کد خبر: ۴۹۷۴۵
تعداد نظرات: ۱۲ نظر
معاون بهداشتی و پیشگیری سازمان دامپزشکی کشور:
«دکتر علی‌صفر ماکنعلی» افزود: با تدابیر اتخاذ شده در موج ۹۸ - ۹۹، دیگر بحرانی به نام آنفلوانزای فوق‌حاد پرندگان برای ایران نخواهیم داشت و فقط دردسری به نام بیماری نیوکاسل وجود دارد ...
 

حکیم مهر: معاون بهداشتی و پیشگیری سازمان دامپزشکی کشور اعلام کرد: با تدابیر اتخاذ شده در موج 98 - 99، دیگر بحرانی به نام آنفلوانزای فوق حاد پرندگان برای ایران نخواهیم داشت و فقط دردسری به نام بیماری نیوکاسل وجود دارد که برنامه ملی راهبردی مقابله با آن نهایی شده و در حال عملیاتی شدن است.

به گزارش حکیم مهر به نقل از روابط عمومی سازمان دامپزشکی کشور، «دکتر علی‌صفر ماکنعلی» معاون بهداشتی و پیشگیری این سازمان امروز در سمینار «آنفلوانزای طیور و اهمیت آن در اقتصاد کشور» که در فرهنگستان علوم برگزارگردید، به تشریح برنامه ملی سازمان دامپزشکی و چگونگی تدوینش که در واقع یک تغییر نگرشی در برنامه اجرایی سازمان بود، پرداخت و گفت: در طراحی برنامه‌های راهبردی، سازمان دامپزشکی کشور 5 مورد کامپوننت برنامه را مورد توجه قرار داد که بر اساس این استراتژی، برنامه ای طراحی شود که بر اساس توانمندی‌های سازمان و وضعیت موجود، اینکه چه کسی، چه وظایفی را باید انجام بدهد و تا چه زمان نیز ادامه دهد، ملاحظه شود.

وی با بیان اینکه یکی از ایراد‌های سیستم های ما این است که در قالب یک برنامه کلاسیک و حرفه‌ای و عناصر زمان و هدف مشخص برنامه ریزی نشده است، گفت: اما برنامه ملی کنترل آنفلوانزای فوق حاد پرندگان در سازمان دامپزشکی کشور از جمله برنامه‌هایی بود که بر مبنای پدیده‌ای به نام اسمارت (هوشمند) که وارد جزییات آن نمی‌شوم، طراحی و عملیاتی شد.

این مقام مسئول در سازمان دامپزشکی کشور با اشاره به یکی از بندهای قرارداد مکتوب ارائه شده در یکی از نشست های تخصصی سازمان ملل، گفت: در این قرارداد تاکید شده بود در کارها باید تمرکز روی راه‌حل ها باشد، نه اما و اگرهایی که موجب تعلل و تلقین غیرممکن‌ها به اذهان می‌شود.

ماکنعلی با بیان اینکه تمرکز مدیران سازمان دامپزشکی کشور طی سال های اخیر نیز بر حل معضلات ملی کشورمان معطوف شده است، تصریح کرد: در واقع برای همین نیز بود که در آبان سال 96 تعداد یکصد و دو نقطه از کشورمان درگیر آنفلوانزای پرندگان بود و اوضاع به قدری وخیم شده بود که حتی در مدیریت شامپوی مصرفی کارگران معدوم ساز واحدهای آلوده، مشکل وجود داشت!

معاون بهداشتی و پیشگیری سازمان دامپزشکی کشور با بیان اینکه در آن ایام مدیران سازمان دو نوبت نزد دکتر جهانگیری، معاون اول رییس جمهوری رفتند تا در گزارشی تاثیر پرداخت نکردن به موقع غرامت ها در گزارش‌دهی تاخیری مرغداران و پنهان‌کاری آنها را یادآور شوند، اظهار کرد: در واقع وضعیت اطلاع‌رسانی کانون های مبتلا بسیار ضعیف بود و شاید به جرات بتوان گفت فقط نیم‌درصد کل کانون های مبتلای ایران در سال 96 به سازمان جهانی بهداشت دام اعلام شده بود!

ماکنعلی با بیان اینکه در نشریه «فوکوس» ایران به عنوان «جیب فعال آنفلوانزا» تعبیر شده بود و در برای برنامه‌ریزی مناسب موانع مختلفی فراروی ایران بود، گفت: با وجود اینکه از سیستم‌های نظارتی تا حتی برخی دوستان در جاهای مختلف مقاومت هایی نیز داشتند، اما برای تدوین برنامه مدون و کلاسیک از تجارب کشورهای مدرن در تجارب استفاده کردیم.

