کد خبر: ۵۰۶۴۱
تعداد نظرات: ۷ نظر
«دکتر بهمن عابدی کیاسری» در گفت‌وگوی اختصاصی با حکیم مهر:
مدیرکل دفتر سازمان‌های تخصصی، روابط عمومی و امور بین‌الملل سازمان دامپزشکی کشور از سفر ۳ روزه «دکتر مارک شیپ» رئیس سازمان جهانی بهداشت دام به ایران در مهرماه امسال خبر داد ...
 

حکیم مهر- محسن طاهرمیرزایی: مراسم روز ملی دامپزشکی امسال، قرار است با شکوه‌تر از سال‌های پیش برگزار شود و علت آن حضور یک مهمان ویژه در بالاترین سطح جهانی است. مدیرکل دفتر سازمان‌های تخصصی، روابط عمومی و امور بین‌الملل سازمان دامپزشکی کشور در گفت‌وگو با حکیم مهر از حضور «دکتر مارک شیپ» رئیس مجمع سازمان بهداشت جهانی دام در ایران خبر می‌دهد.

«دکتر بهمن عابدی کیاسری» معتقد است که حضور رئیس سازمان جهانی بهداشت دام قطعا بدون ارزیابی و بررسی نبوده و یک حضور معنی‌دار است. وی این اتفاق را یک علامت مثبت در دیپلماسی دامپزشکی ایران در دنیا می‌داند و می‌گوید: «حضور دکتر مارک شیپ نشان می‌دهد که ایران با همه تنگناها و محدودیت‌هایی که دارد می‌تواند در همین شرایط هم نقش خود را به درستی ایفا و جامعه جهانی را متوجه خود کند.»

حکیم مهر:‌ آقای دکتر، آیا رئیس سازمان جهانی بهداشت دام امسال به تهران می‌آیند؟

بله. از ایشان دعوت کردیم که به ایران بیایند.

حکیم مهر:‌ واکنش ایشان چه بود؟

در ایام اجلاس سازمان بهداشت جهانی دام که اخیرا در آن شرکت کرده بودیم، با دکتر مارک شیپ جلسه مفصلی داشته و به تشریح برنامه ها و اقدامات عملی ایران در راستای استراتژیهای OIE پرداختیم و از ایشان رسما دعوت نمودیم که از ایران بازدید داشته باشند. ایشان نیز به نوعی رضایت خود را ابزار کرده اما آن را نهایی نکردند، تا اینکه بعد از برگشت و تماس دوباره با ایشان برنامه حضورشان را قطعی کردیم.

حکیم مهر: شما سال گذشته هم قصد این دعوت را داشتید. چرا سال گذشته قبول نکردند؟

بله. این خواسته را سال گذشته پیگیری کردیم و نتوانستیم به آن برسیم. سال گذشته در OIE از ایشان درخواست کردیم که به ایران بیایند اما به هر دلیلی نپذیرفتند و نیامدند. شاید سال قبل زود بود که ایشان درک جامعی از شرایط جدید دامپزشکی ایران را داشته باشند.

حکیم مهر:‌ فکر می‌کنید چرا امسال پذیرفتند؟

به نظر من با نتیجه‌ای که در انتخابات در خصوص دبیر کلی ایران در منطقه آسیا اقیانوسیه و خاور دور داشتیم این حاصل شد. موضوع این است که ایشان که از کشور استرالیا است عضو همین کمیسیون منطقه ای است و سال‌ها ریس این منطقه بودند و 2 سال است که در جایگاه ریس مجمع عمومی سازمان جهانی بهداشت دام می باشند. جایگاه ایران نیز امسال متفاوت‌ترشد و همین باعث شد ایشان دعوت ما را بپذیرند. سفر رئیس سازمان بهداشت جهانی دام که یک تبعه استرالیایی بوده و رئیس سازمانی است که ماموریت جهانی دارد، در این شرایط یک سفر خیلی خاص و اتفاق مبارک است برای پر رنگ شدن نقش بین المللی ایران در حوزه دامپزشکی.

