کد خبر: ۴۵۱۶۰
تعداد نظرات: ۵ نظر
معاون بهداشتی و پیشگیری سازمان دامپزشکی کشور:
«دکتر علی‌صفر ماکنعلی» افزود: از ۳۱ شهریورماه تنها سه کانون گزارش شده که دو کانون در اصفهان بوده و یک کانون دیگر مربوط به طیور بومی محمودآباد مازندران بود ...

حکیم مهر: معاون بهداشتی و پیشگیری سازمان دامپزشکی کشور از کاهش ۹۰ درصدی کانون‌های بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در آبان‌ماه خبر داد و گفت: تنها سه کانون بومی و صنعتی در استان‌های اصفهان و مازندران شناسایی و معدوم شده که هیچ کدام از آن ها مربوط به مرغداری‌های مرغ گوشتی نیست.

به گزارش حکیم مهر به نقل از ایسنا، بعد از اپیدمی شدن بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در سال‌های گذشته و گرفتن تلفات بسیار از جمعیت طیور، سال ۱۳۹۶ مسئولان سازمان دامپزشکی وعده دادند در سال آینده این بیماری کنترل می‌شود و دیگر حالت اپیدمی پیدا نخواهد کرد.

در این شرایط «دکتر علی‌صفر ماکنعلی» معاون بهداشتی و پیشگیری سازمان دامپزشکی درباره جدیدترین وضعیت این بیماری در سال جاری، اظهار کرد: براساس آخرین آمارهای رسمی در مهرماه امسال ۸۸ درصد کاهش کانون‌های بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در کشور داشته‌ایم که در آبان‌ماه به ۹۰ درصد رسیده است.

وی افزود: از ۳۱ شهریورماه که سال جدید در دوره شیوع بیماری است تنها سه کانون گزارش شده که دو کانون در اصفهان بوده و یک کانون دیگر مربوط به طیور بومی محمودآباد مازندران بود که ۴۸ ساعت پیش گزارش شد و همه عملیات کنترل، معدوم‌سازی، پایش و غیره را در آن منطقه انجام دادیم و هم‌اکنون هیچ مشکلی بابت این بیماری وجود ندارد.

معاون بهداشتی و پیشگیری سازمان دامپزشکی با بیان این‌که بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان کاملا تحت کنترل است، ادامه داد: ۱۸ دستگاه متولی مختلف در قالب تیم گزارش‌دهی و کنترل و پیشگیری از این بیماری با هم همکاری می‌کنند و موفقیتی که تاکنون به دست آمده حاصل همین همکاری و مشارکت است، چرا که اگر چنین نبود تاکنون حداقل بیش از ۱۵۰ کانون در کشور درگیر می‌شدند.

ماکنعلی با اشاره به این‌که هیچ گزارشی بابت آلوده شدن واحدهای پرورشی مرغ گوشتی نداشته‌ایم، گفت: اخیرا در شبکه‌های اجتماعی و برخی سایت‌ها خبری منتشر شد که در استان فارس تعدادی عقاب به دلیل خوردن لاشه مرغ آلوده به بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان، تلف شدند اما ما از ابتدا می‌دانستیم که این تلفات ربطی به بیماری ندارد و پس از بررسی‌ها همین نتیجه کسب شد، چرا که یکی از مرغداران این استان تلفات مرغداری خود را که ارتباطی به بیماری هم نداشت در دره‌ای رها کرده بود و فاسد شدن این لاشه‌ها باعث رشد میکروارگانیسم‌ها و تولید سم در مرغ‌های تلف شده، شد و علت مرگ‌ومیر تعدادی عقاب نیز خوردن این لاشه‌های مسموم بود.

وی خاطرنشان کرد: تلفات در مرغداری‌ها که بدون ابتلای بیماری باشد، از دو تا پنج درصد در همه دنیا طبیعی است و هیچ گزارشی از استان فارس هم در زمینه‌ شیوع آنفلوآنزا یا درگیر شدن کانون این بیماری نداشته‌ایم.

معاون بهداشتی و پیشگیری سازمان دامپزشکی تاکید کرد: بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در حال حاضر همان‌طور که در سال گذشته وعده‌اش را داده بودیم به طور کامل کنترل شده است و تا پایان سال نیز برنامه کنترل و پیشگیری از اپیدمی شدن این بیماری را در دستور کار داریم.

 


انتشار یافته: ۵
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Hong Kong
|
۱۳:۴۳ - ۱۳۹۷/۰۸/۱۳
0
0
(( الاعمال بالنیات))
دکتر عزیز احتمالا همین که نیت خیر داشتید، به لطف خدا کارها درست شده. "الحمدالله"
اما درجریان باشیم که یکی از بزرگترین عوامل بروز و شیوع بیماری بحث بیوسکوریتی است که تصور نمیشه مرغداران اقدام موثری در این خصوص انجام داده باشند( سالم سازی کود - مرغداری های غیر مجاز، دفن مناسب تلفات و.. ). از کاهش کانون بیماری ما همه خوشحالیم، اما بعضی از دستورالعمل ها موثر در کاهش بیماری امروز ابلاغ شده است. نباید این موضوع موجب دلخوشی کارشناسان دست اندکار باشد و تصور کنند بدون تلاش برای بهبود وضعیت پرورش میشه 90 درصد موفق بود. از نظر حقیر این کاهش سیکلی از بیماری است. باید بهوش بود .مخصوصا خیال وزارتخانه را راحت نکنید که بعدا خود شما را مقصر می کنند.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۴۲ - ۱۳۹۷/۰۸/۱۴
0
0
....... درحیات وحش لاشه های حیوانات تلف شده مورد استفاده سایر حیوانات قرار می گیرد و هیچ حیوانی هم تلف نمی شود، ................. سخت نیست اگر بفرمایید نتوانستیم تشخیص بدهیم علت تلفات را .پاشیدن سم و یا هر ماده شیمایی دیگری روی این لاشه ها می تواند عامل تلفات باشد.زحمت بکشید ازمایشات انجام شده را برای تشخیص در اختیار افکار عمومی قرار بدهید.این اولین و اخرین بار نخواهد بود ما شاهد عدم توانایی سازمان در تشخیص علت تلفات حیوانات باشیم.
دکترر از استان فزوین
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۵۸ - ۱۳۹۷/۰۸/۱۸
0
0
لطفا به اقدامات گسترده در زمینه های
برنامه کنترلی سال 1397 را نگاه کنید حاصل کار گروهی در سطح وسیع
به اصلاح ساختار واحدها در استان های قزوین و تهران و قم توجه کنید
به آموزش مرغداران کشور در سطح وسیع نگاه کنید
به اقدامات کمیته امنیت زیستی استان ها نگاه کنید
به جابجایی واحد ها به مناطق امن نگان کنید
به توسعه شبکه تشخیص نگاه کنید
مجموعه اقدامات انجام گرفته در اکوسیستم های خاص را نگاه کنید
کمی منصف باشید
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۰۳ - ۱۳۹۷/۰۸/۱۸
0
0
آقای محترم لطفا فقط به سه دستورالعمل تهیه شده نگاه کنید
شما به همکاری و هماهنگی بین سازمان دامپزشکی و سازمان محیط زیست و وزارت بهداشت توجه کنید
شما به فعالیت های دکتر قانعی نگاه کنید
شما به مدیریت دکتر اکبرشاهی نگاه کنید
ناشناس
|
-
|
۰۷:۱۴ - ۱۳۹۷/۰۸/۱۹
0
0
احسنت به جناب دکتر ماکنعلی با سواد و با تجربه....
نظر شما
ادامه