کد خبر: ۴۷۰۸۹
تعداد نظرات: ۱۸ نظر
با ارسال یادداشتی به حکیم مهر عنوان شد:
معاون بهداشتی و پیشگیری سازمان دامپزشکی کشور، با ارسال یادداشتی به حکیم مهر، با سعه صدر به این انتقادات پاسخ گفت ...
 
 

حکیم مهر: اگر به درستی به یاد داشته باشید، سال گذشته در همین ایام بود که بیماری آنفلوانزای فوق‌حاد پرندگان سراسر کشور را فرا گرفته بود و منجر به معدوم سازی میلیون ها قطعه پرنده در کشور گردید.

به گزارش حکیم مهر، خوشبختانه برنامه های جدید سازمان دامپزشکی کشور در سال جاری برای پیشگیری از این بیماری جواب داد و منجر به کاهش ۹۸ درصدی کانون‌های آنفلوانزای فوق‌حاد پرندگان در کشور در سال جاری گردید، به طوری که بجز در استان اصفهان و یکی دو استان دیگر، با مشکل جدی مواجه نبودیم و در حال حاضر در این چند استان نیز بیماری به خوبی کنترل گردیده است.

در عین حال، برخی از منتقدین که کامنت هایشان در ذیل تعدادی از اخبار منتشر شده در حکیم مهر درج گردیده است، این کاهش تعداد کانون‌های بیماری در کشور را ناشی از برنامه ها و مداخلات سازمان دامپزشکی کشور ندانسته و آن را به کاهش بروز بیماری در سراسر جهان نسبت می دهند!

«دکتر علی صفر ماکنعلی» معاونت محترم بهداشتی و پیشگیری سازمان دامپزشکی کشور، با ارسال یادداشتی به حکیم مهر، با سعه صدر به این انتقادات پاسخ گفت.

متن یادداشت واصله به شرح زیر است:

«مسئول محترم سایت حکیم مهر، ضمن تشکر، لطفا اطلاع رسانی بفرمایید که بنده برای ارتقاء کارایی فعالیت های سازمان دامپزشکی کشور به روابط عمومی سازمان ماموریت داده بودم تا اخبار مرتبط با حوزه کاری اینجانب را تحلیل و نتیجه تحلیل را برای اینجانب ارسال دارند و البته صرفاً تحلیل هایی که در بر گیرنده نقاط ضعف فعالیت اینجانب هستند را منتقل نمایند.

بعضی ها علت مهار بیماری آنفلوانزا را آرامش بیماری در دنیا می دانند. لطفا به اطلاع کسانی که می گویند دنیا آرام شده است، برسانید که سیستم اطلاع رسانی بهداشت دام سازمان جهانی بهداشت دام WAHIS  تغییر پیدا کرده است؛ در حال حاضر هشتاد و دومین کانون H5N8  در روسیه در یک فارم بوقلمون در تاریخ 19/01/2019 گزارش شده است اما شما بر روی صفحه نخست این سایت این گزارش را ندیده و نمی توانید منبعد رخدادهای متعاقب رخداد اولیه را روی صفحه نخست ببینید، لذا به اطلاع آنانی که می گویند دنیا آرام شده است برسانید که گزارش آنفلوانزای فوق حاد پرندگان مثل سابق بصورت مارکویی marquee برای کانون های متعاقب کانون های اولیه بر روی صفحه اول سایت سازمان جهانی بهداشت دام منتشر نمی شوند. دنیا آرام که نشده هیچ، بلکه گسترش آن جغرافیای تمام قاره ها و از نظر زمانی هم در فصول سرد و گرم واحد های حساس را در می نوردد.

کسانی که تمایل دارند به سئوالات آنها پاسخی مصداقی، رفرانسی و منطقی داده شود، می توانند سؤالات خود را با ذکر نام به ایمیل اینجانب makenali@ivo.ir ارسال دارند تا پاسخ مناسب دریافت کنند.»



