کد خبر: ۴۷۲۴۱
تعداد نظرات: ۱ نظر

تلخندهای یک دامپزشک:

شفاف‌سازی و پاسخگویی، اصل یا منت؟

دکتر میرجلال سیدرسولی

انتخابات چهارمین دوره شوراهای استانی نظام دامپزشکی کشور با تمامی حرف و حدیث ها و حواشی به پایان رسید و منتخبین شوراهای جدید، احکام خود را دریافت نمودند.

شاید مهمترین دستاورد این انتخابات، نفس برگزاری آن بود! انتخاباتی که باید هر چهار سال یکبار صورت پذیرد، انجام آن پس از ده سال، باید نیز چنین شور و شعفی وصف ناپذیر در جامعه دامپزشکی پدید آورد و نور امیدی در دل اعضای از اینجا رانده و از آنجا مانده آن بتاباند! حتی این تطویل دوره سوم موجب شد بنا به دلائل مختلف در برخی استانها هر چهار عضو علی‌البدل جایگزین نفرات اصلی شوند و گاهی شاهد بودیم با وجود مجموعا دوازده عضو انتخابی (هشت عضو اصلی و چهار عضو علی‌البدل)، در برخی استانها در انتهای دوره سوم کمتر از هشت عضو انتخابی در شورا باقی بمانند!

در این بین پدیده‌هایی نظیر آرای اتوبوسی و تک‌رای و موارد مشابه و همچنین حرف و حدیثها و حواشی بسیار زیاد این انتخابات، قبل، حین و بعد از برگزاری آن جلب توجه می‌نمود که بایستی جداگانه به چرایی و آسیب‌شناسی آن پرداخته شود. لیکن آنچه هم اکنون حائز اهمیت است، نیاز به جاری شدن خونی تازه در کالبد نیمه‌جان جامعه دامپزشکیست. به شخصه معتقدم در وهله اول اتحاد و همدلی و سپس شفاف‌سازی و پاسخگویی، دو حلقه مفقوده مسیر رشد و تعالی جامعه مهجور دامپزشکیست. اکنون وقت آن است که ناامیدی و سکون دامپزشکان شکسته شود و با روشن شدن حس پرسشگری اعضای نظام دامپزشکی و امتزاج آن با شفاف‌سازی و پاسخگویی منتخبین و مسئولین، چراغی فرا روی مسیر تاریک و پر سنگلاخ گذاشته شود. اهمیت تلاش و شفاف‌سازی از آن جهت است که اینبار فرصتی ده‌ساله در کار نیست و به امید خدا که زین پس شاهد آن خواهیم بود که انتخابات راس هر چهار سال برگزار شود. بنابراین خود منتخبین نیز اذعان خواهند داشت که به احترام افرادی که به آنها اعتماد کرده‌اند و همچنین سایرینی که به شوق ایجاد تحولی در حوزه دامپزشکی تنور این انتخابات را گرم نمودند، بایستی تلاشی هر چه بیشتر انجام دهند تا جوابگوی مطالبات برحق اعضای نظام دامپزشکی نظیر: اجرایی شدن ماده ۱۹، تخصیص کد بیمه برای مسئولین فنی، قرار گرفتن شغل دامپزشکی در زمره مشاغل سخت زیان‌آور، افزایش خدمات رفاهی به اعضا، به روز رسانی حق ویزیتها و... باشند. همچنین معتقدم همچنانکه شفاف‌سازی و اطلاع‌رسانی بموقع و گزارش عملکرد از سوی مسئولین می‌تواند از برخی حواشی که بویژه بعد از انتخابات شوراهای نظام دامپزشکی بوجود آمد جلوگیری کند، اتحاد و همدلی اعضا با هم و با منتخبین در کنار حس پرسش و مطالبه‌گری، می‌تواند راهگشا باشد. ان‌شاءالله...

 و اما کلام آخر؛

روال غلطی‌ که در اکثر انتخابات معمول است و قطعا انتخابات شوراهای استانی نظام دامپزشکی هم از آن مبرا نیست، رفتار برخی منتخبین قبل و بعد از انتخابات است. در نزد این عده، افراد رای دهنده به ایشان به دو دسته خواص و عوام تقسیم‌بندی می‌شوند. خواصی که بعد از انتخاب فرد مورد حمایتشان از این انتخاب منتفع می‌شوند و عوامی که به ورطه فراموشی سپرده می‌شوند!

جا دارد یادی کنیم از اثر جاودان نیما یوشیج به نام "قصه‌ی رنگ‌پریده" و مصرع مشهور آن که معروف است به کوتاهترین داستان تراژیک دنیا:

"دیدمش، گفتم: منم، نشناخت او !..."

دیدمش، گفتم: منم، نشناخت او

بی‌تأمل رو ز من برتافت او!

دوستی این بود ز ابنای زمان

مرحبا بر خوی یارانِ جهان

مرحبا بر پایداری‌های خلق

دوستی خلق و یاری‌های خلق

بس که دیدم جور از یارانِ خود

وز سراسر مردم دوران خود

من شدم: رنگ پریده، خون سرد

پس نشاید دوستی با خلق کرد

وای برحاِل منِ بدبخت!‌ وای

کس به درد من مبادا مبتلای!...

 

دکتر میرجلال سیدرسولی

۱۸/بهمن/۱۳۹۷

 

انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۱
ناشناس
|
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
|
۲۳:۳۰ - ۱۳۹۷/۱۱/۱۹
0
0
متاسفانه در خصوص انتخاب رئیس شورای نظام دامپزشکی اصفهان سوالات بیشماری وجود دارد که هیچ پاسخی برای آن ها در حال حاضر وجود نداشته است ظاهرا نظر رئیس محترم شورای نظام دامپزشکی کشور بر این است که آراء منتخب اول دوم و سوم انتخابات را نادیده گرفته و نفر چهارم رئیس شورا گردد
نظر شما
ادامه