این مقام مسئول در سازمان دامپزشکی کشور با تجارب و برنامه‌های خاص اتحادیه اروپا با 28 کشور عضو نظیر تجربه نخست ورود آنفلوانزای پرندگان در 17 بهمن 1384 خورشیدی  H5N1 به ایران که 473 قطعه قو را در همانجا دفن کردند، افزود: تجربه کشوری مثل ایالت متحده آمریکا با وجود شرایطی که دارد از نکات دیگر قابل تامل و توجه است که در سال های 2015 و 2016 تعداد چهل و هشت میلیون قطعه طیور را معدوم کردند و استراتژی‌شان را تغییر دادند و ما نیز از این تجربه استفاده کردیم؛ یا از تجربه کشور چین که 33 درصد تخم مرغ جهان را تولید می‌کند و در همه زمینه‌ها استثناست؛ کشوری که از سهم 74 میلیون تن تخم‌مرغ دنیا، 26 میلیون تن آن را تولید می‌کند و در این کشور ایمنی غذا همچون کشور ما خیلی‌مهم است؛ ضمن اینکه از تجارب کشورهایی مثل روسیه، قزاقستان، ترکیه، پاکستان و افغانستان هم استفاده کردیم و براساس تجارب این کشورها، با توجه به شرایط خاص همکاری با این کشورها، از آقای حجتی، وزیر جهاد کشاورزی اجازه گرفتم جهت طراحی برنامه ای کاربردی با مجامعی ذیصلاح بین المللی و در واقع شبکه متخصصین مبارزه با آنفلوآنزا ارتباط برقرار کنیم.

ماکنعلی با بیان اینکه در این زمینه ایران کشوری در کل کره زمین کشوری استثنایی است با 19 حوضه آبریز که از جاهای مختلف آبها در منبع مشخصی تجمیع می شوند و این حوضه های آبریز اکوسیستم‌های مختلفی از جمله اکوسیستم زاینده‌رود را به وجود آورده است، با نام بردن از اکوسیستم‌هایی همانند حوضه آبریز «دریای‌خزر»، حوضه آبریز «کشکان» و اکوسیستم «اهر و آذرچای» در استان آذربایجان‌شرقی، گفت: جالب اینکه ما در کره زمین با پدیده  DPPA  مواجه هستیم که متراکم‌ترین جغرافیا در کره زمین در هفت استان ایران است و متاسفانه ما به دلایل مختلف 1800 مرغداری تخمگذار را در 9 استان حوضه‌های آبریز مساعد ویروس آنفلوانزا ساختیم؛ حال برای برنامه ریزی جهت کنترل بیماری اقدام کردیم. امروز به معنای کلاسیک و واقعی آموزش و ترویج واقعی برای بهره برداران نداشتیم.

ماکنعلی افزود: مبنای معیارهای کنترلی سازمان دامپزشکی کشور مصوبه شورایی 200594 اتحادیه اروپاست که مبنای این دستورالعمل هم دستورالعملی است که در سال 1992 برای بیماری نیوکاسل طراحی شده بود. آمریکایی‌ها در واقع بعد از معدوم‌سازی 48 میلیونی، بحث ارائه واکسیناسیون اضطراری را بر اساس تمهیدات «سیستم ماشه» در واحدها اجرا کردند؛ البته این سیستم در کشورمان به دلیل مسائل بودجه، آزمایشگاه، لجستیک و ... قابل اجرا نیست، لذا در سازمان دامپزشکی کشور سیستمی را مبتنی بر جغرافیای ایران و امکانات و مبتنی بر برنامه ای نشأت گرفته از 5 محور شامل رصد و پایش، تشخیص، معیارهای کنترلی، آموزش و ترویج و ارزیابی و مراقبت را اجرایی کردیم، تا جایی که در قالب برنامه آموزش و ترویج 11 هزار مرغدار و مدیر مرغداری را در کشور آموزش دادیم.

وی با بیان اینکه هم اکنون در پایان موج 97 – 98 هستیم و تعداد کانونهای آلوده نسبت به موج 96 – 97 در اکوسیستمهای 19 گانه، 97 درصد کاهش یافته است، گفت: سیستم نظارت و پایش و واکسیناسیون در استان های ایران مبتنی بر تجارب اروپا و روسیه بوده است، تا جایی که کشوری مانند روسیه که تا شعاع 20 کیلومتری رودخانه‌های ورود به حوضه‌های آبخیزداری را به میزان یک‌میلیارد دز واکسن تزریق می‌کند.

ماکنعلی با بیان اینکه تا هفته قبل 51 کشور مختلف جهان از جمله کویت، عربستان و افغانستان درگیر آنفلوانزا هستند، گفت: خوشبختانه برنامه طراحی شده در سال 96 و اجرا در سال 97 - 98 منجر به این شد که روزانه 600 تن مازاد تخم مرغ تولید می‌شود و ارزان‌ترین پروتئین برای مردم همین تخم‌مرغ است؛ ضمن اینکه حال صادرات نیز جز به عراق که سیاست های خودکفایی را دنبال می‌کند، به خوبی در حال انجام است.

