کد خبر: ۴۵۷۹۰


مسئول حوزه نمایندگی ولی فقیه سازمان دامپزشکی کشور سازمان دامپزشکی را یکی از تأثیرگذارترین سازمان کشور در زندگی مردم دانست .

به گزارش حکیم مهر به نقل از روابط عمومی اداره کل دامپزشکی استان همدان، کارگاه آموزشی ناظرین ذبح شرعی کشتارگاه های دام و طیور استان با حضور «حجت الاسلام کلانتری» مسئول حوزه نمایندگی ولی فقیه در سازمان دامپزشکی کشور، در سالن جلسات این اداره کل برگزار شد.

در این مراسم حجت الاسلام کلانتری مسئول حوزه نمایندگی ولی فقیه در سازمان دامپزشکی کشور اظهار داشت: تمام کشتارگاه های دام و طیور تحت نظارت شرعی و بهداشتی توسط ناظران هست.

وی سازمان دامپزشکی را یکی از تأثیرگذارترین سازمان کشور در زندگی مردم دانست و گفت: عمده وظایف این سازمان، رساندن غذای سالم و طیب به دست مردم از نظر بهداشتی و ذبح شرعی است و هیچ کشوری بدون تشکیلات دامپزشکی نمی تواند به حیات خود ادامه دهد.

کلانتری در بخش دیگری از سخنان خود به بحث نظارت شرعی از لحاظ دینی، سیاسی و اقتصادی اشاره کرد و افزود: در روایات و آیات متعددی بر استفاده از غذاهای طیب و طاهر سفارش مؤکد شده چون خوردن غذای حرام انسان را به جایی می رساند که روبروی حق و امام برحق می ایستد.وی گفت: از نظر سیاسی بحث غذای حلال در جایگاهی قرار گرفته که بیشتر کشور های پیشرفته دنیا بدنبال استفاده از غذای حلال و جذب توریسم از طریق این بخش می باشد.

مسئول حوزه نمایندگی ولی فقیه در سازمان دامپزشکی کشور گفت: مسلمانان منطقه به اتکای نظارت های، ناظرین ذبح شرعی دامپزشکی کشور گوشت مصرف می کنند و هیچ کشوری در دنیای اسلام به اندازه جمهوری اسلامی ایران، نظارت دقیق، بهداشتی بر ذبح شرعی ندارد.

این مقام مسئول با اشاره به حضور مستمر 700 ناظر روحانی و ذبح شرعی در کشتارگاههای دام و طیور کشور که به نظارت می پردازند، افزود: ایران تنها کشوری است که ناظر شرعی و بهداشتی دارد و به همین دلیل می‌توان اذعان داشت، حتی یک کیلوگرم گوشت، بدون نظارت شرعی و بهداشتی وارد چرخه مصرف انسانی نمی شود.

وی ضمن تقدیر و تشکر از  فعالیت ها و توفیقات انجام گرفته در اداره کل دامپزشکی استان همدان و دفتر نمایندگی ولی فقیه، گفت: به همت تلاش های شبانه روزی، اداره کل دامپزشکی استان همدان، یک سر و گردن از استان های دیگر بالاتر است.

در ادامه جلسه «حجت الاسلام رضایی» دولت مسئول حوزه نمایندگی ولی فقیه در سازمان جهادکشاورزی استان همدان نیز با اشاره به مسئولیت سنگینی که بر گردن تمامی ناظرین ذبح شرعی از لحاظ قرار گرفتن یک غذای حلال بر سر سفره مردم دارند، افزود: کار شما به مثابه جهاد بزرگی است که اهمیت کار در این بخش را نشان می دهد و باید مواظب باشیم خدای ناکرده در اجرای این وظیفه خطیر که نهایتاً بهداشت و سلامت عمومی جامعه را در بر دارد، ذره ای غفلت صورت نگیرد.

«دکتر محمودرضا رسولی» مدیرکل دامپزشکی استان همدان نیز در این مراسم ضمن خیرمقدم و تشکر از حضور مسئول حوزه نمایندگی ولی فقیه در سازمان دامپزشکی و هیئت همراه، با اشاره به سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی که توسط  مقام معظم رهبری (مدظله) ابلاغ و بر امنیت غذایی تأکید داشتند، افزود: اداره کل دامپزشکی استان یکی از ارگانهایی است که برای حفظ سرمایه های دامی کشور، همچنین بهداشتی شدن غذایی که بر سر سفره مردم قرار می گیرد، تلاش شبانه روزی می کند.

