کد خبر: ۵۳۰۱
تعداد نظرات: ۶ نظر

حکیم مهر - سازمان دامپزشکی کشور تنها آکواریوم فروشها، میادین میوه و تره بار و اماکن تحت نظارت را به عنوان مراکز عرضه ماهی قرمز شب عید قبول دارد.

مدیرکل دفتر بهداشت و مبارزه با بیماریهای آبزیان این سازمان با اعلام این مطلب گفت: هرساله با نزدیک شدن به پایان سال بنا به آداب و سنن ایرانیان، فروش ماهی قرمز نیز آغاز می شود.

دکتر کاظم عبدی افزود: سازمان دامپزشکی کشور در زمینه کنترل بهداشتی تکثیر، پرورش و حمل و نقل ماهی قرمز چندیست که فعالیت خود را آغاز کرده و اقدام به اجرای سیستم کنترل بهداشتی، بررسی و مراقبت بیماریهای مهم در مراکز تکثیر و پرورش ماهی قرمز می کند.

وی خاطرنشان کرد: این سازمان در کنار بازدید مستمر و معمول مراکز تکثیر و پرورش آبزیان توسط اداره های کل دامپزشکی بررسی و مراقبتهای ویژه ای را نیز انجام می دهد.

عبدی ادامه داد: جلوگیری از انتقال احتمالی بیماریهای مشترک و پاتوژنهای مولد آنها به منظور حفظ سلامت جمعیت انسانی، کمک به رشد و توسعه اقتصادی از طریق ارتقای تولید و بهره وری در صنعت تکثیر و پرورش ماهی قرمز کشور، بررسی و شناسایی کانونهای بیماریهای عفونی در مراکز تکثیر و پرورش و پایش و اجرای ضوابط بهداشتی در مراکز تکثیر و پرورش از مهمترین اهداف این طرح محسوب می شود.

وی تصریح کرد: سازمان دامپزشکی کشور آکواریوم فروشیها، میادین میوه و تره بار و اماکن تحت نظارت این سازمان در استانها را به عنوان مراکز مجاز می شناسد و خرید و فروش ماهی قرمز در مکانهایی چون سبزی فروشی، بقالی و... احتمال شیوع بیماری را در بر دارد.

مدیرکل دفتر بهداشت و مبارزه با بیماریهای آبزیان یادآور شد: از مردم تقاضا می شود که برای حفظ سلامتی و جلوگیری از بیماریها، از مراکز مجاز اقدام به خریداری ماهی شب عید کنند.

عبدی تاکید کرد: مردم از خرید ماهیهایی که به صورت متراکم و در شرایط نامساعد بهداشتی و زیستی نگهدای می شود، خودداری کرده و از خرید ماهیانی که دارای باله های خرده شده، چشمهای بیرون زده و وجود زخم بر بدن هستند، خودداری کنند.

 نگهداری ماهی شب عید در یخچال طول عمر آن را افزایش نمی دهد

وی درباره شرایط نگهداری ماهیان شب عید در منزل اظهار داشت: برخی به غلط تصور می کنند که اگر ماهی در محیط سرد همچون یخچال نگهداری شود افزایش طول عمر پیدا می کند، در صورتی که این اقدام نادرست بوده و طول عمر ماهی بستگی به محیط یخچال ندارد.

عبدی در ادامه گفت: ماهی قرمز به طور متوسط دارای طول عمری معادل شش تا هشت سال است که حتی در صورت شرایط مناسب نگهداری تا 20 سال نیز احتمال زنده ماندن آن وجود دارد.

وی همچنین کلرزدایی، جلوگیری از قرار دادن ماهیهای قرمز در آفتاب، کنار شومینه یا داخل آشپزخانه و جلوگیری از بازی خردسالان با ماهی قرمز را توصیه کرد و افزود: حتی الامکان توصیه می شود شستشوی کامل دستها با آب و صابون و استفاده از دستکش برای افرادی که پوست حساسی دارند، انجام شود.

مدیرکل دفتر بهداشت و مبارزه با بیماریهای آبزیان در ادامه خاطرنشان کرد: پایش سازمان دامپزشکی تنها از مراکز مجاز بوده و تا این لحظه اعلام می شود که هیچ بیماری خاصی در ماهیان قرمز موجود در مراکز مجاز وجود ندارد.

 

 

انتشار یافته: ۶
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
زهرا
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۰۱ - ۱۳۹۷/۰۱/۱۴
1
7
اتفاقا قرار دادن آنها در یخچال بسیار در زنده ماندن آنها موثر است. تجربه به من ثابت کرده است
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۱:۲۶ - ۱۳۹۷/۰۱/۱۹
2
8
اتفاقا داخل یخچال بیشتر زنده میمونه
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۱۲ - ۱۳۹۷/۰۲/۲۱
1
7
بابا تو یخچال بیشتر عمر میکنن از 5سال عمر کرده و حالا هم زنده هستن
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۰۹ - ۱۳۹۷/۱۲/۰۳
1
6
بیشتر عمر میکنه تجربه کردم که مبگم
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۲۱ - ۱۳۹۷/۱۲/۲۳
0
7
دو روز چی زنده میمونه✋
سوگل
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۳۷ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۲
0
2
تو یخچال زنده میمونن منم تجربه کردم
نظر شما
ادامه