کد خبر: ۵۳۰۵۹

رئیس شبکه دامپزشکی قروه گفت: ۲۲۷ رأس دام سبک و سنگین تلف‌شده ناشی از مسمومیت، تصادفات و سیل با نظارت دامپزشکی شهرستان معدوم و دفن بهداشتی شدند.

به گزارش حکیم مهر به نقل از تسنیم، «حسین پروایی» با بیان اینکه شهرستان قروه دارای 9 هزار رأس دام سنگین و 230 هزار رأس دام سبک است، اظهار داشت: در 6 ماهه اول نخست امسال 227 رأس دام سبک و سنگین طی 13 فقره گزارش تلفات ناشی از مواردی همچون مسمومیت با کود اوره، تصادفات و تلفات ناشی از سیل با نظارت  دامپزشکی شهرستان معدوم و دفن بهداشتی شدند.

وی با اشاره به اینکه تاکنون 654 هزار و 308 نوبت رأس دام علیه بیماری‌های مشترک و واگیر واکسینه شده‌اند، افزود: در بازدید از مراکز درمانی، داروخانه‌ها و آزمایشگاه‌های فعال شهرستان نیز 207 مورد اقلام دارویی و واکسن تاریخ‌مصرف گذشته از این مراکز کشف و معدوم‌سازی شد.

رئیس شبکه دامپزشکی قروه از فعالیت 211 مرکز عرضه فرآورده‌های خام دامی در سطح شهرستان خبر داد و گفت: در شش‌ماهه نخست امسال 7 هزار و 758 مورد بازدید بهداشتی از این مراکز صورت گرفته که 6 هزار و 581 کیلوگرم فرآورده خام دامی تاریخ گذشته و غیرقابل‌مصرف از این مراکز ضبط و از چرخه مصرف شهروندان خارج شد.

وی با اشاره به اینکه 156 فقره پایش و مراقبت از واحدهای دامی در رابطه با بیماری‌های دامی از جمله تب برفکی، شاربن، آبله، لمپی اسکین، هاری، سل و بروسلوز و جنون گاوی انجام‌ شده است، خاطرنشان کرد: امسال عملیات تست سل در 2 هزار و 102 رأس گاو و گوساله جهت پایش وضعیت دام‌ها از نظر بیماری مشترک سل گاوی انجام‌ شد.

پروایی بابیان اینکه 3 واحد گاوداری صنعتی و نیمه‌صنعتی شیری فعال، 5 واحد گاوداری گوشتی فعال و 9 واحد پرواربندی گوسفند و بره در این شهرستان فعالیت می‌کند، ادامه داد: 32 واحد مرغداری گوشتی صنعتی فعال در قروه وجود دارد که توانایی تولید 658 هزار قطعه جوجه را در هر دوره دارند.

وی به واحدهای دامی غیرفعال در این شهرستان گریزی زد و بیان کرد: درحال حاضر یک واحد کارخانه خوراک دام به ظرفیت روزانه 54 هزار کیلوگرم و دو واحد کشتارگاه سنتی دام و کشتارگاه طیور غیرفعال در شهرستان قروه وجود دارد.

پروایی با اشاره به اینکه شهرستان قروه دارای 41 واحد مرغداری گوشتی به ظرفیت 935 هزار قطعه است، عنوان کرد: در شش‌ماهه اول امسال از این تعداد، 32 واحد پرورش دارای فعالیت و به‌صورت مستمر اقدام به جوجه‌ریزی و پرورش یک میلیون و 335 هزار قطعه جوجه یک‌روزه گوشتی و تولید بیش از 3 هزار تن گوشت سفید حاصل از مرغ کشتار، کرده‌اند.

وی به اقدامات انجام‌شده در راستای پیشگیری و مبارزه با بیماری مشترک آنفلوانزای فوق حاد پرندگان اشاره و تصریح کرد: در شش‌ماهه نخست امسال به‌صورت ماهیانه پایش و مراقبت از تنها زیستگاه پرندگان مهاجر، 26 واحد طیور روستایی و 6 واحد صنعتی پرورش طیور واقع در 5 کیلومتری این زیستگاه انجام شده و خوشبختانه هیچ‌گونه تلفات معنی‌داری دال بر وجود بیماری مذکور در طیور وحشی، بومی و صنعتی شهرستان مشاهده نشد.

رئیس شبکه دامپزشکی شهرستان قروه افزود: همچنین با ثبت واحدهای دامی در سامانه ردیابی دام سازمان دامپزشکی کشور، شناسه یکتای واحد کشاورزی صادر شده چراکه پیش‌نیاز برنامه‌ریزی‌های لازم در سازمان صمت، مدیریت جهاد کشاورزی و شرکت نفت در تخصیص سهمیه‌های یارانه‌ای نهاده‌ها و انرژی واحدهای دامی شهرستان است.

 

نظر شما
ادامه