رشتخوار در آمده و از تاریخ07/07/97 تاکنون به­عنوان سرپرست شبکه دامپزشکی رشتخوار مشغول به خدمت  می باشم.

عناوین مهم ترین دستاوردهای آن شبکه را در سال گذشته و امسال ذکر نمایید

افتتاح کلینیک و مرکز فروش دارو دامپزشکی در روستای عمیدی

 افتتاح مرکز اشتغال به درمان دامپزشکی در روستای باسفر

 هدفمند شدن واکسیناسیون شاربن در پایان سال 97 به علت عدم رخداد بیماری شاربن انسانی و دامی در 10 سال گذشته وپس ازآن انجام مراقبت فعال در شهرستان

 پیگیری جهت اخذ مسئول فنی و رفع نواقص کارخانه خوراک دام و طیور و مرکز جمع آوری شیر شهرستان

تعداد 708985 رأس گوسفند و بز برای پیشگیری از بروز بیماریهای دامی از قبیل آبله، تب برفکی شاربن ،ppr، بروسلوز، آنتروتوکسمی و ... در سال 97 واکسیناسیون شدند

و جمعاً تعداد12930 رأس واکسیناسیون در دام سنگین و واکسیناسیون 1037 قلاده هاری در سگ انجام شده است.

برای تحقق شعار سال چه اقداماتی را در نظر دارید؟

در جهت تحقق شعار سال 98 که رهبر معظم انقلاب آن را سال رونق تولید نامیده­اند در محل شبکه میز خدمت راه اندازی شده است که ضمن جلوگیری از پیچ و خم و بروکراسی اداری تولیدکنندگان و مرغداران محترم زمان کمتری صرف مکاتبات و صدور مجوزها نمایند.

پایش­ها و مراقبت­های فعال از مرغداری­ها و کارخانه خوراک دام و مرکز جمع آوری شیر جهت تولید محصول بهتر صورت می گیرد.

مجوز حمل و نقل بهداشتی جهت فرآورده­های خام دامی حتی در زمان خارج از وقت اداری صادر می­گردد.

واکسیناسیون دام­ها در فصل و زمان مناسب آن با اطلاع­رسانی به دهیاری­ها و دامداران جهت پیشگیری از بروز بیماریهای دامی و جلوگیری از تلفات و کاهش تولید انجام می­گردد.

ضمن برشمردن امکانات شبکه، مهم ترین ظرفیت های مرتبط با بهداشت و تولید دام و طیور شهرستان را ذکر کنید؟

 شبکه دامپزشکی رشتخوار در سال 86 بامساحت کل 2000 متر و 520 متر زیر بنا افتتاح شده است. همچنین دارای یک خانه بهداشت دام در بخش جنگل می­باشد. این شهرستان دارای جمعیت دامی 180043 رأس دام سبک، 3513 رأس دام سنگین، 13 واحد طیور صنعتی به ظرفیت 261000 قطعه و یک واحد پرورش بوقلمون به ظرفیت  2000 قطعه می­باشد.

چه تعداد پرسنل در شبکه و پست های تابعه آن فعال هستند؟ آیا این تعداد با حجم عملیات مختلف همخوانی دارد؟ در این خصوص توضیح کامل ارائه نمایید.

 این شبکه دارای جمعاً 6 نفر نیرو شامل: 1 نفر نیروی پیمانی، 3 نفر طرح نیروی انسانی و 2 نفر قرارداد حجمی بوده که تعداد 5 نفر در مرکز شهرستان و یک نفر در محل خانه بهداشت دام جنگل و یک نفر راننده بخش خصوصی مشغول به خدمت می باشند. که با توجه به وجود دو شهر و 57 روستا در این شهرستان و گستردگی کار این تعداد نیرو با حجم عملیات مختلف همخوانی ندارد.

تعداد مراکز تولید و توزیع فرآورده های خام دامی شهرستان را ذکر کرده و نحوه نظارت بر آنها را شرح دهید؟

 این شهرستان دارای دو واحد گاوداری صنعتی می­باشد که گاوداری آستان قدس رضوی با ظرفیت 2000 رأس از آن جمله است، همچنین دارای یک مرکز جمع آوری شیر، یک واحد کشتارگاه سنتی و یک واحد کارخانه خوراک دام و طیور می­باشد. ضمناً تعداد 20 مرکز عرضه فرآورده­های خام دامی در این شهرستان فعال بوده که توسط کارشناسان شبکه به طور منظم مورد بازرسی و پایش قرار می­گیرند.

