کد خبر: ۵۰۴۵۲

معاون مدیرکل و رئیس اداره دامپزشکی چابهار گفت: بیش از ۲ هزار تن انواع آبزیان (انواع ماهی حلال و حرام، خرچنگ و حلزون دریایی) شامل ۸۵ محموله صادراتی از ابتدای سالجاری تاکنون به کشورهای جنوب شرق آسیا نظیر ژاپن، تایلند، سنگاپور، مالزی، سریلانکا، هنگ‌کنگ و ویتنام صادر شده است.

به گزارش حکیم مهر به نقل از ایرنا، «اولیا میرلاشاری» روز شنبه اظهار داشت: بیش از ۲ هزار و ۸۸۹ تن انواع آبزیان در سالجاری از دامپزشکی چابهار، مجوز بهداشتی - قرنطینه‌ای صادرات دریافت کرده‌اند.

وی بیان کرد: همچنین مجوز صادرات بیش از ۲ هزار و ۸۸ تن انواع آبزیان مأکول و غیر مأکول نیز صادر شده است.

رئیس اداره دامپزشکی چابهار افزود: درگذشته آبزیان غیرماکول که از نظر شرعی در داخل و در برخی از کشورهای مسلمان منطقه منع مصرف داشت در نهایت تبدیل به پودر ماهی می‌شد.

وی ادامه داد: سود این نوع صید ناچیز بود و برای صیادان صرفه اقتصادی نداشت اما در چند سال اخیر بارونق گرفتن صادرات این آبزیان به کشورهای غیرمسلمان علاوه بر ارزآوری بالا برای کشور سبب اشتغالزایی وسیعی در منطقه نیز شده است.

میرلاشاری تصریح کرد: بندر چابهار به لحاظ موقعیت جغرافیایی ویژه مبدأ صادراتی بسیار مناسبی برای صادرکنندگان انواع آبزیان کشور به مقاصد مختلف جهان است.

وی گفت: هم اینک حدود ۲۴ هزار صیاد به وسیله هزار و ۴۳۰ قایق و ۹۰۷ لنج در بنادر ماهیگیری و جایگاه تخلیه صید شامل بنادر تیس، کنارک، رمین، زرآباد، پزم، چابهار، بریس، گواتر، جد، تنگ و پسابندر در حوزه شهرستانهای چابهار و کنارک مشغول صید و صیادی هستند.

رئیس اداره دامپزشکی چابهار اظهار داشت: چابهار و کنارک ظرفیت‌های خوبی در زمینه صید انواع آبزیان دریایی دارند و این ظرفیت باید برای ایجاد اشتغال بیشتر بکار گرفته شود.

وی با بیان اینکه صیادان چابهار و کنارک همجوار آب‌های آزاد سواحل مکران در سه سال متوالی رتبه نخست کشوری در زمینه صید و صیادی را کسب کرده‌اند، افزود: صیادان این منطقه بیش از ۳۴۱ هزار تن ماهی در سال گذشته از دریا صید کردند.

میرلاشاری ادامه داد: ۳۴ تعاونی صیادی در چابهار و کنارک فعال است و ۱۰۷ واحد صنایع شیلاتی و ۲۹ کارخانه تولید کنسرو ماهی نقش مهمی در بسته بندی و صادرات تن ماهیان در این منطقه دارند.


نظر شما
ادامه