کد خبر: ۵۱۶۱۴
 

طرح واکسیناسیون طیور روستایی علیه بیماری نیوکاسل در روستاهای سراسر کشور، از روستای زاغه‌علیا شهرستان دیواندره استان کردستان کلید خورد .

به گزارش حکیم مهر به نقل از روابط عمومی سازمان دامپزشکی کشور، «دکتر علی‌صفر ماکنعلی» معاون بهداشتی و پیشگیری این سازمان امروز سه شنبه در مراسم آغاز طرح واکسیناسیون طیور روستایی علیه بیماری نیوکاسل در روستاها که پایلوت آن از استان کردستان شروع شد، با همراهی دکتر اکبرشاهی مدیر کل دفتر بهداشت و مدیریت بیماریهای طیور و دکتر مجتبی ورمقانی مدیرکل دامپزشکی استان کردستان با بازدید از دو روستا در شهرستانهای بیجار و دیواندره، گفت: در شرایط موجود صرف واکسیناسیون نیوکاسل در واحدهای صنعتی برای كنترل مؤثر بیماری نیوكاسل در واحدهای صنعتی كفایت نمی‌كند.

وی افزود: بر اساس اطلاعات موجود، طیور بومی و روستایی یكی از مخازن مهم ویروس نیوكاسل هستند كه می‌تواند در بسیاری از موارد در این پرندگان بدون بروز علائم بالینی حاد و تلفات چرخش نموده و یا بعد از درگیری، این پرندگان را به مخزن تبدیل نماید، لذا بالا بردن سطح ایمنی از یكسو و جایگزینی سویه‌های واکسن با سویه‌های بیماریزا در این پرندگان می‌تواند خطر انتقال آلودگی از این مخازن را به طیور صنعتی بطور قابل‌توجهی كاهش دهد .

این مقام مسئول در سازمان دامپزشکی کشور با بیان اینکه جمعیت طیور روستایی کشور بیش از 50 میلیون قطعه است و در طرح ملی واکسیناسیون طیور بومی علیه بیماری نیوکاسل در سال 1395 خورشیدی با همکاری سازمان بسیج سازندگی در 12 استان کشور اجرا و در عرض یک روز قریب به 15 میلیون پرنده روستایی مورد واکسیناسیون با استفاده از واکسن غیر بیماریزای مقاوم به حرارت تولیدی موسسه رازی قرار گرفته بودند، افزود: مطالعات و تحقیقات پیرامون این طرح و نیز بررسی‌های میدانی در استان‌های مربوطه نشان داد که استفاده از این واکسن در طیور بومی همانطور که پیش‌بینی می‌گردید سبب  افزایش محافظت طیور بومی و نیز کاهش چشمگیر تعداد کانون‌های نیوکاسل در طیور صنعتی گردید .

ماکنعلی خاطرنشان کرد: با توجه به برنامه‌ریزی‌های سازمان دامپزشکی مقرر گردیده است تا بار دیگر این طرح بعنوان بخشی از طرح ملی کنترل نیوکاسل که در سال جاری  اجرایی میگردد، در سطح تمام استانهای کشور و با جلب مشارکت تشکل‌های مرغداری به مرحله اجرا در آید.

به گفته وی بر این اساس طوری برنامه‌ریزی گردیده تا در عرض یک سال و در 3 نوبت و هر نوبت حدود 80 درصد از طیور روستایی تمامی استان‌های کشور یعنی 40 میلیون قطعه مورد واکسیناسیون با واکسن زنده مقاوم به حرارت نیوکاسل قرار گیرند .

معاون بهداشتی و پیشگیری سازمان دامپزشکی کشور با اشاره به اینکه پیشتر واکسیناسیون طیور به شیوه تزریق انجام می‌شد، اضافه کرد: در شیوه جدید، واکسیناسیون به شیوه آشامیدنی انجام می‌شود و هزینه اجرای طرح برای 3 نوبت مایه‌کوبی در عرض یک سال حدود یکصد میلیارد ریال پیش بینی شده است .

وی هدف از اجرای این طرح را مهار بیماری نیوکاسل در طیور روستایی، کمک به معیشت روستاییان و افزایش تولید در این جوامع و بصورت غیر مستقیم کاهش و کنترل بیماری در واحدهای صنعتی اعلام کرد و افزود: معیشت و بهداشت روستاییان برای دولت از اهمیت خاصی برخوردار است و در این راستا چنین طرح‌هایی عملیاتی خواهد شد .
نظر شما
ادامه