تعداد مراکز درمانی بخش خصوصی و جمعیت شاغل در این بخش را ذکر کنید؛ چه تعاملاتی با این بخش از سوی شما ایجاد شده است؟

 دارای تعداد 4 مرکز درمانی و 3 مرکز فروش دارو می­باشد که یک مرکز درمانی و یک مرکز فروش دارو در مرکز شهرستان 2 مرکز اشتغال به درمان و یک مرکز فروش دارو در دهستان آستانه و یک مرکز اشتغال به درمان و فروش دارو در بخش جنگل فعالیت دارند. یک مرکز مایه کوبی مستقل با 3 نفر نیروی مایه کوب در بخش مرکزی و یک مرکز مایه کوبی وابسته در بخش جنگل با 2 نفر نیروی مایه کوب فعال است که به صورت ماهیانه یا حداقل 2 ماه یکبار جلسات هم اندیشی با بخش خصوصی برگزار می­گردد.

برای ارتباط بهتر با بهره برداران و اجرای موفق عملیات از جمله پیاده سازی عملیات واکسیناسیون چه راهکارهایی را انجام می دهید و چه پیشنهاداتی در این زمینه دارید؟

 برای ارتباط بهتر با بهره­برداران مهم­ترین کار ارتباط سازنده در سطح کلان با فرماندارای و بخشداری­ ها و از طریق آنها با دهیاری­ها و شوراهای شهر و روستا جهت آموزش­های لازم در زمینه بیماری­ها و واکسیناسیون به فراخور ارتباط آن­ها با روستاییان می­باشد و همچنین ارتباطات بیشتر بین اداره­ای علی­الخصوص با مدیریت جهاد و معاونت امور دام شهرستان در زمینه آموزش و ترویج دامداران و شبکه بهداشت و درمان شهرستان جهت آموزش بیماری­های زئونوز و مخاطرات آن به دامداران جهت تشویق به واکسیناسیون دام­ها و پیشگیری  از بیماری­ها می­باشد.

سختی های کار همکاران دامپزشکی در آن شهرستان شامل چه مواردی است؟

سختی­های کار همکاران عمدتاً مسیرهای طولانی و صعب العبور روستاها جهت واکسیناسیون و همچنین در معرض بیماری­های مشترک بین انسان و دام (زئونوز) همچون هاری، سیاه زخم، تب کریمه کنگو، تب مالت، آنفلوانزا و ... می­باشد. که متأسفانه دو تن از همکاران این شبکه به بیماری تب مالت مبتلا شدند که کمبود داروها و پروسه طولانی درمان مزید بر این سختی­ها شده است.

چالش های پیش روی آن اداره کدام موارد و مهم ترین خواسته های شما از اداره کل دامپزشکی چیست؟

با توجه به گستردگی و حجم کار بالای شبکه­ها مهم­ترین چالش پیش رو کمبود نیرو و تجهیزات فرسوده می­باشد، که این شهرستان فاقد نیروی کارشناس و کاردان رسمی و پیمانی بوده و همکاران عمدتاً نیروهای طرحی و قراردادی با سابقه بالا (حدود ده سال) می­باشند که امید است اداره کل محترم راه­کاری جهت جذب و ساماندهی این نیروها اتخاذ نماید. فرسوده گی خودرو و تجهیزات اداری (میز، کامپیوتر و ....) نیز باعث کاهش راندمان و بازدهی شده است.

سایر مواردی که لازم است در مصاحبه ذکر شود را اعلام فرمائید.

 تعامل سازنده بین بخش دولتی وخصوصی دامپزشکی مهمترین اصل در پیشبرد اهداف سازمان می باشدکه با اجرای عملکرد بهینه در زمینه فنی، آموزشی و پایش و مراقبت جمعیت دامی، حفاظت از سرمایه کشور را در پی خواهد داشت.

در پایان از کلیه همکاران محترم اداره کل جهت حمایت­هایی که از این شبکه داشته­اند و همچنین از همکاران محترم صمیمانه قدردانی می­کنم.

 

انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۴۳ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۹
0
1
ماشا... به غیرتت دکتر که حداقل اسمی از نیروهای حجمی آوردی. متاسفانه مسئولین ضعیف سازمان و استان اصلا یادی از ما نمیکنن. فقط منت میزارن که خوشحال باشین که هستین. ...............
نظر شما
ادامه