کد خبر: ۵۱۲۸۷
رئيس سازمان دامپزشکی کشور در غرفه حکیم مهر:
«دکتر علیرضا رفیعی‌پور» افزود: تولیدکنندگان و تشکل‌ها برای تامین نیازمندی‌های خود به سازمان دامپزشکی مراجعه کنند تا بدون نوبت و خارج از هرگونه سخت‌گیری، مجوزهای لازم به آنها داده ‌شود ...
 

حکیم مهر- محسن طاهرمیرزایی: رئيس سازمان دامپزشکی کشور در هجدهمین نمایشگاه بین‌المللی دام، طیور و آبزیان میهمان غرفه حکیم مهر بود تا ضمن تبریک روز خبرنگار، پاسخ‌گوی این رسانه تخصصی دامپزشکی باشد.

 «دکتر علیرضا رفیعی‌پور» خبر از اجرای برنامه ملی کنترل نیوکاسل در روزهای آینده داد و گفت که این بیماری لجام گسیخته نبوده و کاملاً تحت کنترل است.

حکیم مهر:‌ آقای دکتر، به نظر می‌رسد طی ماه‌های گذشته کانون‌های بیماری نیوکاسل افزایش چشمگیر پیدا کرده است.

موضوع بیماری‌ نیوکاسل وجود دارد و ما این بیماری را سال قبل کنترل کردیم. امسال دقیقا به سراغ نیوکاسلی رفتیم که از ۶۰ سال پیش صنعت طیور را آزار می‌داده است. کانون‌های نیوکاسل زیاد شده اما توجه کنید که از ۴۰۰ میلیون جوجه‌ریزی که سال قبل داشتیم، ۵۰۰ هزار تلفات اتفاق افتاد. امسال رقم تلفات به یک میلیون رسید. تلفات دو برابر شده و تعداد کانون‌ها هم زیاد شده اما به این معنی نیست که بیماری به شکل لجام‌گسیخته شده باشد، بلکه کاملا تحت کنترل است.

حکیم مهر:‌ امسال برای کنترل نیوکاسل دقیقا چه کاری انجام دادید؟

امسال برنامه ملی کنترل نیوکاسل برای اولین بار در کشور اجرا می‌شود. این برنامه ۲ مسیر دارد؛ یک مسیر این است که گاهی اوقات خود واکسن هم باید از واکسن‌های روز دنیا، مثلا واکسن نوترکیبی که در دنیا آمده، استفاده شود. این جزء برنامه ماست. ما بعضی از واکسن‌های دنیا را که در حوزه نیوکاسل استفاده می‌شود، نداریم، لذا واکسن‌های نوترکیب را وارد کشور می‌کنیم که بتواند کمک‌کننده باشد. به این شکل می‌توانیم در حوزه کنترل نیوکاسل، برای جوجه‌هایی که قرار است وارد فارم‌ها شوند، ایمنی ایجاد کنیم.

حکیم مهر:‌ برنامه ملی کنترل نیوکاسل قرار است چه کار کند؟

مثل بیماری آنفلوانزا که توانستیم طی یک تا ۲ سال آن را کنترل کنیم، نیوکاسل را هم امیدواریم طی برنامه‌ای که در سطح کشور، اجرا می‌شود، کنترل کنیم. واکسیناسیون کامل طیور بومی و روستایی در این طرح ملی است. امسال خرید واکسن هم کردیم و واکسیناسوین طیور بومی به صورت کشوری انجام خواهد شد. در نهایت با اجرای این طرح قول می‌دهم در آینده نزدیک نیوکاسل هم کنترل شود.

حکیم مهر: این طرح از چه زمانی ابلاغ می‌شود؟

همین روزها ابلاغ می‌شود و در واقع برای اولین بار در کشور این اتفاق می‌افتد.

حکیم مهر: اشاره کردید که آنفلوانزا را طی یک یا ۲ سال کنترل کردید. فکر می‌کنید کنترل نیوکاسل چقدر طول می‌کشد؟

نیوکاسل همین الان هم کنترل شده است. این بیماری ۶۰ سال است که با صنعت طیور ما همراه است. آنفلوانزا هر ۱۰ سال یک بار با یک تحت تیپ جدید آمده و ما را آزار داده است.

حکیم مهر: برای نیوکاسل برنامه ریشه‌کنی دارید یا کنترل؟

برای هر بیماری، حتما نظر یک دستگاه تخصصی این است که ریشه‌کن شود. ما در این زمینه به این استاندارد دنیا حتما خواهیم رسید.

