کد خبر: ۴۷۰۳۴


وضعیت دامپروری و عملکرد مقایسه ای دامپزشکی استان ایلام  در قبل و بعد از انقلاب اسلامی و اقدامات شاخص دامپزشکی در 40 سال بعد از انقلاب تشریح شد.

به گزارش حکیم مهر به نقل از روابط عمومی اداره کل دامپزشکی استان ایلام، صنعت دامپروری یکی از بخش های پویای اقتصادی استان و با ارزش افزوده قابل توجه می باشد که نقش مهمی در اقتصاد و اشتغالزایی ایفا می کند . استان ایلام در طول تاریخ یکی از نقاط مهم و شاخص کشور در زمینه پرورش دام بوده است

ارزش سرمایه دامی استان شامل دام، تأسیسات و تجهیزات حدود3000 میلیارد تومان بوده و سالیانه بیش از 170 هزار تن انواع فرآورده های خام دامی به ارزش حدود 2000 میلیارد تومان در استان تولید می شود.

 وظیفه دامپزشکی حفظ و حراست از این سرمایه دامی، تأمین بهداشت دام و کنترل و پیشگیری مبارزه با بیماریهای دامی و بیماریهای مشترک بین انسان و دام، تأمین بهداشت فرآورده های خام دامی و نهایتأ تأمین سلامت و امنیت غذایی جامعه است.

دامپزشکی استان با تکیه بر نیروی انسانی متخصص و متبحر ، امکانات و تجهیزات مدرن و روز دنیا، شبکه گسترده واحدهای فنی و آزمایشگاههای پیشرفته در اقصی نقاط استان ، تمام بیماریهای حوزه دام ، طیور، آبزیان و زنبور عسل را رصد و پایش نموده و با اجرای برنامه های کنترل ، پیشگیری ، مبارزه و       ریشه کنی بیماریها، پایش و مراقبت و انجام اقدامات  بهداشتی و قرنطینه ای در خصوص دام و فرآورده های خام دامی به سطحی از توانایی رسیده که در کمترین زمان  ممکن و با واکنش سریع در برابر بیماریها از خسارات اقتصادی به بخش دامپروری جلوگیری نموده و افزایش تولید ، تأمین  و امنیت غذایی ، تأمین بهداشت و سلامت دام و تثبیت اشتغال را در این بخش تضمین نموده است.

 اهم اقدامات شاخص دامپزشکی استان  در بعد از انقلاب

- در قبل از انقلاب تنها یک آزمایشگاه دولتی  با حداقل امکانات در استان وجود داشت ولی در حال حاضرعلاوه بر 5 واحد آزمایشگاهی در شهرستانها ، یکی از پیشرفته ترین آزمایشگاههای کشور در زمینه تشخیص قطعی بیماریهای دام، طیور،آبزیان، کشف تقلبات شیر ، کشف تقلبات گوشت، آنالیز و کشف تقلبات خوراک دام در مرکز استان احداث شده و در حال بهره برداری و خدمت رسانی به دامداران می باشد.

- پایش و مراقبت شبانه روزی بیماریهای دام، طیور، آبزیان و زنبور عسل از طریق شبکه گسترده واحدهای اداری و فنی در اقصی نقاط استان و ثبت اطلاعات بیماریها و اپیدمی بیماریها در سامانهGISو تحلیل داده ها

- نظارت بر داروخانه ها، مراكز تامين وتوزيع واكسن و شركتهاي دارويي .

- نظارت بهداشتی برحمل و نقل دام و فرآورده هاي خام دامي صادراتي و ترانزيتي از طريق سامانه يكپارچه قرنطينه و قرنطينه ي مستقر در مرز مهران و نظارت بهداشتی مستمر بر مراکز مجاز تولید ،توزیع، نگهداری و عرضه فرآورده های خام دامی.

- جذب ساليانه بيش از هشت ميليارد تومان اعتبار از محل اعتبارات ملي و استاني و هزينه كرد آن در راستاي تجهيز واحدهاي فني، آزمايشگاهها، قرنطينه و تجهيز اكيپ هاي واكسيناسيون، تامین واکسن و نهاده های بیولوژیک دامی و اجراي عملياتهاي پيشگيري از بيماريهاي دام و بيماريهاي مشترك و واکسیناسیون سالیانه حدود هفت میلیون نوبت سر دام سبک و سنگین، که در نتیجه این اقدامات گسترده در حال حاضر هیچ گونه همه گیری واپیدمی بیماریهای دام،طیور و آبزیان در استان وجود ندارد .

- در راستای اجرای اصل 44 ،ساماندهی حوزه دارو و درمان و واگذاری 100درصد بخش دارو و حدود 95 درصد بخش درمان و 100 درصد واکسنهای طیور به بخش خصوصی وصدور مجوز و تاسیس 15 درمانگاه ،یک بیمارستان ، 30 داروخانه ،3 شرکت دارویی ، 16 مرکز مایه کوبی و سه آزمایشگاه بخش خصوصی در استان و اشتغالزایی قابل توجه در این حوزه .

- خوشبختانه با توجه وي‍‍ژه اي كه در بعد از انقلاب به دامپزشكي كشور شده است در حال حاضر دامپزشكي ايران يكي از پیشرو ترین ومجهز ترين و با برنامه ترين دامپزشكي ها در سطح آسيا و از اعضای مؤثر سازمان جهاني بهداشت دام   (OIE)مي باشد .

- درحال حاضر حدود 90 درصد داروها و واكسنهاي مورد نياز براي درمان و پيشگيري وكنترل بيماريهاي دامي و بيماريهاي مشترك بين انسان و دام در كشور توليد مي شود و اين يكي از افتخارات اين بخش مي باشد.

- احداث 20 ساختمان اداری و فنی مجهز  در اقصی نقاط استان که  دارای بخشهای مختلف آزمایشگاه ، درمانگاه و سردخانه نگهداری واکسن  و مواد بیولوژیک می باشند .


 
نظر شما
ادامه