معاون بهداشتی و پیشگیری سازمان دامپزشکی کشور افزود: با اجرای برنامه واکسیناسیون به روش هدفمند پیشگیرانه در استانهای دارای پدیده DPPA  (مناطق با تراکم بالای مرغداری‌های تخمگذار)، از رخدادهای بحران آفرین آنفلوانزای فوق حاد پرندگان در بازه زمانی (موج ۹۸- ۹۹) جلوگیری خواهد شد.

وی با بیان اینکه در حال حاضر سازمان دامپزشکی کشور با معضل بیماری نیوکاسل مواجه است، اعلام کرد: بر اساس مطالعات برنامه ریزی شده و تمهیدات به عمل آمده، برای اولین بار برنامه‌ ملی راهبردی نیوکاسل در کشور عملیاتی خواهد شد.

ماکنعلی افزود: اجرای برنامه، طراحی و عملیاتی دامپزشکی در ۱۹ حوضه آبریز اصلی کشور، اکوسیستمهای دریای خزر، زاینده رود، اهر و آذرچای، ساختار متراکم مزارع مرغ تخمگذار در قالب برنامه ای با ۵ جزء شامل رصد - پایش، تشخیص معیارهای کنترلی، آموزش و ترویج و ارزیابی و مراقبت عملیاتی شد که نتیجه آن کاهش حداقل ۹۷ درصدی کانونها و فراوانی تخم مرغ مصرف خانوار و گوشت مرغ، فراتر از نیاز ملی و عرضه در بازارهای منطقه شده است .

انتشار یافته: ۱۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۳
ناشناس
|
France
|
۲۱:۴۶ - ۱۳۹۸/۰۳/۲۰
10
2
از اینکه ایران تو دنیا جز سه چهار کشوری هست که با واکسن بیماری آنفلوانزا رو کنترل کرده مفتخریم
ناشناس
|
France
|
۰۱:۳۰ - ۱۳۹۸/۰۳/۲۱
2
9
به جز واکسیناسیون،چه برنامه و کار خاص مشهود دیگری انجام شده که باعث کاهش کانونهای بیماری شده و ایا این اقدامات باعث کاهش کانونهای بیماری شده؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۲۲ - ۱۳۹۸/۰۳/۲۱
این واکسیناسیون شما ، کانونهای منطقه و جهان را هم کاهش داده؟
بهتره در مورد اپیدمیولوژی بیماری ، کمی مطالعه بفرمایید
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۴۵ - ۱۳۹۸/۰۳/۲۱
2
9
این همه مطلب فرمودند ولی شفاف نگفتند که امسال ، فقط در دوماه گذشته چند کانون انفلوانزا داشتیم و الان چند کانون داریم.
من که خودم کانونهای استان خودمان را دیدم
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۱۹ - ۱۳۹۸/۰۳/۲۱
اون عزیزی که امتیاز منفی به این نظر داده، چرا از شفاف سازی هراس دارد؟
چیز بدی نگفته بودم!
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۲۵ - ۱۳۹۸/۰۳/۲۱
9
4
درود بر دکتر ماکنعلی عزیز و درود بر صبر و استقامت ایشان در مقابل سنگ پرانهای غافل
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۵۹ - ۱۳۹۸/۰۳/۲۱
6
2
تصمیم دکتر ماکنعلی انقلابی بود در مقابل سنت دست و پا گیر و ادعای بی موردو مزاحم که هیچ پایه و اساس علمی نداشت و صرفا صنعت را دچار زحمت کرده بود. تحولاتی که دکتر در بدنه دستورالعمل های سازمان ایجاد کرده قابل تقدیر است. علوم در بدنه دستگاه اجرایی باید practical و پش رونده باشد. ضمن اینکه باید خوب بدانیم که "دامپزشکی همان پزشکی نیست" . نباید دستورالعمل ها و استانداردهای آنان را برای خودمان کپی کنیم. درست است که در حوزه ای که مستقیما با بهداشت پیشگیری عمومی مرتبط است در سلامت مردم شاید بیش از پزشکان مؤثر است اما نه با تعاریف و استانداردهای آنان . ما سازمانی هستیم که باید علاوه بر فعالیت جدی در حوزه پیشکیری توان و علم این را داشته باشیم که محصول را با استفاده از بهترین فرآیندها با حداقل آسیب و خسارت به صنعت، آماده سازی کنیم و این کار نیاز به جسارات، دانش، توان و برنامه های صحیح و عمیق اجرایی دارد که به نظر بنده آقای دکتر گامهای مؤثری در این زمینه برداشته اند.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۴۵ - ۱۳۹۸/۰۳/۲۱
کدام گام!!!!!!کدام تحول در دستورالعمل ها؟
هاری سر از پایتخت در آورده
تب کریکه
لمپی اسکین
بروسلوز
دقت به آمارهای وزارت بهداشت در مورد بروسلوز و هاری و تب کریمه بکنید و بعد نظر دهید
کلهر
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۰۷ - ۱۳۹۸/۰۳/۲۱
7
1
اقای دکتر خسته نباشید امید است همیشه با همین روحیه در حل معضلات دامپزشکی فعال و پاینده باشید.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۴۹ - ۱۳۹۸/۰۳/۲۱
2
4
«فقط نیم درصد کل کانون‌های آنفلوانزای فوق‌حاد پرندگان ایران در سال ۹۶ به OIE اعلام شده بود»