حکیم مهر: ارزیابی شما از نمایشگاه امسال چیست؟

نمایشگاه امسال با کیفیت بهتر نسبت به سال‌های قبل برگزار می‌شود. بیش از ۲۹۰ شرکت داخلی و ۱۷ شرکت بین‌المللی از کشورهای مختلف در این نمایشگاه شرکت کردند. طبق آماری که از شرکت‌کنندگان عزیز داشتم باید نوید دهم با توجه به شرایط سخت تحریم طی یک سال گذشته، اما شرکت‌های دانش‌بنیانی که امسال در این نمایشگاه شرکت کردند، نسبت به سال قبل کاملا رو به افزایش بوده است.

حکیم مهر: شرکت‌های دانش‌بنیان در این زمینه دقیقا چه می‌کنند؟

شرکت‌های دانش‌بنیان به کمک تولیدکنندگان بزرگ ما و زنجیره‌های تولید می‌آیند. موضوع دوم این است که طی سالیان گذشته از یک شرایط تولید نیمه صنعتی، سنتی یا صنعتی به یک شرایط مگافارم و زنجیره تولید ارتقا پیدا کردیم. این زنجیره تولید، هم دانش دارد و هم می‌تواند تولید تکنولوژی کند و از این طریق برای حوزه بازرگانی و اقتصادی خود مقرون به صرفه باشد.

خوشحالم از اینکه در نمایشگاه امسال با کثرت زنجیره‌ای تولید و کثرت شرکت‌های دانش بنیان مواجه هستیم. شرکت‌های دانش‌بنیان‌ برای به‌گزینی و اصلاح نژاد دام کار می‌کنند و تمام تجهیزات مورد نیاز را که امریکایی و اروپایی بوده، خودشان تولید می‌کنند که این کار فوق‌العاده است. امیدوارم با این نمایش توانمندی‌های جوانان عزیز کشور، همچنین حمایت‌های سیستم حاکمیت و تشکل‌های عزیز از تولیدکنندگان، سال بعد هم شاهد موفقیت‌های جدید در حوزه تولید باشیم. نباید این نکته را فراموش کرد که صنعت نفت یک روز تمام می‌شود اما این صنعت آینده کشور را رقم می‌زند.

حکیم مهر:‌ جایگاه امروز صنعت دام و طیور نسبت به کشورهای دیگر کجاست؟

در حوزه طیور در تولید تخم مرغ جزء ۱۰ کشور دنیا هستیم. در حوزه دام، در زمینه تولید شیر جزء ۸ کشور دنیا هستیم. به همین ترتیب در خیلی از موارد جزء ۱۰ کشور برتر دنیا هستیم. این موفقیتی است که طی ۴۰ سال گذشته به دست آمده و این  نمایشگاه هم نشان دهنده این موفقیت است. ما در حال حاضر جزء صادر کننده‌های مرغ، تخم مرغ، شیر، لبنیات، عسل و ماهی هستیم.

حکیم مهر:‌ خبرهایی به ما رسیده که برخی تولیدکنندگان در بحث اخذ مجوزها مشکل دارند.

ما رسما و کتبا به تشکل‌ها نامه زدیم که تولیدکنندگان و تشکل‌ها برای تامین نیازمندی‌های خود، به سازمان دامپزشکی مراجعه کنند تا بدون نوبت و خارج از هرگونه سخت‌گیری، مجوزهای لازم به آنها داده ‌شود.

حکیم مهر: انتقاداتی هم به برخی سیاست‌های سازمان در زمینه واردات وارد است.

ما به هر چیزی که اجازه واردات می‌دهیم، حتما در داخل کشور تولید نمی‌شود. اگر هم تولید می‌شود، به میزانی است که کفاف نمی‌دهد و مجبور هستیم واردات انجام دهیم. واردات هم چند مسیر دارد. ما فقط بحث گواهی‌های بهداشتی واردات و ترخیص را صادر می‌کنیم. در حوزه تخصیص ارز و مباحث بازرگانی مسئولیت با وزارت صمت است.

حکیم مهر:‌ به طور خاص در مورد ماهی چشم‌زده، تولید کنندگان می‌گویند که دامپزشکی مجوز برای واردات می‌دهد. قرار بود فقط ۲ سال وارد شده و سپس قطع شود تا صرفا بتوانیم انتقال دانش و تکنولوژی داشته باشیم. اما همچنان وارد می‌شود.

اگر تخم چشم زده به اندازه کافی توسط تولید کنندگان تولید شود، نیازی به واردات آن نداریم. واردات هم اگر انجام شود، حتما در چارچوب خواهد بود. در برخی مواردی که در سال‌های قبل قول داده شده، الان تکنولوژی آن وارد شده و در برخی مراکز تکثیر، تخم چشم زده با واردات تکنولوژی درحال انجام است.

حکیم مهر: ممنون از فرصتی که در اختیار ما قرار دادید.

 
 
نظر شما
ادامه