انتشار یافته: ۱۸
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۴
دکتر
|
Germany
|
۰۱:۰۲ - ۱۳۹۷/۱۱/۱۳
1
3
جناب دکتر براساس دستورالعمل های شما ، پس سالهای اتی ما انفلوانزا نخواهیم داشت و دستورالعمل های شما مثل پایش پنج درصد روستاها و واحدهای باعث عدم شیوع انفلوانزا گردیده است !!!!!!
ناشناس
|
Slovenia
|
۰۱:۱۱ - ۱۳۹۷/۱۱/۱۳
0
2
لطفا فکری به حال تعرفه های پایین تزریقات و کمبود واکسن در مراکز واکسیناسیون بکنید که روبه ورشکستگی اند
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۱:۳۴ - ۱۳۹۷/۱۱/۱۳
1
1
مطمئن باشید اگر آزادی اظهار نظردراین کشور وجود داشت حتما به ای میل شما سوالی ارسال میشد . ما در سیستم دامپزشکی سراغ داریم افرادی رو که روحیه انتقادی دارن به انحا مختلف ازار میدن واگر در جایی انتقادی از هر شخصی دیده بشه همون فرد شهره به انتقاد رو میکوبن و اذیت میکنن . در استانی سراغ داریم وقتی مرگ ومیر جمعیت زیادی از شترها رسانه ای شد و در رسانه میلی گزارش اون پخش شد افرادی از اداره کل دامپزشکی استان یک نفر رو مورد هجمه قرار دادن درحالی که اون بنده خدا بدون سروصدا بیماری رو تشخیص ونسبت به کنترل اون اقدامات خوبی انجام دادند و روح ایشون از گزارش رسانه ای آگاه نبود و بسا اذیت و آزار زیادی دید . حالا نمیشه همینجا از شما سوال بشه و پاسخ بدید ؟
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۳۰ - ۱۳۹۷/۱۱/۱۳
1
1
... جناب آقای دکتر ماکنعلی ........

شما اگر به درستی تشخیص تان اعتقاد دارید بایستی از رسانه ای شدن انتقادات و پرسش ها استقبال کنید!

زیرا فرصت مناسبی خواهد بود برای افزایش سطح اطلاعات همکاران و بالا رفتن کیفیت کار!

