کد خبر: ۴۴۷۰۱
تعداد نظرات: ۳ نظر
 

حکیم مهر: رئیس نظام دامپزشکی استان مرکزی به مناسب 14 مهر روز ملی دامپزشکی در خصوص دفاع از جایگاه حرفه دامپزشکی سخنانی ایراد کرد.

به گزارش حکیم مهر، مراسم بزرگداشت روز ملی دامپزشکی در استان مرکزی با حضور سید علی آقا زاده استاندار استان مرکزی، مهندس آنجفی رئیس سازمان جهاد کشاورزی و حجت الاسلام کلانتری نماینده ولی فقیه در جهاد کشاورزی و روسای شبکه های دامپزشکی استان و تشکل ها و اتحادیه ها و تعاونی های دام و طیور و کلنیسین ها و داروخانه داران و مسئولین فنی بهداشتی و سایر رده ها ی دامپزشکی برگزار گردید.

در این مراسم «دکتر احمد میرزایی» رئیس شورای نظام دامپزشکی استان مرکزی به ایراد سخنرانی پرداخت.

وی اظهار داشت: سازمان نظام دامپزشکی ج .ا.ا با 38 هزار عضو (دکتر دامپزشک، کارشناس و سایر رده های دامپزشکی) نقش اساسی و مهم در اقتصاد بخش دام و طیور و سلامت و بهداشت مردم جامعه دارد که بخش دولتی با سیاستگذاری و نظارت و بخش غیر دولتی که حدود 30 هزار عضو دارد به عنوان بدنه اصلی دامپزشکی کشور در بهداشت و پیشگیری و مبارزه با بیماریهای دام و طیور و بهداشت مواد غذایی (مسئولین فنی و بهداشتی) و تشخیص و درمان بیماریهای دامی و ... نقش دارند.

میرزایی با اشاره  به وظایف نظام دامپزشکی ج.ا.ا در ماده 5 قانون نظام جامع دامپروری کشور در صدور پروانه های بهره برداری، ماده 19 (تایید صلاحیت مسئولین فنی و بهداشتی، اجرای تعرفه هیئت وزیران (ماده 18) و اهمیت وظایف مسئولین فنی و بهداشتی بر نظارت بهداشتی و سلامت مواد پروتئینی با منشاء دامی، تدوین قوانین و مقرارت اساسی و تامین بودجه و اعتبار برای ساماندهی 7500 مسئول فنی بهداشتی کشور را ضروری دانسته و یکی از عوامل اصلی توسعه صادرات محصولات و فرآورده های دامی عاری از آنتی بیوتیک و توکسین و... را اجرای صحیح ماده 19 یعنی عدم وابستگی مالی مسئولین فنی بهداشتی به کارفرماها دانست.

وی افزود: جایگاه دامپزشکی در کشور ما به درستی تعیین نشده است و متاسفانه به دلیل عدم توجه یا بی اطلاعی دولتمردان و قانون گذاران به حرفه دامپزشکی و توانمندی اقتصادی و بهداشتی این حرفه، جایگاه آن در مقایسه با جایگاه حرفه دامپزشکی کشورهای توسعه یافته هیچگونه تناسبی ندارد.

رئیس نظام دامپزشکی استان مرکزی تصریح کرد: دیدگاه وزارت محترم کشاورزی تولید محور است و متاسفانه قوانین و مقررات و پروتکل ها بهداشتی سازمان دامپزشکی کشور را مانع تولید می داند و این در حالی است که در کشورهای توسعه یافته برای توسعه صادرات محصولات دامی و نیز برای  حفظ سلامت و بهداشت مردم و جامعه پروتکل های بهداشتی سخت گیرانه وضع می گردد.

وی در ادامه گفت: در کشور ما 23 دانشکده دامپزشکی (آزاد و دولتی) وجود دارد که سالیانه حدوداً 1300-1200 دانشجو فارغ التحصیل می گردند که چندین برابر نیاز بازار کار بوده و این آشفتگی و بی برنامگی در پذیرش دانشجو را وزارت علوم، تحقیقات و فن آوری بوجود آورده و در دانشکده های دامپزشکی دولتی و آزاد و دانشگاه علمی کاربردی و آموزشکده ها اشتغال ایجاد کرده و برای فارغ التحصیلان حرفه دامپزشکی بیکاری به وجود آورده است.

رئیس نظام دامپزشکی استان مرکزی افزود: موارد اشاره شده نشان از تضعیف جایگاه دامپزشکی دارد که برون رفت از وضعیت موجود، تلاش همه جانبه و همدلی خالصانه و صادقانه روسای دو سازمان دامپزشکی کشور را می طلبد تا با رایزنی و ارتباط مستمر با دولت مردان بویژه وزرای محترم جهاد کشاورزی و وزارت علوم و تحقیقات و فن آوری و سازمان برنامه و بودجه کشور و ابلاغ قوانین و مقرارت و تامین بودجه در دولت تنظیم و به مجلس ارائه گردد.

میرزایی در پایان اظهار داشت: همچنین ارتباط و رایزنی بیشتر نظام دامپزشکی استانها  و ادارات کل استانی با نمایندگان منتخب استان می تواند در تدوین قوانین و مقررات برای ارتقا جایگاه دامپزشکی کشور کمک کننده باشد.

 

 

انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۱
ناشناس
|
United States of America
|
۱۹:۰۷ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۹
0
0
خود اقاي دكتر ميرزايي هم در اين مورد بي تقصير نيستند
ناشناس
|
Spain
|
۲۱:۲۹ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۹
0
0
قوانین دامپزشکی بسیار پیچیده و دست وپا گیر و قدیمیست و همه از دکتر گرفته تا کاردان و دامدار ناراضی اند باید قوانین کارامد تصویب شود
ناشناس
|
Germany
|
۲۲:۵۱ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۹
0
0
جایگاه چه چیزی در کشور به درستی تعیین شده؟ بفرمایید همه مطلع بشیم.
نظر شما
ادامه