کد خبر: ۴۴۵۳۳
تعداد نظرات: ۵ نظر
مدیرکل دفتر سازمان‌های تخصصی، روابط عمومی و امور بین‌الملل سازمان دامپزشکی:
«دکتر بهمن عابدی کیاسری» افزود: در شرایط کنونی که برخی کشورهای متخاصم به دنبال انزوای بین‌المللی ایران هستند، برگزاری اجلاس یادشده نشان‌دهنده جایگاه نافذ دیپلماسی دامپزشکی ایران نزد کشورهای عضو اکو است ...
 

حکیم مهر- محسن طاهرمیرزایی: سومین نشست رؤسای سازمان های دامپزشکی کشورهای عضو اکو و نخستین نشست کمیته فنی راهبردی دامپزشکی پس از گذشت 9 سال از برگزاری دومین نشست، از 14 تا 16 مهرماه جاری در ایران برگزار می‌شود.

این در حالی است که آخرین اجلاسی که سازمان اکو برگزار کرده بود مربوط به سال 2009 در آنتالیای ترکیه بود و این اجلاس حدود 9 سال بعد در تهران برگزار می‌شود.

مدیرکل دفتر سازمان های تخصصی، روابط عمومی و امور بین الملل سازمان دامپزشکی کشور، در نشست خبری از حضور رؤسای دامپزشکی کشورهای عضو اکو در ایران در روز شنبه خبر داد و گفت: «قرار است اجلاس اکو روزهای 14، 15 و 16 مهر در هفته دامپزشکی برگزار شود. از آنجا که همکاری‌های منطقه‌ای و بین‌المللی در راستای مقابله با بیماری‌های مختلف دامپزشکی به ویژه انواع فرامرزی آن مهم است، لذا سومین نشست روسای سازمان‌های دامپزشکی کشورهای عضو اکو با پیگیری سازمان دامپزشکی و به میزبانی کشورمان که مقر دائمی اکو نیز در آن است، در ۳ روز نخست هفته آینده در تهران برگزار می‌شود.»

 «دکتر بهمن عابدی کیاسری» با تاکیدبر اینکه اعضای کشورهای عضو اکو، سازمان همکاری‌های اقتصادی، به ایران می‌آیند تا درباره موضوعات مختلف حوزه دامپزشکی بحث و گفت‌وگو کنند، ادامه داد: «دبیرخانه دائمی سازمان اکو در ایران قرار دارد و ایران یکی از 10 عضو این سازمان محسوب می‌شود.»

وی ادامه داد: «در شرایط کنونی که برخی کشورهای متخاصم به دنبال انزوای بین‌المللی ایران هستند، برگزاری اجلاس یادشده نشان دهنده جایگاه نافذ دیپلماسی دامپزشکی ایران نزد کشورهای عضو اکو است.»

عابدی با بیان اینکه تاکنون 6 کشور از اعضای اکو بلیط‌های خود را ارسال کرده‌ و شرکت آنها در این اجلاس کاملاً قطعی است، تصریح کرد: «کشورهای ترکیه، ازبکستان، قرقیزستان، قزاقستان، پاکستان، افغانستان، ترکمنستان، تاجیکستان، آذربایجان و ایران اعضای سازمان اکو هستند و ۶ کشوری که بلیط آنها برای حضور در اجلاس اکوی روز شنبه تأیید شده، شامل کشورهای ترکیه، ازبکستان، قزاقستان، افغانستان، آذربایجان و ایران هستند.»

وی با بیان اینکه در این نشست برنامه مبارزه با بیماری‌های تب برفکی و آنفلوانزای فوق حاد پرندگان بررسی می‌شود، خاطرنشان کرد: «مدیریت بیماری‌های فرامرزی به ویژه بیماری‌های تب برفکی، PPR و آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان، ایجاد شبکه آزمایشگاه‌های مرجع در چند کشور عضو مجموعه اکو مشابه تجربه اتحادیه اروپا، همکاری در تجارت محصولات پروتئینی و صنایع مربوطه مانند دارو و واکسن، ترسیم نقشه راه مبارزه و کنترل مبارزه با بیماری های فرامرزی، رسیدن به گواهی بهداشتی واحد، تجارت گوشت و لبنیات، همکاری‌های علمی و فناوری در حوزه واکسن و دارو، و مذاکره با ترکیه به عنوان کشور پیشروی عضو اکو در پرورش ماهی در قفس جهت برگزاری کارگاه‌های آموزشی تخصصی در این زمینه، از جمله مهم‌ترین موضوعات در دستورکار این اجلاس است.»