پس بگذارید پرسش ها در منظر افکار عمومی دامپزشکان مطرح شوند ک جناب عالی با پاسخ کننده قانع کننده ابعاد و زوایای پنهان را روشن کنید!
دامپزشک البرزی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۰۴ - ۱۳۹۷/۱۱/۱۳
2
0
واقعا دمشون گرم. کاش همه ی مسوولای مملکت به فکر افکار عمومی و پاسخ دهی بودن. مملکت گلستان میشد
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۰۶ - ۱۳۹۷/۱۱/۱۳
3
0
درود بر دکتر ماکنعلی عزیز
قطعا در همه زمان ها پیشرو ها و دانشمندان مورد هجمه های ناجوانمردانه قرار می گیرند
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۴۷ - ۱۳۹۷/۱۱/۱۳
0
1
حالا کی دکتر ماکنعلی رو مورد هجمه قرار داد؟که دوستی مطرح کردند
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۲۹ - ۱۳۹۷/۱۱/۱۳
1
0
مرگ بر دشمنان تا کور شود هرآنکه نتواند دید .چرا نمیخواهید واقعیات را ببینید.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۳۵ - ۱۳۹۷/۱۱/۱۳
0
0
حالا نمی شد اسم آن یکی دو استان را مطرح می کردند.
ظاهرا زیادند.
در یکماهه گذشته ، آذربایجان غربی هم درگیر شده
دکترصالحی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۱۳ - ۱۳۹۷/۱۱/۱۳
0
1
با تمام احترامی که برای شخص دکتر ماکنعلی وسایر همکاران چه در حال حاضر و چه قبل از ان در سازمان دامپزشکی قائل هستم و به شخصه از تمامی ان ها سپاسگزار هستم وشاهد تلاش انها طی نزدیک به چهل سال بوده ام اما نظرم در این خصوص با نظرات جناب ماکنعلی مقداری متفاوت است وان اینکه درسال۸۹-۹۰اپیدمی انفولانزای فوق حاد ساب تایپH5N1باعث تلفات و معدوم سازی بیش از ده میلیون مرغ تخمگذار و بیش چند میلیون مرغ مادر گوشتی انجامید تا دوباره شیوع بیماری در سال ۹۵-۹۶با ساب تایپ جدید باعث خسارت و ضایعاتی شد که همگان از ان مطلع هستند اگرچه در موج۸۹-۹۰شاید به واسطه پرداخت به موقع خسارت از بار تلفات کاسته شد که دقیق تر انرا همکاران سازمان بهتر میتوانند پاسخ دهند ولی سوال اساسی این است که طی ۵سال چه اتفاقی افتاد که هیچ گونه اپیدمی بیماری دیده نشد و دوم اینکه چه عاملی باعث این همه خسارت در موج ۹۵-۹۶شد این اسیب شناسی را باید همکاران و متخصصین اپیدمیلوژی واگویه کنند در فاصله ان ۵سال ما ندیدیم ونشنیدیم که همکاران و مسئولین سازمان دامپزشکی اقدام خاصی کرده باشند حال سوال اینجاست که تحلیل سازمان بویژه شخص دکتر ماکنعلی وهمکاران محترمشان از عدم شیوع بیماری در این ۵سال چه بوده است.
با پوزش از طولانی شدن مطلب
پاسخ ها
دامپزشک مرغدار
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۳۷ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۸
واقعا مزارع پولت و تخمگذار از لحاظ ساختاری و قرنطینه ای اتفاقی نیافتاده است .الزام به واکسیناسیون واقعا کاری نبوده .سازمان حداقل 500 میلیون تومن سال 97 هزینه به ما تحمیل کرد ولی الان راضی هستم
ناشناس
|
France
|
۰۰:۰۱ - ۱۳۹۷/۱۱/۱۴
0
1
جناب آقای دکتر ماکنعلی لطفا در مورد تاثیر تمام عوامل بر کنترل شدن بیماری توضیح کافی بدهید تا همه بدانند.
کاهش جمعیت طیور در استان هایی که سال گذشته درگیر بیماری بودند چه تاثیری داشته
استفاده از واکسن چه تاثیری داشته و مقایسه وضع موجود استانهایی که علی رغم درگیری سال قبل واکسن استفاده نکردند ولی امسال بیماری دیده نمیشود
تجهیز و ایمن سازی مرغداری ها چه تاثیری داشته است؟
وضعیت چند استان درگیر امسال که آیا در سال قبل چه وضعیتی داشتند
و چند مورد دیگر
دکتر محمد زاده
|
Finland
|
۱۵:۲۹ - ۱۳۹۷/۱۱/۱۴
1
0
جناب آقای دکتر خودشان را با یکسری اطلاعات آکادمیک سرگرم کردند بر اساس فرمول آقای دکتر در سال ۹۶ در سطح جهانی چند میلیون کانون داشتیم . واقعیت این است اطلاعات صحیح نیست . همین ممیزی که می فرمایند کمیته هفته پیش از یک واحدی بازدید کردند نقایص زیادی داشت و واحد تایید نشد اما اداره کل مجوز داد و واحد پولت آورد . آقای دکتر از واقعیات استانها خبر ندارند . جناب آقای دکتر تیم نظارتی به استانها بفرست تا اقداماتی که انجام می دهید بر اساس اطلاعات صحیح باشد . بنده حاضرم نام واحد و استان را خدمت جناب دکتر عرض کنم .