حکیم مهر: البته فراتر از حوزه دامپزشکی، به لحاظ دیپلماسی هم برای کشور حائز اهمیت است.

بله، دقیقا همین است. سازمان‌هایی مثل WHO یا OIE اگرچه کارکردهای تخصصی دارند و ماموریت‌های آنان فنی است اما نتیجه این ماموریت‌ها هم تبعات اجتماعی، سیاسی، ساختاری، مقرراتی و استانداردی دارد. حضور رئیس سازمان بهداشت جهانی دام قطعا بدون حساب و کتاب نبوده و یک حضور بررسی شده‌ است. به نظر می‌رسد این یک علامت مثبت در جایگاه دیپلماسی و فنی ایران در دنیاست و نشان می‌دهد که ایران با همه تنگناها و محدودیت‌هایی که دارد می‌تواند در همین شرایط هم نقش خود را به درستی ایفا و جامعه جهانی را متوجه خود کند.

انتخاب ایران به عنوان دبیر کل منطقه نشان می‌دهد که جامعه جهانی به این نتیجه رسیده که نمی‌شود در منطقه‌ای مثل خاورمیانه و آسیا که از نظر بیماری‌های دام و طیور بسیار های‌ریسک است، نقش ایران را ندید یا به ایران  نقش نداد.

حکیم مهر: برنامه میزبانی از رئیس سازمان جهانی بهداشت دام چگونه است و مهمترین استفاده‌‌ای که می‌توان از حضور دکتر مارک شیپ در ایران کرد، چیست؟

حضور دکتر مارک شیپ احتمالا ۳ روزه خواهد بود. تلاش کردیم این حضور به گونه‌ای باشد که با ۱۴ مهر مقارن شود تا بتوانیم از وجود ایشان استفاده کنیم و در جمع دامپزشکان کشور سخنرانی کنند. این نقطه قوتی برای دامپزشکی کشور است که رئیس سازمان بهداشت جهانی دام در جمع دامپزشکان کشور سخنرانی کند و از خدمات دامپزشکی ایران قدردانی نماید. این نشان می‌دهد که ما در حال تلاش هستیم که جایگاه دامپزشکی را بالا ببریم.

احتمالا ملاقات‌هایی را با وزرای کشاورزی و بهداشت و همچنین کمیسیون کشاورزی مجلس خواهند داشت. بازدیدهایی نیز از استان‌ها، بخش خصوصی، دانشکده ها و مراکز علمی و تحقیقاتی در حوزه واکسن و دارو و کیت‌های تشخیصی انجام خواهند داد.

به نوعی ما می‌خواهیم با حضور ایشان در ایران، ظرفیت علمی فناوری و کارکردی دامپزشکی را به ایشان بشناسانیم و در شرایط تحریم به ایشان بگوییم که مشکلات ما چیست و با وجود این مشکلات در شرایط تحریم ایران به چه نقطه قوت‌هایی دست پیدا کرده است. ما به دنبال این هستیم که با معرفی ظرفیت‌های دامپزشکی ایران بتوانیم سازمان بهداشت جهانی دام را در کسب جایگاه‌های بهتر، ارتقای جایگاه دامپزشکی حتی در بخش خصوصی با خود همراه کنیم.

یکی از بحث‌هایی که در سازمان بهداشت جهانی دام و در اجلاس با آن برخورد کردیم و از اولویت‌های این سازمان جهانی مطرح شد، PPP (Public Private Partnership) بود. ما مشارکت بخش خصوصی و دولتی در ماموریت‌های دامپزشکی را از گذشته دور شروع کردیم. بخش خصوصی ما ظرفیت‌های زیادی در حوزه دارو، تشخیص، درمان، واکسن و توسعه علمی و فناوری دارد. می‌خواهیم به ایشان نشان دهیم که ایران از گذشته شروع کرده و الان بسترهای زیادی دارد که در این زمینه می‌تواند به کار بگیرد.