مگر امسال اعلام می شود؟
الان هم اعلام نمی شود
اگر حکیم مهر سانسور نکند می توانیم لیست کانونهای سال 98 و غرامت آنها را فقط در استان آ غ اعلام کنیم
مصطفی قلاوند
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۰۸ - ۱۳۹۸/۰۳/۲۲
7
1
واقعا خسته نباشید جناب دکتر، با همه مشکلاتی که در کشور دست به گریبان هستیم به این خاک خدمت کردید
به خاطر زحمات بی امانتون سپاسگزارم
دكتر نكته بين
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۱۲ - ۱۳۹۸/۰۳/۲۵
0
2
با سلام و ادب
نكتهبين هستم چند نكته دارم:
1-"ا تدابیر اتخاذ شده در موج 98 - 99، دیگر بحرانی به نام آنفلوانزای فوق حاد پرندگان برای ایران نخواهیم داشت". واقعا قوي ترين كشور ها وسيتسم هاي پايش و مبارزه با بيماري آنفلوانزا حتي براي احتمال وقوع بيماري براي روز آينده هم با احتياط صحبت مي كنند. شجاعت شما در پيش بيني بيماري ستودني است.

2-"بر مبنای پدیده‌ای به نام اسمارت (هوشمند) که وارد جزییات آن نمی‌شوم" واقعا مصرف واكسن آنفلوانزا كه سازمان انجام داد اسمارت بوده؟ چرا اين اسمارت را هيچ كشور توسعه يافته اي براي آنفلوانزاي فوق حاد بكار نرفته است؟

3-"حتی در مدیریت شامپوی مصرفی کارگران معدوم ساز واحدهای آلوده، مشکل وجود داشت!" جناب معاون محترم به قول معروف حلواي ترتراني تا نخوري نداني.اگر يك زماني اين تعداد كانون پيش آيد هيچ پديده اسمارتي جوابگو نخواهد بود.

4- "در واقع وضعیت اطلاع‌رسانی کانون های مبتلا بسیار ضعیف بود و شاید به جرات بتوان گفت فقط نیم‌درصد کل کانون های مبتلای ایران در سال 96 به سازمان جهانی بهداشت دام اعلام شده بود!" از شما به عنوان يك مسئول دولتي بعيد است كه اين طور بي محابا سيستم خودتان را زير سوال ببريد. بفرماييد از كانونهايي كه با شروع مديريت شما اتفاق افتاد چند كانون گزارش شد بنده مي گويم 1 درصد.

5-" تجربه کشوری مثل ایالت متحده آمریکا ......یا از تجربه کشور چین" اگر قرار بود از تجربه هاي موفق بهره گرفته شود تجربه بدون واكسن امريكارا پي مي گرفتيد كه هم اكنون عاري از بيماري است نه تجربه چين با واكسن را كه اكنون بعد از 13 سال شاهد ويروسهاي نوظهور آنفلوانزا و چرخش آن در گله هاي واكسينه است.

6-"تا هفته قبل 51 کشور مختلف جهان از جمله کویت، عربستان و افغانستان درگیر آنفلوانزا هستند" آقاي دكتر الان با 5 سال پيش خيلي فرق دارد و همگان به دنياي مجازي ارتباط دارند. خود شما قطعا مي دانيد كه كانون هاي گزارش شده واقعي اين كشورها به مراتب از كانون هاي گزارش نشده فعلي ما كمتر است. به قول معروف دم خروس را باور كنيم يا قسم....... .اخبار مستند از كانون هاي بيماري در استانهارا باور كنيم يا ادعاي شمارا.

7-" ارزان‌ترین پروتئین برای مردم همین تخم‌مرغ است" اصلا از اين اتفاق خوشحال و متخر نباشيد . اين قيمت تخم مرغ زير بهاي تمام شده يعني نابودي صنعت كه علت اصلي آن بي برنامگي و بي درايتي وزارت جهاد است.
در هر صورت استدعا دارم با خود و ديگران صادق باشيد. به قول معروف شب دراز است و قلندر بيدار.
با احترام
نظر شما
ادامه