کد خبر: ۴۹۵۴۲

رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان ایجرود گفت: مرگ ماهیان کپور در سد گلابر این شهرستان بسیار محدود و به رقم صفر، نزدیک تر شده است.

به گزارش حکیم مهر به نقل از ایرنا، «حامد تقی بیگلو» روز پنجشنبه با بیان اینکه تلفات صدها ماهی کپور در این سد خاکی از اواخر اردیبهشت ماه امسال آغاز شد، افزود: خوشبختانه طی روزهای اخیر میزان تلفات بسیار کاهش یافته و در واقع دغدغه و نگرانی ها در خصوص مرگ ماهیان در این سد رفع شده است.

وی اظهار داشت: دامپزشکی استان زنجان، پیش بینی کرده بود که با افزایش میزان دما، مرگ این ماهیان فروکش کرده و محدود شود و کارشناسان محیط زیست احتمال می دادند که این تلفات به دلیل شیوع ویروس خاص بوده است.

تقی بیگلو با اشاره به اینکه سد خاکی گلابر در شهرستان ایجرود از سوی محیطبانان و کارشناسان اداره کل حفاظت محیط زیست شهرستان ایجرود به طور مدام پایش و رصد می شود افزود: با توجه به وسعت سد و همچنین تغذیه برخی پرندگان و جانوران از این ماهی های تلف شده، آمار دقیقی از میزان تلفات در دست نیست.

وی با بیان اینکه ویروس کپور ماهی ها در فصل بهار، مشاهده می شود، تصریح کرد: این ویروس، ماهیان کپور با جثه متوسط را درگیر بیماری و مرگ کرده بود که در هیچیک از ماهیان بزرگ جثه مشاهده نشد و تلفات در بین کپور ماهیان کوچک جثه نیز بسیار کم بود.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان ایجرود گفت: ۲ مورد نمونه برداری از لاشه و ماهیان زنده انجام و به منظور تعیین علت و تشخیص بیماری به سازمان دامپزشکی تهران ارسال شد که هنوز نتیجه قطعی اعلام نشده است.

تقی بیگلو افزود: تاکنون تلفات ماهی کپور به این گستردگی در این سد خاکی مشاهده نشده بود اما در طی هفت سال اخیر تلفات بسیار محدودی را بر اثر بارش ها، سیل و استرس بهاری، شاهد بودیم.

وی با بیان اینکه ماهیان تلف شده در این سد، مشکوک به ویروس و انگل هستند، اظهار داشت: ماهیان بومی منطقه از قبیل زردپر و ماهیان رها شده از سوی شیلات همچون فیتوفاگ و بیگ هد در این سد خاکی زیست دارند اما تلفات فقط مربوط به کپور ماهیان بود.
به گزارش ایرنا، سد گلابر شهرستان ایجرود در کیلومتر ۳۵ مسیر ارتباطی زنجان - بیجار واقع است.

 

نظر شما
ادامه