کد خبر: ۵۱۳۱۷
تعداد نظرات: ۳ نظر


معاون سلامت اداره کل دامپزشکی خراسان شمالی گفت: اختصاص اعتبار مهمترین ابزار مورد نیاز برای ریشه کنی بیماری PPR است.

به گزارش حکیم مهر به نقل از ایسنا، «دکتر حمید رمضانی» با اشاره به اینکه چند سالی است برنامه مبارزه با برخی از بیماری ها از جمله طاعون نشخوارکنندگان کوچک (PPR) افزود: مهمترین ابزار برای رسیدن به این هدف اعتبار است اما متاسفانه با مشکل کمبود اعتبار مواجه هستیم.

وی ادامه داد: در خراسان شمالی دو میلیون راس دام سبک وجود دارد که برای ریشه کنی بیماری مذکور باید تمامی آن ها مورد واکسیناسیون قرار گیرد اما گاهی به علت کمبود منابع سعی می شود فقط دام های جوان واکسینه شوند.

رمضانی با اشاره به اجرای طرح پایش بیماری بروسلوز در خراسان شمالی اظهارکرد: فاز نخست این بیماری به خوبی در استان انجام شد اما برای اجرای فاز دوم این بیماری با مشکل تامین اعتبار مواجه شدیم.

گفتنی است بیماری طاعون نشخوارکنندگان کوچک یکی از مهلک ترین بیماری های ویروسی دامهاست که به سرعت در گله منتشر میشود. این بیماری که با نام مخفف  P.P.R نیز شناخته می شود.

از مهمترین علائم این بیماری می‌توان به شروع ناگهانی علائم افسردگی، تب، ترشحات چشم و بینی، زخم در دهان و بوی بد دهان،تنفس نامنظم و سرفه و اسهال بدبو اشاره کرد که در صورت تاخیر در درمان موجب مرگ دام خواهد شد. 

 


انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
دامپزشک
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۵۶ - ۱۳۹۸/۰۵/۲۶
0
1
با سلام و احترام
اقای دکتر رمضانی، یه جوری از ریشه کنی ppr صحبت میفرمایین یکی ندونه انگار استان خراسان شمالی جزیی از ایران نیست!
آخه ........ موهبتای استان خراسان شمالی همیشه شامل حال استان گلستان شده و میشه و با ورود دام عشایر عزیز از ppr گرفته تا اکتیما و غیره و ذالک نصیب حال استان میشه و خواهشا روی واکسیناسیون دامهای استانتون بیشتر تمرکز بفرمایین، ریشه کنی ش پیش کش!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۲۲ - ۱۳۹۸/۰۵/۲۸
کم لطفی نفرمایید قربان. حتما مطلع هستید که هرساله همکاران خراسان شمالی با استقرار شبانه روزی در شهرستان مراوه تپه استان گلستان (گاهی تا دو هفته)، دام های عشایر مستقر در آن منطقه را واکسینه می کنند.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۴۳ - ۱۳۹۸/۰۵/۲۶
0
1
وقتی در وزارت جهادکشاورزی پول و اعتباری نیست چگونه طرح ها را سازمان دامپزشکی انجام دهد؟؟!
نظر شما
ادامه