کد خبر: ۵۲۲۷۲

مدیر کل دامپزشکی استان یزد ویروس آنفلوانزای فوق حاد پرندگان را یک ویروس توانمند خواند و تاکید کرد: این بیماری به طور ناگهانی در گله انتشار می‏‌یابد و در صورتی که از سوی مرغداران مخفی شود، باعث ایجاد خسارات اقتصادی فراوان می‏‌شود.

به گزارش حکیم مهر به نقل از ایسنا، «دکتر علی اکبر حدادزاده» گفت: هرچند دامپزشکی نقش بی‏‌بدیلی در حفظ سرمایه‏‌های دام و طیور دارد اما سهل‏‌انگاری مرغداران و دامداران می‏‌تواند باعث بروز مشکلات بهداشتی، اقتصادی و اجتماعی شود.

وی بیان کرد: با توجه به رسالت مهم دامپزشکی در حفظ بهداشت عمومی جامعه و سلامت شهروندان، ایجاد سد دفاعی در مقابل بیماری‏‌های مشترک و پیشگیری از شیوع بیماریها، توسط دامپزشکی صورت می‏‌گیرد.

این مسئول تصریح کرد: شرایط خاص استان یزد همچون وضعیت خشک و کویری و قرار گرفتن در چهارراه مواصلاتی که باعث افزایش میزان تبادلات در این استان می‏‌شود، از فاکتورهای مهم خطر در بروز بیماری‏‌های مشترک و افزایش حساسیت کار دامپزشکی یزد است.

حدادزاده افزود: در حال حاضر آنفلوانزای فوق حاد پرندگان از جمله بیماری‌‏های تأثیرگذار در حوزه اقتصادی و اجتماعی است که با ساماندهی واحدهای غیراستاندارد، تعیین تکلیف واحدهای غیرمجاز، کنترل طیور بومی و اطلاع رسانی به مرغداران در حال پیشگیری است اما نیل به این مهم با رعایت اصول بهداشتی توسط مرغداران میسر می‏‌شود.

وی با اشاره به نقش مهم امنیت زیستی و رعایت اصول بهداشتی در حفظ صنعت مرغداری، خواستار توجه جدی مرغداران به این مهم به منظور جلوگیری از صدمات بهداشتی و اقتصادی به جامعه شد.

مدیر کل دامپزشکی استان، آنفلوانزا را یک ویروس توانمند معرفی کرد که خود را با علائمی همچون بی حالی شدید، پژمردگی و دور هم جمع شدن گله، سیاه شدن و خونریزی تاج، ریش و ساق پا، افت ناگهانی و شدید تولید تخم مرغ روزانه، علائم تنفسی حاد و کاهش شدید مصرف دان نشان میدهد.

به گفته وی، این بیماری به طور ناگهانی در گله انتشار می‏‌یابد و باعث تلفات با روند افزایش در گله می‏‌شود و در صورتی که از سوی مرغداران مخفی شود، باعث انتشار در استان و ایجاد خسارات اقتصادی فراوان می‏‌شود.

حدادزاده در پایان تاکید کرد: ضروری است که در صورت مشاهده علائم بیماری فورأ به شبکه دامپزشکی شهرستان یا سامانه 1512 اداره کل دامپزشکی استان گزارش داده شود تا با پیگیری به موقع از انتشار بیماری جلوگیری شود.



نظر شما
ادامه