وی تقویت همکاری‌های بین‌المللی را یکی از سیاست‌های امروز ایران برشمرد و گفت: «این مسأله برای ما بسیار حائز اهمیت است. البته سازمان‌های جهانی مانند "بهداشت جهانی دام" به این نتیجه رسیده‌اند که بدون همکاری کشورها قادر به ادامه حیات نخواهند بود.»

مدیرکل دفتر سازمان های تخصصی، روابط عمومی و امور بین الملل سازمان دامپزشکی کشور با بیان اینکه ایران تلاش می‌کند تا روابط و همکاری‌های بین‌المللی خود را ادامه دهد، گفت: «کمیته تب برفکی کمیسیون اتحادیه اروپا در اجلاس اردیبهشت OIE در اردیبهشت 97 تصویب کرد تا اجلاس منطقه‌ای در ایران برای کنترل تب برفکی برگزار کند. اتحادیه اروپا در حال حاضر هماهنگی برگزاری اجلاس را در ایران انجام می‌دهد و ما هم با وزارت امور خارجه در حال تعامل هستیم که این اجلاس برگزار شود.»

وی در پاسخ به این سؤال که چه ویژگی‌ها و شاخص‌هایی را مطرح کردید تا نظر سازمان اکو برای این اجلاس جلب شد، گفت: «جایگاه استراتژیک ایران از نظر جغرافیایی بسیار حائز اهمیت است. مرزهایی که با پاکستان داریم و این مساله که دروازه ورود به کشورهای اتحادیه اروپا هستیم، برای اعضا بسیار مهم بود. ضمن اینکه هماهنگی، مدیریت و نیز تأمین مالی هم مهم بوده که توانستیم این اجلاس را در ایران برگزار کنیم.»

سازمان همکاری اقتصادی (اکو) یک سازمان اقتصادی منطقه‌ای است که ۳ کشور ایران، پاکستان و ترکیه در سال 1343 (1964) آن را پایه‌ریزی کردند؛ پس از فروپاشی شوروی، در سال 1372 کشورهای افغانستان، جمهوری آذربایجان، قزاقستان، ترکمنستان، قرقیزستان، ازبکستان و تاجیکستان نیز به سازمان اکو پیوستند.

این سازمان ‌اکنون با 10 عضو، جمعیتی 330 میلیون نفری و مساحتی وسیع از کشورها با امکانات نفت، گاز و صنعت را در بر می‌گیرد.

 
 
انتشار یافته: ۵
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۱
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۴۷ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۱
0
0
این اتفاق به همت دکتر عابدی عزیز افتاد جا داره به ایشان و مجموعه همکاران دفتر تخصصی امور بین الملل تبریک و خسته نباشید گفت
ناشناس
|
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
|
۲۳:۲۰ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۱
0
0
الزام کلینیک‌های دامپزشکی به اخذ مجوز از اتحادیه‌ گل‌فروش‌ها، حمله به حیثیت حرفه دامپزشکی است/ برای حفظ این حیثیت باید از جان مایه گذاشت
بنظر میرسه این دیپلماسی نافذ دامپزشکی باشه!!!
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۶:۳۳ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۲
0
0
یعنی ایرانم بلیط میخواسته؟؟!!

«...و ۶ کشوری که بلیط آنها برای حضور در اجلاس اکوی روز شنبه تأیید شده، شامل کشورهای ترکیه، ازبکستان، قزاقستان، افغانستان، آذربایجان و ایران هستند.»
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۲۴ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۲
0
0
5 ساله ملت دارند نون دیپلماسی فعال را میخورند!
با طعم دلار 20تومن و رب 15تومن و ...
متعصب دامپزشکی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۱۹ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۲
0
0
از دست اندرکاران باید از این کارو خوب تشکر کرد . این اقدام عالی می تواند اعتبار خوبی برای حوزه دامپزشکی کشور باشد. نحوه اجرا و پوشش خبری و نتایج آن برای هویت بخشیدن به دامپزشکی در کشور بسیار مهم است . مطمئن باشید چنین کارهایی نقش موثری در از بین بردن بعضی مشکلات مزمنی دارد که سازمان دامپزشکی و نظام دامپزشکی کشور یک تنه قدرت درمان و تفهیم آن را ندارند. بنده اعتقاد دارم با توجه به تخصصی بودن خدمات دامپزشکی درک خوبی از اهمیت این حرفه در وزارت متبوع و بدنه دولت وجود ندارد. و این خود منشاء بسیاری از مشکلات پیش آمده، پیشرو و گذشته این حوزه می باشد. اینطور نشست های بین المللی بدون شک مردمک چشم بعضی از مسئولین مرتبط را برای توجه بیشتر به این حرفه بازتر خواهد کرد. به شرط تداوم و نتایج خوب.
نظر شما
ادامه