حکیم مهر: آیا از رئیس سازمان بهداشت جهانی دام درخواستی هم خواهید داشت؟

ما در جلسه اخیر سازمان بهداشت جهانی، چند درخواست از ایشان داشتیم. یکی از آنها راه‌اندازی آزمایشگاه رفرانس تب برفکی در ایران بود که حضور ایشان می‌تواند کمک کند تا درخواست ما جلو برود و بتوانیم این موفقیت را کسب کنیم و یک آزمایشگاه رفرانس را با کمک بخش خصوصی صرفا برای بیماری تب برفکی در ایران راه‌اندازی کنیم. اکریدیته کردن آزمایشگاه مرکز ملی تشخیص سازمان نیز از اهمیت فوق العاده ای برخوردار است. کمک‌های علمی و فنی در تامین سویه های واکسینال کیت واکسن و... نیز برای ما مهم است. اخذ نظر مساعد ایشان برای کمک به ارتقای توانمندی‌های ایرانی‌ها در حوزه دامپزشکی با مشارکت در برنامه ها و دوره های آموزشی نیز مد نظر است.

البته همه اینها در OIE /FAO قواعد و پروتکل دارد اما توصیه ایشان می تواند کاتالیزور و تعیین کننده باشد. برای نمونه همین اواخر ما درخواستی برای تامین سوش واکسینال آنفلوانزای فوق حاد از OIE /FAO داشتیم؛ خوب ما میدانستیم که اینها که خودشان سوش ندارند اما نامه این سازمان‌های جهانی به آزمایشگاه ویبریج انگلستان سبب شد که ما موفق به اخذ نظر مساعد این موسسه بزرگ و با سابقه دنیا در تامین این سوش مهم شویم.

حکیم مهر: ممنون از فرصتی که در اختیار ما قرار دادید.

انتشار یافته: ۷
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۶
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۴۴ - ۱۳۹۸/۰۴/۳۱
0
1
آخرش میگن ، مشکلی کاری یا خانوادگی پیش آمد برای ایشان ، لذا برای مراسم پیام فرستاد. حالا ببینیم!
ناشناس
|
United States of America
|
۲۲:۵۳ - ۱۳۹۸/۰۴/۳۱
0
3
البته قبلا هم رئیس OIE به ایران سفر کرده و اتفاق جدیدی نیست، ...............
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۲:۲۱ - ۱۳۹۸/۰۵/۰۱
1
2
منتظر لحظه ای هستیم که ترامپ بیاید و در باب مشکلات مسوولین فنی کشور سخنرانی کند
کارشناس سازمان
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۵۲ - ۱۳۹۸/۰۵/۰۱
0
3
برخلاف تیتر هدفدار انتخاب شده،ایشان رئیس سازمان جهانی بهداشت دام نیست بلکه رئیس مجمع جهانی بهداشت دام است که نقش و جایگاهی بمراتب ضعیفتر و کم اهمیت تر نسبت به رئیس سازمان جهانی بهداشت دام دارد.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۱۱ - ۱۳۹۸/۰۵/۰۱
0
0
چرا بعضی جملات متن و عکس هایی که ابتدا منتشر شده بود، تغییر کرد؟ لطفا حکیم مهر در قالب حداقل زیر نویس توضیح بفرمایند
پاسخ ها
حکیم مهر
| Germany |
۱۷:۲۹ - ۱۳۹۸/۰۵/۰۱
با سلام و احترام،
اشتباهی از سوی خبرنگار حکیم مهر رخ داده بود که رئیس مجمع سازمان جهانی بهداشت دام را که در گفتگو با جناب آقای دکتر عابدی ذکر شده بود، با مدیر کل این سازمان اشتباه گرفته بودند که اصلاح گردید و خبر اصلاح شده مجدداً منتشر گردید.
ناشناس
| United States of America |
۲۳:۰۲ - ۱۳۹۸/۰۵/۰۱
با وجود اصلاحات انجام شده بعنوان رئیس مجمع اشاره شده ولی در بخشهای دیگر و از جمله در تیتر مطلب مجددا رئیس سازمان حهانی بهداشت دام معرفی شده و اصلاحات ناقص است .................
نظر شما
ادامه