کلهر
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۵۵ - ۱۳۹۷/۱۱/۱۵
0
1
دوستان محترمی که از استاد گرانقدری چون دکتر ماکنعلی انتقاد می کنید کجا بودید که در سال گذشته در استاتن قزوین حدود 6 ملیون قطعه مرغ معدوم سازی شد و چند صد میلیارد تومان اموال عمومی و بیت المال به زیر خاک رفت
متاسفانه مدیران از برهه سازمان و استان نتواستند کاری انجام دهند
این روزها که با درایت شخصیتی چون اقای ماکنعلی که به درستی و با قاطعیت تصمیم گرفتند تا از تولید کشور حمایت کنند چنین سخنانی برعلیه ایشان غیر منطقی است
ایا کشورهای دیگری از این واکسن استفاده نمی کنند؟؟؟؟
گیرم که ویروس به هر علتی به واحدهای کشور نزدیک نشده باشد و گیرم به علتی کشورهای اروپایی و جهان در سال جاری مورد تهدید واقع نشده باشد کار واکسن برای پیشگیری است همانند سایر واکسنها در دام و انسان که به خاطر ترس از درگیری استفاده می شودتا جلوی صدمات جبران ناپذیر گرفته شود
دامپزشك بخش خصوصي
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۱۳ - ۱۳۹۷/۱۱/۱۵
0
1
جناب آقاي معاون
.................... شما با اين همه سايت و شبكه هاي اطلاعاتي و دنياي بزرگ اطلاع رساني ادعا مي كنيد كه وضعيت آنفلوانزاي فوق حاد در دنيا مثل 2 سال گذشته است و همه جاي دنيا مملو از بيماري است و فقط ماهستيم كه به ساحل آرامش و كاهش 98 درصدي بيماري نائل آمده ايم. حالا OIE واقعيت ها را نمي گويد بقيه مراجع اطلاع رساني هم دارند اشتباه مي كنند. يعني مي فرماييدكره جنوبي با 30 مليون تلفات طيور و كل اروپا و برخي كشورهاي اسيايي و افريقايي با كانون هاي متعدد و تلفات ميليوني در 2 سال گذشته الان هم همان وضعيت را دارند.در هر صورت به اظهار نظر هاي شما به عنوان معاون يك سازمان تخصصي استناد مي شود. لطفا كمي مسئولانه و مدبرانه و مستند صحبت بفرماييد.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۴۹ - ۱۳۹۷/۱۱/۱۸
1
1
اینکه گفته میشود انفلوانزا کنترل شده و انهم به خاطر اقدامات صورت گرفته بوده است جای تعجب داشته،منظور از اقدامات چیست،ایا توزیع مقدار کمی ضد عفونی وکلاس اموزشی باعث کنترل بیماری شده،کدام ممیزی در مرغداریها صورت گرفته و از فعالیت کدام مرغداری جلوگیری شده؟
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۵۵ - ۱۳۹۷/۱۱/۱۸
1
1
بهتر است بسیار مدبرانه و مستند صحبت شود و فقط بحث تبلیغی نباشد و عملکرد افراد دیگر نیز به زیر سوال نرود و از این موضوع که بیماری کمتر مشاهده شده انهم به دلایلی غیر از عملکرد و اقدامات صورت گرفته چون عملکرد و تغییر خاصی مشاهده نمیگردد نسبت به سال قبل که گفته شود پس این عوامل باعث کنترل بیماری شده است سوء استفاده نگردد.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۱۲ - ۱۳۹۷/۱۱/۲۱
1
0
گزارش مربوط به بوقلمون های مادر روسیه بدون تعیین Nوفقط با گزارش H5در تاریخ های 28/1/2019 و
11/1/2019 که به ترتیب در تاریخ های 21/1/2019 ( نه 19/1/2019 )و 4/1/2019 رخداد بیماری داشتند ثبت گردیده است . قابل ذکر است که تاریخ شروع Immediate notification رخداد( event ) آن مربوط به 13/06/2018 می باشد و گزارش اخیر را می توان در Follow-up report no. 16 ملاحظه کرد. به نظر می رسد تکرار کانون ها از شروع این گزارش مربوط به بقا ء وگردش ویروس در آن منطقه باشد و رخداد evnt جدید تلقی نمی گردد. باتوجه به گزارش های ثبت شده رخداد های آنفلوانزای فوق حاد ( آنهایی که گزارش شده اند همگی قابل مشاهده هستند ) در دنیا بویژه با تحت تیپ H5N8 بطور چشمگیری کم شده است .
نظر شما
ادامه