کد خبر: ۴۴۴۲۰
تعداد نظرات: ۱ نظر
 

با توجه به کهولت سن و ضعف جسمانی، احتمال می‌دادیم که بدن پلنگ تحمل داروی بی‌هوشی را نداشته باشد با این حال از آنجا که حیوان به روستا وارد شده بود و در چنین مواقعی اولویت با حفظ جان انسان‌هاست، ریسک بی‌هوش کردن پلنگ را پذیرفتیم.

به گزارش حکیم مهر به نقل از تسنیم، معاون محیط طبیعی اداره کل حفاظت محیط زیست استان سمنان، زنده‌گیری پلنگ تندوره را تنها راهکار اداره کل حفاظت محیط زیست سمنان برای دور کردن این جانور از منطقه مسکونی اعلام کرد.

«بهرام‌علی ظاهری» درباره علت مرگ پلنگی که وارد یکی از خانه‌باغ‌های روستای بالا شده بود به تسنیم گفت: در اطراف روستای قلعه‌بالا، روستاهای دیگری وجود دارند و با توجه به اینکه تلاش‌های ما برای بیرون راندن پلنگ از باغ، بی‌نتیجه ماند، چاره‌ای به جز زنده‌گیری و انتقال پلنگ به مناطق غیرمسکونی نداشتیم.

وی ادامه داد: با توجه به ظاهر پلنگ و بی‌تحرکی این حیوان که حکایت از کهولت سن داشت، تصمیم گرفتیم پیش از اقدام به بی‌هوشی، طعمه‌ای در اختیار حیوان قرار دهیم تا مقاومت بدنش را نسبت به داروی بی‌هوشی بالا ببریم اما پلنگ تمایلی به خوردن طعمه نشان نداد.

معاون محیط طبیعی اداره کل حفاظت محیط زیست استان سمنان با ابراز تاسف از مرگ پلنگ تندوره گفت: با توجه به کهولت سن و ضعف جسمانی، احتمال می‌دادیم که بدن پلنگ تحمل داروی بی‌هوشی را نداشته باشد با این حال از آنجا که حیوان به روستا وارد شده بود و در چنین مواقعی اولویت با حفظ جان انسان‌هاست، ریسک بی‌هوش کردن پلنگ را پذیرفتیم و حیوان را با پایین‌ترین دوز دارو، بی‌هوش و به اداره منتقل کردیم. اما پس از انجام بیومتری و نمونه‌گیری، تلاش‌ها برای به هوش آوردن حیوان بی‌نتیجه ماند و این پلنگ حدودا 12 ساله که از 4 دندان نیش تنها یک دندان نیش شکسته برایش باقی مانده بود بر اثر کهولت سن، نتوانست بی‌هوشی را تحمل کند.

به گزارش تسنیم، روز گذشته «احمد رادمان» رئیس پارک ملی توران اعلام کرد: در پی تماس تلفنی یکی از اعضای شورای اسلامی روستای هدف گردشگری قلعه بالا در ساعت 22 شب  مبنی بر مشاهده یک قلاده پلنگ درباغات این روستا، به اتفاق مسئول پاسگاه دلبر و 4 تن از اهالی عازم محل شدیم و مشاهده کردیم که یک پلنگ در میان درختان باغ مخفی شده است که حتی با ایجاد سرو صدا نیز از محل خارج نمی‌شود.

 رادمان ادامه داد: با توجه به تاریکی شب مراتب به اطلاع معاون محیط زیست طبیعی ادارهکل گزارش شد. با روشن شدن هوا دوباره به محل بازگشته و مشاهده کردیم که علی‌رغم گذشت چندین ساعت، پلنگ مذکور فاصله‌ای بیشتر از 500 متر از محل اولیه خود جابه‌جا نشده. شواهد بر کهولت سن این حیوان دلالت داشت با این حال، جهت جلوگیری از بروز خطرات احتمالی، مراحل مقید کردن و بیهوشی جزئی انجام گرفت و بلافاصله پلنگ بیهوش شده به محل اداره واقع در بیارجمند حمل شد ولی بعد ازعملیات بیومتری و نمونه‌گیری و مشاهده وضعیت دندانهای نیش پلنگ که از 4 دندان فقط دارای یک دندان نیش شکسته بود متوجه شدیم که این گونه ارزشمند جانوری به دلیل کهولت سن تلف شده است.

 
 
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۳۲ - ۱۳۹۷/۰۷/۰۵
0
0
اولش نمیگن بیهوش کردیم مردا میگن پیر بوده
نظر شما
ادامه