وی همچنین با اشاره به سیاست های کلی سلامت و تاکید تقدم پیشگیری بر درمان و کنترل بیماری های مشترک بین انسان و دام اظهار داشت: بازرسی های مستمر کارشناسان دامپزشکی از مراکز عرضه و توزیع مواد خام دامی گام مهمی در این عرصه برداشته است.

مدیرکل دامپزشکی استان همدان تصریح کرد: در حال حاضر پنج کشتارگاه صنعتی دام و پنج کشتارگاه صنعتی طیور در حال فعالیت هستند. وی به تعطیلی تمام کشتارگاههای سنتی دام در استان همدان اشاره کرد و افزود: با تعاملات بین بخشی صورت گرفته برای اولین بار در کشور کل کشتارگاه های استان به سیستم پیش سرد مجهز شده اند.

دکتر محمودرضا رسولی گفت: برای اولین بار نیز در کشور تمامی آلایش دامی عرضه شده در بازار در سه شهرستان همدان، بهار و اسدآباد بسته بندی و در سطح استان عرضه می گردد. این مقام مسئول در ادامه سخنان خود به برخی از توفیقات و دستاوردهای مهم دامپزشکی در استان اشاره کرد و گفت: طی بازدیدی که رئیس سازمان دامپزشکی کشور از اداره کل دامپزشکی استان همدان داشتند، ضمن اعلام رضایت خاطر از اقدامات مهم صورت گرفته و محقق شدن اهداف سازمان دامپزشکی در حوزه بهداشت و سلامت عمومی جامعه، تلاش همکاران استان را قابل تقدیر عنوان کرد.

مدیرکل دامپزشکی استان، با اشاره به دریافت کد صادراتی IRتوسط کشتارگاه صنعتی طیور گوشت آوران همدان تصریح کرد: این اولین کشتارگاه صنعتی طیور در استان است که موفق به دریافت کد بین المللی IRشده که اهمیت بسیار زیادی در صادرات محصولات این کشتارگاه بویژه مرغ و پای مرغ به سایر نقاط دنیا خواهد داشت.

دکتر رسولی افزود: هیچ وقت بازرسی بهداشتی و شرعی را جدای از هم نمی دانیم و باید اهداف قانون نظارت بر ذبح شرعی علی الخصوص میزان تخصیص ماده 5 بازنگری گردد تا در اجرای بهتر دستورالعمل های ارسالی سازمان، پیشقدم باشیم.

حجت الاسلام والمسلمین رسولی مسئول دفتر نمایندگی ولی فقیه در اداره کل دامپزشکی استان نیز در این جلسه تمامی ناظرین ذبح شرعی را بر اجرای دقیق شرح وظایف و ارسال بموقع گزارش توصیه کرد. در ادامه جلسه «حجت الاسلام قره خانلو» رئیس اداره نظارت شرعی بر صید و ذبح سازمان دامپزشکی کشور در جلسه کارگاه آموزشی ناظرین ذبح شرعی کشتارگاههای دام و طیور با اشاره به لزوم نظارت کامل شرعی بر گوشت های کشتاری و استحصالی توسط ناظرین شرعی کشتارگاه بر لزوم حضور مستمر کارشناسان نظارت شرعی در تمام طول کشتار تأکید کرد.

وی در ادامه با اشاره به لزوم تعامل سازنده مدیریت کشتارگاه، ناظرین بهداشتی و مسئولین فنی و بهداشتی واحدها تصریح کرد: در صورت وجود تعامل سازنده، مواد خام دامی با کیفیت بهداشتی بالا، حلال و طیب در سر سفره مردم مهیا می گردد.
 
حجت الاسلام  کلانتری افزود: روابط عمومی ها پیشانی سازمان می باشند.
 
گفتنی است در پایان کارگاه آموزشی ناظرین ذبح شرعی کشتارگاه های دام و طیور استان حجت الاسلام حمزه کلانتری و هیئت همراه در بازدید از قسمت های مختلف اداره کل دامپزشکی استان همدان با حضور در اتاق روابط عمومی این اداره کل، اظهار داشت: روابط عمومی پیشانی سازمان بوده و این واحد تمامی فعالیت های سازمان دامپزشکی کشور را به عموم مردم، انعکاس می دهد.

لازم بذکر است مسئول حوزه نمایندگی ولی فقیه در سازمان دامپزشکی کشور بهمراه مسئول اداره نظارت شرعی بر صید و ذبح سازمان دامپزشکی کشور ضمن بازدید از دو کشتارگاه صنعتی دام و طیور در استان همدان، از اقدامات انجام گرفته در جهت ارتقاء گوشت استحصالی و روند فعالیت بهداشتی و شرعی در این دو کشتارگاه ابراز رضایت کردند.


نظر شما
ادامه